Пострадалите при пътни инциденти клиенти на "Олимпик", както и собствениците на полици, които ще получат премията си обратно, ще бъдат компенсирани преимуществено. Това съобщи пред БНТ Павлос Накузи, временен ликвидатор на фалиралата кипърска застрахователна компания.
В момента се правят изчисления за частта от всяка полица, която клиентите могат да получат обратно. Калкулацията ще продължи няколко седмици, когато се очаква и решението на съда в Никозия за ликвидацията на "Олимпик".
Компанията "Олимпик", която в Кипър не играе значима роля на застрахователния пазар и името й не е особено популярно, в страната ни предизвика истинска буря, която бушува от пет дни насам. Официалната информация от Кипър е ограничена.
Нито министърът на финансите Харис Георгиадис, нито застрахователният контролен орган в Никозия, коментират пред медиите на острова. Временно упълномощеният ликвидатор Павлос Накузи е единственият кипърски представител, който говори по темата.
Той разказа за несъответствията в документите на "Олимпик": "Съществуването и стойността на някои от активите на компанията, описани в счетоводните книги, са под голям въпрос. Одиторите, които са разследвали тези активи, както и реалната им стойност, не са потвърдили същите стойности.
Компанията няма способността да изпълнява дългосрочните си финансови задължения заради прекалено ниския си наличен капитал, което довежда до анулирането на лиценза ѝ".
Всички застраховани в "Олимпик" и претърпели пътно-транспортно произшествие до 17 август, когато фалира компанията, трябва да подходят по обичайния досега начин за искане на обезщетение. Това означава, че трябва да се обърнат към застрахователя си:
"След като съдът назначи постоянен ликвидатор, всеки пострадал ще трябва под клетва да подаде допълнително потвърждение за своите претенции относно сумата, която компанията му дължи. Междувременно той може да се съгласи на компенсация и е най-добре да се подаде иск до компанията относно инциденти въз основа на застраховането".
При обсъждането на възникналия казус често се изпуска фактът, че има европейска директива, която предоставя законодателна макрорамка за решение. Тя е въведена, както в кипърското, така и в българското законодателство и има за цел защита на застрахованите. Чрез нея се улесняват застрахователните отношения в Европейския съюз.
"Законът, който важи, е законът в Кипър, но той е базиран върху европейската директива "Платежоспособност II". Съгласно нормативния акт няма значение дали си българин или кипърец, и двете страни трябва да се третират еднакво. Главният ни принцип е да сме справедливи към кредиторите", посочи Накузи.
Онлайн-изданието "Сайпръс мейл", което излиза на английски, информира за неяснота по въпроса, фондът на коя държава ще компенсира т.нар. трети лица. Става въпрос за тези, които са станали жертви на произшествие с шофьори, застраховани в "Олимпик".
"Тези лица могат да получат компенсация от гаранционен фонд, вместо да се обръщат към компанията в ликвидация. Единствената подробност за гаранционния фонд, която мога да дам е, че клонът на "Олимпик" в България е платил в българския фонд 16 милиона лева. Има обаче още какво да се уточнява", добави Накузи.
12 септември е датата, на която съдът в Никозия ще обяви "Олимпик" в ликвидация. Веднага след това застрахованите там ще имат право да предявят своите претенции.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
Коментиран от #2
08:35 23.08.2018
2 Димов
До коментар #1 от "гост":
И мен ме устройва заплата 1500 Евро, като в ЕС, ама няма. По тоя въпрос каза ли нещо представителката, или само техните доходи са на дневен ред?Коментиран от #4
08:55 23.08.2018
3 Емигрант
В нашта идиотска държава аз с 25 г без ПТП трябва да плащам за некви идиотчета с купени книжки които се блъскат по 5 пъти в годината
09:03 23.08.2018
4 гост
До коментар #2 от "Димов":
А в кой точно закон пише , че ти трябва да караш кола , като не те устройва заплатата ??? И в ЕС застраховката е няколко пъти по 800 лева , отделно останалите данъци и застраховки !!!Коментиран от #5
09:06 23.08.2018
5 Димов
До коментар #4 от "гост":
А колко е мин работна заплата в ЕС? Що сравняваш само единият край на нещата?Ти дай пари на хората, те сами ще си купят хубави коли, че и ще могат да покриват високите данъци. Кой не ще хубава кола? Ти не искаш ли? Или искаш колите да станат привилегия само на богаташкото съсловие? 80% от българите с рикши ли да карат? В кой век искаш да се върнем?
Коментиран от #6
10:44 23.08.2018
6 гост
До коментар #5 от "Димов":
А ти кога ще вденеш , че заплатата няма нищо общо !!!!! По тая логика в държави дето заплатата е 20-30 евро , каквито има колкото щеш , колите трябва да са по 100 евро , а застраховката примерно 20 !!!! Бензина що е 2,60 , а в ЕС 3 лева , като заплатата не ти е като тяхната ?? Автомобила е международен продукт с международна цена , както и всичко свързано с него и като не ти изнася , НЕ КАРАШ , просто е , ама не за прости !!!! И никой нищо няма да ти дава , тия ги забрави !!!Коментиран от #7
12:13 23.08.2018
7 Димов
До коментар #6 от "гост":
Ти сериозно ли? Да не си си въобразил, че живееш в Ориндж каунти? Тук сме България. Тук хората не могат да извадят пачката с доларите и да доплатят още 300лв отгоре, ей така, щото ти имаш омраза към обикновения човек. В цял свят хората се чудят как да разширят кръга на потреблението, да вдигнат приходите от пазара, а ти предлагаш да го ограничим до степен, която неминуемо ще съсипе този пазар. Искаш средностатистическият българин да няма възможност, да разполага с кола, така ли?И какво ще стане с всичкият този бизнес у нас? Какво ще стане с всичките съпътстващи го отрасли? Кой ще им налива оборот тогава? Ти ли? Мислил ли си за последствията от безумието, което предлагаш, или просто имаш време за убиване пред компа? Наистина е просто. И наистина не е за прости.
13:49 23.08.2018
8 ПЕНКО
15:49 25.08.2018