На 16 октомври 1912 г. след полета на българския военен самолет „Албатрос” над турските позиции и Одрин, поручик Радул Милков се завръща като първия летец в света, извършил боен полет и хвърлил бомби над противника. Неговото аеропланно отделение край Свиленград, на което е командир, включва храбри и готови за саможертва български орли – офицери, редници, доброволци, авиомеханици.
Славата на българската авиационна мощ, която започва от Одринската епопея, е свързана неразривно с името на летеца подполковник Радул Милков. Той е командир с вродено хладнокръвие и безстрашие, със завладяващо умение да командва и вдъхновява подчинените си с личен пример. Радул Милков завършва 26-и випуск на Военното на Н.В. училище през септември 1906 г., а през 1912 г., след конкурс, постига заветната си мечта – заминава на обучение за летателна правоспособност. С отличен успех полага пилотски изпит, получава знака за правоспособност (бревета) на Германския императорски авиоклуб. С обявяването на Балканската война е назначен за командир на 1-во аеропланно отделение на летището край Свиленград. Одринската епопея започва с пристигането на поручик Радул Милков от Берлин, за да поеме частта си на готовото вече летище.
Рано сутринта, на 15 октомври, с влак пристигат първите пратки български самолети. Всички заедно разтоварват сандъците с крилете на славата за българските орли и сглобяват с техническа вещина и по усет първия български „Албатрос”. Командирът лично полита в небесата, за да изпробва мотора... На слизане от самолета той взема непоколебимо решение – с техническите възможности на редник Стоян Терзийски и с неговия фотоапарат е възможно изпълнението на неподозирана бойна задача. „Албатрос” отново полита, но този път на борда са двама – командир и редник, с цел аерофоторазузнаване над турските позиции и укрепления. Височината на полета е пределно ниска и обходът е съвсем кратък – за да се пести време и рискът да е по-малък. Вечерта няколко снимки вече са готови, но все пак ветровитото и облачно време, сумракът на залеза, си казват думата.
На другата сутрин командирът и редникът посрещат първите лъчи на слънцето отново над турските позиции.
На 16 октомври 1912 г. сутринта са готови нови снимки – този път превъзходни като качество.
Пак на 16 октомври 1912 г., към 9 часа сутринта, на летището пристига генерал-майор Симеон Янков, поздравява поручик Милков и му възлага задачата за разузнаване на противника. Поручик Таракчиев, балонист, изявява желание също да лети. Двамата се качват на самолета, вземат и бомби. За поручик Радул Милков разузнаването вече е сторено, по-важната цел е да се бомбардира противника.
Два часа по-късно на летището са посрещнати първият боен летец в света поручик Радул Милков и наблюдателят Продан Таракчиев. Между посрещачите е и първият аерофотограф за разузнаване в световната бойна история редник Стоян Терзийски.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ха ха ха
Коментиран от #17
07:43 16.10.2018
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 realist
Коментиран от #6, #12
08:01 16.10.2018
5 От нас са
08:04 16.10.2018
6 Става въпрос
До коментар #4 от "realist":
За първата бомбардировка08:06 16.10.2018
7 Гербераси долни
08:17 16.10.2018
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 ПАРЦАЛЕВ
08:48 16.10.2018
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Моля много
08:52 16.10.2018
12 Borislav Popov
До коментар #4 от "realist":
Първеят боен полет е извършен от Русия през 1903 г.09:20 16.10.2018
13 гост
Коментиран от #14
09:20 16.10.2018
14 Обикновен Бг
До коментар #13 от "гост":
То винаги на кръглата маса сме губили всичко спечелено на бойното поле , жалко ,че толкова Българи са загинали във войните НАПРАЗНО , НАИСТИНА МНОГО ЖАЛКО .09:38 16.10.2018
15 сори сорос
До коментар #8 от "Гост":
Тоя филм, "че Светът ще стане един огромен град" сме го гледали вече, нарича се Пролетарски интернационализъм. Днес, шорошката идеология е същата, а някои лапнишаранковци кълват даже и на кукичка без стръв.09:51 16.10.2018
16 Дурхан
Коментиран от #19
10:34 16.10.2018
17 Уестинг
До коментар #1 от "ха ха ха":
Настръхнах. Какви мъже и жени има сега в... парламента? Те дружно знаят как да ни оправят и 29 години не купихаи 1 самолет на купиха на летците...Коментиран от #20
10:38 16.10.2018
18 НКВД
10:39 16.10.2018
19 Бълхар
До коментар #16 от "Дурхан":
А турските и изобщо османските войски са нападали и трепали населението на близкия изток и европа и директно и в гръб, за да създадат една тиранична империя, съсипала живота на народи. Докато българската армия е била с цел да възстанови единството на България, разпокъсана от интересите на англосакси и други, то османските кръвопролитни нашествия са подобно на конквистадорите в Австралия, Северна и Южна Америка, Нова Зенландия..., на тфетия Райх есесовски вандалщини, на ИДИЛ и други световни вандалщини. Но не считам, че вандализма е израз на една народност. Тук при преустройството мутрите от СИК и ВИС що народ осакатиха, ограбиха, убиха, голям вандализъм беше. Донякъде имаш логика, но са виновни елита на Англия, Франция, Джермани, САЩ, задето ни разпокъсаха на парчета.10:50 16.10.2018
20 Грую
До коментар #17 от "Уестинг":
Ами то вече има ли смисъл от армия?Радари, едно ПВО и връзка със сателит за да можеш да насочваш ракетите и по сухоземни и морски цели и толкоз. Да не би пък да раздаваш калашници и шанцов инструмент за ръчно копане на окопи? Тази тактика е от преди един век и отдавана вече не работи.11:54 16.10.2018
21 Сме шната бъгъ
Коментиран от #22
14:05 16.10.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.