Last news in Fakti

4 Април, 2019 08:32 2 562 23

Глад за БГ пилоти, всеки десети чужденец

  • пилот-
  • самолет-
  • курс

Затова от години браншът иска въвеждането на държавна поръчка

Високи изисквания, скъпо обучение и конкуренция за кадри от low cost компаниите води до недостиг на професионални пилоти в българските авиокомпании. Срещу високо заплащане до 4000 евро в Европа нискотарифните превозвачи „крадат“ подготвените ни авиатори от всички останали. Както в сфери, като медицината и образованието, качествени кадри вече липсват, защото бягат в други европейски държави за по-големи заплати, коментираха от авиационния бранш пред в. „Монитор“.

В момента конкуренцията на пазара води до недостиг на летци и заради това се налага внос от трети страни у нас, като Украйна, Македония, Сърбия и др. Така на практика 10% от пилотите на българските авиокомпании са чужденци. От бранша се оплакват, че у нас на чуждите кадри от трети страни в авиацията не разрешават да летят с дипломи за средно образование, за разлика от Европа и останалата част от света. Там се дава превес на квалификацията, а не на тапията за магистър. За пилот се изисква специално обучение и изпити, което у нас не е възможно, а не университетското образование, аргументират се шефовете на БГ компаниите за пречките за набиране на кадри.

Затова от години браншът иска въвеждането на държавна поръчка - граждански факултет в Долна Митрополия, но от властите контрират, че това е държавна помощ. А тя не е възможна, защото ще бъде санкционирана от Европейската комисия.

Друго обучение в България не е възможно освен за аматьорски бревет, защото у нас няма достатъчно инструктори. Затова нашите летци отиват в чужбина да се обучават. Курсовете за пилоти в съседна Румъния не излизат под 8000 евро. За пилот на частни самолети курсистът трябва да е на минимум 17 години и задължително да има познания по английски език и изкаран курс по медицина по тамошните стандарти. Цената тук е в пъти по-висока – 8897 евро. За упражняване на други професии в областта (например мениджър на въздушния трафик) цената отново не е ниска – близо 6000 евро. Отново са задължителни бакалавърска степен на образование и навършени минимум 18 години.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Миризлив пор

    43 11 Отговор
    Е па крадели им кадрите. Не ги крадът, плащат им!!! - същото важи и за другите професии където се изисква сериозна квалификация.
  • 3 Госあ

    29 24 Отговор
    Всъщност, българските пилоти летят за не-български авиокомпании, защото условията в нашата тимаджийска авиолиния са тимаджийски. Това го знам от първо лице, мой добър приятел.

    Коментиран от #12, #14

  • 4 LZ DBB

    10 4 Отговор
    Ама пъъъъълни глупости пишете, бе хора! Има курсове, при Маджаров в частния колеж, теория, МЕИ, ГВА! Практика може да се кара при Свилен в Белчин, Долна баня Васко, Лесново авиоотряд Варна и в други градове в България. Пишете, че трябва мнооого учене и летене! Изпитите се провеждат в ГВА- София и са валидни за всички държави членове на ИКАО! Успех на желаещите!

    Коментиран от #6, #7

  • 5 Още мъртви клеши ше има

    5 13 Отговор
    Вие хора сте тъпи и малоумни. Защо не сте си накичили парашути предварително. И защо няма катапултиране във всеки самолет като ф16 напримерно. Преди да се сблъска със скалата иджект и си активирайте парашутите и се живи. Уж живеем в бъдещето. Нали сме напреднали с технологията? Ко стааа?! Май нямате мозък. Е затова още хора ще умират. Аз никога няма да се возя на самолет.

    Коментиран от #9

  • 6 Миризлив пор

    16 1 Отговор

    До коментар #4 от "LZ DBB":

    Мдааа трябва много учене и летене и кинти пич, мноого кинти. И след като човек е вложил в себе си толкова много най-нормалното е да потърси най-доброто заплащане за себе си при еднаква работа. Така, че в случая даването на заплати не е кражба а добър мениджмънт.
  • 7 Госあ

    12 2 Отговор

    До коментар #4 от "LZ DBB":

    Ти праиш ли разлика между пътнически самолет с до 560 места и чесните бе братчед. 😂 Кой ще те пусне тебе да возиш некой бе селски ? Те между другото треа и за тях да спрат да дават на сульо и пульо лицензи, защото за тях ми е се таа,ама ще паднат в населено място.

    Коментиран от #11, #13

  • 8 Возете се возете се

    1 6 Отговор
    Господ забавя но не забравя. Затова че не си мислете че сте безсмъртни. Вие не знаете кой е господ. Не е този който си го мислите че е.
  • 9 Просто гост

    8 1 Отговор

    До коментар #5 от "Още мъртви клеши ше има":

    Фред Флинтстоун,къде си бе момче?
  • 10 Стамат

    11 0 Отговор
    Явно трябва пакетв „мобилност”и в авиацията, за да се научат Българските работодатели да плащат нормални заплати😡😢😡
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Dam

    20 1 Отговор

    До коментар #3 от "Госあ":

    Всъщност си в огромна грешка, и аз го казвам, защото го знам от един познат, който работи в наша авиокомпания от доста години. Всчики пилоти там са си наши и условията са им повече от добри. Трупат си летателни часове и мога да кажа, че са едни от доста добрите пилоти. Пилотите на арабските авиолинии, например, могат да те уморят с кацане и излитане, после с часове не знаеш къдде се намираш :):)

    Коментиран от #18

  • 13 LZ DBB

    13 0 Отговор

    До коментар #7 от "Госあ":

    Простотията в теб наистина е в повече, в съчетание с непукист и невежество е страшна! Прочети, бе селски бек, запознай се и тогава ще се излагаш по-рядко, когато “цапаш” по форумите!

    Коментиран от #16, #19

  • 14 Стюардесчо

    17 1 Отговор

    До коментар #3 от "Госあ":

    Доста си се объркал. Точно във въпросната авиокомпания условията са много добри и няма недостиг на пилоти и всички са българи.
  • 15 Кирил

    18 0 Отговор
    Тези изисквания бакалавърска степен и навършени минимум 18 години, що за дискриминация :)) ...Къде са застъпниците на непълнолетните бакалаври, къде???
  • 16 Госあ

    7 1 Отговор

    До коментар #13 от "LZ DBB":

    Казах ти бе селчооо. Казах ти, че за управление на самолет се изисква образование и физически данни. Става въпрос за истински самолети,а не безмоторни и чесни. И както казах, трябва да спрат на сульо и пульо да дават лицензи и за тях. щото такива като теб падат като круши и са опасни за останалите.
  • 17 Госあ

    5 0 Отговор

    До коментар #11 от "München":

    Къв си ти бе селяк,на тебе ли да завиждам ? 😂
    Я си зоби манджата и пърди у мера и не давай много акъл,дето го нямаш. Мюнхен,к'во праиш у Мюнхен бе селски ? Сирене ли продаваш или розово мАсло ? Вместо да ми лъска обувките, мнение тръгнал да дава.
  • 18 Госあ

    2 9 Отговор

    До коментар #12 от "Dam":

    Всъщност познавам двама пилоти, единия от които е мой много добър приятел от детинство. Махна се с 200 от тимаджиите и отиде да работи в Бритиш,а другия в Китай. Повечето кадърни се махат и предпочитат дори лоукостовете. Та така.

    Коментиран от #23

  • 19 Госあ

    6 1 Отговор

    До коментар #13 от "LZ DBB":

    Кво да чета бе бате ? Чел съм 10години след средното. А ти треа да ме слушаш и да си записваш. А този от Мюнхен да ми сервира ликьора,каквото и най вероятно прави

    Коментиран от #21

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Истината

    1 0 Отговор
    Как да има кадри като за един начинаещ пилот без стаж завършил в америка искат едва ли не той да им плаща ..до тук няма нито един коментар точен по въпроса
  • 23 Дон Домат

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Госあ":

    Това звучи повече от нелепо и смешно, особено за хора, които имат наистина поглед отблизо.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове