Високи изисквания, скъпо обучение и конкуренция за кадри от low cost компаниите води до недостиг на професионални пилоти в българските авиокомпании. Срещу високо заплащане до 4000 евро в Европа нискотарифните превозвачи „крадат“ подготвените ни авиатори от всички останали. Както в сфери, като медицината и образованието, качествени кадри вече липсват, защото бягат в други европейски държави за по-големи заплати, коментираха от авиационния бранш пред в. „Монитор“.
В момента конкуренцията на пазара води до недостиг на летци и заради това се налага внос от трети страни у нас, като Украйна, Македония, Сърбия и др. Така на практика 10% от пилотите на българските авиокомпании са чужденци. От бранша се оплакват, че у нас на чуждите кадри от трети страни в авиацията не разрешават да летят с дипломи за средно образование, за разлика от Европа и останалата част от света. Там се дава превес на квалификацията, а не на тапията за магистър. За пилот се изисква специално обучение и изпити, което у нас не е възможно, а не университетското образование, аргументират се шефовете на БГ компаниите за пречките за набиране на кадри.
Затова от години браншът иска въвеждането на държавна поръчка - граждански факултет в Долна Митрополия, но от властите контрират, че това е държавна помощ. А тя не е възможна, защото ще бъде санкционирана от Европейската комисия.
Друго обучение в България не е възможно освен за аматьорски бревет, защото у нас няма достатъчно инструктори. Затова нашите летци отиват в чужбина да се обучават. Курсовете за пилоти в съседна Румъния не излизат под 8000 евро. За пилот на частни самолети курсистът трябва да е на минимум 17 години и задължително да има познания по английски език и изкаран курс по медицина по тамошните стандарти. Цената тук е в пъти по-висока – 8897 евро. За упражняване на други професии в областта (например мениджър на въздушния трафик) цената отново не е ниска – близо 6000 евро. Отново са задължителни бакалавърска степен на образование и навършени минимум 18 години.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Миризлив пор
08:45 04.04.2019
3 Госあ
Коментиран от #12, #14
08:45 04.04.2019
4 LZ DBB
Коментиран от #6, #7
08:53 04.04.2019
5 Още мъртви клеши ше има
Коментиран от #9
08:58 04.04.2019
6 Миризлив пор
До коментар #4 от "LZ DBB":
Мдааа трябва много учене и летене и кинти пич, мноого кинти. И след като човек е вложил в себе си толкова много най-нормалното е да потърси най-доброто заплащане за себе си при еднаква работа. Така, че в случая даването на заплати не е кражба а добър мениджмънт.09:12 04.04.2019
7 Госあ
До коментар #4 от "LZ DBB":
Ти праиш ли разлика между пътнически самолет с до 560 места и чесните бе братчед. 😂 Кой ще те пусне тебе да возиш некой бе селски ? Те между другото треа и за тях да спрат да дават на сульо и пульо лицензи, защото за тях ми е се таа,ама ще паднат в населено място.Коментиран от #11, #13
09:15 04.04.2019
8 Возете се возете се
09:20 04.04.2019
9 Просто гост
До коментар #5 от "Още мъртви клеши ше има":
Фред Флинтстоун,къде си бе момче?09:25 04.04.2019
10 Стамат
09:38 04.04.2019
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Dam
До коментар #3 от "Госあ":
Всъщност си в огромна грешка, и аз го казвам, защото го знам от един познат, който работи в наша авиокомпания от доста години. Всчики пилоти там са си наши и условията са им повече от добри. Трупат си летателни часове и мога да кажа, че са едни от доста добрите пилоти. Пилотите на арабските авиолинии, например, могат да те уморят с кацане и излитане, после с часове не знаеш къдде се намираш :):)Коментиран от #18
09:51 04.04.2019
13 LZ DBB
До коментар #7 от "Госあ":
Простотията в теб наистина е в повече, в съчетание с непукист и невежество е страшна! Прочети, бе селски бек, запознай се и тогава ще се излагаш по-рядко, когато “цапаш” по форумите!Коментиран от #16, #19
09:56 04.04.2019
14 Стюардесчо
До коментар #3 от "Госあ":
Доста си се объркал. Точно във въпросната авиокомпания условията са много добри и няма недостиг на пилоти и всички са българи.09:57 04.04.2019
15 Кирил
10:09 04.04.2019
16 Госあ
До коментар #13 от "LZ DBB":
Казах ти бе селчооо. Казах ти, че за управление на самолет се изисква образование и физически данни. Става въпрос за истински самолети,а не безмоторни и чесни. И както казах, трябва да спрат на сульо и пульо да дават лицензи и за тях. щото такива като теб падат като круши и са опасни за останалите.13:22 04.04.2019
17 Госあ
До коментар #11 от "München":
Къв си ти бе селяк,на тебе ли да завиждам ? 😂Я си зоби манджата и пърди у мера и не давай много акъл,дето го нямаш. Мюнхен,к'во праиш у Мюнхен бе селски ? Сирене ли продаваш или розово мАсло ? Вместо да ми лъска обувките, мнение тръгнал да дава.
13:26 04.04.2019
18 Госあ
До коментар #12 от "Dam":
Всъщност познавам двама пилоти, единия от които е мой много добър приятел от детинство. Махна се с 200 от тимаджиите и отиде да работи в Бритиш,а другия в Китай. Повечето кадърни се махат и предпочитат дори лоукостовете. Та така.Коментиран от #23
13:30 04.04.2019
19 Госあ
До коментар #13 от "LZ DBB":
Кво да чета бе бате ? Чел съм 10години след средното. А ти треа да ме слушаш и да си записваш. А този от Мюнхен да ми сервира ликьора,каквото и най вероятно правиКоментиран от #21
13:34 04.04.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Истината
20:17 04.04.2019
23 Дон Домат
До коментар #18 от "Госあ":
Това звучи повече от нелепо и смешно, особено за хора, които имат наистина поглед отблизо.09:46 05.04.2019