1876 г. при потушаването на Априлското въстание е извършено Баташкото клане. То е извършено от османски башибозук от съседните села под прякото командване на Ахмед ага Барутанлията. След клането той получава отличия и повишение от султана.
След началото на Априлското въстание на 20 април 1876 г. част от въоръжените боеспособни мъже от населението на село Батак, водени от войводата Петър Горанов, Войводата Стефан Трендафилов Керелов-петстотник въстават срещу турската власт. Както е застъпено в плана, бунтовниците отстраняват част от турските власти, когато срещу тях е изпратена 5-хилядна армия от башибозуци, предвождани от Ахмед ага Барутанлията. Водачът на въстанието в Батак - Петър Горанов e делегат на местния революционен комитет в събранието в Оборище.
Първенците на селото и чорбаджиите решават да спасят живота на хората в града и за това извикват Барутанлията, да му предадат оръжието си, като той заявил с клетва, че ще си отиде, веднага щом получи боеприпасите на въстаниците.
Баташкото клане продължава от 1 до 5 май, а за избиването на 5000 мирни жители, Ахмед ага Барутанлията получава отличия и повишение от султана.
На 1 май 1876 г. врагът е извикан от чорбаджиите на селото, за да предадат оръжието си. След като бунтовниците предали оръжието си, башибозуците ги нападнали и отсекли главите им. По време на „предаването” на оръжието обаче някои от хората в селото успели да избягат, след него селището било обкръжено, за да не може никой да го напусне. Башибозуците се разпределили по къщите и започнали да ги ограбват. Много от по-крайните домове в селото били изгорени, башибозуците стреляли напосоки към всичко, което се движело или не. Хората започнали да се крият в сградите с по-здрава конструкция в селото, които щели да издържат на пожар, като църквата и училището, но и някои от къщите на чорбаджиите.
На 2 май скритите в Богдановата къща се предали, като повярвали на агата, че, ако предадат оръжията си, ще получат милост от неговата войска. Повече от 200 мъже, жени, деца и старци били изведени от къщата, претърсени за ценни вещи, съблечени, за да не измърсят дрехите с кръвта си, и накрая избити.
Барутанлията, поискал по-видните хора от селото да отидат при него в лагера на башибозука, за предадат всичкото оръжие на батачани и за да успокоят населението. В лагера били изпратени кметът на Батак - Трендафил Тошев Керелов, заедно с Вранко Димитров Паунов, Георги Серафин, Петър Трандафилов Керелов, Петър Кахведжийски и Георги Вълюв. Разбрали се, че, ако предадат оръжието на селото, башибозукът ще го напусне, като всички видни хора, които отишли за мир били взети заложници - оръжието или животът им. Боеприпасите били натоварени на коне и пренесени до лагера. След което обаче всички заложници били набучени на колове и изпечени живи или обезглавени. Хората отново се изпокрили в църквата и училището.
Но като се имат предвид оцелелите – под 2000, загиналите в Батак са между 3 и 5 хиляди.
Възпоминания от Батак
Иван Вазов
От Батак съм, чичо. Знаеш ли Батак?
Хе, там зад горите... много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.
Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.
Като ги изклаха, чичо, аз видях...
С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика...
И издъхна бачо... А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук...
А ази бях малък и мен не заклаха.
Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума...
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.
А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче...
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.
А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат:
но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.
Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина -
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.
И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен - някой ги запря...
Та и много още дяца и невести
А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пискат они!
и детенца много на маждрак набиха.
Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?
Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.
Той пари с котела сбираше за тях;
но поп Трендафила с гвоздеи коваха!
И уж беше страшно, пък не бе ме страх,
аз треперех само, но не плачех веки.
Мен и други дяца отведоха с тях
и гъжви съдрани увиха на всеки.
Във помашко село, не знам кое бе,
мене ме запряха нейде под земята.
Аз из дупка гледах синьото небе
и всеки ден плачех за мама, за тата.
По-добре умирвах, но не ставах турка!
Като ни пуснаха, пак в Батак живях...
Подир две години посрещнахме Гурка!
Тогаз лошо време и за тях наста:
клахме ги и ние, както те ни клаха;
но нашето село, чичо, запустя,
и татко, и мама веки не станаха.
Ти, чичо, не си чул заради Батак?
А аз съм оттамо... много е далече...
Два дни тук гладувам, щото съм сирак,
и треперя малко: зима дойде вече.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дългият
Коментиран от #81
07:38 05.05.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 кметът на Батак
07:41 05.05.2019
4 Батак в момента има 3000
Коментиран от #10, #17, #111, #184, #204
07:47 05.05.2019
5 рабо
07:48 05.05.2019
6 Бай вую
07:51 05.05.2019
7 Биде
Коментиран от #190
07:52 05.05.2019
8 Митът за батак
Коментиран от #12, #101, #196, #198
07:54 05.05.2019
9 shaftren
07:57 05.05.2019
10 Д'мин
До коментар #4 от "Батак в момента има 3000":
По исторически данни тогава населението е било около 6000 души. Оцелели са 2000,значи сметката прави 4000 загинали. Освен това вероятно от околните български села са приютени някакви хора бягащи от башибозука. Дори загиналите да са 2000 души, това не омаловажава историческия случай. А твоя коментар граничи с низостта на потомък на някой помак набива на кол народа ни тогава!Коментиран от #35
07:57 05.05.2019
11 Борис
07:58 05.05.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Auschfich
Коментиран от #20
08:01 05.05.2019
14 Правителството, Пезидента и Парламента
08:03 05.05.2019
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Ачо
Коментиран от #24
08:09 05.05.2019
19 геноцид
08:11 05.05.2019
20 Фокси
До коментар #13 от "Auschfich":
Как ще сме ограбвали турците като не сме окупирали Турция, с турците нас? Това клане е плод на мирното присъствие на Османската империя и н Турция част от нея. Нека онези променящи в МО историята видят какво е било?!!!!Коментиран от #164
08:12 05.05.2019
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Шаран БГ
08:13 05.05.2019
23 Истината
08:15 05.05.2019
24 зомбирани рускофилчета роби
До коментар #18 от "Ачо":
Толкова ли сте елементарни да не може да разберете че Турция и Османската Империя са две различни неща Империята е многонационална и е стигала чак до Испания Турция е създадена през 1923 год и България никога не е воювала с държавата ТурцияКоментиран от #27, #133
08:18 05.05.2019
25 Смях в залата
08:21 05.05.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Бай вую
До коментар #24 от "зомбирани рускофилчета роби":
Това не променя фактаКоментиран от #39
08:22 05.05.2019
28 Батаклиев
08:23 05.05.2019
29 соросоидни кърлежи
Коментиран от #31
08:23 05.05.2019
30 Това ли са ти "аргументите"
До коментар #17 от "Ама ти да ебеееа в устата!!":
С ругатни ли ще ме обориш? Цитирам ти факти, а не стихотворения. Фактите са такива. По онова време в Батак има 800 души население. Ти сам си отговори как са убити 5000.Коментиран от #37, #79
08:26 05.05.2019
31 Чакай сега
До коментар #29 от "соросоидни кърлежи":
Нали се хвалиш, че сме демокрация и плюеш Ердоган, че бил диктатор и сега изведнъж го даваш за пример. Какво не ти е наред?08:28 05.05.2019
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 То едно време в затвора
До коментар #15 от "чалма тв":
Се влизаше и с вицове за правешката свиня ама това време отдавна мина за вашия съжаление. С вкарване в затвора историята не се променя, нито истината се скрива.Коментиран от #36, #63, #90
08:33 05.05.2019
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Посмали манго
До коментар #10 от "Д'мин":
Какви 6000 души бре? Та София при освобождението е 12000. Ти изкара Батак доста голям град за тогава. Батак по онова време си е бил обикновено селце в което дори не са живели турци. 200 къщи и толкова. Цялата управа и кметство от българи.Коментиран от #163, #172
08:38 05.05.2019
36 да си знаеш посерко
До коментар #33 от "То едно време в затвора":
И пак ще има затвори за такива като теб-и Белене ще отворим пак...та да се научиш да уважаваш и зачиташ историята ни...Коментиран от #42
08:40 05.05.2019
37 ето цитати нещастник
До коментар #30 от "Това ли са ти "аргументите"":
"По време на Априлското въстание против османското владичество през 1876 г. след двуседмична неравна битка с многохилядна турска армия загиват пет хиляди души от шестхилядното население на Батак и градът е изгорен до основи.". "Две хиляди души, събрани в църквата “Св. Неделя”, в продължение на три денонощия защитават геройски своята чест и вяра и всички загиват след опожаряването й. Чрез великата саможертва на Батак пред олтара на отечеството светът узнава за България и нейната воля за освобождение."Коментиран от #40, #43
08:41 05.05.2019
38 То бива скалъпване на история
08:43 05.05.2019
39 зомбирани рускофилчета роби
До коментар #27 от "Бай вую":
Прав си но истината си е истина Смърт на Исляма и Свободна България08:43 05.05.2019
40 Ти виждал ли си църквата Св. Неделя?
До коментар #37 от "ето цитати нещастник":
А виждал ли си 2000 души колко са?Как мислиш, на 3 или на 5 ката са се събрали в нея?
Коментиран от #44
08:45 05.05.2019
41 Шансу Имамов
Коментиран от #47, #51
08:45 05.05.2019
42 Да бе
До коментар #36 от "да си знаеш посерко":
Както ти казах това време отмина, не можеш да вкараш истината в затвор.08:47 05.05.2019
43 С цитати ли ще ме оборваш сега
До коментар #37 от "ето цитати нещастник":
Пиленце, има си официални документи. Според тях, а не според цитати се води статистика.Коментиран от #68
08:49 05.05.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Срам за тези които отричат
Коментиран от #46
08:58 05.05.2019
46 Да бе
До коментар #45 от "Срам за тези които отричат":
Историята е такава каквато е. Сега ти, че я ушиш от романи стихотворения на изуст без да мислиш си е твой проблем. То и за това цял свят ви се смее на "историците".Коментиран от #52
09:01 05.05.2019
47 Бай вую
До коментар #41 от "Шансу Имамов":
Манго много го разбираш работите.гледай си ебания гъз и не коментирай работи който не разбирашКоментиран от #80
09:02 05.05.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Харалне
09:04 05.05.2019
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Заради такива "българи" като теб
До коментар #52 от "Ама ти да не работиш":
В цял свят ни познават като ганьовци и ни се смеят. Само с тупане в гърдите и реване Булгааар, булгаррр като Алеково герой не става.09:13 05.05.2019
55 БЪЛГАРИН
09:13 05.05.2019
56 факт
09:13 05.05.2019
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Borislav Popov
09:19 05.05.2019
59 Грух
09:20 05.05.2019
60 Рашка с чашка
До коментар #53 от "Шансу Имамов":
Джипси, българите сме благородни и добри хора, я се опитай да се замислиш защо няма турско малцинство в Сърбия, Гърция, Румъния и Черна гора? Защото след като са освободени избиват и прогонват всички които се наричат турци! Само ние се показахме като хора, трябва да си благодарен, само че вие не сте способни на благодарност, примитивни сте.Коментиран от #64
09:21 05.05.2019
61 Добре де
Коментиран от #75
09:24 05.05.2019
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Borislav Popov
До коментар #33 от "То едно време в затвора":
Дай името на един дето е вкаран в затвора заради виц по времето на бай Тошо ?!!Коментиран от #67, #73
09:26 05.05.2019
64 Кой ти каза,
До коментар #60 от "Рашка с чашка":
Че няма?09:26 05.05.2019
65 onq s konq
09:31 05.05.2019
66 жоро уудстока
Коментиран от #71
09:32 05.05.2019
67 Заповядай
До коментар #63 от "Borislav Popov":
Архитект Боян ЧинковКоментиран от #78
09:32 05.05.2019
68 ето цитати нещастник
До коментар #43 от "С цитати ли ще ме оборваш сега":
Това са цитати от музея в Батак, а не от сериалите Бин бир гедже или Япрак докуму! А до пост 40 който вероятно е пак твое твррение, става въпрос за отбраната на църквата, което включва и двора!Коментиран от #74
09:32 05.05.2019
69 Borislav Popov
До коментар #62 от "Бесен Язовец":
Учен - нерде Ямбол ,нерде Стамбул ?!! Хората са за истината ! За правилното тълкуване на историята ! А това че ти се припознаваш като соросоид - си е лично твой проблем !! ЯВНО ТЕ ГРИЗЕ СЪВЕСТТА ЗА ПАРИЧКИТЕ КОИТО ПОЛУЧАВАШ ЗА ДА ПИШЕШ ПРОСТОТИИТЕ СИ ???!!!Коментиран от #87
09:33 05.05.2019
70 Емил
Коментиран от #76, #150
09:34 05.05.2019
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 297
09:35 05.05.2019
73 Borislav Popov
До коментар #63 от "Borislav Popov":
Какви имена искаш бе, пундо непоръбена ? Старозагорския затвор беше пълен с политически затворници, а ти си седнал тук за имена да питаш.Коментиран от #88
09:36 05.05.2019
74 Е как са запалили и двора
До коментар #68 от "ето цитати нещастник":
Нали беше 2000 души затворени в църквата и подпалени? Да не би сега да включиш и църковните имоти с все лозя наоколо? Не се ли усещаш, че се оплиташ все повече и повече като свинкя в гюбре?Коментиран от #82, #84, #86
09:38 05.05.2019
75 Рашка с чашка
До коментар #61 от "Добре де":
Точно така, няма помашка нация, има българи мохамедани които се наричат помаци! Ако утре приемат за своя религия католическата вяра, покрай посещението на папата, италянци ли ще станат или испанци?Коментиран от #83
09:40 05.05.2019
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Baba
Коментиран от #95, #162
09:43 05.05.2019
78 Borislav Popov
До коментар #67 от "Заповядай":
Изкуфял пенсионер на 64 години и доста имотен за времето си без всякакви емоционални задръжки !!! Неговото не е разказване на виц - цялостна агитка и пародия на тогавашния живот .А благодарение на която е водел доста добър живот / !!!!09:44 05.05.2019
79 СОФИЯ Е БИЛА ИНО СЕЛО В СРАВНЕНИЕ
До коментар #30 от "Това ли са ти "аргументите"":
С ПОДБАЛКАНСКИТЕ ГРАДОВЕ А И МНОООГО ДРУТИ В БЪЛГАРИЯ. МРЪСЕН ЛЪЖЕЦ СИ . ЯВНО СИ ДПС ИЛИ ГЕРБ. СЯКА КЪЩА Е ИМАЛА МИНИМУМ 25- 40 ДУШИ ДОМОЧАДИЕ. ТВА НЕЙ СЯ ДА МИ СА МЪДРИШ САМ В ПАНЕЛКАТА...Коментиран от #89
09:44 05.05.2019
80 nooo
До коментар #47 от "Бай вую":
Литературен шедьовър!Истина :009:45 05.05.2019
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 ето цитати нещастник
До коментар #74 от "Е как са запалили и двора":
Ми прочети цитатите, ако искаш и други да ти пусна! Хората не са се укрили само в църквата, а и в няколко чорбаджийски къщи, които са били сравнително по-укрепени! Ей, прокажено племе сте чалмосаните!Коментиран от #85
09:45 05.05.2019
83 Тогава защо ревахте
До коментар #75 от "Рашка с чашка":
Същите тези помаци да бъдат признати за българско малцинство в албанияКоментиран от #125
09:46 05.05.2019
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Borislav Popov
До коментар #74 от "Е как са запалили и двора":
А колко човека могат да се съберат на един стадион бе учен ? Особено ако работата е на зора !!!Коментиран от #91
09:48 05.05.2019
87 Бесен Язовец
До коментар #69 от "Borislav Popov":
Аз не отричам турското робство бе каскат и турците ги мразя заради това, дето са ни тъпкали и унижавали ! А вие русуфилистиците сте като фурнаджийски лопати, когато турците свалиха руския самолет, те за вас бяха най омразната нация и вие ги плюехте тук наред, като сахарски камили. Но псле като се измени ситуацията, турски паток, ракети С 400, това онова и вашто Пути и Ердоган станаха приятели, вие веднага се изметнахте и спряхте изведнъж да плюете спещу турците, а вместо това започнахте и на тях да им лижете дупитата, наред с руските. Ето какво исках да кажа аз, подстелео руско, твоите соросоиди са ми през патлака, а за мен вие русоидите с нищо не се отличавате от соросоидите, продажници сте и едните и другите.Коментиран от #92, #102
09:49 05.05.2019
88 Borislav Popov
До коментар #73 от "Borislav Popov":
Явно малко е бил пълен !! Особено с фашаги и техните наследници - дето клаха децата на Ястребино и се държаха като башибузук !!!!Коментиран от #94
09:50 05.05.2019
89 Не думай бре
До коментар #79 от "СОФИЯ Е БИЛА ИНО СЕЛО В СРАВНЕНИЕ":
Всяка къща с 45-50 чаавета. Ми то като в Столипиново е било бре..09:51 05.05.2019
90 чалма тв
До коментар #33 от "То едно време в затвора":
За такива като теб да убиеш деца и жени, или да вземеш детето и да го продаваш като роб все виц.Спорите за бройката на убитите ,дали бяха хиляда или две , какъв изрод трябва да бъдеш.Като не ти изнася България и нейната история ,прав ти пътя до Анадола и там се навеждай ся по пет пъти на ден на дявола.09:52 05.05.2019
91 Пращиш от акъл
До коментар #86 от "Borislav Popov":
Сега и на градският стадион ли са ги клали?Коментиран от #93
09:52 05.05.2019
92 Borislav Popov
До коментар #87 от "Бесен Язовец":
Не смесвай положението от преди век и половина и сега ! Или ти като мразиш е за цял живот ????......Все пак в момента сме съседи и така ще си останем !! Нито те ще се преселят някъде - нито ние !!!Коментиран от #97
09:53 05.05.2019
93 Borislav Popov
До коментар #91 от "Пращиш от акъл":
Говорим за това колко човека можеш да събереш на едно място ! Все пак в църквата не са лежали на походни легла !Коментиран от #96
09:55 05.05.2019
94 Borislav Popov
До коментар #88 от "Borislav Popov":
Да, имало е място и за атентаторите от Света Неделя, които също са погубили невинни деца и жени.Коментиран от #118
09:56 05.05.2019
95 Точно така
До коментар #77 от "Baba":
Според тези данни населението не е 8000, а 800.А Дженъариус е кореспондент на вестник който се бори за тираж. Нищо по-различно от сегашната журналистика. Колкото по-гръмко заглавие толкова по-голям тираж и толкова повече доларчета за издателя. Същото е и сега, колкото по-гръмко заглавие, толкова повече кликвания и печалба за сайта...
10:00 05.05.2019
96 Личи ти, че и ти не си
До коментар #93 от "Borislav Popov":
Ходил в тази църква. Поне картинки виждал ли си? Не прави, един върху друг да ги нахвърляш до покрива не можеш събра 200 човека.10:04 05.05.2019
97 Borislav Popov
До коментар #92 от "Borislav Popov":
Век и половина ? Ти ми предолагаш, сега след като са минали само 150 години след баташкото клане, аз да забравя ли за това ?!? Да, вие руските подлоги явно сте забравили и сте им простили на турците тяхните зверства, а се смеете тук и корите соросоидите, но вие явно сте по бетер предатели и от тях дори. Не се опитвай да търсиш оправдания, за дет и сега продължаваш да лижеш турско-руски дупита, понеже според мацковските опорки вие сега с турците сте братя.Коментиран от #113
10:06 05.05.2019
98 Този коментар е премахнат от модератор.
99 Дон Периньон
10:26 05.05.2019
100 1111
Не вярвайте на измишльотини!
Редица историци ОТХВЪРЛИХА това"клане"НАСАДЕНО ОТ ЧУЖДА ДЪРЖАВА!!!!
Коментиран от #115
10:27 05.05.2019
101 Този коментар е премахнат от модератор.
102 Този коментар е премахнат от модератор.
103 вести
Коментиран от #108
10:33 05.05.2019
104 112
10:39 05.05.2019
105 Успокой се бре Стамат ли си Примат ли си
До коментар #101 от "Стамат":
Не се кахъри какво ще помня или не ама твоята още ме помни милата и от спомена и се овлажнява сли....вата хахаКоментиран от #131
10:45 05.05.2019
106 Türkân
Коментиран от #114, #128, #130, #136, #140
10:50 05.05.2019
107 Българин да ти обяснява история
молекули водород изгребвано с кофа с помощта на макара и въжеот дупка в земята.
Коментиран от #109
10:52 05.05.2019
108 Ти библиотека виждало ли си бре
До коментар #103 от "вести":
Като те гледам как пишеш само в библиотеката стоиш ...хахаха.Коментиран от #112
10:55 05.05.2019
109 Трол
До коментар #107 от "Българин да ти обяснява история":
Изхвърли се, като еякулат върху мокър силициев диоксид!10:59 05.05.2019
110 Бесен Язовец
До коментар #102 от "Бесен Язовец":
Руската подлога се обиди нещо май ?11:04 05.05.2019
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 дъра бъра
До коментар #108 от "Ти библиотека виждало ли си бре":
Ми тя майкати, като ми чупи често писалката.Коментиран от #117
11:07 05.05.2019
113 Borislav Popov
До коментар #97 от "Borislav Popov":
Ти си бил голям патриот бе душко ! Щеше с руснаците да се биеш ?!! Сега пък на Турция война ще обявяваш ????? ... Голям си Богатир ! Същински Крали Марко !!!Коментиран от #119
11:09 05.05.2019
114 мкд
До коментар #106 от "Türkân":
500 години срещу неколко месеца много ви е малко даже11:12 05.05.2019
115 Този коментар е премахнат от модератор.
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Този коментар е премахнат от модератор.
118 Borislav Popov
До коментар #94 от "Borislav Popov":
А за клането 1923 година - що нищо не казваш ????!!!!11:15 05.05.2019
119 Този коментар е премахнат от модератор.
120 исмет ама ми викат че съм смет
Коментиран от #138, #143
11:20 05.05.2019
121 Рекс
11:21 05.05.2019
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Рашка с чашка
До коментар #83 от "Тогава защо ревахте":
Защото както вече писах те са българи, не зависимо от религията им. Кухата ти лейка не може да проумее че нация и религия са две различни неща.Коментиран от #134, #142
11:31 05.05.2019
126 Borislav Popov
Коментиран от #129
11:33 05.05.2019
127 Този коментар е премахнат от модератор.
128 Рашка с чашка
До коментар #106 от "Türkân":
Естествено че няма въстание, за това се иска смелост и жертвоготовност! А иначе убихте няколко майки с деца на гара Буново. За това явно ви бива.Коментиран от #132
11:37 05.05.2019
129 Borislav Popov
До коментар #126 от "Borislav Popov":
Е ти какъв се явяваш тогава ? Неутрален бандеровец ???11:41 05.05.2019
130 Този коментар е премахнат от модератор.
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 На буново
До коментар #128 от "Рашка с чашка":
Децата си ги убихте вие. Това вашето е върха на безочието.12:10 05.05.2019
133 Хайл
До коментар #24 от "зомбирани рускофилчета роби":
След като "няма общо с османската империя" Турция какви претенции има към българската история? Кога ще бъдат върнати на България Одринска Тракия и изплатени на наследниците на хората прокудени от там домовете,земите и добитъка? БЪЛГАРИТЕ ПОМНИМ БАТАК,ПОМНИМ И СТАРА ЗАГОРА...Коментиран от #135, #152
12:12 05.05.2019
134 Е как става така тогава
До коментар #125 от "Рашка с чашка":
Че помаците които колят в Батак са турци? Или според случая. Ако са за признаване на малцинство в друга държава са българи, ама когато българи колят българи стават турци. Нещо и ти не си наред с главата.12:14 05.05.2019
135 Че кога Одринска Тракия е била българска
До коментар #133 от "Хайл":
А ти кога ще върнеш източна Румелия?Коментиран от #137
12:15 05.05.2019
136 Хайл
До коментар #106 от "Türkân":
Гара Буново-вагона с майките и децата, гарата в Пловдив когато взривихте клетките с багаж...сами си убихте онова момиченце Тюркиян за да се изкарате малтретирани...никой не ви е тормозил,сами си тръгнахте за турция по време на жътвата-после що се връщахте като сме ви били "тормозили" да си беше останал тамКоментиран от #141
12:17 05.05.2019
137 Хайл
До коментар #135 от "Че кога Одринска Тракия е била българска":
Нима е била Турска???? България е съществувала много преди да бъде поробена от турците,така че и Константинопол е нашКоментиран от #139
12:20 05.05.2019
138 Този коментар е премахнат от модератор.
139 Това, че България е била много преди
До коментар #137 от "Хайл":
Какво общо има? Имаш ли си представа Одрин дали е бил някога български? Вазов или Ботев писали ли са нещо за историята му? ХахахаКоментиран от #144
12:23 05.05.2019
140 gnom
До коментар #106 от "Türkân":
И ние не забравяме! Ужким бяхте изтребвани и унищожени, а то едно единствено умряло дете, щото майка му некадърна да се грижи за него! Но чешма му построихте и вече 50 години ни насаждате, колко сме виновни! За какво сме виновни?? Че ви плащаме да раждате и гледате деца, че им даваме образование и като станат на 15 вече са ни врагове? Че ви гледаме, като писани яйца и пазим етнически мир?? Май и на вас ви се събира много вече и ще ядете дървото за пореден път, но този път прошка няма да има!Коментиран от #145, #188
12:26 05.05.2019
141 Да бе, сами
До коментар #136 от "Хайл":
Тюркян го уби куршум изстрелян от българско войничета изпълняващо заповеди, както и бомбите бяха поставени от български агенти. Истината не можеш да я скриеш.12:29 05.05.2019
142 Викаш в Батак
До коментар #125 от "Рашка с чашка":
Българите са изклани от българи ама с друга религия. Е какво общо има тогава робството. Битови конфликти стават и сега. Сега също българи колят българи. Пак ли турското робство е виновно?Коментиран от #183
12:37 05.05.2019
143 Този коментар е премахнат от модератор.
144 Хайл
До коментар #139 от "Това, че България е била много преди":
Как да няма? Искаш да кажеш че турците сте основатели на европа ли ? Майко мила,не стига че си глупав ами и нагъл...та ето ти малко история-681 след христа е създадена новата Българска държава-турците къде бяхте тогава? 1396г пада България под турско РОБСТВО , освободена на 3 март 1878 г от Русия...Коментиран от #146
12:41 05.05.2019
145 Да бе, браво
До коментар #140 от "gnom":
Гледате ни като писани яйца и пазите етническият мир и в следващото изречение ...ядем дървото за пореден път. Явно и при тебе връзката с кораба майка е прекъсната. ХахахсКоментиран от #148
12:44 05.05.2019
146 Кажи ми Одрин какво общо има
До коментар #144 от "Хайл":
Със създаденото през 681г. Аспарухово ханство? Защото по тази логика можеш да претендираш и за Париж, Лондон и Вашингтон ама навсякъде ще ти се смеят както аз ти се смея?Коментиран от #151, #154
12:47 05.05.2019
147 гост
Коментиран от #153
12:54 05.05.2019
148 Този коментар е премахнат от модератор.
149 фикрет минет
До коментар #138 от "Че си смет смет си":
Ти едвали знаеш получовеко какво значи генофонд.А истината е че Българите не сме сбирщаин като вас руса туркиня хахахаха и турчин висок с бяла кожа смех голем.Според мащабно Българоиталианско проучване в България мнозинството се доближава до етногенезиса на Италианците такаче кюрдска мешавицо бесподобна къде си тръгнал да отричаш очеизвадното че въобще не изглеждаме като азиатското племе турско загадка си за рисуване направоКоментиран от #177
13:06 05.05.2019
150 Този коментар е премахнат от модератор.
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 зомбирани рускофилчета роби
До коментар #133 от "Хайл":
Това е въпроса Колкото Гърците са Римската или Византийската Империя толкова и Турците са Османската Империя Правете разлика ве пичове Оставете фалшивата Българска история написана от Руснаците в техен интерес да се чувстваме роби и цял живот да сме със свалени гащи пред тяхКоментиран от #157
13:18 05.05.2019
153 Хайл
До коментар #147 от "гост":
По времето на бай Тошо никой не ви е карал да си сменяте имената-вие просто искахте международни паспорти за да се изселите в любимата ви турция,само че турците не признаваха български паспорт с турско име и се юрнахте да си ги сменяте,дори ви гледах как се биете че някой взел по-хубаво име,че някой е прередил опашката за паспорт...митове и легенди са това че са ви ПРИНУДИЛИ...сега се изкарвате дисиденти и жертвиКоментиран от #189
13:22 05.05.2019
154 gnom
До коментар #146 от "Кажи ми Одрин какво общо има":
Понеже си голям отворко, да те питам и аз? Турците, османлиите и изобщо вие резняците, какво сте дали на този свят??? Освен огън, робство и разрушения? Били сте едно малко и мизерно племе, взели всичко или от арабите или от великата древна Византия! Та какво сте дали на този свят и какво давате в момента? Азбука ли сте дали, религия ли сте дали, спасили сте Европа от нашествия, или вие сте сами нашественици? Та какво????13:24 05.05.2019
155 зомбирани рускофилчета роби
Коментиран от #156, #158
13:24 05.05.2019
156 попов борислав
До коментар #155 от "зомбирани рускофилчета роби":
Бил ли е свободен а кръвния данък който се споменава даже от османски летописци има много такива писмени факти който ви бъркат в очичките за тях няма отричане.България е раждала на година население такова като германското по онова време и ако не е бил кръвния данък сме досега да сме десетки милиони което ме подсеща вия турчеещите се със какви гени стеКоментиран от #161
13:28 05.05.2019
157 Хайл
До коментар #152 от "зомбирани рускофилчета роби":
Българската история си е Българска и какво общо имат руснаците при положение,че кланетета в България са от турците? Тук става въпрос за историческата истина,защото е избиван българския народ методично от 1396 г до освобождениетоКоментиран от #159
13:28 05.05.2019
158 Хайл
До коментар #155 от "зомбирани рускофилчета роби":
А от какво те е освободил-от османското владичество или присъствие?13:30 05.05.2019
159 зомбирани рускофилчета роби
До коментар #157 от "Хайл":
Турски етнос няма ве пич Това е било нарицателно име за лош гаден човек буквално преведено Така са наричани бандитите крадците и всякаква паплач от Империята13:38 05.05.2019
160 Този коментар е премахнат от модератор.
161 зомбирани рускофилчета роби
До коментар #156 от "попов борислав":
Съгласен съм но това е Османлийския геноцид Геноцида на ОСМАНСКАТА ИМПЕРИЯ Турция не е съществувала като държава Турция е създадена 1923 год от Българомохамеданин на име Мустафа Кемал Ататюрк Неговото мото е било че всеки който е против България е против Турция Стига сте плямпали празни приказки13:44 05.05.2019
162 жоро уудстока
До коментар #77 от "Baba":
Виждала ли сте отражението си в огледалото скоро?Би трябвало да виждате бяла лястовица.Жалко,че повечето от живеещите по тези географски ширини не сме такива...Дано има повече от вашият ген!Бог да ви благослови.13:49 05.05.2019
163 Име
До коментар #35 от "Посмали манго":
Ти беше там и видя и сега разправяш, че и разсъждаваш.Коментиран от #180
14:41 05.05.2019
164 Зайо Байо
До коментар #20 от "Фокси":
Четеш от детски приказки, а не от различни историци и разнообразни източници. В башибозука е почти нямало турци, а предимно черкези кюрди и други.. Ахмед Барутанлията е помак. Султана има само капка турска кръв. Великите везири са девширмета. Кърджалиите са бивши еничари. Къде са турците, които са те клали се питам аз?Коментиран от #165
14:44 05.05.2019
165 жоро уудстока
До коментар #164 от "Зайо Байо":
Драги ми смехурко/мунчо/и други неможещи да осмислят историята и фактите-пиша бавно,защото не можете да четете и мислите бързо/ако изобщо имате подходящо оборудване за това/.В чии правомощия е била властта и от кого е зависело разни гадове башибозуци,арнаути,помаци да вършат зверства срещу заплащане,ненаказани грабежи и т.н.Прост въпрос,но дали ще дочакам адекватен отговор?!Коментиран от #179
14:59 05.05.2019
166 Този коментар е премахнат от модератор.
167 Този коментар е премахнат от модератор.
168 помешчик
15:52 05.05.2019
169 Ккк
16:13 05.05.2019
170 Този коментар е премахнат от модератор.
171 Този коментар е премахнат от модератор.
172 Обикновен Българин
До коментар #35 от "Посмали манго":
Иди до Батак и брой черепите. Ако успееш да го докараш до САМО 200, имаш проблем - или си безчувствен или си идиот.16:39 05.05.2019
173 Бля бля
До коментар #170 от "жоро уудстока":
То много лесно може да наследиш пасиви или активи за които хабер си нямаш Тука вече политически е по изгодно Новата държава Турция да се определи като наследник на Империята макар че никой не я счита за такава както и Гърците на римската империя16:42 05.05.2019
174 Тит
16:52 05.05.2019
175 Този коментар е премахнат от модератор.
176 Нощна Птица
17:02 05.05.2019
177 Посмали манго
До коментар #149 от "фикрет минет":
Това българоиталианско проучване можеш да го забравиш. Самите италианци опровергаха изнесените резултати от псевдогенетика Митов ли беше, че съм забравил като компрометирани. Псевдоученият е изключил от изследването материал събран от населени с българи места в поволжието. А какво е генофонд знам в пъти по-добре от тебе защото това ми е образованието и професията мамунке17:33 05.05.2019
178 Този коментар е премахнат от модератор.
179 Ами питай кмета бре
До коментар #165 от "жоро уудстока":
Както пише кмета е бил българин, както и на много други места е имало самоуправление. Не ги ли знаеш тези неща?17:38 05.05.2019
180 Няма нужда да съм там
До коментар #163 от "Име":
Има си архиви попълвани от хора които са били.17:39 05.05.2019
181 Този коментар е премахнат от модератор.
182 ОБЕКТИВЕН
18:10 05.05.2019
183 ОБЕКТИВЕН
До коментар #142 от "Викаш в Батак":
ОБЩОТО С РОБСТВОТО Е ТОВА, ЧЕ АХМЕД АГА ОТ С. БАРУТИН Е БИЛ ПОЛИЦЕЙСКИ НАЧАЛНИК И КАТО ТАКЪВ Е ПРЕДВОЖДАЛ БАШИБОЗУКА, ИЗКЛАЛ БАТАЧАНИ. ПОСЛЕ Е БИЛ НАГРАДЕН, СЛЕД ТОВА ЦИНИЧНО ПРАТЕН ДА РАЗСЛЕДВА ДАЛИ Е ИМАЛО КЛАНЕ, СЛЕД ТОВА ПОД НАТИСКА НА ЕВРОПА СЪДЕН И ПОМИЛВАН. ТРЯБВА ДА СЕ ЧЕТЕ. ИСТИНАТА Е СВЯТА.18:24 05.05.2019
184 Антел
До коментар #4 от "Батак в момента има 3000":
били са9000 а Самоков 15000 прочети20:01 05.05.2019
185 Факти
Коментиран от #186
20:50 05.05.2019
186 Този коментар е премахнат от модератор.
187 а ся де
21:49 05.05.2019
188 Този коментар е премахнат от модератор.
189 Този коментар е премахнат от модератор.
190 Този коментар е премахнат от модератор.
191 Christo
03:13 06.05.2019
192 Добре че има митове и легенди
Коментиран от #193
06:04 06.05.2019
193 Фактите
До коментар #192 от "Добре че има митове и легенди":
Новия МИТ- няма Баташко клане!Вярвайте в него родоотстъпници! Жалко за жертвата на тези мъченици, които са поискали свобода! Поклон пред светлата им памет!12:04 06.05.2019
194 Стамен
18:35 06.05.2019
195 История
10:38 09.05.2019
196 Този коментар е премахнат от модератор.
197 Юлия
06:02 06.05.2020
198 Този коментар е премахнат от модератор.
199 Родопи
11:15 30.08.2020
200 Този коментар е премахнат от модератор.
201 Irreal
Юджийн Скайлър, един от спътниците на Макгахан, пише за клането ,извършено от турците в Батак, при потушаването на Априлското въстание,в дните 1-5 май 1976 година :
„...Видях костите им, някои още с парчета месо по тях, натрупани в една низина откъм хълмовете, където ги глождеха кучетата. Нито една къща не е останала цяла в тази прекрасна долина. Дъскорезниците - градът е въртял значителна търговия с дървен материал и дъски, които се намирали покрай реката, са всичките изгорени и от осемтях хиляди жители няма и 2000 да са останали. Тук са погинали над 5000 души, голяма част от тях жени и деца и костите им, които са под развалините, и разлагащото се месо отравят въздуха. разпилени човешки кости, черепи, ребра, дори цели човешки скелети, глави на момичета, все още украсени с плитки от дълги коси, кости на деца, скелети, още покрити с дрехи. Тук видях къща, подът на която беше побелял от пепел и овъглени кости на 30 души, изгорени живи. Тук беше мястото, където селският първенец Трандафил е бил нанизан на копие и опечен и където сега е заровен; видях един трап, препълнен с разлагащи се трупове; един воденичен бент, изпълнен с подути тела; тук беше едно училище, в което двеста жени и деца, потърсили убежище вътре, били изгорени живи; тук видях и църквата и църковния двор, където още можеха да се видят около хиляда полуизстнили тела, които запълваха заградения двор и образуваха куп, висок няколко фута, където между камъните, които на
16:54 08.11.2020
202 Irreal
16:58 08.11.2020
203 Irreal
Юджийн Скайлър, един от спътниците на Макгахан, пише за клането ,извършено от турците в Батак, при потушаването на Априлското въстание,в дните 1-5 май 1976 година :
„...Видях костите им, някои още с парчета месо по тях, натрупани в една низина откъм хълмовете, където ги глождеха кучетата. Нито една къща не е останала цяла в тази прекрасна долина. Дъскорезниците - градът е въртял значителна търговия с дървен материал и дъски, които се намирали покрай реката, са всичките изгорени и от осемтях хиляди жители няма и 2000 да са останали. Тук са погинали над 5000 души, голяма част от тях жени и деца и костите им, които са под развалините, и разлагащото се месо отравят въздуха. разпилени човешки кости, черепи, ребра, дори цели човешки скелети, глави на момичета, все още украсени с плитки от дълги коси, кости на деца, скелети, още покрити с дрехи. Тук видях къща, подът на която беше побелял от пепел и овъглени кости на 30 души, изгорени живи. Тук беше мястото, където селският първенец Трандафил е бил нанизан на копие и опечен и където сега е заровен; видях един трап, препълнен с разлагащи се трупове; един воденичен бент, изпълнен с подути тела; тук беше едно училище, в което двеста жени и деца, потърсили убежище вътре, били изгорени живи; тук видях и църквата и църковния двор, където още можеха да се видят около хиляда полуизстнили тела, които запълваха заградения двор и образуваха куп, висок няколко фута, където между камъните, които на
17:00 08.11.2020
204 Този коментар е премахнат от модератор.