Денят е 29 май 1876 г. Австро – унгарският параход извършва своя редовен курс по р. Дунав. Корабът е пълен със стока, богати търговци и пътници. Около 12,30 часа три пъти изсвирва свирка. На палубата излезли Христо Ботев, Димитър Икономов и Никола Войновски, облечени в униформи. Те били въоръжени със сабя в дясната ръка и револвер в лявата.
Така известният български поет отвлича австрийския кораб „Радецки”.
След сигнала – 3 свирвания със свирка, настъпило голямо оживление.
Четниците се преоблекли за секунди в своите униформи
и захвърлили старите си дрехи.
Разбили сандъците и извадили оръжията. Превърнали се от обикновени пътници в армия. Войновски ги строил в две редици, а Ботев се изправил пред тях. Останалите пътници били затворени в първа и втора класа, за да не се допускат инциденти. Целият кораб бил под контрол, а капитанът нямал друг избор, освен да изпълни исканията на българските четници.
На 16 и 17 (28 и 29 нов стил) май 1876 г. Христо Ботев и „200 души български юнаци”, от различни румънски пристанища, се качват на борда на австрийския параход „Радецки”. Принуждават капитана Дагоберт Енглендер да спре близо до Козлодуй, където четата слиза и момчетата целуват „свещената земя на Майка България”. Оттам с усилен ход се отправят за Враца, но по пътя си не получават подкрепа.
Ботев не се смятал за постоянен войвода до слизането на Козлодуйския бряг. Той си мислел, че само е номиниран за такъв, и че четниците трябва да изберат кой ще ги предвожда. Първоначално четниците трябвало да бъдат ръководени от Панайот Хитов и Филип Тотю, но след като отказали да преминат Дунав, четите останали без главнокомандващ. Те се обединили, а Ботев бил назначен за главен войвода. След слизането на българския бряг, първото нещо, което четата трябвало да направи, било да избере водач.
Поетът бил избран единодушно.
На 30 май четниците приемат първото си продължително сражение на възвишението Милин камък. През същата нощ разкъсват обкръжението и се изтеглят в местността Веслец.. Правят неуспешни опити да се свържат с революционните дейци във Враца. Рано сутринта на 20 май (н. ст. 1 юни) четата заема позиции около трите върха Камарата, Купена и Околчица.
Водят сражение с редовна турска войска - срещу 205-мата са вдигнати на крак над 4000-а редовна и нередовна турска войска. Ботев, с ядрото на четата е под връх Камарата. Привечер, на 20 май (н. ст. 1 юни) 1876 г. след стихване на боя, в подножието на югоизточния склон на вр. Камарата, прострелян в сърцето загива гениалният поет и войвода Христо Ботев.
Капитанът Дагоберт Енглендер дава важни сведения за превземането на парахода в доклад до централния инспекторат във Виена, написан на 30-ти май, 1876 г. От него става ясно, че „Радецки“ е нападнат на 29-ти май от въстаници, час след като е отплувал от пристанище Бекет.
Това се е случило в 12:30 часа.
Според капитана, никой не се е усъмнил в натоварените сандъци, понеже са отговаряли на условията. Той бил принуден от шестима въоръжени мъже да изслуша четниците. Капитанът симпатизира на четниците и дори след пристигането на парахода в град Видин, отказва да превози турската войска. След възгласите на четниците „Да живее капитанът“ и „Да живее Франц Йосиф“, Енглендер поклатил фуражката си и казал тихо „На добър час“.
Според разказите на капитана, Ботев му е направил много голямо впечатление. Той бил коректен и преди пристигането на българския бряг, го повикал да се увери, че товарът на кораба и касата са недокоснати. След като парахода дебаркирал, се чул силния глас на Ботев. Всички паднали на колене и целунали родната земя.
След тези събития, капитанът трябва да напише подробен доклад и да бъде преместен на работа в горната част на Дунав. Той отказва и молбата му е удовлетворена. Продължава да работи на „Радецки“, докато през 1885 г. е назначен за началник бюро в плавателно отделение. Капитанът предава спомените си на Захари Стоянов през 1888 г. През 1925 г. той изпраща няколко много важни реликви за България – печата на парахода, оригиналния флаг с унгарски и австрийски герб, позволителното, копие от доклада, копие от Ботевото писмо до него на френски език и две дъски от борда на парахода. Всички тези предмети са предадени лично на Борис III от брата на Енглендер, който има едночасова среща с царя. На нея е присъствал и Кирил (брат на Ботев), който също е участвал в четата. Той праща подарък на капитана – портрет на Ботев.
По инициатива на Стоян Заимов през 1906 г, се взима решение
да се изгради военно-исторически музей до Свищов по случай 30 години от освобождението. Идеята е, да се използва река Текир дере, която да стане Дунавски ръкав и мястото да се превърне във вечен пристан на „Радецки“. За тази цел трябвало парахода да бъде откупен от Първото императорско дунавско параходство във Виена. Свиква се народното събрание, за да се гласува предложението, отправено от Димитър Петков (министър - председател). За нещастие, той е убит на булевард „Цар Освободител“ и идеята остава неосъществена и забравена.
През 1926 г. отново се сформира комитет с името „Цар Освободител“, чиято цел е да се изпълни проекта. Тогава всички българи са призовани да помогнат, за да не се искат пари нито от царя – Борис III, нито от Народното събрание. Трябвало да се набавят 50 милиона лева, с които да се подпомогнат всички военно-исторически къщи, паметници, паркове, мавзолеи и музеи, издигнати от комитета „Цар Освободител“. След новината, че през 1927 г. параходът ще бъде ремонтиран, се търси информация за състоянието му, чрез писмо, адресирано до цар Борис III. Свищовският комитет има за цел да ремонтира „Радецки“.
Истината е, че през 1918 г. параходът престава да се използва в Австрия, а
през 1924 г. е бракуван и след това унищожен.
Българската държава не предявява никакви претенции към него, въпреки, че той е от голямо историческо значение за страната ни. До това води бездействието на няколко правителства. За Австрия това е просто един кораб, който е изпълнил своето предназначение и вече не може да се използва.
Едва през 1960-та година, в България се подема инициатива за възстановяване на парахода. Събират се дарения от работници и ученици. Използва се парния влекач „Пловдив“ (строен в същата корабостроителница), на чиято база е построена реплика на „Радецки“. За целта са използвани стари чертежи и снимки. Йожеф Кирали също дава своя принос на 84 годишна възраст. Той е работел като бояджия на оригиналния параход и си спомня как е изглеждал.
Новият параход е открит тържествено по повод 90 годишнината от смъртта на войводата. Той акостира на козлодуйския бряг на 28 май 1966 г. Дълъг е 57.4 метра и е широк 17.5 метра.
Обявен е за музей и е включен в Стоте национални туристически обекта на България. На 4 септември същата година, пристига във Виена. Събитието е отразено от всички радиа, телевизии и вестници. След ремонт през 1988 г., оригиналният парен двигател е заменен с дизелов.
През 1973 г. при зимовката в Русенския лиман, „Радецки“ потъва след силен снеговалеж. Причината е в небрежността на екипажа. Параходът е изваден от български Варненски екип. На помощ идват румънски плаващ кран и съветски водолази.
Писмото на Христо Ботев до капитана и пътниците на парахода „Радецки“
Господин капитан!
Господа пътници!
Имам чест да ви обявя, че в тоя параход се намират български въстаници, на които имам чест да бъда войвода.
С цената на нашия добитък и на нашите земеделски сечива, с цената на големи усилия и с пожертвуване на нашите блага, най-после с цената на всичко, що е най-скъпо на тоя свят (без знанието и въпреки преследванията на властите в страната, чийто неутралитет ние уважихме), ние си доставихме това, което ни беше необходимо, за да се притечем на помощ на нашите въстанали братя, които се сражават тъй храбро под българския лъв за свободата и независимостта на нашето скъпо Отечество - България.
Ние молим Господа пасажерите никак да не се безпокоят и да останат спокойни. Колкото за вас, Господин Капитане, аз имам тежката длъжност да ви поканя да поставите парахода на мое разположение до самото ни слизане, като в същото време ви заявявам, че и най-малкото ваше съпротивление ще ме постави в печалната необходимост да употребя сила и въпреки волята ми да си отмъстя за отвратителната случка върху парахода "Германия" в Русчук през 1867.
И в единия, и в другия случай нашият глас за бой е следния:
Да живее България!
Да живее Франц Йосиф!
Да живее граф Андраши!
Да живее християнска Европа!
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 ТЪП
Коментиран от #17
07:44 29.05.2020
4 сггсгс
Коментиран от #14
07:46 29.05.2020
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Петьо Петров
07:56 29.05.2020
7 цербер
Коментиран от #15
08:01 29.05.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Бебча
08:03 29.05.2020
10 РЕАЛИСТ
Коментиран от #12
08:03 29.05.2020
11 Въй
08:05 29.05.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 електрошок
08:09 29.05.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Петьо Петров
До коментар #7 от "цербер":
На такива като теб,няма нужда от обяснение,само Коранът е достатъчен.Не Можеш да разбереш какво е да си патриот и какво е да си терорист!Терористът убива невинни за своята кауза,а патриота само използва възможности да спаси народа си.Убил ли е капитана? Или някой от екипажа,превзел е кораба да дойде да умре за някакви нищо не заслужаващи фашкии!08:10 29.05.2020
16 Според
До коментар #8 от "Дидо икебаната":
спомени на очевидци - "беше му като на малко магаренце крачето".....08:11 29.05.2020
17 отговор
До коментар #3 от "ТЪП":
Ами това е целта на автора. Да промени историята и мнението за Ботев представяйки го пират. Вместо ПРЕВЗЕ кораба, сега вече е ОТВЛЕЧЕН. Герберухите продажници вече се въчат да оплюят и светинята Ботев.Коментиран от #41
08:18 29.05.2020
18 РЕАЛИСТ
До коментар #12 от "Хасан Азис":
Познаваше ли го бе ,Асане, че използваш "беше". Ти с башибозука ли си бил там?08:20 29.05.2020
19 Всички са
08:22 29.05.2020
20 Рошко
08:23 29.05.2020
21 Хихихи и бутилка ром
08:23 29.05.2020
22 Джак Спароу
08:24 29.05.2020
23 Ммммммм
В тези времена се опитват да ги изкарат едва ли не терористи което е срам и позор продажници искат да подменят и заличат имената на хората които са дали живота си за родината си
08:37 29.05.2020
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Тиберий
Коментиран от #27
08:50 29.05.2020
26 мария иванова
09:00 29.05.2020
27 Петьо Петров
До коментар #25 от "Тиберий":
Не знам дали си виждал "Радецки" на живо,но преди години го посетих в Лом и можеш да си сигурен,че има и повече място,но продъненото кану на Винету не може,личи си интелекта отдалеч!09:12 29.05.2020
28 въпросче
Коментиран от #40
09:20 29.05.2020
29 на село
Коментиран от #30, #32
09:23 29.05.2020
30 Петьо Петров
До коментар #29 от "на село":
Преди години беше в Лом,,ще те излъжа за точната година,че беше доста отдавна,но ще си направя труда да проверя.09:36 29.05.2020
31 Цитат
"Да живее България!
Да живее Франц Йосиф!
Да живее граф Андраши!
Да живее християнска Европа!"
А някой от лидерите на ЕС има ли смелостта да каже "Да живее християнска Европа!"?
09:43 29.05.2020
32 Петьо Петров
До коментар #29 от "на село":
Ето отговора,в момента е в Козлодуй за постоянно но всяка година отива до Лом за преглед и ремонт.Явно съм хванал такъв момент,но беше преди доста години.Понеже в Лом има корабостроителен завод и всяка година е там за профилактика.09:48 29.05.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 прокоба тегне над Враца
10:34 29.05.2020
40 стоян георгиев
До коментар #28 от "въпросче":
заради романтизма .използваше се версията че се е изправил да види врага и е уцелен в челото.истината е че е прострелян при разбор на ръководството.остават съмнения дори че е бил убит от съмишлениците си.преди няколко години покоиния вече божидар димитров писа че е открит прекия убиец на ботев по взетата парична премия упомената в турския архив.става въпрос за черкезин участвал в преследването на четата.та с това сагата по убииството на ботев е изчерпана.тялото за съжаление не е ясно къде е заровено!12:31 29.05.2020
41 До Коментар #17
До коментар #17 от "отговор":
Ами, откъдето и да го погледнеш, независимо от целите и мотивите "завладяването" на чужд кораб под заплахата на оръжие и с капитан и пасажери- заложници си е чист терористичен АКТ , затова Ботев по стара комунистическа традиция бе въздигнат от комунистите в най великия идол за поклонение и сочен като пример за подражание, а в негова чест се извършваха военни комунистически клетви и се организираха масови бдения и нощни комунистически шествия с огньове и факли...15:07 29.05.2020
42 Боримечка
15:25 29.05.2020
43 Краси от Н.пазар
15:32 29.05.2020
44 човек от народа
16:06 29.05.2020
45 ИМПЕРИАЛИСТ
Английския генерал Джокмъс: "Тези, които се бият за гръцката свобода не са моралии /жители на Морея - Пелопонес/, или гръковизантийци, а народ от по-твърдата албанска раса и от този на север. Под командата на Хаджи Христо конницата им е от българи. Едничката добра пехота се състои от сулиоти и от румелиоти, българи от Румелия." - това е по повод на Гръцкото освободително въстание - 1821 г.
Гръцкия историк Трикупис пише:
Водачите на двата враждуващи лагера всред гръцките въстаници вече се готвеха да се нападат. Изведнъж посред тях излязоха двама български воеводи Хаджи Христо с българска кавалерия и Хаджи Стефко [от Охрид] с българската пехота и държаха приблизително този език на безумците, които щеха да се изколят: – Ние преминахме планини и долини; ние и нашите другари дойдохме с вас да се сражаваме до вас за кръста и гръцкия народ; не ви искаме никакво право за сво
20:54 29.05.2020