Last news in Fakti

12 Декември, 2020 12:40 14 693 47

30 г. от трагедията във Върбица

  • река върбица-
  • момчилград-
  • войници

Живко Желев никога не се е връщал на злокобното място, където придошлата река разпилява МТЛБ-тата като кибритени кутийки

30 г. от трагедията във Върбица - 1
Река Върбица Снимка: БГНЕС/Архив

12 декември 1990 г. край Момчилград се случва една от най-големите трагедии в историята на България. 10 войници умират в ледените води на река Върбица, след като триметрова приливна вълна помита като кибритени кутийки верижните машини МТЛБ. Шестима от мъртвите остават без гробове. Телата им не са намерени. 11 от военнослужещите в танковия и мотострелковия батальони от поделението в Момчилград оцеляват по чудо. Мнозина от тях не искат и не говорят за ужаса, който са преживели.

Днес, 30 години по-късно, един от оцелелите - Живко Желев от Казанлък, разказа пред Dir.bg за трагедията, за която и тогава, а и сега, не се говори. За нея помнят само близките и приятелите на тези, които никога няма да се върнат у дома.

Живко влиза в казармата през март 1990 г. Първо е изпратен в Лом, където се обучава за механик-водач, а след това е прехвърлен в поделение 36050 в Момчилград. Той е само на 19 години.

"Във въпросния ден - 12 декември 1990 г., сутринта обявиха, че ще има занятие на полигона в Балабаново. Предните два дни обаче валя проливен дъжд. Аз трябваше да карам МТЛБ-то, но точно тази сутрин се возех отзад в отделението, където се возят мотострелковаците. Ротен командир ни беше Димчев. Тръгнахме. Отзад бяхме 6-7 души. Всички с пълно бойно снаряжение, облечени с шинели, защото беше зима.

Верижните машини МТЛБ имат врати отзад и отгоре люкове. Както пътувахме от задните врати през гумените уплътнения започна да шурти вода. Отворихме горните люкове, за да видим какво става. Когато се качих отгоре върху МТЛБ-то, видях шокиран, че сме в средата на огромна вода. Все едно сме в средата на язовир. А река Върбица през лятото беше един метър. Минавали бяхме реката много пъти, но в този ден беше различно.

Първи в реката влязоха танковете, а ние с МТЛБ-тата бяхме отзад. Всички машини бяха във водата. Но така и не разбрахме откъде бе дошла тази вода. По-късно имаше много версии.

Четирима или петима от нас, които бяхме в МТЛБ-то, се качихме върху него, а водата се покачваше много бързо. Когато излязохме от него, водата го беше покрила на две трети, само секунди по-късно стигна до краката ни. Виждах как водата подхвърля верижните машини като кибритени кутийки, танковете са по-тежки, тях само ги люлееше (Нивото на водата от придошлата стихия е толкова високо, че е завъртяла два танка на 90 градуса, от курса за пресичане на реката, оръдията сочат посоката от която са форсирали реката, а от тях се виждат не повече от 40-50 сантиметра над повърхността. По-късно става ясно, че при моста на спирка Джебел нивото на водата е 7 метра, а скоростта с която се движи водата е 1,2 метра в секунда - бел.ред).

От дърветата, които бяха покрай реката се виждаха само върховете, представете си каква вода.

И аз скочих в реката. Всъщност всички, които бяхме на покрива на нашата машина, скочихме. В реката имаше и големи трупи, не знам откъде ги е влачила. Беше много бурна и въпреки че мога да плувам, ме вкара във водовъртеж. Много се борих, но явно и Господ ми помогна, успях да изляза от него. Но течението ме повлече надолу. Продължих да се опитвам да плувам, когато изведнъж се оказах в плитчина, където водата беше до колената ми. Успях да се изправя, шинелът беше напоен с вода, а автомата го бях препасал през гърба.

Но водата пак започна да се покачва - до бедрата, до кръста ми стигна. Тогава се съблякох, хвърлих шинела, сумката и автомата във водата и реката ме отнесе. Успях да се хвана за клоните на едно дърво, което беше приведено във водата. Спомените ми са много разпокъсани, защото беше страшно. Помня, че там имаше хора от близкото село. Семейство - мъж и жена - мюсюлмани. Бяха дошли край реката да помагат. Те ме извадиха.

Последният ми спомен беше, че покрай мен мина Иван Янков от Крън. Водата го влачеше. Заедно бяхме новобранци с него. Първо в Лом, където се учихме за механик-водачи, а след това в Момчилград. Аз трябваше да карам, но всъщност се возех. Той беше в моето МТЛБ (Иван Янков всъщност управлява МТЛБ-то, в което се вози Живко - бел.ред). Така и не го видях повече. Загина.

В реката намират смъртта си 10 души - лейтенант Илиян Попски, лейтенант Русин Самуилов, сержант Ангел Илков, ефрейтор Велин Хаджиев, ефрейтор Желязко Христов, ефрейтор Иван Янков, редник Красимир Канев, редник Николай Сандев, редник Петко Петков, редник Стефан Стефанов.

Като ме извадиха, хората ми дадоха лъжица горено масло да изпия. След това ме взеха наши военни и ме върнаха в поделението. Настаниха ме в лечебницата. Тогава разбрахме, че 10 от нас няма да се върнат. А телата на шестима от тях така и не ги намериха. Иван е един от тях.

Тогава времената бяха други. Нямаше интернет, нямаше нищо. Родителите ни сигурно бяха разбрали от телевизията за случилото се. Пред портала имаше стотици родители. Моите също бяха там. Пуснаха ме да изляза да ме видят. Но не помня кой ден беше. Същият ли, по-късно ли...не помня.

След това имаше дело. Два пъти ходих като свидетел. Споменът ми е, че виновните командири не ги осъдиха на много. Имаше преместени, но откъм наказания, нищо съществено.

Трудно ми е да говоря за това. Дори днес, 30 години по-късно. След случилото се не бях дълго на себе си. Беше голям шок. Никога не съм се връщал там. Умишлено. Не искам да се връщам и да си спомням...за мъртвите ми приятели и командващи. Може да е грешно, но не мога".

"Реката тук в едно събира родина, дълг, вина и болка. Спри пътнико, склони глава пред вечни синове на полка". Това е посланието, изписано върху мемориала.

В придошлата Върбица намират смъртта си - 7 войници, двама офицери и един сержант.

Жертвите са:

лейтенант Илиян Попски

лейтенант Русин Самуилов

сержант Ангел Илков

ефрейтор Велин Хаджиев

ефрейтор Желязко Христов

ефрейтор Иван Янков

редник Красимир Канев

редник Николай Сандев

редник Петко Петков

редник Стефан Стефанов

Всички те са на възраст между 18 и 26 години.

Cпоред следствието причините за трагедията са неуставно поведение на командирите, липса на адекватни със ситуацията решения. Помощта също е закъсняла. Два хеликоптера идват към 12 часа, когато в реката има само мъртви войници.

Военният съд в Пловдив гледа дело срещу виновните командири от май 1991 до януари 1992 г. Произнесени са 4 присъди. Командирите на роти Димчев и Андреев, които тръгнали за занятието с автобус, вместо да водят машините си, са осъдени по на година и половина затвор, а командирът на поделението полковник Кабакчиев и командирът на батальон Лепирев получават по година и 9 месеца условно. Военният прокурор не протестира присъдите, а писмата на почернените родители до президента Желю Желев за преразглеждане на наказанията остават без отговор.

Така и не става ясно откъде идва 3-метровата приливна вълна - дали от изпускането на язовир край Златоград или заради скъсана стена на язовир край Мадан.

Днес за трагедията напомнят само двата паметника. Единият е на брега на река Върбица, а другият във вече закритото поделение 36050 в Момчилград.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 16 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    86 0 Отговор
    Бог да ги прости войничетата ! За тази ли ,,родина " умряха ?

    Коментиран от #16, #26

  • 2 XXXX

    68 0 Отговор
    Жалко за погубените млади животи!!!
  • 3 стар кашик

    69 0 Отговор
    Жалко за момчетата..Останаха вечно млади. Поклон. Голяма трагедия. А за изпепелените войничета край Люлин на околовръстното..да си спомним и за тях. И защо няма официален възпоминателен ден на загиналите в мирно време воини...?
  • 4 редник

    35 1 Отговор
    През 1973 г форсирахме язовир Студен кладенец. Преди това БТРите не бяха пробвани дали не са продънени. Единия се беше наводнил. Добре че язовира е тесен, та не се случи нещастие.

    Коментиран от #10

  • 5 стар войник

    68 0 Отговор
    Светъл път на душите на загиналите! В казармата много момчета загубиха живота си. Сегашните келеши не могат да си представят какво беше.

    Коментиран от #12

  • 6 гост

    50 0 Отговор
    Служих в Карлово и удавихме един танк над Иганово .Трагедията се размина но, паниката и простотията беше ужасна . Момчетата лежаха в болницата .Само който не е чул викът ПОМОЩ от умиращи приятели , не знае какво е . Хвърлихме се във ледените води.....въжета ...влекачи ...линейки ...ужас .... БОГ да ги прости момчетата !
  • 7 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    34 0 Отговор
    БОГ да прости войничетата дано ДУШИТЕ ИМ ПОЧИВАТ В МИР
    дано и ДУШИТЕ НА ВОЙНИЧЕТАТА който не бяха намерени намерят ПОКОЙ БОГ ДА ГИ ПРОСТИ
  • 8 Юнак

    26 29 Отговор
    Затова никога повече казарма! Тотална загуба на време и за съжаление на немалко без нужда изгубени човешки животи по време на военна служба в мирно време.

    Коментиран от #42

  • 9 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    21 2 Отговор
    БЪЛГАРИО
    РОДИНО за те умряха
  • 10 стар кашик

    37 0 Отговор

    До коментар #4 от "редник":

    Всеки има лоши и добри спомени от казармата...През 1983г играхме занятие в СССР, на Широколанския полигон(сега Украйна).Последната задача беше форсиране на р Южен Буг...Спомням си как на един БТР от 2взвод му свърши горивото( по вина на водача)..добре че кашоните бързо излязоха отгоре и веднага ги прибра осигуряващите катери..машината зорлем я извадиха на буксир, а водача изяде голям бой от ротния ( даже малко му беше, щото не беше дозаредил предната вечер)...До това води безотговорността на всяко ниво в армията. Мир на душите на момчетата и кураж за близките им.
  • 11 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    33 1 Отговор
    а помните ли камиона ковчег с войничетата който изгоряха камиона май се блъсна в трактор макар да имаше съмнения защото састреляли по ИВО КАРАМАНСКИ гребеца неговата кола се е движила зад камиона ковчег
  • 12 Сега

    7 22 Отговор

    До коментар #5 от "стар войник":

    един хилав ''келеш'' с лаптоп може да предизвика много повече разрушения отколкото цялото ти поделение.

    Коментиран от #17, #28

  • 13 Още сънувам, че не мога да ме уволнят,

    27 6 Отговор
    Загубили били военната ми книжка??? 26 месеца и13 дена, Загубено време!! 6.до 8месеца е поносимо, но 26месеца и13 дни е прекалено!!! Взводния в час по Политика ме пита какво правя::казах му Тъпея!!! Бях учил преди това 2 години"основи на Комунизма"!!! Идиотски времена, да Пазиме Главанаците, като Сегашните!!!! Който иска да става военен да отива, заплата, да служи, проф Армия!!!!
  • 14 Хухуху

    25 2 Отговор
    Светла памет и на механоводача ми ПОПОВ удавилсе на полигон за водно учение с МТЛБ Звездец трета рота 84-85 година И ВСЕ ПАК КАЗАРМАТА НИ ПРАВЕШЕ МЪЖЕ

    Коментиран от #15

  • 15 Мъж

    12 13 Отговор

    До коментар #14 от "Хухуху":

    се става когато започнеш да храниш семейство и се научиш кас се сменят пелените на детето си.

    Коментиран от #18, #20, #25, #30

  • 16 ОСМАНАГИЧ

    7 9 Отговор

    До коментар #1 от "гост":

    За светлото бъдеще на комунизъма.
  • 17 9с898сд

    12 1 Отговор

    До коментар #12 от "Сега":

    Ооо,знаме ги какво могат да предизвикат келешите с лаптопите.
    Способни са с уста да предизвикат преждевремнна еякулация у някой себеподобен. Много са способни. Пробвал съм двама-трима!
  • 18 3л3л4ел3

    13 5 Отговор

    До коментар #15 от "Мъж":

    И това е вярно, но колко от сегашните правя това? До 40 гоишен е на мама и на тати на гърба, а после кот дойде. А да се сменят пеленки, си трябва и жена до тебе, за да се роди детенце. С двама мъже не става, поне за сега.
    А в казармата, ако не друго, поне не се изпе....джендърсваще. След нея се женехме, имахме деца и сменяхме пеленки.
    Понял?
  • 19 Гост

    14 1 Отговор
    Факти, за да не се случват и повтарят такива трагедии и за пълна,ясна и реална картина на тази гавра е желателно да публикувате освен на жертвите и потърпевшите и разказите на очевидците и спасителите от месното население .
  • 20 А МИ СЕГА

    2 5 Отговор

    До коментар #15 от "Мъж":

    Ти пък си един мъж ,да та хвана ,чи дръж дръж

    Коментиран от #22

  • 21 двоен

    1 3 Отговор
    По лъжичка горено масло си взимайте - за профилактика срещу грип и коронавирус.
  • 22 как

    5 2 Отговор

    До коментар #20 от "А МИ СЕГА":

    да ме хванеш че дори и срещу мене да тичаш не можеш да ме стигнеш.
  • 23 хипотеза

    24 0 Отговор
    Три метра приливна вълна не идва от нищото . Ако беше скъсана стена на язовир щеше да се разбере от местните хора , това няма как да се скрие . Някой е получил нареждане да изпусне аварийно водата от някой язовир , от някое министерство , вероятно и човека там е бързал и не го е изпуснал поетапно на части . Това нареждане е било скрито в съда , или никой не си е признал за него . На никой не му е дошло на акъла , че ще има планово учение , с форсиране на реката , нещо такова да се стикова информацията между министерства , и прикриха големите виновници . Естествено това е само хипотеза . Преди години по подобен начин удавиха хора на къмпинг Ахелой.
  • 24 Те военните

    14 0 Отговор
    Че не са умни , не са. Знаели са добре ситуацията .
    Валя много и с дни.изпълнявали са свише някаква заповед натегачите началници нос цената на живота на момчетата . Бях на тяхната възраст тогава и въобще не ми се умираше
  • 25 Факт неоспорим

    5 1 Отговор

    До коментар #15 от "Мъж":

    Еле па ако е епилиран и да мине по левия тротоар... Абе сила голема, шъ знайш.
  • 26 Некой си

    1 8 Отговор

    До коментар #1 от "гост":

    Да за тази. А ти какво направи за същата тази родина???? Или още чакаш "дядо Иван" да те освободи????

    Коментиран от #29

  • 27 Пламен Пенев

    12 0 Отговор
    Светла им памет на загиналите момчета.Те загинаха заради некадърността на висшето им командване,които се оказаха дребни и подли души.
  • 28 Некой си

    9 8 Отговор

    До коментар #12 от "Сега":

    Не е така. Вярно най хубавите години от живота на всяко момче са това. Но в онези години като кажеж българин и гледаха с други очи. Защото бяхме сила. А уважението одва със силата. Най просто казано. Особено за Балканите. Сега като кажеш че си българин даже не им се повръща!!! Ако ме разбираш. Не ни броят за хора.
  • 29 гост

    5 0 Отговор

    До коментар #26 от "Некой си":

    Няма да те обиждам , а само ще те квалифицирам - гербераст !

    Коментиран от #32

  • 30 Некой си

    11 0 Отговор

    До коментар #15 от "Мъж":

    Абе познавам хора дето нито сменят пелени нито са мъже. И това че си бил войник също нете прави мъж. Има жени които са по големи мъже от мъжете. Но казармата учеше на дисциплина.
  • 31 Ициденти

    15 1 Отговор
    Заради някои коментари го пиша. В казармата имаше мизерия и простотия, но и дисциплина и отговорност. Сега сметнете колко млади хора до 30 годишна възраст умират от психоактивни вещества, свади и катастрофи по пътищата и го сравнете с времето когато имаше казармата. Мир на праха на войничета.
  • 32 Некой си

    4 4 Отговор

    До коментар #29 от "гост":

    Не можеш да ме обидиш. Защото не правиш разлика между родина и управление. Овчи кон....

    Коментиран от #33

  • 33 гост

    3 1 Отговор

    До коментар #32 от "Некой си":

    Конски овен , да се срещнем на по ракиййка.... и да видим кое какво , що ?

    Коментиран от #36

  • 34 Шаран БГ

    11 0 Отговор
    Не са пожелали- не са разбрали, каква е причината за високата вода? Как е възможно , точно тогава военните машини да преминават през реката ??
    Скорост на водата от 1,2 метра в секунда е смешна скорост = 4,32 км/ч. Нормален човешки ход е = 5 км/ч . При Русе Дунав тече с около 7 км/ч Очевидно е , че има грешка в определянето скоростта на водата !!

    Коментиран от #38, #40

  • 35 ТОДОР СТОЯНОВ

    12 0 Отговор
    СЛУЖИХ В ДЖЕБЕЛ ПО ТОВА ВРЕМЕ...ВСИЧКИ С ВДИГНАХМЕ ДА ПОМАГАМЕ, НО БЕШЕ КЪСНО...НАМЕРИХМЕ САМО ТЕЛА...БЯХА МИ НАБОРЧЕТА...БЕШЕ НЕЧОВЕШКО...СВЕТЛА ИМ ПАМЕТ!!!
  • 36 Некой си

    6 1 Отговор

    До коментар #33 от "гост":

    Ако ти е хубава ракията става. Но пак те питам правиш ли разлика между родина и управниците на родината? Или като пинеш 2х100 ставаш капитан Планета?
  • 37 Роза

    6 0 Отговор
    Откакто свят светува,винаги невинни хора са заплащали за грешките на управлаващите.Тези момчета са загинали заради грешките на некадърните си командири.Никой не е наказал сериозно виновните.Потулили са работата.Навярно някои големци са разсъждавали така:"Никой не може да върне живота на невинните жертви,а живите трябва да продължат да живеят."Тъй върви светът...
  • 38 мех водач

    5 1 Отговор

    До коментар #34 от "Шаран БГ":

    От разказа на Желев става ясно, че машините не са били подготвени за преминаване на водна преграда. Как става това- вдига се водометната дъска, поставят се огражденията на радиатора и се пускат хидрореактивнита решетки( погрешно наричани''калобрани).Затварят се кингстоните при мех водача, отзад в платформата и отпред при главното предаване, включва се водоизхвърлящата помпа. Не се допуска абсолютно никакъв теч през уплътненията на задните врати, което се постига с натягане на ключалките. Задължително се проверяват подмоторните люкове, люковете на резервоарите и главното предаване, задължително се пристягат. Кашоните традиционно охлабват ключалките на задните врати, за да им е по-лесно качването в платформата. Задължително се панцероват , както и капака на двигателя и главното предаване. Освен това,при такава скорост на водата, МТЛБто ще плува доста трудно, направо невъзможно без пуснати решетки, просто защото е неуправляемо, да оставим настрана че плува със скорост до 5км/ч. Всичко това ти го казвам от позицията на дългогодишен заводски изпитател на МТЛБ, САУ 2С1 и всичко, което е на базата на МТЛБ. За мен има престъпно отношение от всички- и от мех водачите, ЗКТЧ и командирите на взодове и ротния.Явно са били разпасана команда и стечението на обстоятелствата е довело до трагедията. Жалко за момчетата. Мир на душите им.

    Коментиран от #39

  • 39 мех водач

    6 1 Отговор

    До коментар #38 от "мех водач":

    Пропуснах- задължително се затваря клапата на радиатора, тъй като от там лесно прониква вода в моторното отделение, ако ''загребе '' вода през жалузите .. По заводско предписание, при преодоляване на водна преграда, не се допуска проникване на повече от15л/мин, тъй като такъв е капацитета на водоизхвърлящата помпа.

    Коментиран от #44

  • 40 мех водач

    5 1 Отговор

    До коментар #34 от "Шаран БГ":

    Ето последиците от пренебрегване подготовката за преминаване на водна преграда. Резултатът от не вдигната водометна дъска и пресичане на река при по-бързо течение. Точно когато са ти необходими обороти, машината ''забива'' нос и гребе вода... резултатът е плачевен. Нещо подобно се е случило и с нашите момчета, лека им пръст.

  • 41 1990

    10 2 Отговор
    И аз влязох 1990 г. в казарма....
    И преди ми бяха разправяли някой неща ,но с такава простотия и тъпотия не се бях сблъсквал.Особено от фатмаците-все едно бяха събирани от "кол и въже".
    И тогава чувахме ,че има много нещастни случай по поделенията ,но всичко беше засекретено.В нашето поделение имаше 2-3 момчета ,които просто не ставаха за служба но "нямаха дядо владика" и бяха там.Едното се застреля... бог да го прости.
    Бог да прости всички хиляди войничета,които в мирно време загубиха живота си по поделенията на НРБ и РБ!
  • 42 Роки

    4 2 Отговор

    До коментар #8 от "Юнак":

    Явно не си бил в казармата, всъщност си бил доста малък когато я отмениха,за такива като теб няма как тепърва да започвам да обяснявам каква беше ролята на отбиването на военна служба в етапа на възмъжаване на порядъчния български мъж... И при нас имаше нелепи инциденти,макар и няколко години след това
  • 43 незнайко

    1 2 Отговор
    Каквото и да се казва и пише за казармата една е истината . МОМЧЕТАТА СТАВАХА МЪЖЕ !!! Какво са построили строителни войски е отделна тема. Сега сами знаете какви са младежите .
  • 44 Помня

    3 0 Отговор

    До коментар #39 от "мех водач":

    Така е когато се форцира водна преграда с предварителна подготовка. В този случай машините просто бяха нагазили в реката с идеята че е плитко- 40-50 см както е било по време на отиването. Но изведнъж идва Вълна!!! и машините са вече вътре!! И то без дистанция една от друга а през 3-4 метра. Самата колона създава бент, който способства за увличането на машините. Много човешки грешки, неопитност на командири и състав + Приливна вълна в този момент. Тъжния сбор от всичко това води до малшанса . Сега, на топло и по0късно е много лесно да се оплюят командирите. Не са само те виновни! Истината е че и съдбата даде рамо за трагедията.

    Коментиран от #46, #47

  • 45 Ivan S

    1 0 Отговор
    И съвсем добронамерена критика към авторката: Като илюстрирате статията , моля сложете снимка на паметника, а не на някаква вода.
  • 46 мех водач

    1 0 Отговор

    До коментар #44 от "Помня":

    Мисля че достатъчно ясно го казах- немарливост + стечение на обстоятелства=трагедия. При преминаване през брод, дори при най-леки условия, е задължително преминаването на машините една по една. Всяка следваща влиза едва след като е излязла предната..всичко се случва- може да аварира,може да изгасне и т.н и т.н. Това са елементарни правила и ако бяха спазени, щеше да се размине само с една машина и вероятно-без жертви. Още повече че е била доста тежка обстановка-зимата, след проливни дъждове, да вкараш толкова машини в реката си е направо престъпление. И не съм съгласен , че след двудневни валежи, реката е била с толкова ниско ниво.
  • 47 мех водач

    1 0 Отговор

    До коментар #44 от "Помня":

    Между другото- аз лично съм ''давил'' едно 2с1 при водни изпитания. След пробега и стрелбите, задължително ''топяхме'' всяка машина в един басейн с около 5м дълбочина . Веднаж на панцеровах задната врата и при пресичането на заводската жп линия, от тръскането вратата се отворила...нямаш представа колко бързо потъна, добре че успях да изгася двигателя с акселератора ...после колко кофи мастило изписах, нямаш представа, но ми се размина все пак. Така че е много вярна поговорката-'' миг на невнимание, цял живот страдание''
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове