Новите екостикери за автомобили започват да се издават от 12 юли тази година при преминаването на задължителния годишен технически преглед. Създадени са пет групи, които не съвпадат с евростандартите на колите. Разделението и класификацията на автомобили са чисто български.
Четири са групите за автомобилите с вътрешно горене и пета - за електрическите. Екологична група 1 обхваща дизеловите автомобили, произведени до 2002 г. със стандарт Евро 1, 2 и 3, както и бензиновите коли с Евро 0, 1 и 2, произведени до 1996 г.
Екологична група 2 включва дизелите, произведени до 2007 г. със стандарт Евро 3, 4 и 5, както и бензиновите коли с Евро 1, 2 и 3 до 1998 г.
Екологична група 3 са автомобилите, произведени до 2009 г, дизели с Евро 4, 5 и 6, както и коли на бензин 3, 4, 5 и 6.
Най-високата група като екостандарт е запазена само за електромобилите и хибридните автомобили.
Въвеждането на новата екологична класификация вероятно ще има отражение върху продажните цени на автомобилите, но и други последствия.
Категорията ще бъде определяна по време на годишния технически преглед чрез система, свързана директно с Автомобилна администрация. Това вероятно ще оскъпи самата услуга, защото много сервизи трябва да направят инвестиция, за да инсталират системата, казват от бранша. Самите стикери ще са на цена от 4 лева.
Автомобилите от лошите екологични категории 1 и 2 могат да получат забрана за влизане в градските центрове, за да не замърсяват въздуха. Това решение ще се взима на общинско ниво.
Подобни ограничения се въвеждат и в други европейски страни, но там има сериозни стимули за закупуването на електромобили и екологични коли, а и България ще бъде особено засегната от новите регулации, тъй като над 70% от автопарка у нас е на възраст над 15 години.
„Всеки автомобил, който посети пункт за технически преглед, ще бъде газоанализиран и анализът, който е получен ще определи неговата екологична група“, казва председателят на СБА инж. Емил Панчев.
„Няма да е по-трудно, но според това, което са го разписали, ще получи ниска екокатегория, което ще възпрепятства този автомобил да влиза в определени моменти в идеалния център на областните градове“, казва Желев.
„Със закона е дадена възможност кметовете на големите градове да определят зони, в които, когато има замърсяване, тогава ще бъде казвано, че автомобилите 3-та и 4-та група, могат да влизат, първа и втора, примерно казано, няма да могат да влизат. Сами разбирате, че тези зони могат да бъдат въвеждани, когато могат да бъдат и контролирани, т.е. трябва да има камери, трябва да има обозначения на пътя“, допълва експертът.
Новото е, че системите за анализ на газовете от пунктовете на преглед ще са свързани в реално време с Автомобилна администрация и резултатът автоматично ще определя екологичната категория. Целта е да няма манипулации.
Ако колата е със свален катализатор или има друг проблем, дори производителят да дава по-висока еконорма, резултатът от теста може да я постави в по-ниска екологична категория. Или автомобили с една и съща марка, модел и година на производство могат да имат различен еко статут. И съответно право на достъп.
„Стикерът, който сега имате за ГТП ще бъде заменен, няма да го има вече от средата на годината, а ще бъде заменен от еко стикер, той ще носи и данните от ГТП, къде е направен и т.н.“, обяснява председателят на СБА инж. Емил Панчев.
От Столична община заявиха, че все още няма приети ограничения за достъп на определени автомобили в центъра на града. Вероятно бъдещата екозона, в която няма да бъдат допускани коли от първа и втора група при високо замърсяване на въздуха, ще обхваща пространството между бул. „Сливница“ и бул. „Патриарх Евтимий“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Azz
Коментиран от #82
11:51 11.03.2021
2 2loop
Коментиран от #58
11:52 11.03.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 реалистъ
Коментиран от #50
11:53 11.03.2021
5 ГРАД ДУПНИЦА
Коментиран от #16
11:54 11.03.2021
6 Последния Софиянец
Коментиран от #9, #67
11:54 11.03.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 гггггггггггг
Добре поддържана кола, макар и по-стара, може да отделя по-малко сажди от по-нова, на която и е взет живота...
Коментиран от #89
11:56 11.03.2021
9 Таман
До коментар #6 от "Последния Софиянец":
Като дойдеш от село на екскурзия, ще се разходиш по жълтите павета, че има после да разправяш в хоремага.Коментиран от #15, #47
11:56 11.03.2021
10 ГРОБарите на. България
Коментиран от #24, #26, #85
11:56 11.03.2021
11 Дельо Хайдутин
11:56 11.03.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #37
11:58 11.03.2021
14 Софиянец
Коментиран от #23
11:58 11.03.2021
15 Последния Софиянец
До коментар #9 от "Таман":
Аз се разхождам по жълтите павета вече 245 дни.11:58 11.03.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 БАЙ Х@Й‼
Коментиран от #64
12:02 11.03.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Васил
Коментиран от #61
12:04 11.03.2021
20 А преди време
12:04 11.03.2021
21 БАЙ Х@Й‼
12:05 11.03.2021
22 Гост
12:06 11.03.2021
23 Дрън дрън
До коментар #14 от "Софиянец":
Карай си дачиата и не се занимавай с глупости12:06 11.03.2021
24 Даааа
До коментар #10 от "ГРОБарите на. България":
Обиколи малко из "Европата" и ще видиш, че и там има подобни изисквания. Нали ще ставаме европейци.... или Ганьо иска да си кара по старому?!Коментиран от #30, #31, #45
12:08 11.03.2021
25 Оффф
12:11 11.03.2021
26 МАФИЯ НА ББ
До коментар #10 от "ГРОБарите на. България":
ГЕРБЕРСКИ ЕКО РЕКЕТ. ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ. А МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ ОТ ГОРЕНЕТО НА ЗАПАДНИЯ БОКЛУК ДОКАРАН С КОРАБИ СЪС РАЗРЕШЕНИЕТО НА ГЕРБ И РАЗБОЙКО , ЩЕ ГО ДИГАМЕ ВИСОКО С КОМИНИТЕ И ЩЕ ГО РАЗСТИЛАМЕ ПО ЦЯЛА БЪЛГАРИЯ И ЩЕ ПОСИПВА НАВСЯКЪДЕ НАНО ЧАСТИЦИ И МРЪСОТИИ ОТРОВНИ. ББ В ЗАТВОРА ,ТОВА Е НАШЕТО СПАСЕНИЕ ОТ ДИКТАТОРА КРАДЛИВ.12:11 11.03.2021
27 Весел пор
До коментар #7 от "Най после":
Има нещо вярно,нали софето е голямото село :)12:12 11.03.2021
28 гост
Отдруга страна замърсяванията при производството на електромобил не може да компенсира липсата на такива при експлоатацията му. ДА ЖИВЕЕ РЕКЕТА НА ... знаете кого!
Коментиран от #34, #48
12:13 11.03.2021
29 chi
12:16 11.03.2021
30 kvy
До коментар #24 от "Даааа":
Че има, има си. Но там няма подгрупи, като в Бг. Просто си имаш евро категория за автомобила си и ако той не отговаря на нормите се спира от движение докато не го ремонтираш. А тук какво се оказва? Сутринта зададоха въпрос: Ами ако случайно автомобилът има момента повреда, какво правим? Ми нищо, влизаш си в по-ниската група и готово. Но так ане е честно. Аз ще си ремонтирам автомобилът да е в нормите. Ще мога ли после пак да мина преглед и да си вляза в моята група??? И защо пак да плащам за преглед...само разгоди и главоболия.12:16 11.03.2021
31 kvy
До коментар #24 от "Даааа":
Отделно сега чипове, нови камери за следене по тия чипове. Всичко е само за едни пари. Преспокойно по номер на автомобила могат да стават нещата с контрола за зоните в градовете. Но не е важно да е удобно за хората, а да си разпределим едни пари!!!12:18 11.03.2021
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Angry Bird
12:20 11.03.2021
34 Тумбалалайка
До коментар #28 от "гост":
Ти нали имаше голям мерак за тесла,ся кво стана..?...що тъй ве....?12:22 11.03.2021
35 Достойна присъда
12:23 11.03.2021
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 НедоволенШофьор
Коментиран от #44
12:30 11.03.2021
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 домакин
12:37 11.03.2021
41 123
12:38 11.03.2021
42 Махмуд
12:38 11.03.2021
43 ГТП
12:38 11.03.2021
44 Точно така е!
До коментар #38 от "НедоволенШофьор":
На 0.4.0.4 тиквата е пътник!12:38 11.03.2021
45 БАЙ Х@Й‼
До коментар #24 от "Даааа":
Обиколи малко из Европа и ще видиш , че там има субсидии за ЕКОколи, че има преференции за изкупуване на стара при подмяна с нова , че нова кола може да се купи с годишна средна заплата , че ........ там стават богати и идват на власт , а тук идват на власт и стават богати ‼12:39 11.03.2021
46 РОБотник
1. Това е стъпка, която не цели намаляване нивата на вредни емисии, а събиране на още едни пари отгоре (по още 4лв. за около 300 000 автомобила ... ми кой ти ги дава).
2. Най-важен е въздухът в градските центрове! Извън тях замърсяването не е голям проблем, все пак знаете, че атмосферата не е едно цяло, а е на секции, съобразно кварталите.
3."Разделението и класификацията на автомобили са чисто български." - лошо, пак прозорче, което ще създаде хаос.
Ако българинът има прилични доходи той сам ще си закупи нов автомобил, без да е необходимо директно да го принуждават. На никого не му е приятно да поддържа издухани от западняците чупардаци.
И един въпрос - таралясниците от градския транспорт и тези с разноса на стоки по търговски центрове отново ли ще са изключение?
12:45 11.03.2021
47 Айрян с баница
До коментар #9 от "Таман":
То пък София една красота ,какво може да разправя,че мръсотия и задръствания навсякъде ,Бургас морската е по хубава от центъра на София12:46 11.03.2021
48 Знайко
До коментар #28 от "гост":
Как разбра, че твоята 20 г. Вектра отчита 128мг. СО2 бензин/газ. Един такъв истински тест струва 3 пъти цената на Вектрата ти. Пък и всеки, тойто е учел малко химия ще ти каже, трябва да има разлика в СО2 на газ и на бензин.12:48 11.03.2021
49 Ха ха ха
12:51 11.03.2021
50 Калитко
До коментар #4 от "реалистъ":
И с к'во,че ти заредат Лидл? С метрото.12:58 11.03.2021
51 guest
Коментиран от #59
13:00 11.03.2021
52 ааа
Коментиран от #56
13:00 11.03.2021
53 Знайко
13:02 11.03.2021
54 Проблеми
13:04 11.03.2021
55 Гост
13:04 11.03.2021
56 Гост
До коментар #52 от "ааа":
И който не си плати данък въздух какво? Ще го удушат ли?13:05 11.03.2021
57 Васил
Коментиран от #83
13:09 11.03.2021
58 Sss
До коментар #2 от "2loop":
Края на дрънголниците13:13 11.03.2021
59 Знайко
До коментар #51 от "guest":
По екологични и чисти са новите до 100-150 хил. км. пробег заводски газифицираните коли. При производството и настройката, на които е ползвана лаборатория по-чиста от операционна в българска болница и истински инженери. Но не и 15-20 годишна бричка с износени бутала и цилиндри, харчища по 12-15 литра газ и още литър масло на 100 км.. С газова уредба монтирана и настроена пред мъллявия гараж на "майстора" лай Пешо. Който разполага само с права отверка, клещи и тел/свински опашки/. И не само, че никога през живото си не е работил с газанализатор, но дори не знае, че съществува такъв уред.Коментиран от #60
13:17 11.03.2021
60 quest
До коментар #59 от "Знайко":
Ама не си много сигурен нали ? :) Няма заводски монтирани газови уредби, всички такива се монтират след като колата е излязла от завода. Може да е в съседно хале, но не е заводска независимо, че така ти я продават. В тази връзка ако се поинтересуваш съвременните сервизи, които монтират газови уредби съвсем не са байчовците от едно време. Така, че една кола на газ е екологична. ОК ?13:32 11.03.2021
61 АУУУУУ
До коментар #19 от "Васил":
Чети.... Ако си без катализатор или ДПФ ти свалят категорията.... Сега ще се търсят катализатори и.... ЩЕ се крадат.... Нали Бай Ганьо трябва да си оправи тарикатлъка като го е махал13:40 11.03.2021
62 Нодомислици
Eкoлoлoгичнa групa 1 oбхвaщa дизeлoвитe aвтoмoбили, прoизвeдeни дo 2002 г. cъc cтaндaрт Eврo 1, 2 и 3, кaктo и бeнзинoвитe кoли c Eврo 0, 1 и 2, прoизвeдeни дo 1996 г.
Eкoлoгичнa групa 2 включвa дизeлитe, прoизвeдeни дo 2007 г. cъc cтaндaрт Eврo 3, 4 и 5, кaктo и бeнзинoвитe кoли c Eврo 1, 2 и 3 дo 1998 г.
Eкoлoгичнa групa 3 ca aвтoмoбилитe, прoизвeдeни дo 2009 г, дизeли c Eврo 4, 5 и 6, кaктo и кoли нa бeнзин 3, 4, 5 и 6.
Сравнете сега с категориите за евронормите:
Към момента в ЕС има приети 6 главни категории за Евронорми – Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 и Euro 6. Към Euro 6 има подкатегории – Euro6a, Euro6b, но няма да се спираме на тях.
Euro 1 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани в периода Януари 1992 – Януари 1996.
Euro 2 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани в периода Януари 1996 – Януари 2000.
Euro 3 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани в периода Януари 2000 – Януари 2005.
Euro 4 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани в периода Януари 2005 – Януари 2009/2010.
Euro 5 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани в периода Януари 2009/2010 – Януари 2015.
Euro 6 – е категория за изгорели газове за автомобили, произвеждани след януари 2015-та
---------------------------------------------------------
Никой ли не забелязва, че има тотално сбъркана представа за годините през к
Коментиран от #70
13:43 11.03.2021
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Criminal
До коментар #17 от "БАЙ Х@Й‼":
Тоя стикер би трябвало да си го искаш, ако излизаш извън България, че да нямаш проблеми из някой град в Европа, иначе то и сега в талона на МПС пише коя категория е........ама герб глупости.........14:05 11.03.2021
65 Дядо Либен
14:35 11.03.2021
66 Курумпе
Еко- меко норми...грижи за въздуха...НаНАЙ-СИ како маро!!!
Ще Ви делнем яко и редовно..прегледи,камери,работа..работа и канализиране на средствата...от Вазе, към назе!!!
АБЕ, АМА ТЕЯ Дето Вкарват супер отровният и Канцарогенен ОТПАДЪК от цял свят и Европа..ТЕЯ, дето си построиха ЗАВОДИ за ОТПАДЪЦИ..ТЕЯ дето си въртът Далаверата с Италианската организация..тея, дето си дадоха на КОВАЧКи ТЕЦ-те и с ТОЗИ отпадък си произвеждат БЕЗПЛАТНО и ТОПЛОТО и ТОплата Вода..и ги ПРОДАВАТ с все по-високи цени , на същите Ту-ЛУ-Пи, които ще ги ЧИПИРАТ , за основните замърсители на въздуха ...ей на това му се вика НАГЛОСТЪ!!!Спите Уи..Спете, спете...Канчето се набива редовно и постоянно, за да не може да вдигне главЪ и да види що става на около - а да гледа само на долу , сгънато на две!!
15:01 11.03.2021
67 Само за СИК ли??
До коментар #6 от "Последния Софиянец":
МАФИЯТА в ЗАТВОРА ! Герберасти в затвора!!15:13 11.03.2021
68 Въйййй
15:52 11.03.2021
69 незнайко
16:08 11.03.2021
70 незнайко
До коментар #62 от "Нодомислици":
( Публикувано във факти.бг: Разделението и класификацията на автомобили са чисто български. ) Вие прочетахте ли този РЕД от статията или не ?16:13 11.03.2021
71 незнайко
16:21 11.03.2021
72 Бай ти Ганя
16:24 11.03.2021
73 питащ
17:14 11.03.2021
74 Никога вечеГЕРБ
18:30 11.03.2021
75 Бай Шиле
19:06 11.03.2021
76 Бай Шиле
19:16 11.03.2021
77 Градски
До коментар #7 от "Най после":
Ти така ли претегляш хората,по колата и външния вид?Много примитивно,типично за много малките населени места.23:52 11.03.2021
78 Еее аман
10:40 12.03.2021
79 ПАРАЗИТА
11:30 13.03.2021
80 Драган
16:54 13.03.2021
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Различно е
До коментар #1 от "Azz":
Вече има и европейски привкус. Не закачайте българските мутри -те вече ни рекетират с основание.12:31 02.08.2021
83 Валентин
До коментар #57 от "Васил":
Опел Зафира А1.6 екометан. Карам я само на метан . На ГТП ЕВРО 3?19:33 05.08.2021
84 роботът Робко
12:41 10.08.2021
85 навлек от село
До коментар #10 от "ГРОБарите на. България":
..........къв Герб ,бе селски.........бегай обратно на тръстиката и спирай у роден край пред плевнята..............там стикер нема ,само пазиш козите.........10:46 27.08.2021
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Рекетьори
17:56 23.09.2021
88 Рекетьори
17:57 23.09.2021
89 Azyt
До коментар #8 от "гггггггггггг":
Според мен защото дори да замерят кола и тя е в добро състояние, при авария или проблем, или след като манипулацията приключи, тази кола ще започне отново да работи на евростандарта който има. Затова. Така се избягва някой с москвич да го напълни с добавки и да мине теста. Или пък умишлено да смъкне оборотите на двигателя само за теста. Всякакви мошеници има.15:06 20.03.2022
90 Този коментар е премахнат от модератор.