Две фирми, събиращи тол такси и плащания за електронни винетки от името на Агенция „Пътна инфраструктура“ като национални доставчици на услуги, са получили 57 млн. лв. от комисионни. Те вземат по 7% от стойността на всяка винетка и тол такса. Това съобщи в предаването „Студио Хъ“ на телевизия „7/8“ заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов, цитиран от правителствената пресслужба.
Той посочи, че това е притеснително, а на въпрос от него към бившия ръководител на тол управлението – Олег Асенов, защо са точно тези две фирми, той не е отговорил. Зам.-министър Христов направи сравнение, че преди 2019 г., когато винетките са били хартиени, отделът, който се е занимавал със събираемостта в АПИ, е бил от 12 души, които са получавали комисионна само от 1,5%.
Заместник-министърът каза, че за изграждането и управлението на тол системата са сключени 28 договора. Основният е за изграждане на системата за 180 млн. лв. с „Капш Трафик сълюшън“. По-късно в процеса на проектиране и изграждане са сключени още 27 отделни договора за 46 млн.лв. за допълнителни дейности. „Седем месеца след сключване на основния договор е сключено споразумение с промени на основни елементи по основния договор, но се запазват финансовите параметри, като става дума за допълнителни възлагания на дейности“, посочи Христов. Той допълни, че в същото време в тол управлението няма звено, което да следи изпълнението на тези договори, както и няма утвърден вътрешен правилник за дейността на службата.
Заместник-регионалният министър обърна внимание, че от 295 изградени контролни точки (камери) на системата функционират около 30 броя. По думите му това поражда въпроса защо е било платено да се изградят 295 точки. „Кой носи отговорност за парите, дадени за камери, които не работят. Освен това от 295 контролни точки - 195 са стари преброителни пунктове на АПИ, на които са сложени само камери. Тоест, “Капш“ са изградили само 100 контролни точки. В същото време точките и центровете за данни към тях - за над 100 млн.лв., не са застраховани“, коментира Христов.
Той посочи, че е затруднена комуникацията с „Капш“, откъдето не дават информация с колко души екип поддържат софтуера на системата, а за това те получават 2 млн.лв. на месец по силата на петгодишен договор. С дружеството има и 4 споразумения, които са конфиденциални. Едно от тях гласи, че „Капш“, които би трябвало да осигуряват поддръжка, нямат ангажимент да доставят резервни части за тол системата, а е ангажимент на АПИ. „Сега ако един ТИР бутне рамка, никой не знае какво ще се прави“, подчерта Христов.
Той припомни, че от старта на тол системата на 1 януари 2019 г. за първата годината са събрани 392 млн.лв. от винетки. За 2020 г., когато вече се плащат и тол такси от товарни коли, са събрани с 592 хил..лв. по-малко. „Над 80% от тази събираемост е от винетки. Ако бяхме оставили АПИ да събира винетките, а тол управлението – тол такси, сметката щеше да е скандална. Т.е. българският данъкоплатец продължава да издържа цялата система с таксите за винетки“, коментира Христов. Според него ако тол системата продължи да функционира по този начин още 50 години резултатът ще е същия. „Твърденията на Асенов, че спадът на приходите се дължи на коронавируса и намалелия трафик са неверни. Въпросният господин е бил външен консултант при изграждането на тол системата, а след изграждането той я оглавява. Тук се преплитат интереси“, каза Христов. Той запита и защо Олег Асенов е изключил 200 км оптична мрежа, заложена в проекта за свързване на граничните пунктове и оставя връзката да е през мобилни оператори. „Г-н Асенов не отговори също защо е избран най-скъпият вариант на тол системата. В същото време при най-скъпата електронна система има необработени 200 000 нарушения за 70 млн.лв., защото се вкарват ръчно“, каза Христов. „Не може да купиш най-скъпата тол система и да имаш 200 хил.необработени глоби за 70 млн.лв. Това е парадокс, откъдето и да погледнеш“, отбеляза той.
Зам.-министър Захари Христов подчерта, че при изграждането на тол системата е трябвало тол управлението да бъде единствено управление на системата. След това се оказва, че то не може да управлява системата и предоставяме договор на “Капш за 140 млн.лв. за срок 5 години да управлява системата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 има и по зле
Нaвcякъдe другaдe излизaш c Фиcкaлeн бoн
caмo при Тях cъc Cиcтeмeн ........
Кoй криe дaнъци ,a мaй Тoл cиcтeмaтa и Тя e прeз Тях ,a и кoнтaктувaнeтo нa кacoвитe aпaрaти към НAП cъщo.
И между другото в А1 инвеститори са Мексиканци........
Коментиран от #23
06:11 07.07.2021
2 Кражби
06:12 07.07.2021
3 САТЪРА НА ХАНА
Е КОРИГИРАЛО ПО ЕДИН УНИКАЛЕН БЪЛГАРСКИ НАЧИН РАЗПРЕДЕЛЕНИЕТО НА БОГАТСТВОТО И ВЛАСТТА В ОТОМАНСКАТА ИМПЕРИЯ :)))
06:15 07.07.2021
4 Справедлив
Коментиран от #19
06:17 07.07.2021
5 хаберих
- Добре си ти! А аз с твойта не можах да мигна...
06:18 07.07.2021
6 Хайдушка
06:32 07.07.2021
7 az #МУТРИ, ВЪН!
06:33 07.07.2021
8 ПСР
"Ред"щели да въвеждат....след 12 г."управление"....наглост.
#КОЙ е платецът ?!
06:35 07.07.2021
9 Ццц
06:42 07.07.2021
10 Бацо
06:43 07.07.2021
11 Факултету
Коментиран от #36
06:46 07.07.2021
12 Един шофьор
Коментиран от #33
06:47 07.07.2021
13 Тони
07:05 07.07.2021
14 АПИ, тол система, такси?? "Куче влачи
07:07 07.07.2021
15 ТИР
Коментиран от #17
07:11 07.07.2021
16 Фронт срещу КРАДЛИВАТА тиква
07:16 07.07.2021
17 явно може
До коментар #15 от "ТИР":
Може може ако се пропускат без да ги отчита Официално ,а плащат по други сметки може и глоби да нямаш...............07:17 07.07.2021
18 А ТИ МИ ДАЙ СОЛУНСКАТА МИТНИЦА
07:19 07.07.2021
19 Загрижен
До коментар #4 от "Справедлив":
Аз ще ти ги кажа.Едната е Ita engineering LTD, а другата е Ita нещо си. Фирма, чиито собственик притежава и първата. Те бяха подизпълнители на kapsh. Имат и много договор с най Стоян Братоев, шефът на метрото. А там как се крадеееее... Не знам защо не казват. Мога само да предполагам, а именно, защото метрото се прави основно с EU пари и ще бъдат спрени.
Коментиран от #21, #22
07:20 07.07.2021
20 Гост
07:22 07.07.2021
21 Загрижен
До коментар #19 от "Загрижен":
". Имат и много договор с най Стоян Братоев"Да се чете - Имат много договори с бай Стоян Братоев*
07:22 07.07.2021
22 А тая сметка
До коментар #19 от "Загрижен":
Бюджетът на София:Cмятaйтe aкo мoжeтe кoлкo липcвaт caмo oт тукa!
Бюджет на София за 2021г 1 885 000 000 лв
Зa 2020 гoдинa 1 722 000 000 лева...
Пo врeмe нa Цaрувaнeтo нa Б. Б. и ГEРБ ,нe чe и прeди тoвa кмeт нe бeшe .......Пък cъщия!
Прeз 2010 гoдинa 1 200 000 000 лeвa
зa 2011 г. 1 300 000 000 лeвa.
зa 2012-г. 1 272 000 000 лeвa
зa 2013 г. 1 190 000 000 лeвa
зa 2014 г. 1 465 000 000 лeвa.
зa 2015г 1 490 000 000 лeвa
зa 2016г. 1 260 000 000 лeвa
зa 2017г c 63 000 000 лв. пoвeчe oт м.г. 1 325 000 000 лeвa
зa 2018г нaд 1 430 000 000 лeвa. Тoвa e 104 900 000 лв. пoвeчe oт зaлoжeнoтo зa 2017 г.
зa 2019 г 1 750 000 000 лeвa
Внocкaтa зa Eврocъюзa e oт ВCИЧКИ ДAНЪКOПЛAТЦИ
Мeтрoтo e нa 80-85% БEЗВЪЗМEЗДНO oт Eврoфoндoвe и пoнeжe ca мaлкo Гълъбин Бoeвcки и Oрлин Aлeкcиeв
ги хвaнaхa чaт -пaт дa припeчeлвaт и oт нaркoтици.........
07:23 07.07.2021
23 Jacques Yves Moineau
До коментар #1 от "има и по зле":
A1 както и Кашп са австрийски фирми. Чуеш ли австрийски инвеститор в източна европа, това са комунистически пари. Сега стана ли ясно защо Австрия настоява западните балкани да се присъединят към ЕС. За да може Кашп и такива като нея да смучат и от там.Коментиран от #24
07:25 07.07.2021
24 Jacques Yves Moineau
До коментар #23 от "Jacques Yves Moineau":
Извинявам се....Капш,а не Кашп. Всъщност все тая.07:27 07.07.2021
25 ПитаГоров
07:27 07.07.2021
26 ккхффлл
Коментиран от #28
07:32 07.07.2021
27 Рошко
07:47 07.07.2021
28 Морски
До коментар #26 от "ккхффлл":
Това не означава 800м печалба. - Но да! Ако смятаме по обратен ред би следвало да се получи 800м07:52 07.07.2021
29 ТИР
07:53 07.07.2021
30 chi
07:54 07.07.2021
31 Инвеститор
Коментиран от #38
07:58 07.07.2021
32 резервист
08:02 07.07.2021
33 ввп
До коментар #12 от "Един шофьор":
СТРОЯХА СЕ ИСТИНСКИ ПЪТИЩА , КОИТО ИЗДЪРЖАХА ПО 30 - 40 - 50 Г. БЕЗ РЕМОНТИ И СЕ ПОДЪРЖАХА.СЕГА САМО КАНАВКИТЕ НЕ МОГАТ ДА ПОДЪРЖАТ И ПОЧИСТЯТ.КРАДЕНЕТА Е БЕЗ МЯРКА.08:22 07.07.2021
34 Аман
08:39 07.07.2021
35 Където и да...
08:40 07.07.2021
36 Дуругу Факулте
До коментар #11 от "Факултету":
Ние бате краадем-релсо,винкело...старо желязо...!А ГЕРБО бате,крааде милиони и милиарди от фсичку дуруго...🙄😔☹️😤😰!!!!!08:46 07.07.2021
37 Васил
09:02 07.07.2021
38 Хехе
До коментар #31 от "Инвеститор":
То това са най-сладките бизнеси.Едно е да се конкурираш на пазара с други фирми, друго е да вземеш един такъв бизнес от държавата и печалбата да ти е гарантирана защото си монополист.
09:19 07.07.2021
39 Буха ха
09:52 07.07.2021
40 НС 110721
10:20 07.07.2021
41 Бай Иван
Само разстрел ги оправя тия крадци....нищо друго...
Разстрел за назидание....
10:25 07.07.2021
42 един от многото
10:30 07.07.2021
43 чУвал или чувАл
08:11 08.07.2021
44 Мичето
13:36 08.07.2021
45 Мисля си
А по същество - не сте съвсем прави - и от АПИ са взели нещо, колко - друг въпрос?
11:49 20.07.2021