На ГКПП Капитан Андреево се образуваха огромни опашки от хладилни камиони с плодове и зеленчуци. Турските шофьори са заклещени минимум за следващите 24 часа, в по-неблагоприятния случай, дори за 36 часа.
Причината е в спирането на работата на лабораторията на място, която до полунощ на 20 май осигуряваше фитосанитарния контрол.
"ЕВРОЛАБ 2011" извършва тази дейност по договори с турските клиенти от поне десет години насам за не повече от час-два. За превозвачите е важно лабораторните анализи за пестициди да излязат навреме, тъй като, откакто се правят на място, на самия граничен пункт, продукцията не е застрашена да се развали и оттам да търпят сериозни загуби.
В резултат - хаосът е налице за броени часове.
"Беше спряна работата на моята фирма. Не беше дадена никаква заповед или логично обяснение защо спираме да работим, ами просто БАБХ пое дейността да разтоварва камионите и да ги изследва в централната клинична лаборатория в София", разказа Васил Димитров.
Инспектори на БАБХ са пристигнали и поели разтоварването на камионите и пробонабирането, изземвайки дейността на частната фирма без обяснения. На място на граничния пункт ги довели лично директорът на БАБХ Христо Даскалов заедно със заместника му д-р Ангел Мавровски.
Васил Димитров уточни, че са обявили договора му за наем на помещението, което е държавно, за нищожен. "И ми връчват нотариална покана да напусна, но аз въз основа на тази нотариална покана няма как да напусна, защото само съдът може да обяви договора ми за нищожен. И им върнах обратно нотариална покана, че няма да напусна, защото в съда може да се реши дали договорът ми е нищожен, или не", казва Димитров.
Държавата няма нищо общо с клиентите на Васил Димитров, тъй като лабораторията е тази, която има договори с превозвачите за извършването на лабораторния анализ.
"Аз имам договор с над 700 турски фирми, които се задължавам да представлявам пред въпросната агенция, съгласно Регламент 625 от 2017 г. Също така, аз трябва, според договора, да осигуря достъп до пратката, в случай, че се изследва пробата и че се налага някаква проверка от официалния граничен контрол", обяснява бизнесменът.
"Сега пробата на моите клиенти се взима от инспекторите и се кара в София, без желанието на моите клиенти. Те искат пробата им да става за 1 час, в момента става за 13 до 15 часа", описва абсурдната ситуация Васил Димитров. С времето за транспорт до столицата и обратно отива минимум денонощие.
"На превозвачите никой нищо не обяснява, просто им взима пробата. Те ще си пуснат съответните жалби в тяхната държава, институциите им вече са информирани", повдига той завесата пред последствията от случващото се, което ще се превърне в междудържавен въпрос. Помним как недоволстваше турската страна преди повече от десетина години, когато пробите се носеха в София, а продукцията в тировете се разваляше, докато дойде резултатът от анализите чак след три-четири дни. Решението на проблема дойде с отварянето на частната лаборатория на самия граничен пункт тогава.
На този етап няма друга фирма, която да се е наместила на мястото на тази на Васил Димитров и засега нещата са в ръцете на държавната БАБХ. Но подозренията, че това е само мимикрия, а всъщност се готви друга частна фирма да поеме бизнеса, са налице.
"Идеята е да се покаже, че държавата го изземва, но не може да се справи, и най-вероятно след няколко месеца ще се направи нов конкурс за помещенията и ще се дадат на друг човек. Знам и кой е другият човек, ще го обявя много скоро", подозира Васил Димитров. И допълва: "Известен е като престъпен бос от зората на демокрацията, а в момента е бизнесмен".
Междувременно шофьорите на хладилните тирове никак не са доволни и питат защо един работещ модел е развален в момента.
"Аз съм длъжен да им съдействам на тези хора по договор и да ги представям пред Агенцията по храните. Обяснявам им колко ще се чака евентуално", коментира още човекът, чийто бизнес буквално е иззет.
"Ние участвахме на търг, спечелихме го, а те обявяват, че е незаконно", казва собственикът на лабораторията, който допълва, че си плаща и наема, и сметките за електричество. "И това може да се докаже в съда. Ще сезирам всички възможни институции да се види как се взима един бизнес. Явно живеем в такава държава", обобщава Васил Димитров.
А докато той търси правата си в уж европейската ни държава, и от свое, и от името на своите клиенти, шофьорите на турските тирове ще стоят заклещени на опашката на Капитан Андреево и ще калкулират щетите от развалената стока и от разваленото реноме на страната ни. После ще дойде ред на претенциите и неустойките по договорите.
А междувременно още в следобедните часове на 20 май, петък, опашката от хладилните тирове, натоварени с плодове и зеленчуци, вече е дълга поне двайсетина километра.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хаберих
17:03 21.05.2022
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Киро Ракетата
17:05 21.05.2022
4 Спряха
17:08 21.05.2022
5 ъъъ
що ли ми са струва само,че всичката тупурдия иде от ФАЩ
демек бият самара да се сети магарето кво ще стане
Коментиран от #7
17:14 21.05.2022
6 хах
17:16 21.05.2022
7 ъъъ
До коментар #5 от "ъъъ":
за старите лампови бавнозагряващи телевизори : Турция отказва да приеме Финландия и Швеция в OTAN и ето едно пошляпвяне по врата в отговорразбира се ,това става не с ръка а с маша (ние)
после машата е виновна и го отнася
17:23 21.05.2022
8 Бай Онзи
17:49 21.05.2022
9 Натопорен Батко
17:51 21.05.2022
10 Перо
Коментиран от #12
18:19 21.05.2022
11 Явно
18:50 21.05.2022
12 Абсолютно
До коментар #10 от "Перо":
Ми те да вземат да назначат и турски полицаи и митничари направо!18:52 21.05.2022
13 Йово
21:34 21.05.2022