Прокуратурата се заема с машинното гласуване. Тя се самосезира по повод публикации в медиите, че машинният вот на последните предсрочни парламентарни избори е манипулиран. Проверката е възложена на ДАНС. Тя идва в първия работен ден след скандала между БСП и "Продължаваме Промяната" за кодовете на машините и на фона на политическия раздор да се върне ли и хартиената бюлетина. Раздор, който противопостави бившите коалиционни партньори и който прави невъзможни преговорите за бъдещо правителство, съобщи БНТ.
IT експертите казват: машините за гласуване имат един основен код - "изпълним". От него се прави софтуера. "Хешкодът" е вид защита на този софтуер. И има множество ключове, но не всеки ги притежава. Така например сега машините са в склада - заключени и ключа за тяхното стартиране държи само ЦИК.
Съдържанието на флашките е криптирано, а резултатът се подписва с електронен подпис с още защити. Затова записването на информация на флашката предварително или смяната с друга - също не е възможно.
Машините имат изпълним код - от него се прави софтуера на машините.
Стефан Митков - IT мениджър в "Сиела Норма": "Има последователност на действията - кой за какво е отговорен, кой какво е проверил, кой къде се е подписал".
Стефан Митков - IT мениджър в "Сиела Норма": "Там се генерираха и едни други ключове, които се намират само и единствено в ЦИК, никой друг ги няма тези ключове. за следващите избори машините могат да бъдат отключени и използвани с друг софтуер единствено и само от ЦИК".
В IT индустрията технологиите са еднакви - няма за по-бедни или по-богати държави, казват експертите. А всеки опит за манипулация на софтуера би срещнал защита.
Веселин Тодоров - изпълнителен директор на "Сиела Норма": "Преодоляването на всяка от тях означава да разполагаш с много различни кодове, ПИН-ове, ключове и т.н. Да кажем някой разполага с изходния код, с изпълнимия код, това нищо няма да му помогне. Дори разполагането с ключа, който в последния момент ЦИК генерира. И това пак няма да е достатъчно ако не разполагаш с всички машини за много, много дълго време. Машините лично за мен са сигурно средство за гласуване. Машината не може да бъде манипулирана в деня на изборите. Вече друг е въпроса за процеса на избора дали може, дали не може".
Стефан Митков - IT мениджър в "Сиела Норма": "Да пипа съдържанието на флашките, нищо няма да получи, защото съдържанието и файловете на флашките са криптирани. Резултатния файл е подписан и то с цифров подпис. Тоест вие не можете от предния ден или от някакъв период преди края на изборния ден да запишете някакъв резултатен файл, който да се обработи".
А надписът "дневникът е подправен" е показал, че флашката дава дефект. Защитата на машината е сработила и са се изписали думите, който още са повод за дискусия.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Русенец
Коментиран от #29
20:06 28.11.2022
2 честен ционист
20:06 28.11.2022
3 Здравейте български роби сънародници
Коментиран от #32, #43
20:10 28.11.2022
4 Всичко с машините е Окау,
20:11 28.11.2022
5 Сашо
20:11 28.11.2022
6 хмм
20:12 28.11.2022
7 Хохо Бохо
Машините могат ли да фалшифицират изборите..
За да спрат спекулациите на Нинова
Коментиран от #9, #14, #19
20:12 28.11.2022
8 Макс
Коментиран от #18
20:12 28.11.2022
9 Златко
До коментар #7 от "Хохо Бохо":
Ти па, хората ти казаха, че може!)20:13 28.11.2022
10 Почнахте да давате задна
20:14 28.11.2022
11 Тука има, тука нема
Коментиран от #15, #25, #36
20:14 28.11.2022
12 Хохо Бохо
20:15 28.11.2022
13 Минева
20:15 28.11.2022
14 Какви Нинови спекулации,
До коментар #7 от "Хохо Бохо":
Мислете, бе хора. На променкаджиите им се смениха/изкривиха физиономиите по темата хартия, зорът е голям, що ли тъй, как си отговаряте, а? Ако не са машините, тия хорица може и да не са в пар ламента, какви 2-ри са!?! Блажени са вярващите!Коментиран от #21
20:16 28.11.2022
15 Е, как
До коментар #11 от "Тука има, тука нема":
Точно затова НЕ СЕ БРОЯТ разписки, не равнят с протокола от машината, още ли не сте разбралиКоментиран от #26
20:17 28.11.2022
16 Минева
Коментиран от #31
20:18 28.11.2022
17 не какви кодове защитават ..............
Коментиран от #20
20:18 28.11.2022
18 Прокуратурата не се занимава
До коментар #8 от "Макс":
С вестници, лена на киро се занимава с изрезки от вестници и гугъл, това са им фактите, те с киро са свидетели на дубайския, да сме точни, все пак20:20 28.11.2022
19 оня
До коментар #7 от "Хохо Бохо":
да могат и са фалшифицирани но трябват много добри IT специалисти да го докажат20:20 28.11.2022
20 Пени
До коментар #17 от "не какви кодове защитават ..............":
На Киро и колкото кодове да му дадат, нищо не може да направи с тях, не напразно му викат про100то..20:20 28.11.2022
21 Хохо Бохо
До коментар #14 от "Какви Нинови спекулации,":
Смешен си.Казваш, че "променкаджиите" така изманипулирали машините, та да може герб да стане първа политическа сила на последните избори..
Явно това е било мечтата на живота им
:))
Коментиран от #42
20:23 28.11.2022
22 мошеника бойко пак ще бъхти сички на
20:24 28.11.2022
23 байдън е разпоредил ; боко да е първи
20:28 28.11.2022
24 Бибитко
20:29 28.11.2022
25 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #11 от "Тука има, тука нема":
• Да, ама "късно живееш", защото още преди три години законът за броенето на разписките и сравняване с резултата от машината бързешком го премахнаха, защото тогава една седмица ЦИК се бави с официалните резултати...20:30 28.11.2022
26 нннн
До коментар #15 от "Е, как":
Някои разбрахме, но нека всички разберат. И да не гласуват за партии, които не искат да има контрол на изборите.20:31 28.11.2022
27 Опонент
(вече се е случвало официално и това показва, че може и недобросъвестно да се направи, без гласуващия да знае за това)😜
Коментиран от #33, #39
20:33 28.11.2022
28 А стига вече
20:33 28.11.2022
29 Опонент
До коментар #1 от "Русенец":
И от човек с достъп недобросъвестно може да се манипулира. Въпрос е на способност и изкушение.20:35 28.11.2022
30 КИРО - ТЪПОТО - ХАРВЪРДА
Глей ся как ша ва излъжа пак на следващите избори и пак ша ва управям ! Майкооооо дупе да ви е яко ще имам пълно мнозинство .....щото много обичате мойте машини !!!!!!
20:39 28.11.2022
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Опонент
До коментар #3 от "Здравейте български роби сънародници":
Трите милиарда са заем от банки и този заем се погасява от транзитните годишни такси и не са пари от бюджета на държавата (т.е. не е баницата, която не могат да си разделят по пера в парламента).😋Коментиран от #46
20:40 28.11.2022
33 Злати
До коментар #27 от "Опонент":
Абсолютно, не може да има толкова хиляди гласове "Не гласувам за никого"! Правете си само изводите дали изборите са манипулирани или не.Коментиран от #41
20:40 28.11.2022
34 Хохо Бохо
Тогава защо в новия закон допускат да има хартиено и машинно гласуване?
Не трябва ли да забранят машините? Те са опасни..
А?
Коментиран от #45
20:42 28.11.2022
35 "Фактите са такива, че парламентът
20:45 28.11.2022
36 Опонент
До коментар #11 от "Тука има, тука нема":
Целта е да не се броят машинноразпечатените разписки, за да НЕ може да се ограничи този канал за манипулация с демагогски доводи (машината не греши както грешат хората при броене (освен ако не е програмирана от хората да "греши" в определен случай в нечия полза ))20:46 28.11.2022
37 Гандалф
20:47 28.11.2022
38 Перо
Коментиран от #40
20:51 28.11.2022
39 Мда, същото е
До коментар #27 от "Опонент":
И когато машината сумира гласовете, всеки 8-ми глас на дадена партия да го напрупва/сумира към друга, как може да го знаеш, и забележете, разписките НЕ се броят20:53 28.11.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Опонент
До коментар #33 от "Злати":
По лошо е - официално гласовете за премахната от съда регистрация на ХХ, продължава да се разпечатва за ХХ при гласуване, а после (според програмирането) на флашката официално (но тайно) е отчитана като "гласувал за никого". Това е реално случило се на офиц. избор, а не е хипотетична възможност. И това е официалното доказателство, че гласуващия не може по текста на разписката да е сигурен, че гласът му за ХХ ще бъде отчетен така, а не дори за някой друг, щом може за "гласувал за никого".😜20:55 28.11.2022
42 Не аз съм смешна, а ти
До коментар #21 от "Хохо Бохо":
Казвам друго, разбирач. Казвам, че променкаджиите нямаше да са 2-ри, а на ръба или ИЗВЪН парламента, приАтелю20:56 28.11.2022
43 нннн
До коментар #3 от "Здравейте български роби сънародници":
Нищо не сме харизали на Путин и Ердоган. Боко и Шиши прибраха едни пари от Южен поток. После ги върнаха от бюджета чрез. Турски поток. В крайна сметка харизахме три милиарда на Боко и Шиши. И пак има дe...ли, които гласуват за тях!Коментиран от #44, #48
20:57 28.11.2022
44 Не е така
До коментар #43 от "нннн":
Виж обяснение 32.20:59 28.11.2022
45 Да има машини, но
До коментар #34 от "Хохо Бохо":
Напълно достатъчно е да могат да се проверяват и да има прозрачност и сигурност, затова РЕВАТ сега, защото покрай хартията се налага БРОЕНЕ на РАЗПИСКИ, това е проблена21:01 28.11.2022
46 Е как да не са от бюджета
До коментар #32 от "Опонент":
Къде трябва да влязат транзитните такси? 😃Коментиран от #53
21:02 28.11.2022
47 Някои да е чул
21:02 28.11.2022
48 000000
До коментар #43 от "нннн":
Оня зингаревич руския олигарх нали контролира прихода,иначе ще виси ли в Пловдив21:05 28.11.2022
49 тома
21:07 28.11.2022
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Машините са компрометирани
21:11 28.11.2022
52 Петров
21:13 28.11.2022
53 Опонент
До коментар #46 от "Е как да не са от бюджета":
Първо се погасявя договорената лихва, после годишната част от заема от банките (3 млрд.лв. около и не са заем от бюджета), а в бюджета от транз.такси ще влизат след погасяване на заема. Банки финансират държавен газов проект (не е частна собственост , нито на друга държава, а само на България)21:14 28.11.2022
54 Машините са компрометирани
21:15 28.11.2022
55 Бащата
Коментиран от #58
21:17 28.11.2022
56 Петров
21:17 28.11.2022
57 Как щяха иначе ПП, ДБ въобще да са в шар
21:20 28.11.2022
58 Може някой
До коментар #55 от "Бащата":
да го е преметнал че ще му даде кодовете, ама тия кодове се променят от имащите достъп IT-спец-сти.Подобно на ПИН кода на телефона- и да го дадете, после може да си го смените. Така че няма актуалните кодове - минаха доста избори.
21:21 28.11.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Цирк Москва
21:22 28.11.2022
61 Шибайте се
21:23 28.11.2022
62 Мамул
21:25 28.11.2022
63 50-60 лв от бюджета на всеки гласувал
Коментиран от #66, #68
21:28 28.11.2022
64 Чичак
21:34 28.11.2022
65 Киро измамника
22:06 28.11.2022
66 нннн
До коментар #63 от "50-60 лв от бюджета на всеки гласувал":
Абсолютно си прав! Ако искаш антикризисна помощ, поне изпълни гражданския си дълг и гласувай! Не може хем да ревеш за помощи, хем да гледаш в тавана и да си бъркаш в носа.22:06 28.11.2022
67 Протестърът.
22:08 28.11.2022
68 Хаха
До коментар #63 от "50-60 лв от бюджета на всеки гласувал":
Чудесна идея.Само говорят как се купували гласове,а никой не дойде досега да ми даде даже 5 лева.Не е честно!Ако наистина дават... да дадат на всички.22:11 28.11.2022
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 КИРО ПРОСТОТО
22:17 28.11.2022
71 Голем смех
22:31 28.11.2022
72 Весела
Ние не ядем доматите с колците алооо!
22:47 28.11.2022
73 11112222333
ДА!
08:12 29.11.2022
74 Боко тъпото от Банкя
15:40 29.11.2022
75 Фики
Защо цяла европа гласува с бюлетини а българия да е по-различно след като всичките мислят че богатите европейски държави гласуват с бюлетини а не с машини значи и на тях им ясно че е машината може да се манипулира абе умни хора сте защо се правите на будали че не може да се манипулира вода чрез машините гаранция е видяла че промяната има голяма вероятност ако се гласува само с бюлетини ще бъдат последни
22:17 29.11.2022