Общинските съветници от групата на "БСП за България" в СОС подадоха жалба до областния управител на София - област Митко Михайлов срещу Наредбата за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община, която беше приета на последната за годината сесия на СОС на 15-ти декември. В жалбата съветниците от БСП настояват областният управител да я върне за ново обсъждане в СОС, заради нейната незаконосъобразност и противоречие с материалноправните норми. Те посочват три аргумента в защита на твърдението си. Според тях е налице нарушение на принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК, нормите на чл. 19 от Закона за нормативните актове и чл. 16 от Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействие. Нарушени са и разпоредби от Закона за електронното управление, както и принципа на равнопоставеност поради неоправданата дерогация на наложените с Наредбата ограничения по отношение на МПС, които са собственост на общината, държавата и бизнеса.
"Още по време на обсъждането на доклада за тази Наредба заявихме, че тя е неефективна и има по-скоро пиар ефект, а мерките в нея в голяма степен са дискриминационни, коментира председателят на БСП - София и на групата на социалистите в СОС Иван Таков. - Но колегите от "тематичната коалиция" ГЕРБ-СДС и Демократична България решиха да накажат по-бедните софиянци. За да предотвратим това, решихме да обжалваме пред областния управител и днес го направихме. Вярвам, че той ще вземе предвид посочените от нас аргументи в жалбата и ще върне Наредбата за ново обсъждане в СОС".
Общинските съветници от БСП посочват в жалбата, че няма дори опит за анализ за въздействието на новите правила от Наредбата върху всички жители на Столична община, които безспорно са заинтересована страна. "Нещо повече, от анкета на Столична община, представена в мотивите към Наредбата, става ясно, че 60% от пътуванията в София са трудови, "осъществявани" най-вече чрез автомобил, отбелязват съветниците от БСП в жалбата. - Там е посочено, че от тези, чиито МПС попадат в ограниченията, над 70% ще търсят обходни маршрути и едва 20% ще преминат към градски транспорт. Следователно налице е разминаване между посочените мотиви и ефекта от приетите правила. На практика намаляване на вредните емисии няма да има, тъй като зоните на двата ринга заемат относително малък дял от територията на София, което няма да промени по същество общия обем емисии. За сметка на това обаче ще наблюдаваме концентриране на вредни емисии в нови "горещи" точки, в съседните на ринговете части на града, където ще се премести автомобилният трафик, на "забранените автомолиби", доколкото е ясно, че въздухът в София не може да бъде "териториално ограничен".
По този начин, според общинските съветници от БСП, ще бъде постигнат неоправдано висок вредоносен резултат за голяма част от софиянци, което е и пряко нарушение на нормата на чл. 6, ал. 5 от АПК и ги поставя в дискриминационни условия, спрямо живеещите в центъра.
От мотивите към Наредбата не става ясно и на какъв принцип и след какъв анализ е определен обхватът на двете нискоемисионни зони в централните градски части, отбелязват социалистите в жалбата. "От ежедневните справки за замърсяване на въздуха се вижда, че има квартали, като район "Красна поляна" и "Младост", кв. "Хиподрума" и други, в които фините прахови частици и вредните емисии са в пъти по-високи от тези в централната градска част", твърдят те.
Общинските съветници от БСП обръщат внимание и на факта, че Наредбата не се прилага за моторни превозни средства със специален режим на движение и за такива, предназначени за извършване на обществен превоз на пътници. Тази норма на практика поставя общината, държавата и бизнеса, които оперират с амортизирани и силно замърсяващи превозни средства, в привилегировано положение, като дерогира ограниченията за тях, отбелязват още социалистите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ами
Коментиран от #13, #40
22:06 22.12.2022
2 ...
Коментиран от #16
22:08 22.12.2022
3 Фенка на Корни
22:10 22.12.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Хахах
22:15 22.12.2022
6 вятъра на промяната
Коментиран от #11, #42
22:18 22.12.2022
7 Баба Вуна
22:18 22.12.2022
8 Въпрос с повишена трудност
Но дори и за тези замърсяващи частни коли на бедни хорица смятам че абсолютна забрана е прекалено. Можеше на старите автомобил и да се забрани да се движат понеделник, вторник, сряда, четвъртък. Можеше да се изкупят старите автомобили за 2000 лева примерно за да могат с тези пари и още малко собствениците им да си купят по нови автомобили...
Много неща може да се направят, но трябва 2 неща желание и акъл, а кмета и общинарите на София нямат нито желание, нито акъл, нито пък имат съпричастност към бедните.
Коментиран от #14
22:20 22.12.2022
9 Голем смех
22:31 22.12.2022
10 БНБ
22:32 22.12.2022
11 АБВ
До коментар #6 от "вятъра на промяната":
Селяните да освободят София и да вървят да копатКоментиран от #15, #22
22:32 22.12.2022
12 Хихи
22:33 22.12.2022
13 АБВ
До коментар #1 от "Ами":
Популисти22:33 22.12.2022
14 Емо
До коментар #8 от "Въпрос с повишена трудност":
Така е, напълно подкрепям мнението. А колко карбураторни коли са останали? Даже от 80-те западните автомобили с карбуратори са с катализатор, още пазя един такъв истински катализатор, щото ми предлагат някакви жълти стотинки, 100 лв да го изкупят, а той струва 300 долара.А Полша въведе безплатен градски транспорт във всички областни градове.
А тази недомислица ще доведе точно до огромни задръствания в периферията на зоните, съответно огромен разход на гориво и много по-голямо замърсяване на въздуха. Общината не се интересува от въздуха, а да ни измъква пари от джобовете с глобите.
22:37 22.12.2022
15 Дж ком
До коментар #11 от "АБВ":
Върви на банску ве гражданин и да да не си припарил до моя край , че на милфката ти ще и хареса22:45 22.12.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 много умно
22:50 22.12.2022
18 Боби
23:00 22.12.2022
19 123
23:06 22.12.2022
20 Иванчо
23:14 22.12.2022
21 ....
23:15 22.12.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Новият кмет
23:31 22.12.2022
24 Фандъкова
Коментиран от #27
23:34 22.12.2022
25 ПАВКАТА ОТ ОРКЕСТЪРА
23:40 22.12.2022
26 Лицемерието
А триетажния гараж над Перловска да се разруши, за да се вентилира района.
23:40 22.12.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Aaaaaмаха
23:49 22.12.2022
32 Улево комуняги
00:01 23.12.2022
33 Колев
Коментиран от #43
01:49 23.12.2022
34 Курдофф
02:08 23.12.2022
35 9628
02:15 23.12.2022
36 баце Ники
Защо все трябва са сме последни във всяка една модерна мярка и първи във всяко едно модерно заболяване
02:25 23.12.2022
37 Наблюдател
06:15 23.12.2022
38 дядото
07:36 23.12.2022
39 Тити
07:48 23.12.2022
40 редник
До коментар #1 от "Ами":
"браво на БСП!"Да, за това да протестират срещу недомисленото решение на част от СОС - при успех това със сигурност ще им донесе доста гласове!
Така и не разбрах защо се присъединиха към "хартиената коалиция"?...
И още - тези, които обещаят да премахнат или значително да ограничат "зоните", също ще спечелят гласове на изборите през 2023г.!
10:49 23.12.2022
41 Ранбо
08:52 24.12.2022
42 Вятъра на промяната
До коментар #6 от "вятъра на промяната":
Довлече в града ни доста провинциалисти и проблемите започнаха.08:54 24.12.2022
43 Колев
До коментар #33 от "Колев":
Много си заблуден. Трябваше отдавна да се забрани изкупуването на катализатори. Но фирмите, които ги изкупуват са приближени до властта. Има си групи от крадци и чакат още на територията на КАТ. Ще ги познаете, млади момчета с качулки на главите. Тръгват след новорегистрирана кола и на сутринта нямаш катализатор. Пиша го като потърпевш.16:13 24.12.2022
44 Мая
Или на чорбаджийте от ДБ, ГЕРБ им е писнало да висят след трошките на шерпите в задръстването...
20:30 24.12.2022