Петчленен състав на Върховния административен съд окончателно отмени разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата, която предвижда 120 км/ч максимална разрешена скорост за движение по магистрала, съобщиха от пресцентъра на ВАС.
През април 2022 г. тричленен състав на Върховния административен съд отмени разпоредбата, тъй като беше открито противоречие между текста от правилника и разпоредбите в закона, който се явява нормативен акт от по-висш ранг. Съгласно Закона за движение по пътищата разрешената максимална скорост на водачи категория „В“ по магистрала е до 140 км/час. Впоследствие обаче Министерският съвет обжалва решението пред касационен състав.
Правилникът за прилагане на Закона за движение по пътищата е приет с Постановление на Министерски съвет № 36 от 05.03.1996 г. и е обнародван в „Държавен вестник“, бр. 25 от 22.03.1996 г. Съгласно чл. 7, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност. Но същият трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая е налице противоречие между оспорената разпоредба на Правилника и чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
Следва изрично да се отбележи, че при противоречие между два акта от различна степен се прилага този с по-висок ранг, т.е. прилага се законът. В случая обаче се налага изрична отмяна на незаконосъобразния текст, за да не съществуват в правния мир разпоредби, които противоречат на закон и поради това да нарушават правата на гражданите.
Върховните магистрати приемат, че с отмяната ще се осигури яснота и прозрачност по отношение изискванията към гражданите, както и по отношение правата и задълженията им във всеки един конкретен случай. Само по този начин ще бъдат спазени принципите на достъпност, публичност и прозрачност и предвидимост.
Задължението на правораздавателните и административните органи да прилагат по-високия по степен акт не означава мълчалива отмяна на по-ниския по степен акт, именно поради изискването за правна сигурност, за да е ясно дали съответният подзаконов нормативен акт е отменен или не, доколкото адресати на същия са не само правораздавателните органи, а в случая - всички граждани в качеството им на водачи на ПМС или на пешеходци.
Решението по административно дело № 5856 от 2022 г. е окончателно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
16:14 16.01.2023
2 120
Коментиран от #53
16:20 16.01.2023
3 САТЪРА НА ХАНА
СТАНДАРТНО СЪС 90 КМ В ЧАС
....
НАД ТАЗИ СКОРОСТ , МОЖЕ И СКАЛАТА ДА Е РАЗГРАФЕНА И ДО 240 КМ/Ч
.... НО ПРОИЗВОДИТЕЛЯ НЕ ДАВА ГАРАНЦИЯ ЧЕ ЩЕ ОСТАНЕШ ЖИВ :))
Коментиран от #6, #54, #68
16:23 16.01.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Аве
16:24 16.01.2023
6 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #3 от "САТЪРА НА ХАНА":
купете си кон с каруца тука караме леки коли бе господинеКоментиран от #8
16:24 16.01.2023
7 Асан
16:25 16.01.2023
8 САТЪРА НА ХАНА
До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
В БЪЛГАРИЯ НАЙ-ИЗГОДНИЯ БИЗНЕСЕ ПОГРЕБАЛНА АГЕНЦИЯ ......
.....
Коментиран от #16, #26
16:26 16.01.2023
9 ГРАД КОЗЛОДУЙ
16:28 16.01.2023
10 само истината
16:28 16.01.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 ГРАД КОЗЛОДУЙ
16:29 16.01.2023
13 ДДРОнег
Второ - има ли КАТ по т.нар. магистрали ?!
И трето - а има ли КАТ в страната изобщо, освен по врме на акции ?!
Щото без контрол не се спазва закон !
Коментиран от #57
16:29 16.01.2023
14 Гочо
Коментиран от #38, #41, #60
16:30 16.01.2023
15 Циганин
До коментар #11 от "Циганин":
Веднъж разпръснах трима българи в магазина като зайци. Те решиха, че съм откраднал нещо от тях!Коментиран от #37
16:31 16.01.2023
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ром Бакарди
16:33 16.01.2023
18 Те за 100 км не стават, пък при 140 ще
Коментиран от #62
16:33 16.01.2023
19 Знаещ
Коментиран от #24, #30
16:36 16.01.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Гост
До коментар #19 от "Знаещ":
Ами ако този...пилот...се вреже в теб....после дали ще можеш да караш....16:39 16.01.2023
25 1111
За нашите магистрали 120км/ч е предел, а на планинските места 110км/ч.
Коментиран от #64
16:39 16.01.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Глупаво
До коментар #19 от "Знаещ":
И да няма ограничение, няма да се промени нищо.16:43 16.01.2023
31 Ром Бакарди
До коментар #23 от "Циганин":
Ей,шо.кар- много грамотно пишеш! Не се прави на такъв, какъвто не си. Кармата е ку.ч.ка-ще те настигне.16:43 16.01.2023
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Дойде джендърското време и навирихте нос
До коментар #22 от "Циганин":
не знаете, хора ли сте или джендъри. Навремето не смеехте да гъкнете, ама сега джендърите веете щарени байраци. Пак ще ви се стъжни живота, тази свободия ще ви излезе през носа.16:44 16.01.2023
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 ГРАД КОЗЛОДУЙ
До коментар #23 от "Циганин":
Аниминч16:45 16.01.2023
36 Макс
16:46 16.01.2023
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Грую
До коментар #14 от "Гочо":
Да не забравяме ,че в Германия има аутобани без ограничение на скоростта при които при навлизане в крайна лява лента при необходимост то е само за изпълняване на маневрата изпреварване и максимално бързо напускане след извършване на действието на въпросната лента. Че пътищата ни кучетата ги яли е поради липсата на контролен орган който да не е корумпиран,а корупцията уви ни е национален спорт . Сега приятелю питам аз, кой е истинският виновник корупцията или скороста. Скороста е убиец когато е несъобразена с пътната обстановка,атмосферните условия,техническото състояние на автомобила и способността на управление на задкормилното устройство всичко останало е вярвай ми чесане на езиците. Съотнеси ПТП при аутобани без ограничение на скоростта и ПТП с ограничение на скороста и ще разбереш за кво ти говоря / справка Германия,в България имаме бледа имитация на магистрала /.Коментиран от #39
17:00 16.01.2023
39 Гочо
До коментар #38 от "Грую":
Съгласен съм донякъде...но след като нямаме хубави магистрали да се убиваме ли...Посочваш Германия..наистина там има такива пътища....но погледни болшинството държави...120.км...това е...Знаеш ли кое е по лошото...ние пак ще караме над 120км,но по лошото е че Държавата узаконява тази убийствена скорост......Коментиран от #65
17:05 16.01.2023
40 г-н
17:06 16.01.2023
41 ...
До коментар #14 от "Гочо":
вози си се на автобуса като ти липсват умения и не ръси акълКоментиран от #43, #44
17:06 16.01.2023
42 ПСР
Коментиран от #72
17:07 16.01.2023
43 Гочо
До коментар #41 от "...":
Няма да ти го пожелая някой с над двеста да се вреже в твоя автомобил..,където возиш жена и деца ако ги имаш....Коментиран от #48, #67
17:11 16.01.2023
44 Герги
До коментар #41 от "...":
Пич...каквито и умения да имаш,..реши ли някой да те изреже челно...Бог да прости....Коментиран от #46, #66
17:17 16.01.2023
45 А бе,
17:23 16.01.2023
46 ...
До коментар #44 от "Герги":
я да ни обясниш сега НА МАГИСТРАЛА, каква ще е разликата в това някой да те удари ЧЕЛНО като ти си със 120 или 140. Или сигурно за някакви други магистрали говорим?17:25 16.01.2023
47 Уникална
Коментиран от #50
17:28 16.01.2023
48 ...
До коментар #43 от "Гочо":
мда, внимавай какво не пожелаваш че има навика да се връща с 200.. Който го е страх от мечки, нали.. само дето и в автобуса пак може някой да те шибне с 200 ама тва не ти минава през акъла нали?17:29 16.01.2023
49 Да ! Но ние НЯМАМЕ МАГИСТРАЛИ !
17:29 16.01.2023
50 Ако мине
До коментар #47 от "Уникална":
Впоследствие обаче Министерският съвет обжалва решението пред касационен състав.17:33 16.01.2023
51 ИВАН
Коментиран от #58
17:33 16.01.2023
52 редник
Едната кола е ван, на магистралата върви леко, тихо, с малко газ при 110-115 км , разход около 8 л, другата, по-малка - върви така при 120-125 и разходът е около 6 л дизел и това са икономочните скорости при 2200-2300 оборота. Това при сухо време - при дъжд - поне 30 км надолу, при сняг и повече...
По-добре 5-10 минути по-късно да се пристигне, отколкото никога...
17:36 16.01.2023
53 БАХУРА
До коментар #2 от "120":
Въъх милия ко ща правим ....Ами като ти е бавна колата стой си там !Коментиран от #56
17:36 16.01.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 А къде е
17:37 16.01.2023
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Ами за
До коментар #13 от "ДДРОнег":
магистралите имаме ги но са малко и не са толкова лоши както ги мислите и оплювате.И в западна Европа има участъци от магистралите които са и те като някой участъци по нашите малко на брой магистрали.Полицията не може да бъде на всеки километър за да гледа някой дали нарушава или не.Но за нарушители тлябва да се приемат и тези които на магистрала карат колите си с 90-100 и са предпоставка за образуването на суджуци и от там рискови изпреварвания,да не говоряче има случай някой се кротнал с 80 и въобще не е в този свят,а си мисли,че кара безопасно.17:43 16.01.2023
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 На всяко
17:48 16.01.2023
60 На запад
До коментар #14 от "Гочо":
магистралите им са навсякъде и излизайки от населеното място имаш право на избор да караш на магистрала или по националния път и на запад ограничението е 130 км/ч а не 120.Кот с тази скорост караш с часове и там разликата между 130 160 или 180 не е толкова голяма.Тук има всичко на всичко едан цяла магистрала,а другото са участъци на които гледаш да компенсираш скоростта заради останалите на които щеш не щеш се съобразяваш с ограниченията защото няма как да поддържаш една постоянна скорост дълго време.Например от София за Варна магистрала са ти 200 км горе долу.Останалите 300++ км ги минаваш дори през населени места.За да преминеш това растояние ти трябват около 7-8 часа,ако имаш магистрала това ще отнеме не повече от 4 -5 часа,което е приемливо,все пак сме 21 век уж.17:50 16.01.2023
61 Иванчко+Марийка
17:53 16.01.2023
62 Оправи си
До коментар #18 от "Те за 100 км не стават, пък при 140 ще":
каруцата или си купи нова.Пътя става ами колата не става заради мърлявия си собственик. И отворен дай пример на участък от магистрала който да не става за каране със 130-140 км/ч.17:54 16.01.2023
63 123456
17:56 16.01.2023
64 Сменя тогава
До коментар #25 от "1111":
дръгела,аз карам нова кола и не я напъвам и тези 140 са нормални,а дръгелите,които не са виждали сервиз от както са станали на коли са за скрап директно от новия внос,а не да си ги купуват тук и да ги карат докато се скапят,а те дръгели са внесени по принцип.Коментиран от #73
17:57 16.01.2023
65 А,бе Гочо
До коментар #39 от "Гочо":
а бе пиле шарено,къде са тези болшинство държави с ограничения 120 км/ч.Що пишеш на изуст глупости които не отговарят на истината.Поне преди да пишеш се консултирай с ограниченията за всяка страна на запад. Не се сещам някоя да е с ограничение от 120 км/ч,въпреки че по повечето съм пътувал.Коментиран от #69, #74
18:01 16.01.2023
66 И на магистрала
До коментар #44 от "Герги":
как ще те изреже челно бе умен,ако не реши да прелети мантинелите,но тогава и спрял да си и да е с 90 км/ч няма да те спаси. Като пишете мислете бе,отнася се за магистрали,не за пътищата извън тях.Ако не знаете на магистралите насрещното движение е отвъд два реда мантинели.18:05 16.01.2023
67 И как ще се
До коментар #43 от "Гочо":
вреже в теб с 200,като ти си в неговата посока бре,той не кара срещу теб или не правиш разлика между магистрала и обикновен път.На магистрала насрещното движение е през два реда мантинели и ако не литне през тях няма как да се вреже.Но виж има заспали тираджии,които с тежките тирове с 80-90 км/ч мачкат мантинелите и преминават в насрещното движение и това е лошо,но кола няма ка да го направи това ако не е нарочно някой дрогиран дебил.18:09 16.01.2023
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Гочо
До коментар #65 от "А,бе Гочо":
Посочи държави със скорост на магистралата като нашата или повече..хайде нали си пътувал..а аз съм живял там...Не може на тези сбъркани магистарли да се напъва с 140км..отделно парка е над 20 год.повечето..18:23 16.01.2023
70 та така де
18:26 16.01.2023
71 8426
18:26 16.01.2023
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 АПОСТРОФФФ
До коментар #64 от "Сменя тогава":
Коя магистрала визираш, та да караш със 140...Ами ако някоой е хвърлил твърд предмет или масло на платното, нали таралясникът ти става неуправляем. После, 120 до140 клм не е ли твърде рискова скорост за голобрадите и самоуверени хора.18:36 16.01.2023
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Лумпен
Свобода!
23:22 16.01.2023