Last news in Fakti

25 Юли, 2023 15:58 883 10

Андрей Цеков: Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа

  • мррб-
  • пътна мрежа-
  • ам хемус

Министърът на регионалното развитие представи екипа си и приоритетите на ведомството

Андрей Цеков: Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа - 1

В Министерството на регионалното развитие и благоустройството ресорният министър Андрей Цеков представи екипа си и приоритетите на ведомството на брифинг пред медиите, съобщи БНТ.

Министър Цеков припомни каква е функцията на неговото ведомство - да създава условия за развитие на държавата за евроинтегриране, наваксване в изоставането на регионите, добра свързаност със съседите и устойчивост на инвестициите. Контролът на разходване на средствата, които годишно са около 2,8 млрд. е важна задача, каза Цеков и поясни:

"Това, което съм твърдял, че е ключово да се разходват тези средства прозрачно, икономично и законосъобразно. Към момента управленската програма е краткосрочна и е съсредоточена към прозрачно разходване на средства не само за пътна инфраструктура, но и за подпомагане на общините. МРРБ традиционно дофинансира общините. Новото е, че това ще става на програмен принцип, при ясни критерии, след конкурентен подход. За целта ще се изгради специален фонд, който ще стартира 2024 г.

Регионалното министерство възнамерява да сключи анекси с общините, които са стартирали проекти, да се дофинансират, но това ще стане след приемане на бюджета и ще се извършва поетапно.

"Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа. Според закона, това става на базата на стратегия, а последно е приета през 2015 г. и е с хоризонт 2022 г. В момента няма актуална стратегия и работата на АПИ не се извършва според стратегическия подход. Предходната е изработена от Световната банка за 22 000 км пътища. Ние сме сформирали работна група. В контакти сме със Световната банка и Европейската банка за развитие, но стратегическия документ се изготвя минимум за 12 месеца. Затова АПИ работи по едногодишна инвестиционна програма за най-нуждаещите се пътища за ремонти и за строителство", каза още Андрей Цеков.

По думите му, България няма магистрална свързаност със съседните държави и даде пример с Гърция, Румъния, Сърбия. Цеков посочи, че магистрала "Хемус" и магистралата от Видин до Кулата не са завършени. До края на годината може да се изгради между Видин и Мездра.

"Ще бъдат изградени и магистралата между Видин и Монтана. Не е розово положението и на "Струма" и специално Кресненското дефиле. Има два договора - първият не е влязъл в сила, а вторият може да не се одобри от ЕК, тъй като имаме одобрение само за еднопосочен път с две ленти. В момента се работи за две ленти. Ние смятаме, че това не е удачен вариант, както поради сигурност, така и за екологията. Ние ще предложим за второ трасе по източния склон на Кресненско дефиле", обясни министърът.

Той каза още, че магистрала "Хемус" е друг проблем. Инхаусът е възложен против закона, а превъзлагането без ЗОП също е противозаконно. Тези договори могат да бъдат прекратени по съдебен ред. Въпросът е възможен ли е този подход. За една година е можело да се развалят договорите, но е пропуснат срока. На този етап основния казус е как да се изпълнят тези договори или да се разтрогнат поради неизпълнение. За целта е създадена работна група, която до месец ще излезе с решение. Моето виждане е, че общественият интерес е да се строи "Хемус", но законно и прозрачно, подчерта още Цеков.

Пътното поддържане е друга важна дейност, върху която се спря регионалният министър. Досега това е ставало чрез рамкови споразумения, които са станали нарицателни, тъй като са използвани за основни ремонти, а не за поддръжка. Служебният кабинет е възложил договор за около година с ограничен бюджет за аварийни ремонти. През февруари служебният кабинет е обявил поръчка за 4 млрд. договори за 4 години.

Цеков е притеснен от това, че тези поръчки през юни прибързано са били оценени на всички оферти с избор на изпълнител, но на финала е само един.

"Предвид тази припряност насрочих одит, който да констатира редица пороци. Текущият ремонт е технологично лесен и поради тази причина си мисля, че трябва да бъде основен критерий най-ниска цена, а не да се описва технология за пълнене на фуги или косене на трева. Одитът констатира, че няма ясна методика за оценка на критериите. Нарушени са 7 процедури по ЗОП и има условия за непрозрачно разходване на средства. На тази база с решение от 14 юли са прекратени всичко поръчки на служебния кабинет. Следващата седмица ще бъдат обявени нови поръчки за зимно поддържане при единствен критерий най-ниска цена."


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ДОНЧО ГОРСКИЯ

    13 1 Отговор
    ОПРАВДАНИЯ НА НЕМОЖЕЩИ ХОРА
  • 2 Адам Хилтън

    10 2 Отговор
    Скромната пътна мрежа построена през комунизма, им било "тежко" да я поддържат? И таз добра. Хем я облагат с европейски данъци, хем не могат да я поддържат на европейско ниво. Тя демокрацията май по-бедна от комунизма.
  • 3 Това наследство е

    12 2 Отговор
    на 33 годишното крадене и разграбване!
  • 4 Жечко

    7 0 Отговор
    Републиканската мрежа си е супер, не ровете в активния летен сезон, парите дето може да ги усвоите са до края на годината, почнете ноември примерно и няма да ги връщате...
  • 5 Голям зор

    5 1 Отговор
    Още през кому...ма беше така и така ще бъде.Щракни мапса в Холандия и погледни.
  • 6 Майора

    6 0 Отговор
    Жалко , да се оправдавате за пътищата , които не може да поддържате! А къде отидоха 5 млд за "Хемус" , взети от Кокорчо за компенсация на бизнеса? И защо се спират ин хаус процедурите, след като в цял свят се използват? А защо се намесват екомилионерите Сандов и Белев и правят доноси срещу страната? Не става така Цеков , татко Петко ли е най големия спец по пътища и всичко друго?
  • 7 Къде са 4 млрд на Радев

    4 6 Отговор
    Радев и министрите му съсипаха държавата.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Магнитски - идва нов списък!

    3 2 Отговор
    Тежкото наследство е в чували, чекмеджета и банкови сметки на политици, крали през тези 33 години, време е за затвори!!!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове