След като министър Андрей Цеков хвърли новината бомба, че са изчезнали изходните кодове за тол системата, и предишни ресорни министри се изказаха по темата. Но коментарите не внесоха яснота, напротив, засилиха объркването и повдигнаха още въпроси, съобщи "Сега".
"По договор разработчиците трябва да са предоставили изходния програмен код, който да се съхранява в специално хранилище на Министерството на електронното управление, а това не е така. Това означава, че българската държава не би могла сама да променя системата, да има пълен достъп над нея и да я ползва без услугите на нейния създател. Когато държавата няма достъп до системата, този, който държи кода, може да прави злоупотреби. Сезирахме ДАНС, за да провери къде се намира кода", обясни Цеков.
Вътрешна проверка в АПИ е установила, че изходният код е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет, съответно през 2018 г. и 2019 г. "Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за тол таксите. В момента обаче те не са налични в АПИ", уточниха от пресцентъра на МРРБ.
Служебният регионален министър Иван Шишков, каза, че не е бил информиран за липсата. Според него изходният код може да бъде възстановен, основният проблем е другаде - договорът за изграждане на тол системата от 2018 г. е така сключен, че държавата има много малък обсег на контрол. "Тол системата се управлява главно от частна фирма, а държавата е заложник", коментира арх. Шишков пред БНТ.
Частната фирма всъщност е консорциумът "Капш трафик Солюшънс", който спечели конкурса на АПИ през 2018 г. и му бе възложено да разработи и внедри модерна система за електронно събиране на пътните такси. Изпълнителят получи 180 млн. лева, а малко по-късно изненадващо се оказа, че се налага да "надгради" току-що въведената тол система в допълнителна поръчка за още 141 млн. лева. Още тогава гърмяха критики и скандали, че държавата плаща щедро, но не придобила пълната собственост върху системата. През лятото на 2022 г. се появи одитен доклад на Сметната палата, който потвърди серия нарушения и нередности.
"По времето на първите два служебни кабинета констатирахме проблемите с договора, както и че е почти невъзможно той да се развали. Дано сегашният редовен кабинет направи плавен преход, така че всички данни от частната фирма да се прехвърлят към държавата", каза още Иван Шишков.
Друг ресорен министър - Гроздан Караджов, обясни, че българската държава няма как да разполага с основния код на софтуера на тол системата, тъй като навремето, през 2018 г., е купила само лиценз за 10 години.
Детайли за коментирания договор и за липсващите кодове изнесе Георги Терзийски, бивш шеф на пътната агенция по времето, когато се изграждаше тол системата. Той видя в разкритията на настоящия ресорен министър "знак за некомпетентност или целенасочено преднамерено изказване на неистини по отношение на администраторските (т.нар. source) кодове на системата за събиране на пътни такси". Терзийски сподели своята гледна точка в публикация във Фейсбук, навлизайки смело в дебрите на софтуери и интерфейси:
"Гръмко звучат заглавията, че МРРБ търси изходните кодове за тол системата, като според министъра следите им се губят през 2019 г. по времето, когато бях председател на УС на АПИ. Но някой от тези, които шушнат в ухото на министъра, дали си направи труда да прочете Договор № Д-7 от 16.01.2018 г., за да предаде на Андрей Цеков, че два са разработените софтуерни продукти специално за българската тол система.
Единият интерфейс е връзката от и към МВР достъп до базата данни с регистрациите на автомобилите за целите на правоприлагането. Вторият е интерфейс за достъп до преминаванията и достъп до нарушенията , на базата на който МВР получава достъп и може да “вижда” всяко преминаване и всяко нарушение, както и Агенция “Митници” съответно за митнически нарушения. Същият интерфейс се използва от системата на АПИ за издаването на фишове.
За тези интерфейси и кодовете им има пълно описание на хартия в АПИ , поне имаше до средата на май 2021 г, . и отделно на защитено място (репозитори) стояха самите администраторски кодове. За тяхното ревизиране говори и Гроздан Караджов през 2022 г., като на 24 март същата година АПИ съобщава , че новите ревизирани администраторски кодове за достъп до тол системата са връчени с протокол от изпълнителите от “Капш Трафик Солюшънс” на Управителния съвет на АПИ. Е, как се ревизира нещо, което го няма , г-н Цеков?! Останалите части от системата са с лицензи за ползване на готови модули, които не са разработвани специално за българската тол система, с които изпълнителят е участвал в процедурата. Те са в портфолиото му, като за тях в договора, с който явно не са запознали министър Цеков, има таблица. Добре поне, че вече е станало ясно и на псевдо експертите, че тол системата е елемент на националната сигурност и не може да се достъпва от всеки с отворен код", заключава бившият пътен началник.
В задочната дискусия по темата се включи - със закачка - и бившият министър на електронното управление Божидар Божанов, който сега е депутат от ПП-ДБ. Той публикува във Фейсбук своя снимка, на която работи на лаптопа си. "Тук търся кодовете за толсистемата, за да ги пипна", написа под фотоса Божанов, намеквайки, че в МРРБ и АПИ не са наясно със сложната ИТ материя и не правят разлика между изходни кодове и кодове за достъп.
Сега остава да изчакаме ДАНС да провери сигнала на министър Цеков и да внесе повече яснота по темата,
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 црррр
07:26 05.09.2023
2 Тити
Коментиран от #36
07:27 05.09.2023
3 ха ха
07:28 05.09.2023
4 Местния Козар
07:28 05.09.2023
5 обективен
Коментиран от #8
07:30 05.09.2023
6 Доко
07:34 05.09.2023
7 Въйййй!
07:35 05.09.2023
8 Хмм
До коментар #5 от "обективен":
Не вярвам останалите двайсе процента да не крадат. Един, два може би. Системата така работи - всички са компрометирани и си трайкат. Иначе изхвърчат веднага07:35 05.09.2023
9 Здрасти
07:36 05.09.2023
10 СЯ РАЗБРАХТЕ ЛИ ЗА КАКВО
07:47 05.09.2023
11 Миризлив пор
Коментиран от #26
07:48 05.09.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Хаха
Предлага размерът на отстъпката да е до 50%. Такова нещо няма никъда по света. В България тарифите са на 1/3 от предвиденото, но министър Цеков иска да им върне половината. Страхотна идея що се касея до личното му финансово състояние, иначе е безумна.
Министърът предлага критерии и само 5-те най-големи превозвача да взимат отстъпки. Това освен че е несправедливо, едиствената причина е, че по-лесно се събира рушвета от 5 фирми отколкото от всички. Така става 50% отстъпка, само за избрани фирми, с които има договорка.
Министър Цеков предлага и отстъпките да се плащат веднага, с плащането на таксите. Такова нещо няма никаде по света. За сравнение в Италия, една от малкото държави, които изобщо дават отстъпка, тя се плаща след минимум една година и то след проверка на превозвача. Така се избягва например фирма с отнет лиценз, да получава отстъпки. Нищо такова тук. Така се получава, че отстъпки ще взимат 5 фирми, ще заплащат само 50%, от таксите, ще ги получат веднага, ако ще да се превозвали бежанци и да са ги хванали. Всички останали да го д.... .
Разходите за поддръжка на пътищата са константни. Тези които развалят пътищата ще плащат най-малко, министър Цеков предлага леките автомобили чрез винетките да заплатят липсващата сума за пътните ремонти. Така, само до края на годината министър Цеков заедно с петъе избрани от него превозвача ще си разделят над 40 милиона лева
Коментиран от #15
07:53 05.09.2023
14 Хаха
Сега, не знам дали вече са се разплатили с министъра избраните превозвачите или предстои в бъдеще, на това ще отговорят слубжбите. Знам със сигурност обаче, че подобна схема за кражба не е имало и няма никъде по света, тя е направена специално за няколко фирми в България и е единствената инициатива на министър Цеков. Той спря пътните ремонти за да опрости милиони и да си ги делнат.
В този контекст напълно нормално е министър Цеков лично да пусне димката “няма го ключа за тол системата”, след като са го хванали по бели гащи да краде милиони. Често се случва крадецът, уплашен за собствената си кожа, да разкрие “уж” кражба. Нещо като да пръдне в пълен асансьор с хора и да каже “ е кой се га се изпусна?!”
Вие гостодин министър, вие го направихте и се изпуснахте в асансьора. Предлагате нещо, което не съществува никъде, не е подкрепено с аргументи, кражба е и трябва да си носите отговорността.
П.С. Предложенията на министъра са качени за обществено обсъждане и всеки може да се запознае с тях ако иска.
07:54 05.09.2023
15 За този
До коментар #13 от "Хаха":
Присъда доживотна07:57 05.09.2023
16 Смерш
07:57 05.09.2023
17 Механик
В същност тоя код, представлява самата програма (софтуер). Казно инак, ако нямаш тоя код, ти ня може да си го възстановиш. Просто трябва да се пренапише нов код-програма, която да се зареди наново в тая система.
Единствения начин да се възстанови този сега код, който е налят в тая система, е ако фирмата разработчик си пази копие някъде. Ако обаче тя си пази такова копие, аз го намирам за подсъдно, защото тоя код може да попадне в трети ръце, а те какво ще правят с него е неизвестно.
Казано с две думи, сега трябва да даем пак няколко стотици милиона, за да ни се напише нов код.
Коментиран от #22
08:00 05.09.2023
18 има
08:05 05.09.2023
19 1020
08:07 05.09.2023
20 Доростол
Коментиран от #24
08:08 05.09.2023
21 Гост
08:10 05.09.2023
22 ИзбираТела
До коментар #17 от "Механик":
В сорс кода може да се прочете какво всъщност прави една компютърна програма.Липсата му навежда на мисълта, че в програмата е заложено да краде средства, както са възможни и доста други злоупотреби.
При тази цена тол системата кога ще се изплати?, когато се наложи да се пренапише целият софтуер отново?
08:16 05.09.2023
23 1234
АКО СЕ НАПЪНЕТЕ И ПРОВЕРИТЕ ДОГОВОРА И АНЕКСА КЪМ НЕГО, МНОГО НЕЩА ЩЕ НАУЧИТЕ.
08:18 05.09.2023
24 1234
До коментар #20 от "Доростол":
каква руска мафия те гони, КАПШ как изведнъж станаха руснаци.08:20 05.09.2023
25 Няма такава държава с толкова много
Да започнем както трябва:
1.Които са подписали договора - в кауша.
2.На кой е фирмата направила софтуера?
3.Договора трябваше да е направен в полза на държавата а не обратно.
4.Да бяхте поканили китайска фирма да направи всичко щеше да е в пъти по-евтино и да работи както трябва.За тях това е като да направят системата на един китайски квартал със жители от 6 мил.
5.Я питайте фирмата на кой са предали кодовете.
08:21 05.09.2023
26 Град Симитли6837
До коментар #11 от "Миризлив пор":
Простичко и с вкус!Браво?
08:22 05.09.2023
27 Бесен
08:23 05.09.2023
28 Хе Хе
08:24 05.09.2023
29 БГ е
08:30 05.09.2023
30 Леля Гошо
08:30 05.09.2023
31 Буха ха
08:44 05.09.2023
32 Знае се
Имаше и брат и сестра в затвора.
08:51 05.09.2023
33 Тцтцтц
08:51 05.09.2023
34 Кой ми открадна кодовете
Да господине прав сте вие нямате вина пускаме ви ние от полицията ще хванем този ром дето е откраднал кодовете той е шеф на софтуерната компания и програмист той е крал много.
08:52 05.09.2023
35 в рузия съм
12:07 05.09.2023
36 Титисан,
До коментар #2 от "Тити":
Проблема е че ДАНС работи,но за лични и политически цели. Не работи за сигурността на отечеството! Така са и политиците ни,само келепир да има, утре го няма чат ли си? Ние нямаме грам национално самосъзнание, само личен интерес. За това ще се затрие!20:02 05.09.2023
37 Гостът
06:24 06.09.2023