14 Май, 2024 08:33 2 860 12

Петър Бунев от синдиката на железничарите пред ФАКТИ: Скоро може да няма хора, които да пуснат влака на гарата!

  • петър-
  • бунев-
  • нкжи-
  • синдикат-
  • заплати-
  • работници

Висшата администрация получава 5-6 пъти по-голяма заплата, ако я сравним с най-ниската в компанията, казва синдикалистът

Петър Бунев от синдиката на железничарите пред ФАКТИ: Скоро може да няма хора, които да пуснат влака на гарата! - 1
Снимка: БГНЕС

Координационният съвет на Синдиката на железничарите в България (КС на СЖБ), след като обсъди хода на преговорите за сключване на нов колективен трудов договор (КТД) в Държавно предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура" (ДП НКЖИ) и актуалната ситуация в железопътната система, поиска оставката на ръководството на НКЖИ. Това съобщиха от синдиката. Какво се случва… Пред ФАКТИ говори Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България.

- Г-н Бунев, какво не можете да се договорите с настоящото ръководство на ДП НКЖИ, за да се стигне до това да им искате оставката?
- Имаме ясно формулирани проблеми в НКЖИ, но не виждаме възможности и начини за решаването им. Ще започна с проблемите – говорим за големия брой ваканции (б.р. - свободни работни места), застрашително растящата средна възраст на експлоатационния персонал, постоянната работа в намален състав, работата на голям брой колеги по втори трудов договор за допълнителен труд при същия работодател, високият и постоянно растящ дял на забранения от закона, а в условията на жп транспорт и опасен извънреден труд. Не мога да не включа и другия проблем – хаосът, който се случва в цялата система и по-специално на гара София. Но нека да си минем по реда. В момента ние водим преговори за подписването на нов Колективен трудов договор. Имаме ясно поставени проблеми, това не са просто претенции, а ние търсим начин да се намери общо решение. Давам пример.

В момента имаме 1300 свободни работни места.

Просто няма кой да дойде да работи. Тук идва и проблемът със средната възраст в компанията – говорим за персонал 50+, постоянно се налага на хората да работят в намален състав, после идва и извънредният труд. Ние сме ги сложили на масата тези неща и търсим решения. Ако се продължи още малко така, няма да имаме работници. Много хора са в предпенсионна възраст и като си отидат - какво става... Вижте, накрая може да се окаже, че скоро няма да има хора, които да пуснат влака на гарата. Това е големият проблем. Разбирате ли сериозността.

- Да разбираме, че липсата на редовия персонал е най-големият проблем?
- За да се движат влакове, за да работи една гара, трябват хора. Това трябва да бъде ясно на всички. А работата на тези хора, повярвайте ми, не е лека.

- Никой не казва, че е лека…
- Имам предвид това, че един служител в железопътния транспорт има много отговорности. Всеки служител минава през три години на психопреглед, на всеки три години минава на изпит по правилника, правят му се профилактични медицински прегледи. Това са все към него изисквания. Колкото и някои хора да смятат, че железницата е просто нещо, не е така. Отговорностите на тези хора са големи, защото грешка на един такъв човек има много тежки последствия. И в същото време срещу тези отговорности се получават пари, които не отговарят на положения труд.

- Хайде да си говорим с цифри. Колко взима един служител?
- При всеки е различно. По наши данни към 2023 година, защото сме направили анализ, средната работна заплата в компанията е 1578 лева, за отрасъл транспорт е 1676 лева, а за страната средната заплата е 2012 лева. Това не са изсмукани цифри, а факти. И тук идва голямата разлика със служителите в администрацията.

- Колко е голяма разликата?
- Висшата администрация получава много по-големи заплати. Говорим за заплата 5-6 пъти по-голяма, отколкото е най-ниската заплата в компанията. Искаме да намалим тази ножица. Искаме малките заплати да скочат повече като процент, а високите заплати с по-малък процент. Но това не се приема от ръководството. Това може да стане в рамките на фонд „Работна заплата“, който имаме в момента. Просто трябва да се преструктурират нещата.

- А „светлина в тунела“, както се казва, при разговорите виждате ли. Има ли шанс за разбирателство…
- За момента срещаме отказ, но, в крайна сметка, ние си вървим по пътя. От синдикатите знаем какво да правим. Първо един митинг, после вече се подготвя стачка. И стачката е средство за постигане на цели. Ние сега търсим решение на въпросите с преговори. Иначе не се плашим. Знаем какво се случва и как става. И друго. Следствие на непрофесионалното ръководство от страна на ДП НКЖИ на експлоатационните процеси е и усложнената обстановка. Това състояние създава условия и предпоставки за влошаване и застрашаване безопасността на превозите. Ярък пример е настоящата ситуация в жп възел София и провокираните от това реакции на клиентите, обществото и медиите. Това ни кара да настояваме за оставка на ръководството на компанията поради некомпетентност и неадекватни действия.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ганьо Балкански

    11 8 Отговор
    Наемете хора от Бангладеш и Непал
  • 2 Държавните заплати

    15 10 Отговор
    са мизерни.
  • 3 един

    22 2 Отговор
    Дубрютру...,така ще е,като искате да живеете на гърба на работещия,не може да му даваш заплата колкото да се нахрани и да искаш да има опашка от желаещи за машинисти,и не е само при вас,а на много места е така!
  • 4 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    21 1 Отговор
    МНОГО ОТ ОТДАВНА ТРЯБВАШЕ ДА СВАЛИТЕ РЪКОВОДСТВАТА НА БДЖ И НКЖИ Г-Н ДУНЕВ.
    МНОГО ОТ ОТДАВНА ТЕ СЕ РЪКОВОДЯТ ОТ ПОЛИТИЦИ А НЕ ОТ СПЕЦИАЛИСТИ В ОБЛАСТТА НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ. ПОНЕ ГИ ПРАТЕТЕ В " ТОДОР КАБЛЕШКОВ" ДА НАУЧАТ КАКВО Е ВЛАК, ИНФРАСТРУКТУРА И КАК СЕ УПРАВЛЯВА. АКО ПРОДЪЛЖАВАТЕ ДА ГИ ГАЛИТЕ В СКОРО ВРЕМЕ ЩЕ УДАРИТЕ КЕПЕНЦИТЕ И НА СИНДИКАТА НА ЖЕЛЕЗНИЧАРИТЕ.
    ВИЕ ПОНЕ РАЗБИРАТЕ ОТ ЖЕЛЕЗНИЦИ, СПОМНЕТЕ СИ КАКВО СТЕ УЧИЛИ И КАК СТЕ УЧИЛИ. ВЪРНЕТЕ ЖЕЛЕЗНИЧАРИТЕ В ТЕЗИ СТРУКТУРИ.
    СПОМНЕТЕ СИ КОЛКО ДЕПА ИМАХМЕ. СПОМНЕТЕ СИ КОЛКО ЖП-УПРАВЛЕНИЯ ИМАХМЕ.
    ЗА БЕЗХАБЕРИЕТО ОТИДЕТЕ НА ГАРА ГОРНА БАНЯ И ВИЖТЕ СЪСТОЯНИЕТО НА КОНТАКТНАТА МРЕЖА. ВСИЧКО Е КОРОЗИЯ И ГРОЗНА ГЛЕДКА. ПОГЛЕДНЕТЕ НЕУТРАЛНАТА ВСТАВКА.
  • 5 Чочо

    13 2 Отговор
    То и без това малко хора пътуват с влакове.
    Ще стават и все по малко.
  • 6 4949

    6 5 Отговор
    Закривай!
    Тия не се справят с работата като се започне най- отгоре и се стигне до най- долу. Във всяка една частна фирма да са изхвърчали заради некадърност, обаче в държавното БДЖ си паразитират и лентяйстват до пенсия.
  • 7 Шаран БГ

    7 5 Отговор
    Когато се говори за свободни работни места в ЖП транспорта, колко хора имат представа от отговорния и тежък денонощен труд на работещите в него. Когато се говори за свободни работни места, нека винаги да се отбелязва какво е възнаграждението /СЕДМИЧНО - МЕСЕЧНО/ и парите /"чистите"/ които ще вземе работягата, ще ли му послужат да доживее до другата заплата !! Не е лошо да се отбелязва и колко евро получават френци, немци и чехи за същата работа. Тъй де – нали сме се запътили със скъсаните гащи към Европата........... към онази......
    Аз мисля, че всичко в ЖП -то ще се оправи , когато шефовете му започнат да вземат 10-15 пъти по-високи заплати отколкото машинистите и ръководител-движението по гарите! Сега са им малки заплатите и те не се интересуват сериозно какво се случва по територията !!

    Коментиран от #9

  • 8 българин 777

    5 2 Отговор
    закривай бдж и нашите жълто мургави приятели ще оправят инвентара от релсите до локомотива
  • 9 4949

    9 3 Отговор

    До коментар #7 от "Шаран БГ":

    Как е ЖП транспорта в ЕС, че ги сравняваш с Бг? Как са печалбите на фирмите там? Колко пътници имат? В Бг влаковете се движат празни, с изкл. на летния сезон. Как е хигиената в ЕС, температурата- отопление, охлаждане, тоалетни...? В Бг във влаковете не влизат проверяващи да видят хигиенните условия, износеност, овехтялост, да проверят внезапно температурата в купетата, студа... Заплатите ще мерите с ЕС, а другото като товарни вагони за животни.
  • 10 Пламен

    7 0 Отговор
    Тех. Мех. ЖПТ. ЕСиЕК. Инспекторите повече от червените шапки. С тия курсове, нулева подготовка на кадрите.
  • 11 Алъш вериш

    5 0 Отговор
    Пак синдикатите извиват ръце, това се казва изнудване, а не преговаряне. Ако не се съгласите с това което искаме ние ще искаме да ви сменят. Смях и дежавю
  • 12 Никси

    1 0 Отговор
    значи машинистите на влакове дето отговарт денонощно за всякъкви товари и хора взимат заплата колкото за прехранване и не само машинистите а целия облужващ персонал и хората от ремонтните бази, а хартутниците по бюрата взимат петорно повече и каймака даже , командировчици , премиики , далаверка нещо , и те за това всичкото нещо е на тоя хал , едно време се казваше , Учи Мама да не Работиш , а сега е Учи Мама да Крадеш Яко ако може и с Ду....то , докато хартутниците не ги изгонят БДЖ няма да има и тука си е много прав Калимански , заплатата ще я получи този който си я изкарва !!!.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове