Втори канал за дезинфекция заработи от днес на ГКПП „Капитан Андреево” на влизане от Турция в България.
На 9 май на граничния пункт отново влезе в употреба „Златния гьол”, който се обслужва от фирма „Пи Еф Си”.
През първите дни пропускваемостта на камионите бе затруднена, причината бе, че камионите преминаваха само през едно платно, където имаше кабинка за дезинфекция, вместо през двете платна, за което Факти.бг алармира. Сега фирмата въведе две кабинки. Във връзка с това Факти.бг потърси за коментар Филип Стоянов, който е представител на „Пи Еф Си” на ГКПП Капитан Андреево. Стоянов не смята, че именно дезинфекцията е попречила на пропускваемостта, като заяви: „На 9 май са обработени – 453 камиона; на 10 май – 511; 11 май – 482; на 12 май – 526. Зад тези всичките цифри имам дневни финансови отчети не някой каза и някой предполага и някой от някъде си твърди, а имам фискален бон от касов апарат, приключен в края на работния ден”.
Справка на Факти.бг обаче показва, че с близо с 1000 камиона са влезли по-малко за близо една седмица в сравнение с предходната, когато все още дезинфекцията не работеше. Сега най-вероятно с въвеждането на втория канал този проблем ще бъде изчистен.
Стоянов бе категоричен, че не те, а ремонта на граничния пункт затруднява трафика: „Пунктът е безобразно разкопан. Никой не е виновен, не обвиняваме никой нито митничари, нито кантарджии, но площта е много, много ограничена, заради ремонтите, няма виновни. Това, че на някои хора им е неприятно, че таксата е въведена и си го изкарват на нас за забавянето на обработката на камионите не е много честно. На никой не му е приятно да му се бърка в джоба, но това не зависи от мен или от нашата фирма. Заповедта за дезинфекцията е издадена от Министерство на земеделието”.
Така или иначе преди да заработи на ново дезинфекцията можеше подробностите около обработката на пътникопотока да бъдат предвидени, а не да се въвеждат в последствие, макар, че Стоянов заяви, "че инвестиции за три дни не се правят". Стана ясно също, че за петте години на договора фирмата трябва да направи по груби сметки инвестиции за 1 милион лева.
„Пи Еф Си” вече поставя и камери за видеонаблюдение, което е част от инвестицията, която прави. „Започнали сме изграждането на модерна система, която я има на турската част на границата и която заснема всеки автомобил и неговия регистрационен номер, вкарва го в програма и така отчетността към държавата ще бъде на 100% безупречна, за да няма съмнения, че от тук преминава някой, който дори и не е таксуван. Човешкият фактор ще издава само съответния касов бон на клиента”, заяви Стоянов.
На всеки един камион задължително издаваме фактура, в която са описани данните на фирмата получател и печат на фирмата. Касови бележки се издават на автомобилите и когато някой каже, че му трябва фактура му се издава също такава, твърди Стоянов. Според него оплакванията на шофьорите, че не се връща ресто при плащането в лири, не е вярно. „Някой шофьор се е опитал да изкара на наш гръб 2-3 лева няма как да го коментирам”, заяви Стоянов по повод на оплакванията на превозвачите.
Стоянов информира също, че на пункта работят 18 професионалисти в дезинфекцията, а на ГКПП Лесово – 13. Той категорично отрича първите дни дезинфекцията на камионите да се е извършвала само по документи и хвърли „топката” отново в шофьорите: „Да и на мен няма да ми е приятно до сега да не съм давал 30 лева и сега изведнъж да трябва да ги давам и се измислят хиляди причини някой да си изрази недоволството. Въпроса е, че те го изразяват към нас, а ние нямаме вина за въвеждането на тази такса. „
Стоянов уточни още, че се ползват нови препарати, които не миришат на хлор, защото тези на хлорна основа са забранени вече или поне е препоръчително да не се използват. Препаратите нямат никакъв мирис и това можело да заблуждава клиентите.
Факти.бг припомня, че "Пи Еф Си" взе дезинфекцията в последния ден от правителството на ГЕРБ. Тогава избухна скандал и по случая се самосезира прокуратурата. На 25 април 2013 г. Софийска градска прокуратура прекрати проверката за събирането на такса дезинфекция на "Капитан Андреево" поради липса на доказателства.Тогава, обаче, заради сделката директорът на Агенцията по безопасност на храните Йордан Войнов подаде оставка по искане на служебния премиер Марин Райков.
Агенцията по безопасност на храните пак тогава прекрати договора с фирмата "Пи Еф Си", която събираше таксите на влизащите от Турция камиони на двата гранични пункта "Капитан Андреево" и "Лесово". Договорът бе прекратен "заради големия обществен интерес към процедурата”.
Това не бе първото прекратяване на дезинфекцията на превозните средства на ГКПП "Капитан Андреево". В началото на 2009 г. заради множество сигнали за злоупотреби със събираните такси дезинфекцията също бе преустановена. Заради епидемията от шап в Турция обаче в началото на 2011 г. " Златният гьол" заработи.
Допреди конкурса, проведен в началото на март 2013 г., с пръскането на автомобилите се занимаваха нещатни експерти, наети от Агенцията по храните на граждански договор. Инспекцията по труда обаче обяви това за нарушение, затова се стигнало до ангажирането на фирма.
Тази година БАБХ поднови дезинфекцията заради зачестилите заболявания шап и шарка по животните в Турция. Държавата не разполага с достатъчния ресурс да извършва дезинфекция, нуждата от която е неоспорима. Държавата поднови договора с "Пи Еф Си", защото не е в състояние да преглътне и евентуални неустойки по договора с фирмата, стана ясно от изявление на директора на БАБХ.
Факти.бг ще продължи да следи темата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА