През следващите месеци пътна полиция ще следи с повишено внимание поведението на пешеходците. Вече са в сила по-строги правила. Те включват забрана за ползване на телефон при пресичане на пешеходна пътека. Освен това пешеходците следва да сигнализират пресичането на пешеходна пътека. Това ще бъде предпоставка за сблъсъци при евентуален пътен инцидент смята Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност и бивш шеф на КАТ. По думите му е нужна голяма информационна кампания, която е закъсняла.
"Държавните институции в лицето на Агенцията за пътна безопасност най-вече пропуснаха много ценно време за разяснителна кампания. Това е закон, който променя над 60 члена. Имаме 12 нови дефиниции – нови правила. Това налага сериозен дебат как ще се прилагат тези правила. Всичко това говори за много промени, което ще отнеме много време, може би години да бъдат разбрани от хората. Дори разяснителна кампания трябва да бъде проведена и сред пътните полицаи, които трябва да следят за новите правила".
Това са добри намерения, които трудно ще бъдат изпълнени с подхода, който има в момента "Пътна полиция" за контрол на движението.
Богдан Милчев коментира още, че не може да се разчита само на самосъзнанието. Проблемът с пешеходците е изключително сериозен. За изминалата година загиналите пешеходци са 111.
"По-голямата част от тях са възрастни хора, които не ползват телефон на пешеходната пътека. Има проблеми, с които държавата системно отказва да се занимава".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
10:57 11.09.2025
2 хъхъ
Коментиран от #28
10:57 11.09.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Дякон Унуфрий Араллампиев
Коментиран от #10
11:00 11.09.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 ДрайвингПлежър
Другото е плява за псевдоморалистите!
11:05 11.09.2025
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Последния Софиянец
До коментар #6 от "1488":
9 милиона са 9 апартамента.Хотела на Желязков струва поне 50 млн.Коментиран от #14
11:07 11.09.2025
10 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "Дякон Унуфрий Араллампиев":
Факт е, че вече има водачи, които карат със скорост много под разрешената, за да не си навлекат по някакъв начин "божия гняв" на рекетьорите с фуражка! Създават тапи, а стане ли тапа става и мазало...Факт е, че въпреки, че ми се налага да пия медикаменти не го правя, защото може да "светна" на фалшивите милиционерски тестовете. Целта на милицията е да те ограби и да ти съсипе живота, а на промените в ЗДвП ръкопляскат само хора, които не шофират активно и които ползват колата 2 пъти в годината...
Коментиран от #25
11:09 11.09.2025
11 нещо кат е ново е добре
11:10 11.09.2025
12 Факт
11:22 11.09.2025
13 Разликата е огромна
🇩🇪 Германия – 26 StVO (Verkehrsordnung – Закон за движение по пътищата):
"На пешеходна пътека (Zebrastreifen), пешеходците имат абсолютно предимство. Водачите са длъжни да спрат и да ги пропуснат."
Това означава:
• Шофьорът е изцяло отговорен, ако не спре навреме
• Пешеходецът може да тръгне уверено, без да се оглежда непрекъснато (но пак се препоръчва)
🇧🇬 2. А какво казва законът в България?
Чл. 113, ал. 1 от ЗДвП:
„Пешеходецът има право да пресече, когато се е убедил, че превозното средство може да спре и не се създава опасност.“
Това означава:
• Пешеходецът няма пълно предимство – той трябва:
• Да се огледа
• Да прецени скоростта на приближаващите автомобили
• Да не създава опасност за движението
Ако тръгне внезапно – може да бъде виновен, дори ако е на зебра.
Коментиран от #27
11:26 11.09.2025
14 хаха
До коментар #9 от "Последния Софиянец":
Зависи кой и как строи. Като цяло хотел 5 звезди хотел с 150-200 легла върви за до 10ина милиона евро. Е, ако обзавеждането е супер лукс, може да мине бая повече. Грубият строеж е 400-500 на кв.м. След това всичко е в зависимост от довършителните работи, земята, обзавеждането. Същите цени са и за апартаментите, като там имаш 20-30% и нагоре за обезщетения за земята, общи части и принципно заложени печалби по 30-40% от строителите.С 50 милиона малко се изхвърляш. Проблемът е в това, че политик на заплата не би трябвало да може да плати и 5 милиона и да няма как да му дадат кредит, защото заплатата му е 50-60000, айде 100000, годишно и от там няма за самоучастие как да има, няма и как да плаща вноски по поне 20-30000лв на месец.
11:29 11.09.2025
15 Защо е така? Затова:
🇩🇪 Германия:
Висока правна култура
Високо ниво на пътна дисциплина
Стриктен контрол от полицията
Инфраструктура, съобразена с пешеходците
🇧🇬 България
Ниско доверие в закона
Чести нарушения, слаба контролна система
Избирателно прилагане на закона
Лоша видимост, липсваща маркировка
11:29 11.09.2025
16 Липса на съпътстващи мерки
• Камери и тежки глоби
• Осветени пешеходни пътеки
• Звукови и визуални сигнали
• Градска среда, благоприятна за пешеходци
В България:
• Лошо маркирани зебри
• Тъмни участъци
• Почти никакви глоби за неспиране на пешеходци
• Много зебри са буквално капан за хора
11:30 11.09.2025
17 Емигрант
• В България всяка година десетки пешеходци загиват, въпреки че са били на пешеходна пътека.
• В Германия – шофьорът е изцяло виновен и санкциите са много строги (до отнемане на книжка).
11:31 11.09.2025
18 Какво би помогнало в България?
• 🎥 Камери и автоматични глоби за неспиране
• 💡 Осветени и вдигнати зебри
• 🚨 Обучение и кампании – и за пешеходци, и за водачи
• 👮 Строг контрол и санкции – еднакво за всички
11:32 11.09.2025
19 Мнение
А в България?❌ Не – пешеходецът има "условно" предимство
Това справедливо ли е?🚨 Не – води до объркване и опасни ситуации
Може ли да се промени?✅ Да – с политическа воля и граждански натиск
11:33 11.09.2025
20 а,ми
11:34 11.09.2025
21 Истината
Коментиран от #26
11:35 11.09.2025
22 Факт
11:36 11.09.2025
23 n√Варна
Терминологичното значение на алея е път за пешеходци – словосъчетанието велоалея значи ВЕЛОПЪТ за ПЕШЕХОДЦИ..
Грубо беше нарушен чл. 81, т. 5 – специална разпоредба от ЗДвП, имаща по-висока степен на важност относно общите, както и 6, т. 6 от Допълнителните разпоредби на същия закон.
Има и други промени, които ограничават пешеходците, ама ....
11:37 11.09.2025
24 Мдаа
11:38 11.09.2025
25 Дякон Унуфрий Араллампиев
До коментар #10 от "ДрайвингПлежър":
Не смея един аспирин да изпия Никаква обосновка кои вещества действат на периферна нервна система кои на централната Дали някакви тестове с неизвестен производител и ги легитимират Полицаят лаборант ли е да взема натривки и стерилен ли е по време на процедурата11:41 11.09.2025
26 111
До коментар #21 от "Истината":
какво не ти е ясно от закона????Коментиран от #38, #39, #40
11:42 11.09.2025
27 На мен
До коментар #13 от "Разликата е огромна":
Ми се е случвало пешака както си върви по тротоара изведнъж се стрелка на пешеходната пътека а аз съм почти на нея как да спраКоментиран от #32, #33
11:47 11.09.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Коко
11:56 11.09.2025
30 търговище
Коментиран от #37
11:57 11.09.2025
31 оглеждайте се преди
Коментиран от #34
12:01 11.09.2025
32 Прави разлика!
До коментар #27 от "На мен":
Примерната ситуация:Ти караш, приближаваш пешеходна пътека. Пешеходецът си върви по тротоара, не дава знак, че ще пресича, и внезапно се хвърля на пътеката, когато вече си почти до нея. Нямаш време да спреш.
⚖️ Какво казва Законът за движение по пътищата (ЗДвП)?
🔹 За шофьора:
Чл. 117, ал. 1: "Приближавайки пешеходна пътека, водачът е длъжен да намали скоростта и при необходимост да спре, за да даде предимство на пешеходец, който е стъпил или има намерение да стъпи на пътеката."
🔹 За пешеходеца:
Чл. 113, ал. 1: "Пешеходецът може да пресече, когато се убеди, че преминаването няма да създаде опасност за него или за движението."
12:01 11.09.2025
33 Учете ги тези Закони!!!
До коментар #27 от "На мен":
Приближавайки пешеходна пътека, водачът е длъжен да намали скоростта и при необходимост да спре, за да даде предимство на пешеходец12:03 11.09.2025
34 Така е! Прав си!
До коментар #31 от "оглеждайте се преди":
Предимството по закон не значи, че сме неуязвими. Движението по пътя е споделена отговорност – нека бъдем внимателни и като шофьори, и като пешеходци. Да не рискуваме живота си в името на правото – по-добре жив, отколкото "с предимство".12:05 11.09.2025
35 Съвет!
12:06 11.09.2025
36 6нтщ5ж
12:06 11.09.2025
37 Ротор
До коментар #30 от "търговище":
Това е поредният случай, който създава усещане за двойни стандарти. Ако беше обикновен човек зад волана, вероятно вече щеше да е под арест и съд. Очакваме от институциите действия, не мълчание...12:10 11.09.2025
38 Истината
До коментар #26 от "111":
Яснотата в закона не трябва да зависи от това кой го чете – адвокат или шофьор. Законите трябва да са написани така, че да не могат да се тълкуват според интереса на силните на деня. Когато има вратички и двусмислия – това не е просто некомпетентност, а покана за корупция.12:13 11.09.2025
39 По-точно
До коментар #26 от "111":
Не ми е неясен законът – неясно е защо се пише така, че все някой да може да се измъкне. Явно е по-важно кой си, отколкото какво си направил.12:14 11.09.2025
40 Мнение
До коментар #26 от "111":
Проблемът не е, че не разбираме закона. Проблемът е, че той често е умишлено неясен. Закон, който може да се тълкува по два начина, не служи на справедливостта, а на нечии интереси.В Германия Законът е категоричен и ясен:
"пешеходна пътека тип Зебра, пешеходците имат АБСОЛЮТНО ПРЕДИМСТВО!!! Водачите са длъжни да спрат и да ги пропуснат!!!" Точка!
В България, ама ако било така, ама онака, ама иди доказвай после...
Коментиран от #41
12:16 11.09.2025
41 Разликата
До коментар #40 от "Мнение":
Преди години при комунизма и нашия закон беше категоричен и пешеходеца беше с предимство, сега някакви люнгури депутати си оставят "вратички" в закона, да могат да се измъкнат, ако им се случи.12:18 11.09.2025
42 Лемънс
12:20 11.09.2025
43 Видеоконтол-КАТ ПП
12:24 11.09.2025
44 Божо-Магистрална Полиция
12:27 11.09.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Новите правила !
Та те не спазват Старите !
щЕ ПНАВЛИЗА В КРЪСТОМИЩЕТО НА ЧЕРВЕНО !
кОГАТО ВСИЧКИ СОДАВНА СА СПРЕЛИ !
И Ще блъска багажа ми !
Но Дръвник Полицай !
Как се Работи !
12:46 11.09.2025
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Ха ха ха
12:55 11.09.2025
50 свидетел
13:40 11.09.2025
51 Баце Бистришкият Тигър
13:49 11.09.2025
52 Разложки
Този наглец-най-накрая се набута на сладка длъжност!Некадърен,но простоват и устат!
14:43 11.09.2025
53 Златния Зл
Работил съм с този некадърник 90те г. на "Графа"! Жунглираше между трамваите да вземе 20те лева от коли каращи зад трамвая....Нагъл като комар!
14:51 11.09.2025
54 Кантар-Везна
15:25 11.09.2025