, В момента пазарът е залят от оферти за продажба на хотели - 250-300 бр., но не се сключват почти никакви сделки. Предлагането надвишава търсенето в пъти и голяма част от продаваните хотели са работили една-две години, но има и предложения за недовършени обекти.
Оферти
Най-много са офертите за малки и средни обекти до 4-5 етажа и 60 легла по морските и по по-ниските планински курорти. Според брокери собствениците им са очаквали по-големи печалби и бързо възвръщане на инвестициите, но са останали разочаровани.
Друг фактор за ускореното предлагане е липсата на добра инфраструктура, недостиг на управленски персонал и добър мениджмънт. Освен това в много от случаите ваканционният имот не е дългосрочна инвестиция. Повечето чужди купувачи на подобни имоти, които идват у нас, инвестират със спекулативна цел. Купуват по-евтино и след 3-4 години се надяват цените да скочат и да продават с голяма печалба.
Строителство
До кризата се стигна заради бума, който превърна големите ни курорти в строителни площадки, припомнят експерти от бранша. В Златни пясъци и “Св. св. Константин и Елена” тази пролет няма тежки машини и кранове. Причината е, че там вече няма къде да се строи. Ремонтните работи приключиха още в началото на май.
Последната година-две интересът на предприемачите се премести на юг, в Обзор и Бяла. Освен местни бизнесмени там инвестират датчани и англичани.
Презастрояването не подмина и планинските курорти. След като Банско отесня, трескаво строителство тече в Пампорово. Кметовете на Банско, Чепеларе и Смолян издадоха заповеди за спиране на строителството за зимния сезон преди повече от месец.
Перспектива
Представителите на имотния и туристическия бранш предвиждат два варианта за развитието на пазара. От една страна, прекалено голямото предлагане накара собствениците на малките и средните хотели да свалят цените.
Към по-големите хотели пък биха заявили интерес чужди инвеститори с традиции в хотелиерския бизнес. Те си имат свое ноу-хау да развиват обектите и да ги направят печеливши.
Факти
Инвестиции
- Няколко са опасностите за пазара на ваканционни имоти у нас и най-голямата е свръхпредлагането. Другият минус е, че в много от случаите ваканционният имот не е дългосрочна инвестиция.
- След бума в строителството на първа линия по морския бряг големите инвестиции по Черноморието се пренасочиха към районите на 5-10 км навътре в сушата. Тенденцията се наблюдава основно по Северното Черноморие.
- Хит сред инвеститорите е зоната навътре от брега от курорта Албена до Каварна и Шабла на север, както и районът на юг от Варна около Бяла.
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА