Last news in Fakti

29 Юни, 2006 00:00 587 0

Първите молове спряха истерията с наемите по “Витошка”

  • търговски-
  • големите-
  • площи-
  • магазини-
  • метър-
  • улици-
  • наематели-
  • между-
  • според-
  • двата-
  • скоро-
  • софия-
  • игнатиев-
  • витоша-
  • обекти-
  • моловете-
  • пазара-
  • шопинг-
  • international-
  • разгъната-
  • софия-
  • квартал-
  • появата-
  • престижните-
  • център-
  • марки-
  • години-
  • центъра-
  • модни-
  • ц
Временен застой в търсенето и наемните цени на магазини по големите търговски улици в София, отчитат брокери на недвижими имоти с появата на първите два мол-центъра в София.,Докато през последните години престижните локации като бул. "Витоша", "Граф Игнатиев" и близката до тях част на "Г. С. Раковски" бяха на практика единствен вариант за разполагане на магазини на големите модни марки, откриването на "Сити център София" и "Мол ъф София" доведе до появата на конкурентен пазар на търговски площи.

Според анализи на големите агенции за имоти основните преимущества на двата мола са наличието на концентрация на магазини и добре контролирана среда от наематели, възможността за гъвкаво разпределение на търговските площи, както и разположението им в централната част на столицата, което ги превръща в директни конкуренти на големите търговски зони. Другото безспорно предимство са цените на наемите.¬ В "Сити център София" те се движат между 20 и 65 евро/кв. метър месечно, а в "Мол ъф София" ¬ между 30 и 60 евро/кв. метър. В същото време средните месечни наеми по бул. "Витоша" са в рамките на 100-120 евро/кв. метър, по "Граф Игнатиев" ¬ около 80-100 евро/кв. метър, а по ул. "Пиротска" и "Г.С. Раковски" ¬ между 60 и 70 евро/кв. метър.

Брокерите обаче са категорични, че въпреки близо двойната разлика в цените на площите, не може да се говори за дълготраен отлив на наематели от престижните търговски зони, а по-скоро за пренастройване на пазара.

Отварянето на двата мола предизвика известно напрежение сред собствениците на магазини в централната част на града. Те не са свикнали да чакат за клиенти, а напротив ¬ да избират между 4-5 кандидат-наематели, обясни Мая Иванова от агенция "Явлена". В същото време само за няколко месеца по "Граф Игнатиев" се смениха наемателите в 3-4 магазина, нещо което не се е случвало през последните години, коментира тя. Според нея в момента тече известно пренастройване на пазара и¬ част от клиентите по големите търговски улици са наели площи и в моловете с цел да се ориентират как ще вървят продажбите и да планират бъдещите си обекти.

В цял свят тенденцията е големите модни марки да държат магазини едновременно по престижните търговски улици и в шопинг-моловете. От тази гледна точка не очакваме сериозен отлив на наематели от бул. "Витоша" и "Граф Игнатиев" с появата на двата големи шопинг-центъра, коментираха от компанията за бизнес-имоти Forton International. Според нейния анализ по-скоро може да се говори за изнасяне на основната търговска дейност към магазините в моловете, докато тези по централните търговски улици ще останат по-скоро с представителни функции.

В проучване на Colliers International, съпътстващо отварянето на двата мола, също бе отчетена тенденцията за "дублиране" на наематели с големите търговски улици. Като пример бяха посочени престижни модни марки като Mango, Benetton, Sisley и др. От компанията обаче прогнозираха, че въпреки появилата се конкуренция търсенето на търговски площи по бул. "Витоша" ще остане по-голямо от предлагането.

От Forton International не очакват и спад на наемите по големите търговски улици през следващите години, а по-скоро задържане на сегашните цени. Подобна прогноза направиха и от "Явлена" с уговорката, че през последната година те вече са се вдигнали с 10-15%. Според Мая Иванова основната причина е очакваното покачване на цените с влизането на страната в ЕС, което е довело до по-високи офертни цени при подписването на дългосрочни договори.


Отварят големи търговски комплекси по кварталите

Откриването на първите два мола предизвика вълна от проекти за изграждане на търговски комплекси от този тип, повечето от които ще се намират в големите квартали на столицата. По различни информации в София вече в различен етап на реализация проекти за близо десет нови шопинг-центъра, но запознатите с пазара смятат, че на критериите за мол отговарят не повече от 3-4 от тях. Сред най-коментираните нови обекти е бъдещият комплекс на веригата "Фантастико" ¬ "Скай сити", чието строителство тече в столичния квартал "Гео Милев". Той ще е с разгъната площ 26 000 кв. м, ще разполага с хипермаркет, паркинг с 300 места, боулинг зала, развлекателни и търговски площи. В напреднала фаза е и изграждането на голям търговски и офис център "Младост" по бул. "Александър Малинов" в столичния квартал. Комплексът ще е с разгъната застроена площ 8885 кв. метра, а инвеститор в него е "G&J" Ltd. В същия квартал веригата "Кореком Принцес" започна обновяването на бившия "Кореком" и превръщането му в тематичен търговски комплекс за спортни стоки. Обектът е с разгъната площ от 12 000 кв. метра, като на първия етаж ще има предимно магазини за спортни стоки, а на втория ¬ развлекателни обекти, сред които две кинозали, детски кът, заведения за хранене и др. Търговските площи в него вече се отдават под наем на цени между 19 и 28 евро/кв. метър.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА