Last news in Fakti

21 Май, 2007 00:00 697 0

Пазарът на ваканционни имоти се насища, нужни са качество и инфраструктура

  • имоти-
  • курорти-
  • според-
  • румъния-
  • ваканционни-
  • мъсгрейв-
  • важно-
  • българия-
  • страната-
  • санчес-
  • защото-
  • данев-
  • проекти-
  • клиенти-
  • качество-
  • проект-
  • жилища-
  • трябва-
  • ваканционни имоти-
  • според мъсгрейв-
  • тип „втори дом“-
  • много високо качество
През последната година в големите български курорти предлагането на ваканционни имоти започна да изпреварва търсенето, на определени места има свръхзастрояване и пазарът е пренаситен. За да се привлекат клиенти, е нужно да се предложи продукт с много високо качество и с уникални характеристики. Ключов фактор за успеха на даден ваканционен проект е и състоянието на инфраструктурата. Около това мнение се обединиха участниците в дискусия за пазара на ваканционни имоти, проведена в рамките на изложение за недвижими имоти в столицата.

Сегментът у нас е значително по-развит в сравнение с този в Румъния и Сърбия. По данни на Colliers за миналата година броят ваканционни жилища в черноморските ни курорти се е увеличил с 82% до 35 хиляди, като най-голям ръст има в района на Каварна и Балчик. В зимните курорти повишението е още по-голямо – 132% до 18 хил. за 2006 г., като две трети от новите проекти са реализирани в Банско.

Към декември 2006 г. първоначалното ниво на абсорбиране на предлагането в зимните курорти по етап на развитие е 80% за построените жилища, 50% за тези в процес на изграждане и 25% за проектите на зелено. В морските курорти процентите са съответно 78%, 50% и 37%.

Румъния и Сърбия тепърва ще се налагат като туристически дестинации, вследствие на което се очаква и развитие на ваканционния пазар.

Същевременно качеството на предлаганите ваканционни имоти в България варира значително, като има недостиг на висококачествени продукти, отбеляза Ейдриън Мъсгрейв от Bulgarian Properties. По думите му с времето се повишават както качеството, така и изискванията на купувачите.

Според Мъсгрейв през последните девет месеца се оформят три нови основни пазара за имоти тип „втори дом“ у нас освен Великобритания и Ирландия – това са Полша, където се регистрира силно търсене на имоти у нас, Русия, откъдето купувачите продължават да се увеличават с бързи темпове, и Румъния, където пазарът сега започва да се оформя. Клиентите от различните страни търсят и различни имоти, например руснаците се насочват към най-високия клас луксозни имоти. Според Мъсгрейв инвеститорите в имоти трябва да насочат фокуса си именно към тези пазари.

Българските клиенти също са важен фактор за търсенето на ваканционни имоти, отбеляза Веселин Данев от Sigma Capital. По думите му все повече българи се насочват към почивка в луксозни хотели и комплекси. Според Данев проектите у нас засега нямат уникални характеристики, за да привлекат правилните клиенти. Сделките продължават да се сключват предимно с британци и ирландци. Голяма част от тях купуват ваканционен имот у нас с цел инвестиция, а не да живеят в него, и след години може да останат разочаровани от постигнатите резултати, каза Данев.

Според него имотите тип „втори дом“ отстъпват по качество на обслужването по време на луксозна почивка в хотел и имат по-малка добавена стойност.

За да се създаде лоялност към дадена дестинация и марка, е важно цялостното преживяване на туриста по време на ваканцията, каза Мъсгрейв.

Всички голф проекти в страната например са с много високо качество на допълнителните услуги, наблизо често има има извори на минерална вода, спа услуги, културни и исторически забележителности, търговски центрове и др. А това, според Мъсгрейв, е важно, защото играчът на голф не е индивидуален турист. Обикновено той пътува със семейството си, което също трябва да остане с положително впечатление.

В Европа има 6,5 млн. организирани играчи на голф, в България – 180, съобщи Мартин Вестфал от Professional Golf Concept. Играчите обичат да играят на различни и разнообразни голф игрища, затова е важно да се създаде мрежа от проекти в страната и в Европа. България е особено подходяща, защото разстоянията между планински и морски курорти са къси.

Поради малкия брой играчи в страната е важно да се предложат и жилища към голф комплекса, за да бъде рентабилен проектът, каза Мануел Фери Санчес от Ferry Group, която планира сериозни инвестиции в голф селище до София. Според Санчес инвеститорът трябва да се фокусира върху създаването на правилния продукт за правилния клиент. Един жител на голф комплекс харчи няколко пъти повече от туристите, отседнали в хотел на плажа, добави Санчес.

Според него Румъния също има големи перспективи в сферата на ваканционните имоти, като вътрешният пазар там е чувствително по-голям от нашия (над 20 млн. души население). Испанската Ferry Group е имала проект в Букурещ, който обаче впоследствие е изоставила.

От Sigma Capital също са обмисляли проект в Румъния, но са се отказали, защото разходите за строителство са с около 50% по-високи от тези в България.

Цените на ваканционните имоти в българските курорти варират от 800 до 1 600 евро за квадратен метър, като краткосрочната прогноза на Colliers е те да останат на същото ниво или да отчетат слабо повишение.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА