Last news in Fakti

22 Май, 2009 00:00 662 0

Магистрала за никъде

  • турските-
  • трасето-
  • строителството-
  • качеството-
  • консорциумът-
  • компании-
  • ченгиз-
  • сроковете-
  • мапа ченгиз-
  • турските компании
Дългоочакваната магистрала "Люлин" засега води до никъде. Въпреки че по-голяма част от срока за работа по договора е изтекъл. Напразни се оказаха обещанията на турските компании, че ще работят денонощно, за да наваксат. "МАПА Ченгиз" дълго оправдаваше забавянето на проекта със затрудненото издаване на работни визи за турските работници. Заради това ключови ръководни места останаха свободни, липсваха и достатъчно строители. Вместо да признае организационните си проблеми, консорциумът се оправдаваше с отчуждителни процедури.
За да ускорят важния строеж, управляващите се принудиха да пришпорят изпълнителя, като определят срок - 18 юни. На тази дата трябва да бъде открита първата отсечка от 5 км. Дотогава има не повече от три седмици. За това време турците трябва да излеят плочите с бетон, да стегнат мостове и да положат асфалта. Експертите отсега се съмняват, че това ще бъде направено. Опитът показва, че комшиите са скарани със сроковете и са свикнали да си карат по ориенталски - без да бързат.

Пътищари се опасяват и за друго - дали спазването на сроковете няма да е за сметка на качеството? Това обаче едва ли ще разберем скоро. Защото готовата отсечка от аутобана ще бъде официално открита, но без по нея да се движат камиони. Така изпълнителите, от една страна, се бият в гърдите, че работят бързо и ще наваксат закъснението. От друга - започва да тече гаранционният срок на трасето, без то да се използва, коментира служител на НАПИ.

А гаранция дали работата е добре свършена, могат да дадат само тировете. Ако асфалтът издържи на натоварването, значи е работено качествено. Но когато това стане ясно, твърде вероятно е гаранцията да е изтекла и "МАПА-Ченгиз" да няма ангажимент с ремонта.

Турските компании вече се опитаха да извият ръцете на правителството, за да получат по-висока сума от първоначално предвидената. Още през юли миналата година консорциумът на комшиите обеща, че по трасето ще се работи 24 часа в денонощието. Това и досега не се е случило въпреки постоянните проверки и посещения от специалната комисия към пътната агенция, която следи строителството.

За да се ускори темпото, управляващите заложиха на немската дисциплина. Те прикрепиха към строежа чужд съветник - германеца Франк Вайндорф. Дали това ще помогне - тепърва ни предстои да разберем.

Наред със забавянето на сроковете качеството на строителството също е сред проблемите на проекта. Турските компании явно не спазват изискванията, защото така им излиза по-евтино, коментират експерти. Трасето на аутобана е изключително трудно - 26 моста (общо 6 км), 3 тунела (общо 1,26 км), 3 пътни възела и голям брой подпорни стени. Специалистите вече откриват дефекти в работата - гредите на съоръженията са провиснали, има неизпълнени арматури, твърдят проверяващи.

Не се знае и какви материали се използват за строителството. Факт е, че консорциумът "МАПА Ченгиз" не разполага със собствена асфалтова база. А когато асфалтът се кара отдалече, това неизбежно влошава качеството му.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА