Дефицитът на жилища ново строителство е факт и ситуацията едва ли ще се промени в близката година-две. Възможно е обаче, този дефицит да намалее, тъй като се наблюдават два факта на пазара. Първия е, че клиентите отново са склонни да купуват жилища в етап на строеж, а вторият – че строителите започнаха за изграждат малки жилищни сгради с по 10-14 апартамента в тях. Доказателство за последното е, че по данни на Националния статистически институт има ръст от 25% в започването на строителство на жилищни в четирите най-големи града на страната на сгради през 2014 г. спрямо 2013 г. През изминалите 12 месеца е започнато изграждането на 185 сгради.
Най-голям е броят на продаваните апартаменти в строеж София – 876, сочат данните на най-големия сайт за недвижими имоти imot.bg. Тенденцията, която споделят брокери през последните месеци, че акцентът на клиентите отново е към 3-стайни имоти, се потвърждава от факта, че към момента офертите на този тип имоти за столицата е около 400 броя. В същото време броят на двустайните жилища в етап на строеж, е малко над 350.
При цените първенството държат двустайните. Те могат да бъдат купени средно срещу 718 EUR/кв.м., докато тристайните са малко по-евтини – 706 EUR/кв.м. Местата, където има най-голям избор са центъра, както и презастроения Лозенец. Банишора, Били Брези и Бъкстон също са квартали, които предлагат апартаменти в строеж. Двустаен от 85 кв.м. в Банишора може да се купи срещу 56 600 EUR, или 665 EUR/кв.м. Сградата вече е Акт 14. Схемата на плащане е 60% при предварителен договор и 40% при Акт 16.
В по-големите градове на страната също се наблюдава ръст в предлагането на жилища в строеж. Сравнявайки трите най-големи града – Варна, Пловдив и Бургас, най-много предложения и най-ниска цена предлага Пловдив. Там средната стойност на оферираните апартаменти в строеж е 440 EUR/кв.м, а броят им е почти 700. С 12% е нараснал броя на започнатите сгради през 2014 г. спрямо година по-рано, а със 73% е нарастнала разгънатата застроена площ като е достигнала 113 000 кв.м.
В Морската столица могат да се купят около 600 недовършени апартамента при средна цена от 788 EUR/кв.м. По данни на НСИ, през 2014 г. е започнало строителството на 258 жилищни сгради, а РЗП е достигнало 185 000 кв.м., което ръст от 11% спрямо 2013 г.
В Бургас строителството на нови жилища е най-слабо. Предложенията са едва 130, а стойността на квадратен метър – 704 EUR.
Важна тенденция, която се наблюдава в сегмента е, че за пръв път след кризата разгънатата застроена площ на започнатите сгради е по-голяма.. През 2014-а е започнало изграждането на жилищни постройки с обща площ от над 138 000 кв.м., което е почти 90% повече спрямо 2013 г. „Този голям ръст показва, че за разлика от предходните години, когато е стартирало предимно строителство на къщи и малки сгради, през 2014 г. е нараснал броят на започнатите нови жилищни кооперации и блокове, което е още един индикатор, че пазарът се възстановява”, казва Полина Стойкова, изпълнителният директор на „Бългериан Пропертис”.
Средна цена на жилища в строеж (в EUR/кв.м.)
Средна цена на жилища в някои големи градове (в EUR/кв.м.)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 фдфдфд
няма будали ,,всеи ден дават репортажи за излъгани хора останали без акт 16.даже , нямаи правосъдие ... строитела има д аим дава те имат да взимат и ства си остават ..
17:44 25.02.2015
2 лкимонад
18:47 25.02.2015
3 кукумин
20:06 25.02.2015
4 рерр
масовото ново строителство за обикновенни клиенти е супер зле
1. супер тъпа архитектура на жилището като разпределение и стай
2. зле изпълнени дейности падат мазилки текат тръби, падат изолации..мухали л..нааа
3. при кой и как е ипотекирал имота строителя може да разбереш и след 2 г.
4. в много случаи се окаазва че трафопоста не отговаря на консумацията на сградата .. иа ре ся субирай пари за нов купувате го блока и го подарявате на еон за да ви го включи.
5. купуваш уж апартамент а с еоказва че е гарж или ателие.
6.купуваш уж 6о квадарата и ги плащаш ама ползваш реално един крив хол 17 кв. и една спалня 8 кв колкото за едно легло и другото е общи части .
7.врати, дограми и направена баня с някви кичозни материали дето по добре д аги изхварлиш и да си ги направиш отново.
8. уж имаш акт 16 ама асансьора нещо не работи , някой разписал акта ама асансьора няма ..
ако някой се вкара в тоя филм на- с плащане на зелено може и да не доживее и груб строж да види ...
сега едни исащи фирми само си сменят името и взимат капаро и после несъстоятелност и ти се хилят само
21:57 25.02.2015
5 baha
Коментиран от #7
22:15 25.02.2015
6 Да ама не
Коментиран от #8
22:43 25.02.2015
7 рерр
До коментар #5 от "baha":
мнемм... патили от ново строителство че и скоро от банкиа ти си някой очилато брокерче .сменяй професията докато е време
23:22 25.02.2015
8 рерр
До коментар #6 от "Да ама не":
точно това имах предвид . благодаря за потвърждението на думите миа забравих да кажа ще един недостатък на новото строителство...
освен 1/3 която плащаш от цената за общи части ..плащаш и големите ненужжни тераси които малпумните архиткти правят..
докато ако не е ново строителство получаваш общи части и тераса бонус--тоест една стая още
23:24 25.02.2015
9 Ts@r
Коментиран от #10
00:32 26.02.2015
10 ррррр
До коментар #9 от "Ts@r":
ти май от небето падаш.. по евтино е с до 25% ама рисковете които поемаш да пиеш една студена вода... особено с българските съдиища ...прочети коментарите подолу вместо да се чудиш
00:50 26.02.2015
11 дфгхй
http://http://gospodari.com/%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD
http://www.vbox7.com/play:1f86d18d?p=user&id=1772068&order=rate
http://www.vbox7.com/play:e09a7bd7&al=2&vid=8994996
вижте още в гугала пълно е с още
00:56 26.02.2015
12 киро
тва е още по скандално ... никогане купувайте на зелено
01:02 26.02.2015
13 Спретната къщурка с два джипа отпред
07:06 26.02.2015
14 nikis72
10:30 26.02.2015
15 Mirotworec
Архитектурата е нещо, което се вижда - колко са терасите, колко са стаите ... ако купувате без да погледнете .. наистина може да се самоизненадате. Към всеки един читав договор се прилага копие от архитектурния проект ...
И да ... като питате колко е цената на квадрат и отивате да видите най-евтиното място ... има голям шанс да Ви подведат.
Като говорим за качество на строителството - се гледа кой е подизпълнителя, както се следи и процеса на строителство.
Като говорим за сторителния предприемач, се гледа историята, кога е създадена фирмата, колко капитал има, с коя банка работи и от колко време и т.н. ... като сключите договор с фирма с 10 лева капитал регистрирана два дена след разрешение за стоеж ... амии всеки има право да си направи живота "интересeн" в крайна сметка :D
При закупуване в процеса на строителство можете да видите подетапите на изпълнение на имота а не да видите един "маскиран" краен продукт ... чиято "пластична хирургия" ще започне да Ви създава проблеми след кратък период от време.
Така, че всеки вид придобиване на собственост върху имот (готов или в строеж) си има предимства и недостатъци ... но това какво и как ще закупиш е свързано с "културата" на закупуване .
11:12 26.02.2015
16 Истината
1. В момента е пълно с обяви за апартаменти в широкия център на столицата за 700 и под 700 евро на квадрат, тоест статията е подвеждаща. Всеки полу-грамотен може сам да провери как стоят нещата.
2. Напълно подкрепям коментара на @Mirotworec - като не искате големи тераси не си купувайте апартаменти с такива, това е огромен пазар нормално е да има варианти за всеки вкус.
3. В повечето случаи малоумните архитекти са задължени да изпълняват желанията на още-по-малоумните предприемачи и на най-още-по-малоумните клиенти (особено при случаите на зелено, където предимството е, че можеш да се мешаш в проектирането)
4. Отделен въпро е, че квадратурата на терасите и балконите трябва да се калкулират в цената на едно макс 50%, поради липсата на стени и прозорци и др. елементи, присъщи за затворените пространства, каквито балконите и терасите не са.
5. 25% общи части е някаква изгъзица, принципно говорим за под 20% и е напълно нормално някой да ги плати или предпочитате да си се качвате до апартамента посредством въже през терасата, а оппа забравих, че не искате тераса. Що за малоумно българско мислене? В общите части влизат общите стени, калкана, стълбища, асансьор, без тези неща можете ли ви питам, нали някой трябва да ги плати или трябва да ви ги подарят заради сините очи на шурея ви?
6. Реалната цена на грубия сроеж (без цена на парцела, без изкопни работи и без покрива) е около 150-200 евро на квадрат, довършителните работи са още поне толкова. В България от известно време се работи с едно 300% минимум печалба, но това го направиха англичаните и руснаците като дойдаха да купуват в райската ни страна, иначе всеки може да провери какви бяха цените преди златното ни набутване в аналите на ЕС. Реалната цена трябва да се върти около 400-500 евро на квадрат, може да погледнете колко вървят вече апартаментите в Созопол и Несебър за сравнение.
7. Предвиждам следващата година в София да се продава на средна цена 500 и под това, ако още я има тази държава изобщо.
УСПЕХ и да сте живи и здрави!
Коментиран от #20
11:34 26.02.2015
17 харчо
Коментиран от #18
11:55 26.02.2015
18 муйо
До коментар #17 от "харчо ":
Не знам да има ново строителство с "газобетон", като гледам червена тухла слагат, наблягат на качествена изолация и дограма. За да си продават бързо апартаментите. За общите части си прав. А селяните ми се струва че никога няма да свършат.12:10 26.02.2015
19 фдфф
http://www.vbox7.com/play:84c765bb
http://http://gospodari.com/%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD
http://www.vbox7.com/play:1f86d18d?p=user&id=1772068&order=rate
http://www.vbox7.com/play:e09a7bd7&al=2&vid=8994996
вижте още в гугала пълно е с още
ПРЕД ФАКТИТЕ НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА СПОРИ
13:09 26.02.2015
20 фефефе
До коментар #16 от "Истината":
1. на общо мнение сме - абсолютно подвеждаща пубикация както всяка друга в тоя сайт за имоти .2. грешка си за огромния пазар май не си в час ... в момента няма новостроителство има само такива с големи тераси дето за нищо не стават
3.трябва ли заради малоумните предприемачи и архитекти и ние да станеммалоумни и д им дадем една торба с пари за малоумщина
4.хубаво прикаваш ама иди да купиши ще видиш колко щи приспаднат
5.малоумен си ти на българите... знаем какво е общи части ,, но ги плащаш само при ново строителство
6.на зелено не купуваш само груб строеж а завършено жилище -- прав си около 380-400 е средн хубост по бдс да издадеш
7. правино предвиждаш ... вузход и бум на пазара се върти само в кухите глави на брокерите..нали знайш гладна кокошка просо сънува..
8. взехме нов дълг , в дефлация сме икономикта е в колапс , руснаците намаляват зарди продажната ни политика спрямо тях..става все по зле и тепурва ще става .. вузход на цените и пазара с недв имоти няма как да стане просто ,,само с такива публикациии лумпенски едва ли
Коментиран от #21
13:17 26.02.2015
21 Истината
До коментар #20 от "фефефе":
2. Не си наясно с понятието "пазар". Това, че няма много ново строителство на пазара, не означава, че пазарът на недвижимости не е огромен - огромен пазар е, на който се въртят огромни капитали. Старо ново, няма значение.3. Пазарът определя предлагането, така че реално в дъното на кретенизма стои точно потребителския вкус на малоумния бугарин. Факт.
4. Аз казвам каква е реалната стойност и как трябва да са нещата, то е ясно, че никой не ти приспада.
5. Ами да ти кажа повечето бугари не са много наясно май с това какво е общи части защо се плаща. Не знам и защо си решил, че в старото строителство не се плаща, мога да ти извадя няколко нотариални акта от 90-те години, където са си посочени общите части и се калкулират към крайната квадратура на имота. Ако бях строител щях да продавам и без общите части, ама после щях да имам право да заключа стълбището и да ви искам такса за ползване щото е МОЕ, а не ваше, чаткаш ли? Стига простотии. Или другият вариант е да не ти се отделя в офертата перо "общи части", а строителя да си калкулира разходите за общите части и да ги разхвърля в цената на квадратурата. Наистина не мога да разбера какво си мисилиш, че едва ли не има ситуация (старото строителство), при която ти подаряват общите части? Ми купи си панелка на 40 години и пей сърце - там може и да не ти искат пари за общи части, но това не означава, че някога някой не ги е платил.
Коментиран от #22
13:44 26.02.2015
22 фефефе
До коментар #21 от "Истината":
приятел ..в нотариалните актове на панелкит еи пълзящ кофраж и подобни ...никаде не са вклюват общи чсти тераси - Тодор живков е продавал апартаменти на себестойност .. и не е имало семейство без покрив над главата....
тъй че да ми сравняваш сега и преди кой ко платил не варви
14:01 26.02.2015
23 рррр
http://www.vbox7.com/play:84c765bb
http://http://gospodari.com/%D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD
http://www.vbox7.com/play:1f86d18d?p=user&id=1772068&order=rate
http://www.vbox7.com/play:e09a7bd7&al=2&vid=8994996
вижте още в гугала пълно е с още
ПРЕД ФАКТИТЕ НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА СПОРИ
14:01 26.02.2015
24 дфдфдгд
Ако ми дадете 20 човека по 50 000 евро да ви строя кооперация тоест 1 милион евро...... На строителната ми фирма .. просто сте веднага изклатени ако искам .
имам приход 1 милион , плащам данук на държавата 10% 100 000 евра. Прехвърлям си ги в сметката ми като физическо лице и плащам още 5 % девидент за да ги освободя от фирмената сметка и да ги ликведирам като капитал във фирмата . Фирмата остава с 0 лева ..обявявам я в несъстоятелност ... И ма съдете хахаха.. ще ва мотам по дела 5-10 г . накрая ще ма осъдите и ще имате да взимате а а з д ави давам...АМА НЕ АЗ АМИ ФИРМАТА ..АЗ ще си карам джипове и ще ходя по острови а вие ще имате да взимате .... ще ви казажат д асте мислили да сте прочели търговския закон .
В бг ако си длъжник на клиенти , контрагенти или собственици , ако фирмата няма капитал като юредическо лице ..... собственика не може да бъде търсен да плаща от лична сметка като физическо лице ..
Който има малко поне аклъл и ме е разбрал ...никога няма да си изгори парите за покупка на зелено.
14:09 26.02.2015
25 Едикой си
Не се лъжете по тази статия.
Тази статия е абсолютна измислица. 700Е/м2 на зелено?!!!? Абе Вие да не падате от Марс?!?
За под 600Е/м2 в София може да се намери читаво жилище ...а с малко пазарлък може и на 500Е/м2 да падне.
Такива статии от 2010г излизат през 3-4месеца. От скоро почнаха през седмица 2....явно някоИ се опитват да възобновят имотния пазар...т.нар БУМ на имотния пазар...с тази неработеща икономика, това намаляващо население(говоря за читавите хора) незнам как точно ще стане това нещо.
+има стотици(да не кажа хиляди) непродадени апартаменти, стари , нови....всякакви....
В момента има ОГРОМНО предлагане на НИ. Някои от апартаментите Ви гарантирам че ще останат трайно непродадени, освен ако не ги дават по 2 на цената на 1.
Спорен ден и си отваряйте очите на 4, че мошениците станаха много. Говоря включително и за брокерите!!!
Коментиран от #28
14:51 26.02.2015
26 Дйу Гу
14:58 26.02.2015
27 ffd
В кооперацията, в която живея се изкупиха всички апартаменти тази година, а блокът е на 7-8 години вече.
Все по-често чувам, че някой колега търси апартамент. Един си купи преди 2 месеца, един миналата седмица, един тази и един е в активно търсене.
Апартаментите, за които си струва да си дадеш парите са кът, за това и търсенето е голямо, а цената расте.
Само за справка, има панелки в Дружба 1 за по 70 000 евра.
15:44 26.02.2015
28 Фанети Мазакура
До коментар #25 от "Едикой си":
http://livdapartments.bg/building/3/Виж колко са купените. Още няма първи етаж готов. И предишните 2 ги разпродадоха за нула време още преди да са готови и то по време на кризата. На 5 обиколки зад водача си и явно това те кара да си мислиш, че водиш докато те застигат за 6-ти път. Толкова си далеч от истината, че не знаеш дали като се завъртиш, гъ3@ ти ще е на мястото си или ще е още в другото измерение. Цените на посочената сграда са от 750 до над 1000 евра. За 500 евра ще си купиш боклук. От години гледам как някой генерализира и обаснява неща, които въобще не разбира. И си стои бездомен, щото наема му бил изгоден. Не се продават боклучавите имоти. Когато нещо е добре направено и има явни предимства, със сигурност се продава, дори цената да е по-високо от това което се предлага. Важи за имоти, коли, стоки, услуги и т.н. Приказки от рода, че всички апартаменти трябвало да са по 200 евро квадратът, щото са бедни хората може да ги списвате до онази за киселото грозде.
Коментиран от #31
16:12 26.02.2015
29 Гол Тупан
16:32 26.02.2015
30 риком еоод
Коментиран от #32
16:36 26.02.2015
31 хахаха
До коментар #28 от "Фанети Мазакура":
хаха от сайт за недвижими имоти разбрахме че са разпродали всичко....авт ти хептен за ахмаци на взе май хахаханикв алогика просто реклама прайш на някви жалки апартаментчета дето ша строите уж
17:37 26.02.2015
32 фтъъу
До коментар #30 от "риком еоод":
да бе хахаха над 60 000 евро търсят от провинциятаиска ви са хаххахахаха
който има 100-150 хиляди строи къща ве
17:38 26.02.2015
34 дггдгд
око да види ръка да пипне ...
докато чакаш 5 г . да с ананесеш ще плати6 поне по 5 бона квартира на година тоест 20тина хиляди докато чакаш да ти го построят от зелено хахахаха... и ква ти е файдата
а риска е огромен
17:53 26.02.2015