Преди да се заемем с купуване на имот, е важно да решим дали целта е инвестиция, търговска дейност или покупка на дом за живеене. Ако вложението е за период от 7 до 15 години и се инвестира в жилищен имот на пазарна или под пазарна стойност всеки момент е подходящ. Не бива да се забравя, че за последните три години цените на жилищните и търговските площи са най-ниски сега, но в същото време да се има предвид, че предлагането е ниско, особено що се отнася до новостроящи се имоти в София и големите градове. Ситуацията е удачна за покупка на урегулиран парцел и строителство на дом. Има голямо предлагане, а и цената на строителството в момента е изгодна.
От друга страна, вложенията, които биха ви осигурили най-висока доходност за следващите 3 години, са няколко. Малка търговска площ в търговски район в София е едната възможност. Покупката на жилище, което да давате под наем в столицата или във Варна, е друга алтернатива. Третото предложение е за земеделска земя категория 1 и 2, за да получавате рента от нея. Освен това именно в този сегмент е най-голяма вероятността да има повишение на цените на тези имоти, което ще осигури допълнителна печалба. От всички типове недвижимости жилищата в градовете са най-ликвидни и най-бързо могат да бъдат продадени.
Масовите покупки са на жилищни имоти и земеделска земя. Във ваканционни имоти инвестират най-вече чужденците, въпреки че и българи се възползваха от изгодните оферти в Банско миналата година. Преди два месеца например продадохме около 30 кв. м магазин в София за 65 000 евро на оживена улица, който веднага дадохме под наем за 350 евро. За да получиш такъв наем за жилищен имот в София, цената на жилището с обзавеждане ще е около 100 000 евро. От гледна точка обаче на потреблението има много повече кандидат-купувачи за жилища, отколкото за търговски площи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лео
18:42 08.09.2011
2 za Leo
18:42 08.09.2011
3 Selski hitrec
18:42 08.09.2011
4 АХХХ
400лв. х 12 месеца / 0.07 = 68 571 лв.
или
400лв. х 12 месеца / 0.05 = 96 000 лв.
и т. н.
Това е минимумът, който собственикът би трябвало да поиска, за да продължи да си получава същите 400 лв. /вече от лихви/ и занапред. Това е при предположение за задържане на лихвата на същото ниво. Ако тя пада, стойността на магазина ще се вдига.
Успех!
18:42 08.09.2011
5 123
Тристаен апартамент в София на добро място - 100 000Е
Наем 350Е х 12 = 4200Е за 1 година
Депозит 200000лв х 8.85%/КТБ/ = 17 700лв = 9050Е
И това е без да броим капитализацията!
Да, има известна възможност близките 5-6 години имотите отново да започнат да поскъпват, но дали някой може да даде гаранция, че ще се случи.
18:42 08.09.2011
6 ртк
18:42 08.09.2011
7 desy
18:42 08.09.2011
8 Dimitar
Interesuvam se ot magazina ti moje da mi prati6 snimki i info na [email protected]
18:42 08.09.2011
9 АХХХ
Депозит 200000лв х (8.85%/КТБ/ - 5% инфлация) = 7000 лв. = 3500Е
Реалистичен вариант:
Депозит 200000лв х (7.85%/максимум/ - 6% инфлация) = 4000 лв. = 2000 Е (максимум)
Песимистичен вариант:
Депозит 200000лв х (6.85%/КТБ/ - 7% инфлация) = Минус
И т.н.
"Сумата по депозита се олихвява еднократно в края на 4-месечния период, тогава се изплаща и самата лихва (или се капитализира). При прекратяване на депозита преди края на 4-месечния период, сумата се олихвява с 0.1%."
18:42 08.09.2011
10 виктор 27
18:42 08.09.2011
11 х
18:42 08.09.2011
12 VALIOOOOOO
18:42 08.09.2011
13 vlp
18:42 08.09.2011
14 Мнение
18:42 08.09.2011
15 АХХХ
18:42 08.09.2011
16 АХХХ
А за останалите, нали знаеш, глупостта е шумна.
18:42 08.09.2011
17 12,13,15,16 той си знае
18:42 08.09.2011
18 ЕХХХ
Оптимистичен вариант:
(Депозит 200000лв х 8.85%/КТБ/) - 5% инфлация = 16815 лв. = 8579Е
Реалистичен вариант:
(Депозит 200000лв х 7.85%/максимум/) - 6% инфлация = 14758 лв. = 7529 Е (максимум)
Песимистичен вариант:
(Депозит 200000лв х 6.85%/КТБ/) - 7% инфлация =
12741 лв. = 6500Е
18:42 08.09.2011
19 kremenka 36
18:42 08.09.2011
20 kossss
18:42 08.09.2011
21 vlp
18:42 08.09.2011
22 Мнение
18:42 08.09.2011
23 vlp
18:42 08.09.2011
24 gl
18:42 08.09.2011
25 АХХХ
Реалната лихва, която получаваш на края на годината се изчислява със скобите, както съм ги сложил.
Справка: произволно избран учебник по икономикс за първи курс.
18:42 08.09.2011
26 АХХХ до 22
Пък ние ще ти кажем за имотите.
Коментиран от #27
18:42 08.09.2011
27 Мнение
До коментар #26 от "АХХХ до 22":
Да, АХХХ , вече сме в такава. Пък за имотите - няма нужда. На нас ни е ясно.18:42 08.09.2011
28 АХХХ до 22
В БГ не е изпълнено нито едно от двете необходими условия за стагфлация - стагнация на икономиката, придружена от инфлация.
Стагнацията се дефинира като близък до или нулев икономически растеж. БГ икономиката се сви с 5,1% за 2009 г. Това е обикновена рецесия - икономически спад. През 2009 г. инфлацията е 0.6%. За да имаме стагфлация в практиката обикновено се говори за двуцифрени числа на годишната инфлация. Следователно, стагфлация в БГ през 2009 – йок.
2010г. - ръст на БВП, макар и малък. Инфлация – 4.5%. Това е обикновено възстановяване след рецесия. Стагфлация – не.
За 2011 се предвижда около 3.6% ръст на БВП и около 5-6% инфлация. Това е обикновено начало на подем. Стагфлация – не.
Повече за стагфлацията и какво я поражда можеш да прочетеш на:
http://useconomy.about.com/od/glossary/g/
stagflation.htm,
и на много други места.
Хайде сега ти ми кажи какво става с имотите при обикновен подем.
18:42 08.09.2011
29 bubblehead
------------------------------------------------
Как какво става? Става Сингапур, Бразилия, Китай, Корея, Хонг Конг, Австралия, Канада, Полша, Естония.... Какво не става ? Не става САЩ, Великобритания, Ирландия, Испания, Гърция....
18:42 08.09.2011
30 Теория
Коментиран от #33
18:42 08.09.2011
31 vlp
18:42 08.09.2011
32 АХХХ до 30
18:42 08.09.2011
33 bubblehead
До коментар #30 от "Теория":
Теория, ще трябва да те разочаровам. Както се досещаш такава теория няма където заплатите растат ли растат а цените на имотите падат ли падат... "Нивата преди големия подем" няма да ги стигнем никога. Ако преди "големия подем" имаш предвид преди 2003 защото заплатите в края на 2011 ще са около 2 пъти по-високи от това ниво... Ако трябва да сме сериозни каквото стигнахме до тоя момент стигнахме и които стигна стигна. Тръгваме отново напред че дълъг път ни чака, пътя за така наречения нормален свят, където цените са напълно ненормални за песимистичната лудница тука.18:42 08.09.2011
34 Теория
След последното дисбалансиране 1997г. ни трябваха 10г. да се нормализираме или балансираме!!!!!
За балансирането ще кажа само че е процес които зависи от много много много фактори: Външни които са извън държавата и вътрешни които са в държавата, за факторите мога да говоря много но няма да го направя.
За всички които искат да ме оборят моля правете го с факти!! за информацията по горе, графики за движението на цените на имотите в imoti.net има я и на други места!!! а за инфлационният процент на сайта на БНБ.
И ако някой все пак си направи труда да пресметне написаното по горе ще види че в периода 1997 - 2006 средният ръст на имотите е около 8% на годишна база или: 1998г. средно за София 250 ЕВРО/м2, 2006г. средно за София 473 Евро/м2, 2006 - 2009 100% ръст средни цени София 946 Евро/м2. До тук всичко съвпада!!!
Ако го нямаше балона от 2006 - 2009 (тоест бяхме запазили темпа от около 8% на годишна база) в сегашният момент 14 Януари 2011г. средните цени за София трябваше да са ~ 710 Евро/м2. Което вече е близко!!!!!!/към 14 Януари 2011г. са около 780 Евро/м2
Според мен и теорията стигнем ли до 700 Евро/м2 (говоря само за София всеки може да си го сметне и за друг град) можем да очакваме обрат. Ако факторите (за които споменах по горе) са положителни за това да се случи.
Коментиран от #35
18:42 08.09.2011
35 Диспечер
До коментар #34 от "Теория":
Новото строителство в момента, което се очаква да излезе на акт 16 в началото на 2012 е на около 600 евро, така че цените ще паднат дори под 700 евро. Освен ако там разните "инвеститори", продавачи и банки не се поразмърдат малко за да поизчистят пазара. Но както са заспали..18:42 08.09.2011
36 Теория
Съгласен съм на 1000% с теб. Но това са СПОРАДИЧНИ случаи. Дори в момента има панелки на 450 Евро/м2. Както в момента има ново строителство на 2500 Евро/м2
Искам да добавя, че тази амплитудна разлика е доста обезпокоителна!!!!
Но все пак аз говоря за средни стойности!!! А средната стойност в момента е около 780 Евро/м2
18:42 08.09.2011
37 vlp
18:42 08.09.2011
38 5,6 <br />2004
Правилно се сещаш, че теорията иска факти, иначе е куха.
Ето факти за променливите, които ти спрягаш така хаотично. Цените (втората колона) са на кв. м. средно за София, м. юли в съответната година (данните започват от юли 2002). В третата колона са процентните изменения за година в цената на кв. м. в София. В последната е годишният инфлационен темп.
Източник: препоръчаният от теб imoti.net
год. цена %цена инфл.
2002
18:42 08.09.2011
39 Теория
Честно казано аз не намирам голя разлика между това което пиша аз и това което си написал ти( признавам отделил си повече време за да го направиш разбираемо за всички!)
2006 660 16 6,5
2007 1000 52 12,5
2008 1190 19 7,8
2009 1100 -8 0,6 - Ето ги и 100% за които говоря аз в периода 2006-2009 и които ми се струват нереални!!!
На следващият ти въпрос относно „балансирането” ще трябва да се повторя, е процес който зависи от много фактори, явно ще се наложи да изброя някой от тях: Прираст на населението(в последната 1 година наблюдаваме изселване от София на много хора)(Затова и няма РАБОТА !!!!), заплати които падат( това е свързано с предишното хората и работата), поскъпване на храните(което означава, че хората ще могат да отделят все по малко пари за финансиране на жилище или кола дори), Страхът също е фактор(когато много хора са загубили много пари всички ги е страх да не им се случи и на тях)(Защото повечето купувачи на пазара в България направиха покупка с надежда за спекула!!!) и още много други фактори, които определят не само цените на имотите но и начина ни на живот!!!
На въпроса за дисбалансиране през 1997г. НЯМА ДА ОТГОВОРЯ - само ще ти препоръчам да разбереш значението на тази дума!!!!
Цитирам: А дали е имало балон въобще, както правилно пита от време-на време bubblehead - да имало е и се доказва със сегашната ситуация!!! ако нямаше балон нямаше да има спад на цените всичко щеше да си разте нагоре!!! И ще помола да не се споменава СВЕТОВНАТА КРИЗА защото кризата която имаме ние няма нищо общо с тази която претърпяха Америка, Англия, Ирландия.....
Цитирам: "Относно инфлацията, ускоряването на темпа й през 2010 може само да ни подскаже, че е време да превключим от спестителска към инвестиционна стратегия (ако ме разбираш)" - Разбирам те, но това с превключването е от частта с балансирането!!! и факторите за това балансиране.. Купувачите на са машина на която натискаш копче и те почват да купуват или продават!!! Нужни са редица мерки (взимат се мерки, за даден фактор: как да намалим напускането на хора от София, как да повишим доходите на хората и ......), които в крайна сметка може и да не донесат положителен резултат.
Искам все пак да благодаря на АХХХ за това, че е прочел това което съм написал и го е коментира, въпреки, че не е съгласен напълно с мен. Също така ще кажа, че таблицата която той е изнесъл е доста вярна, аз не се постарах толкова... И последно: прав си няма такава теория!
Коментиран от #41
18:42 08.09.2011
40 gayyyyyyyyyyyy12
18:42 08.09.2011
41 bubblehead
До коментар #39 от "Теория":
Теория , добре е че даваш с какви проценти се качваха цените в София , но ще е добре да не забравяме и че заплатите за същия период растяха със още по-бързи темпове и в тоя смисъл се вижда че дори имотите изостават от икономическия си фундамент. Искаш ли данни за заплатите? Правил съм го мнoгoкратно тук. Ако вземем в предвид и заплатите се натрапва наистина въпроса дали наистина имаше имотен балон в България. ЗАПЛАТИТЕ ЗА СПОМЕНАТИЯ ПЕРИОД В БЪЛГАРИЯ ПОРАСНАТА С 200% ( 3 пъти). Цените на имотите дали пораснаха с 3 пъти? Ами не и от това следва че няма никакъв балон. Парадокасално за обърканите ви разбирания ама само вторачване в процентите на руста на цените е само половината част от пъзела. Моето мнение е че балон нямаше но това не попречи да го спъкаме с гръм и трясък. И тука за спукването има два основни фактора. Първо, дивата стихия "да продаваме" дирижирана от недоучили банкери, безумни медии, безотговорни опозициони политици, откровено прости брокери и население без елементарно пазарно поведение( когато цените падат, не продаваш, напротив започваш да купуваш, колкото падат толкова повече купуваш !!!!!) А всички изброени по-горе в един глас насърчаваха "да продаваме защото цените падат" за да не се прекараме с 5 лева, това прекара всички и "спука балаона" където го нямаше.... ( сега идва другата тенденция ще купуваме, пак стадно, за да не се прекараме 5 лева ама някои вече са прекарани...). Вторта причина, но по-малка, е катацрофалното свиване на банквия кредит и повишаване на лихвите. Причината е малка захтото само малка част от имотите в България имат ипотека. За сравнение американтеса ако не беше притиснат от гигантски ипотеки нямаше да свали цените и с 10% , но гърба му е до стената и случаяя е друг. А нашия продавач свали гащите и предаде кличовете - да се смеем ли да плачем ли... ха-ха-ха Аз си позволявам да се смея що съм купувал преди 2003 и през 2010 . Ха-ха-ха! Други причини няма, нито банки фалираха, нито принудителните продажби са много ( за сравнение в САЩ всяка десета ипотека е в просрочие.... де го тва у нас!?) Недей да се криеш зад наукообразна аргументасия ами си признай че вярваш в 200 евро.м2 и да се посмеем що за друго тоя блог не става...18:42 08.09.2011
42 Теория
Ще ти отговоря само на последният въпрос: Не не вярвам в цени от 200 Евро/м2, вярвам в балансирани цени обвързани с нашите доходи. Мен не ме интересува колко струва м2 в Лондон или Москва, докато бизнеса мечтаеше да се стигне до нива 10000 Евро/м2. И аз съм щастлив от това, че не се стигна до такива нива, защото после падането от там щеше да боли много.
18:42 08.09.2011
43 RE/MAX
18:42 08.09.2011
44 АХХХ до 39
-----------------------------------------------
Помниш ли вица? "На копчето пишеше Made in Bulgaria".
18:42 08.09.2011
45 Теория
Българското население е застаряващо, това го знае всеки Българин, от 1989г. насам имаме отрицателен прираст на населението. С две думи построеното преди 1989г. би трябвало да ни е напълно достатъчно, защото Българите в България намаляват (тук не коментирам, че Българинът е може би е най-богатият човек на планетата с по 2 или повече апартамента и вила или ливада и какво ли още не...
В крайна сметка СПОРЕД МЕН, държавата България трябва да си влезе в ролята на РЕГУЛАТОР и да наложи норми на всичко което се случва по тези географски ширини или поне да спазва нормите, които са действащи. И тук не говоря да връщаме комунизма а да въведем правила по които, този пазар да действа.
В анархията която е повсеместна не ни чака нищо хубаво.
И за да не се чудим кой да обвиняваме, нека почнем от самите нас, защото всеки носи вина, дали с 20лв. рушвет на катаджията или 2000лв. рушвет на архитекта в общината, нещата са за нас Българинът е човек с нисък морал, човек който е готов на всичко за да припечели малко повече, и това го виждаме всеки ден и то навсякъде. Каквито сме ние такива са управниците такава е и държавата в която живеем!!!
Дано не съм отегчил никого, но това са фактите!!!
Желая на всеки да живее щастливо, да не бъде толкова лаком, защото лакомията и келепира са ни слабости, които са използвани срещу нас самите!!!
До АХХХ,
За съжаление съм го забравил, но ти можеш да го припомниш както на мен така и на останалите читатели.
Коментиран от #55
18:42 08.09.2011
46 tedavenger
18:42 08.09.2011
47 АХХХ
18:42 08.09.2011
48 tedavenger
18:42 08.09.2011
49 tedavenger
Цените на пазара не се определят от ТЪРСЕНЕТО, а от ПЛАТЕЖОСПОСОБНОТО ТЪРСЕНЕ. Първото винаги ще го има, второто е дефицит. Парите в обръщение намаляват, защото сме във валутен борд и зависим от вноса на валута. Лошите кредити гонят 18% и банките скоро ще го закъсат. Парите поскъпват защото са по-малко.
18:42 08.09.2011
50 Теория
ЗА мен ком.48 и 49 доста правилно разглеждат нещата (всеки от неговата си камбанария)
Моето лично мнение за пазара на имоти в София е следното: Ще се наблюдава още поне 15% спад на цените (като в някой сегменти те могат да се задържат в други да спаднат с 20% - 30%). В крайна сметка всичко зависи от правителството и дали ще успеем да направим София добра дестинация за бизнес( както и други градове) По този начин ще пристигнат не само хора от страната но и хора от други държави които ще пожелаят да работят и живеят в България ( това е добрият сценарий). По лошият вариант, са разгарящите скандали от последните дни, да свалят кабинета и хаоса да стане още по голям (Сваляне на кабинета не е изобщо положително за нас това в очите на чужди инвеститори означава несигурност - а те желаят всичко да е ОК преди да инвестират). Тоест може да стане и много по зле!!!
И в крайна сметка не мисля, че има място за тревоги. Тези които имат нужда от жилище ще си купят, тези които им трябват пари ще продадат (неизбежно). Единствено проблем ще имат спекулантите, които са загубили доста пари единствено заради ЛАКОМИЯТА. А те не ме интересуват особено!!!
18:42 08.09.2011
51 АХХХ до 49
това, „което движи цените” е взаимодействието търсене – предлагане. Под търсене винаги се разбира съвкупност от купувачи, които Желаят и Могат да купят. За продавачите – аналогично. Цените, като резултат от това взаимодействие, са в „твърда връзка” не само с доходите на купувачите, а с още 9 групи фактори на търсенето и предлагането.
Парите в обращение растат. Справка: БНБ – парични агрегати.
Не внасяме валута, а стоки и услуги. Вносът наскоро започна да расте, но износът нараства по-отдавна и много повече. В резултат – нарастват валутните резерви и по правилата на валутния борд - и левовата част от паричната маса.
Банките няма да го зъкъсат – чети международните оценки и данни на БНБ за ключови показатели за състоянието на банките, ако се сещаш кои.
Парите не поскъпват, а поевтиняват, защото има инфлация.
18:42 08.09.2011
52 tedavenger
Благодаря за отговора, но аз имам собствено мнение по въпроса, базиращо се на икономическата теория и благодарение на това предвидих бума и последващия спад още 2004г. като това ме предпази от неразумни покупки. За множеството фактори съм съгласен, но анализирай причините за бума в цените и ще видиш, че те в момента не само не действат, но действат и в обратна посока. В момента доходността от наеми е почти два пъти по ниска от банковите депозити и на един спадащ пазар, покупката на жилище е загуба. Не е необходимо да ми отговарящ, Не желая да споря. Излагам своето виждане, което за последните 8 години се оказа, че е правилно.
18:42 08.09.2011
53 geycheto
18:42 08.09.2011
54 АХХХ до 52
И аз няма да споря, щом се чувстваш "предпазен", чудесно. Но не е нужно да намесваш "икономическата теория", защото е очевидно, че си твърде далеч от нея, както и тя от теб. Може да е обикновена интуиция. Ако я развиваш, може да я използваш не само да се предпазваш, но и да печелиш.
18:42 08.09.2011
55 bubblehead
До коментар #45 от "Теория":
Теория , както сам си знаеш ( но не си добронамерен към темата за да го признаеш), демографския аргумент не струва пукната пара в случая когато разсъждаваме за имотите в големите български градове ( виж за селата си прав). НИТО ЕДИН БЪЛГРАСКИ ГРАД ОТ ПЪРВИТЕ 4 НЕ Е НАМАЛЯЛ КАТО НАСЕЛЕНИЕ ОТ 1990 ГОДИНА НАСАМ!!!! Това знаеш ли го? Данни искаш ли от HСИ?18:42 08.09.2011
56 до 55
Коментиран от #57
18:42 08.09.2011
57 bubblehead
До коментар #56 от "до 55":
Като изскочи от нищото някои такъв и се чудиш от къде да почваш да го оборваш.... начи емиграцията е незначителна поне сравнена с тая от 90-те и дори до 2000 , а раждаемоста се увеличава от 7-8 години поне ( детските години не стигат в София, Варна и Пловдив !!!) ....Вземат ли средните заплати в София да се докосват до 1000 евро ( сега съм към 500 и се иска още 10 години за 1000) то София се напълва със араби и африканци и тука вашето мнение "колко сме зле" няма никаво значение да е ясно. В държава от европесикия съюз икономическа черна дупка няма да се получи. Българскато простолюдие не е незаменимо и дори без него нешатата може да потръгнат, ако дойдат които знаят какво искат и търсят от живота си.... Но за сега така си караме тука изскача някои и ти заявява анонимно естествено "черното е бяло" ... после сменя името и е готов да изсреля следващата глупост...18:42 08.09.2011
58 Теория
Не разбирам каква е твоята идея по начало???
Аз пиша тук защото ми е интересно да срещна нови гледни точки по въпроса!!
Всеки има право да изказва свободно мнение, което другите могат да одобрят или не. Смятам, че колкото повече хора те одобрят толкова по близо си до истината!
И ако погледнеш ком.30 ще разбереш следното нещо: Хората смятат цените за високи и искат те да паднат още преди да почнат да купуват и това е факт. А щом масата разсъждава така пазара трябва да се съобрази!!!
18:42 08.09.2011
59 RE/MAX
18:42 08.09.2011
60 USA-NY - До vlp [#37]
т.е. баланса:
цени / заплати = не състещвува
(деление на нула в IT, за този който е грамотен
програмата гръмва, т.е. балона е спъкан...)
Докато двата компаонента на съотношението
"цени / заплати" не се балансират няма да има
истински "пазар" на НИ имоти в BG.
Тука не коментирам кой от двата компонента трябва да отива нагоре или надолу, но факт е, че
"цени / заплати" < = 5.5,
за да може българинът да "купува"
18:42 08.09.2011