- Архитект Мирянова, бихте ли очертали новите тенденции в жилищното строителство през последните години?
– Нека започна с положителното. Добрите строителни практики демонстрират нови начини и технологии, за да се реализират сигурни, устойчиви, много „зелени” жилища. В тях енергийните разходи на домакинствата са занижени чрез използването на висок клас стенни, покривни изолации и дограма. Но да не забравяме, че съвестният строител днес повече от всякога се стреми да облагородява и самата среда на своята сграда, да има осъзнато екоповедение.
Същевременно не мога да не споделя тревожно наблюдение, което засяга функционалните схеми на жилищата. Някак нелогично и безнаказано се предлагат апартаменти с нефункционално, некомфортно, бих казала дори депресиращо разпределение на помещенията. Не мога да разбера защо престижен конкурс като „Сграда на годината” не се постави на мястото на човека обитател на дадена сграда и да отличи тази, в която той ще се чувства щастлив заради видимия и невидимия комфорт в нея? Имам чувството, че гледната точка е повече на човека от улицата, който ще ахне при вида на фасадата. Разбира се, в никакъв случай не подценявам оригиналността и изтънчеността на една фасада, от нея зависи и естетиката на градската среда. Освен това иновативната фасада днес има и енергоефективна роля. Но ние строим домове! Домове, които трябва да се адаптират към човека, а не човекът да се адаптира към тях. И най-старателно направената фасада не може да компенсира небрежността вътре.
- Бихте ли дали примери?
- Много често в стремежа сградата да има ефектна визия и да е с модерна фасада се получават начупени, неудобни пространства. За клиентите, купили подобни имоти, е трудно да обзаведат помещенията. В чужбина мебелите по специална поръчка, която, естествено, оскъпява интериора, са рядкост. У нас те са неизбежност: няма как да се сложи добра стандартна мебел в такова обременено пространство.
Друг проблем е оразмеряването на помещенията. Недопустимо е да се правят компромиси с малки спални например, на които самата кубатура въздух е недостатъчна за един или двама души. За мен като архитект това е абсолютно престъпление. В сгради, наградени на конкурси, съм виждала спални по 9 кв.м, 11 кв.м, 12 кв.м. А неудобната малка баня, зле осветената малка детска, миниатюрната спалня – това не са само нефункционални помещения. Това са места, където животът не тече гладко, на човек не му е хубаво. Те са непривлекателни в буквалния смисъл на думата: хората ги избягват. Някои мислят, че имат жилище от 120 кв. м, но всъщност живеят на 25 или 40 кв. м, колкото е площта на най-удобното, най-светлото, най-приятното място в дома. Останалите стаи се превръщат в своеобразни коридори, през които само се преминава, за да се стигне до там, където „има живот”. Примиряването със зле разпределено жилище не е израз нито на адаптивност, нито на скромност. Това е липса на правилна преценка, а и на самоуважение. От друга страна, има хора, които веднага започват преустройства – скъпи, мъчителни и продължителни. Бутат стени, преправят помещения.
- Практика е кухнята да е част от хола.
– Функционално е. Хората в нашия динамичен свят са много заети. Не е необходимо да е отделна. Кухненските боксове обогатяват самото пространство на дневната. Започнаха да се правят много красиви вградени кухни, ефектни барплотове, а самото готвене за мнозина стана модно хоби, понякога ястията се правят пред самите гости. Свикнали сме българската кухня да е с отделна вентилация и балкон, но вече има много модерни вентилационни системи. Затова обаче трябва по проект вентилационната инсталация да е мощна и всеки кухненски бокс да е със самостоятелен комин, за да могат да се отнемат миризмите.
- Това не излиза ли скъпо на предприемача?
- Да, но който иска да остане на пазара и да бъде сред най-добрите, влага повече средства в инсталации. Звукоизолацията, топлоизолацията, прохладата през лятото – всичко това е немислимо без качествени материали и инсталации, които, подразбира се, са скъпи.
За да проектират едно жилище, нашите архитекти не го гледат „отгоре”, а „отвътре”. Мислят как да направят пространството по-полезно, по-ефективно. Уж дребните неща също ни вълнуват – например каква изолация да направим на банята, за да не се чува душът в спалнята. Впрочем интересите на клиента съвпадат с интересите на обществото. Ако благодарение на високия клас дограма, тухли, изолации и други се намалят енергийните разходи, това е добре и за домашните сметки, и за екологията.
- Как се промениха изискванията на клиентите от началото на кризата?
- Клиентите, които идват при нас, очакват оптимални размери на помещенията, добре звукоизолирани жилища и сградата да бъде построена с екологични материали. Тази взискателност на базата на все по-задълбочена и всестранна информираност е изключително стимулираща за работата ни.
- Какво ще стане с жилищните сгради, строени по време на бума на пазара?
- Някои от тях заемат места, където биха могли да се построят прекрасни домове. Може би след години ще стане точно това.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Рамбо
Аз живея в апартамент построен от АРТЕКС Инженеринг.Едната спалня е 13.98 кв.м, другата 14.20
18:45 08.09.2011
2 с Апартаментите - до тук беше
само че къщи не строите - не излиза сметката , нетната цена е над 650 - 700 Е/кв , после цена на парцел , и комисионна........и отиват на 850 - 900 е/кв
---------
от друга страна пък..евтиното винаги излиза скъпо !
18:45 08.09.2011
3 Ицо
Коментиран от #4
18:45 08.09.2011
4 брокер
До коментар #3 от "Ицо":
Съгласен съм18:45 08.09.2011
5 селския идиот
Коментиран от #9
18:45 08.09.2011
6 Rambo
Мирянова казва че е престъпление да се строят такива малки спални, каквито всъщност строят и ТЕ. По нейната логика и тя е престъпница НО ВИЕ ТРЯБВАШЕ ДА МИ ОТРЕЖЕТЕ КОМЕНТАРА. Как обичам цензурата. Повече няма да влизам в сайта ви ако продължавате по същия начин. Нито псувам, нито обиждам някой. КАЗВАМ ИСТИНАТА !! Резнете и това и имате един потребител по-малко !
Коментиран от #11
18:45 08.09.2011
7 брокер
4-ти коментар
18:45 08.09.2011
8 Denis
18:45 08.09.2011
9 х
До коментар #5 от "селския идиот":
Абсолютно съм съгласен за фасадата, а смятам че и изпълнението ще е доста по-добро от апартаментите на Артекс!18:45 08.09.2011
10 Ранбо до Денис
18:45 08.09.2011
11 qwerty
До коментар #6 от "Rambo":
Никога администраторите не са ми махали или редактирали коментари, колкото и критично да съм писал. Нещо да не си се объркал, пич, а?Коментиран от #12
18:45 08.09.2011
12 Клавиатура
До коментар #11 от "qwerty":
Не са ти махали щото си модератор в този сайт...Я виж коментар 7 как не са го "махнали" и тогава пиши глупостите си тук!18:45 08.09.2011
13 Шопа
Спалнята да не е за спане случайно, та да е 14-15кв.м.!?
18:45 08.09.2011
14 Пешо
Проблем първи - хората нямат пари.
Проблем втори - ама наистина хората нямат пари и май скоро няма да имат.
Значи к'во стана сега - построихме доста апартаменти за "шараните" и сега, нали сме в криза трябва да наблягаме (поне да си говорим за качество на изпълнение, за функционалност и т.н.) за кандидат шараните.
Мен ако ме питат 99% от новото строителсво може с багер да го заличат.
Между другото наред със строителите за това са много "допринесли" и архитектите.
18:45 08.09.2011
15 арх.Врабчев
Затова този който иска да е творец и да получи благословията на КАБ - червената карта за ППП, декларира, че не се занимава със строителство и че няма да се занимава със строителство.
Тая кака, като я чета все едно чувам воплите на бракониер в защита на онеправданите риби.
Има доста смущаващи противоречия в тезата която застъпва симпатичната млада дама. "Размера" има ли значение? Да, има значение, но зависи за кой размер говорим тук. Ако спалнята е без вентилация дори да е 40кв.м, като се изпърди два-три пъти охранения шопар и на булката ще й се насълзят очите. А при добра вентилация спалнята за родители (тая дума родители хич не я обичам) може и под 9кв.м да падне, стига да е достатъчно професионално пипната като функция.
Проблем в новите сгради е шумоизолацията и това не е проблем само на Артекс, но както споменах в самото начало това противоречи на здравата логика на предприемача - преследване на максимална печалба. В нито една от сградите строени през последните 20 години (в т.ч. и на Артекс) няма предвидена "плаваща" циментова замазка, т.е. между етажната плоча и циментовата замазка да се полага демпфер от минерална вата или пенополиетилен и затова когато някой от съседите под вас или над вас пръдне, вие по навик си запушване носа само защото сте чули какви ги вършат съседите. Обаче, дали точно този голям недостатък - липсата на звукоизолация - не е първата стъпка към създаването на едни по-тесни и почти роднински контакти с комшиите.
18:45 08.09.2011
16 съветникът на рамбо :)
18:45 08.09.2011
17 Рамбо до съветника
ХАЙДЕ СЕГА ДА СМЕТНЕМ КОЛКО ПРОЦЕНТА СА ОТ 12 кв.м до 13.98 :)Училище посещавал ли си, или госпожата ти плаща заплатата ? КАК ГИ ИЗКАРА 40 % ?
И да добавя още нещо като финал - не ми е известно Артекс да имат проблем с продажбата на жилищата си и то не защото не съм разбрал, а защото просто нямат такъв проблем!
Май наистина ти плащат заплатата. Тук сме в сайт за имоти. Я погледни (ти си знаеш де) от колко години продават апартаментите си на ТОТЛЕБЕН :)
НАЙ-МРАЗЯ СЛАГАЧИ, НАТЕГАЧИ, ПОВДИГАЧИ и ПОЕМАЧИ като теб :)
18:45 08.09.2011
18 тара
18:45 08.09.2011
19 Love
18:45 08.09.2011
20 колчо
18:45 08.09.2011
21 афд
18:45 08.09.2011