През 2010 г. България оглави класацията по най-много открити молове в Европа. Изграждането на почти всички търговски центрове започна още преди началото на кризата и те бяха успешно завършени и пуснати в експлоатация. Бумът на нови търговски площи беше шокиращ за малък пазар като българския. Това е и основната причина през тази година да не бъде прерязана лентата на нито един нов мол.
2011-а може да се окаже глътка въздух за търговския сегмент, тъй като се очаква нови проекти да бъдат започнати, а други – завършени през идващата 2012-а, припомнят анализатори. В момента само в София действат пет мола, предлагащи 230 000 кв.м търговски площи, като тук не се включва един аутлет с площ 36 000 кв.м. Трите нови мола, които се изграждат в момента, са с обща площ 400 000 кв.м, а търговските площи, които ще се отдават в тях са общо 195 000 кв.м.
Къде сме в Европа? По брой молове заемаме фаталното 13-то място, а по отношение на налични търговски площи сме на 30-та позиция. Оказва се, че има накъде още да растем, тъй като на 1000 души се падат 67.5 кв.м, което е далеч от средното ниво – 240 кв.м търговски площи.
Въпросът, който възниква при дискутирането на темата за състоянието на пазара на търговски обекти е какво ще стане с магазините по централните улици. Продължаваме да виждаме много свободни магазини по основната търговска улица в София – бул. „Витоша”. „Големите вериги за търговия на дребно търсят присъствие както в моловете, така и на скъпите търговски улици. Поради това бул. „Витоша” рано или късно ще възвърне мястото си на водеща дестинация за търговия на дребно в София” е мнението на Сергей Койнов, управляващ директор във Forton International.
Нови молове ще отворят врати не само през следващата година, но и през 2013 г. Тогава трябва да е готов Sofia Ring Mall с отдаваема търговска площ 70 000 кв.м. Той е част от по-голям проект, който включва и жилища.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА