Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Все по-малко молове се откриват в Европа

Турция е лидер сред държавите с най-много нови търговски центрове

Публикувана: 16 Април, 2019 19:15
4 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3345
Все по-малко молове се откриват в Европа
Снимка: М. Богданова ©
ШРИФТ ПЕЧАТ

С 28% по-малко търговски центрове са открити през миналата година спрямо 2017-а, или 2.6 млн. кв.м. Това е най-ниското ниво от 24 години насам. Развитието на сегмента е в прилагането на гъвкави концепции и нови формати е мнението на специалисти.

България не е изключение от общия тренд, като през последните години се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. беше на обновения търговски център Plovdiv Plaza. В края на март отвори и търговския център Delta Planet във Варна, чието строителство бе подновено през 2017 г. след няколкогодишна пауза.

„Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост. Общо предлагането възлиза на 168.1 млн. кв.м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите. В опитите да задържат своите позиции, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането проектите им в модерни търговски и развлекателни центрове.

Експертите очакват все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Инвеститорите в Европа все повече откриват потенциала на хибридните формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части. Нараства интересът и към ритейл парковете.

По данни на компанията, през 2018 г. Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 000 кв.м. Въпреки това, спрямо предходната година страната отчита спад с близо 50%, поради факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове, както и строителството на по-малки такива.

През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв. м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв.м нови проекти за периода.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери