8 Август, 2012 10:46 2 538 5

Моловете – тест за предприемачите

  • мол-
  • търговски център-
  • инвеститор-
  • forton
Моловете – тест за предприемачите - 1
Снимка: М. Богданова ©

Игра на нерви – така накратко може да се определи пазара на търговски площи в моловете през последните месеци. След като някои от проектите бяха замразени, три години след началото на кризата част от предприемачите прецениха, че няма да могат да „преглътнат” загубата от вложеното до момента и размразиха строежите. Част от обектите трява да са готови до края на тази и началото на следващата година. Големият въпрос е колко наематели ще имат. За съжаление, в ситуация на криза, отговорът на този въпрос идва няколко месеца преди прерязването на лентата на обекта. Така излиза, че в голяма степен предприемачите работят при доста висока несигурност.

„Последните 3 до 6 месеца преди откриването на един търговски център са най-активни за отдаването под наем. Очакваме значителен брой сделки за площи в Paradise Center и Bulgaria Mall да се сключат през втората половина на 2012 г. Пазарът ги приема с интерес, както заради ключовите локации, така и защото са с нови за нашия пазар концепции”, коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски центрове във Forton.

Към момента на територията на страната има 594 400 кв.м търговски площи пуснати в експлоатация. В етап на строеж в момента са още 239 500 кв.м.

„Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял. С увеличения брой обекти те очакват да затвърдят пазарната позиция на брандовете си, дори и да не постигнат краткосрочно увеличаване на печалбите си.”, обяснява Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International.

На кого могат да разчитат инвестиралите в търговски центрове предприемачи. Клиентите са основно три групи:

1. Тези, които вече познаваме от съществуващите търговски центрове.

2. Новите марки, които ще стъпят за първи път в България.

3. Ритейлърите – една група с потенциал, чието поведение тепърва ще се анализира. Това са търговци, които познаваме от главните улици, но до момента са без присъствие в мол.

Дори тези три групи търговци да наемат площи в новите молове, остава под въпрос какъв процент от обекта ще бъде запълнен, а това в период на криза определено е добър тест за предприемачите.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 аз

    2 0 Отговор
    Нека да фалират всички молове, молища и молчета, и така да разберат, че никой не ги иска. И без това продават на безбожни цени и отчитат фиктивна дейност с цел пране на пари.
  • 2 Ангелов

    1 0 Отговор
    Машините за източване и на последните силици на търговеца са си отден до пладне ! До пет години хората ще спрат да ходят по моловете за пазаруване а само за да се бутат на съответно хладно/топло място . Децата ще си чукат срещички пред и във и само една малка част от народа ще си остане фен на мола т.н. моладжии . Няма лошо та нали толкова пари са вложени все някак трябва да се върнат . Винаги ще има предприемачи които искат ,, да избият рибата ,, и винаги ще има наемодатели , които ще ти вземат наема .
  • 3 Иван Господинов

    1 0 Отговор
    Моловете са хубаво нещо в една развита държава и при развита средна класа . Тук масово са беднотии които отиват да пазаруват от хранителните магазини и да хапнат набързо нещо евтино а в силен ден едно кино с пуканки и толкоз . А и магазините какви са тия цени бе ние тия пари не ги намираме по улиците някакви 400-500% надценки . Та един нормален човек ще си изкара таблета или смартфона и още пред магазина ще може да провери цената на тази стока в Германия , Щатите или там откъдето идва . И изобщо тия аутлети ами научете и смисъла на тая дума или поне не ги слагайте надписите на тия магазини . Аутлет на Найк с цени на колекции от преди 2-3 години с 200-300% по-високи от цените в момента на новата колекция . Еми да си ги носят тия в магазина ще ида да си купя далеч по евтино новите е ще трябва да почакам една седмица докато ми дойде поръчката чудо голямо .
  • 4 The Bear

    0 0 Отговор
    Много ме радват коментарите на тримата преди мен - значи не мисля само аз така! Моловете - доколкото ги бях виждал преди в западна Европа - бяха средища на магазини, които продават стоките си по-евтино отколкото същите стоки по централните търговски улици на града, именно защото вложението в мола е по-малко отколкото във всички магазини на разгъната площ на главна улица. Но защо у нас трябва да е както при хората - ами-и-и-и - при нас се случва именно обратното - строителите на молове решиха да си върнат вложенията за 1 до 1,5, но най-много за 2 години - Е ТАКА НЕ СЕ ПРАВИ! Чудно ми е защо търговците на стоки наемат магазини при тези супер високи наеми, а и после качват цените до небето, така че примерно един панталон в МОЛ в Бургас да струва 300-400 лева, а има наистина хубави кожени якета по 1800 лева!!! Същите стоки по центъра са по-евтини, а ако се намери предлагането им в по-странични магазини, понякога могат да се придобият за 30-40% от цената им в МОЛ-а -- е как да купувам в моловете!?!? От друга страна има вече и собственици на магазини в МОЛ-а които държат ниски цени - например да можеш да си вземеш обувки от естествена кожа вън и отвътре за цена 40 лева - и магазинът им е непрекъснато пълен и има оборот...
    Бе ако не си сменят политиката, ще се пълнят наистина само от сеирджии, а за оборот ще трябва да чакат на някой сноб да реши да не си купи нещата от Италия, Турция, и т.н. по време на екскурзия, ами да даде 2 пъти повече пари да си
  • 5 гост

    0 0 Отговор
    Преди години т.н. ритейлъри се молеха да влезат в МОЛ-а, но не ги приемаха. Сега и да ги молиш - няма да искат, просто си фалираха хората и тожва е.
    Но БГ потребителя си е глуповат - в МОЛ е по-скъпо /за едни и същ вид стока - напр. диван/ но това си е. Не се правди разлика между МОЛ и специализиран магазин, пък бил той голям или малък....