ФАКТИ.БГ
  • кристо-
  • франция-
  • париж-
  • проект-
  • триумфална арка

Най-екстравагантния проект на уникален творец (СНИМКИ)

Проектът на Кристо в Париж: мечтата догонва мечтателя

Публикувана: 19 Септември, 2021 15:33
42 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 1557
  • Най-екстравагантния проект на уникален творец (СНИМКИ) - 1
    Снимки: ЕРА/БГНЕС
  • ШРИФТ ПЕЧАТ
    Вашата оценка:
    Оценка 2.6 от 11 гласа.

    Опакованата по проект на Кристо Триумфална арка в Париж е отворена за посетители през идните две седмици. Обичайно за творбите на Кристо, това стана без фанфари, речи, политици. Без трикольорна лента, тръпнеща да бъде почетена от ритуалната ножица. В обявения час на откриването тълпа посетители нетърпеливо пристъпва пред оградата. Добре дошли са, безплатно, както при всички предишни творби на Кристо и Жан Клод, за които творците, по собствените им думи, взимат назаем от общото пространство.

    На пръв поглед щедрото предоставяне на изкуство на всеки, дошъл да го види, изглежда наивна утопия. В действителност методът на Кристо и Жан Клод се отличава не само с предварително самофинансиране, но и с добро познаване на човешката природа. На място се раздават мостри от уникалния текстил. Осигурено е плавно движение на увеличения поток посетители. Площад "Етоал" е затворен за автомобили през уикенда, което само по себе си е събитие - луксът на огромното достъпно пространство.

    Творбите на Кристо и Жан Клод често са оазис на свобода за човека и природата. Дори насред града вятърът е получил своята роля. Кристо е разчитал на това, че при Триумфалната арка винаги духа и платното ще бъде в непрестанно движение. Светлината също непрекъснато се променя. Дочута реплика удачно резюмира: "Ама това като че ли е един вид екран, на който атмосферните фактори сами се прожектират!". Освен драматичния контраст между металната прецизност на опнатата тъкан при силно слънце и мекия седефен блясък нощем, специално изработеният текстил предлага ежеминутна промяна. Безкрайна мимолетност.

    Изкуство, което ни отваря очите за очевидното

    Това е част от магията на Кристо. Отиваме да видим грандиозен обект, сътворен от десетки хиляди квадратни метри тъкан, а на място се оказва, че имаме среща с още по-необхватни явления. С вятъра и светлината. Изкуството нерядко ни отваря очите за очевидното. Така и след Кристо светът не е същият. Или не го наблюдаваме със същите очи.

    Трудно се формулира подобен процес. Не е дори важно непременно да осъзнаваме кога и как ни докосва изкуството. Официалната информация на Кристо и Жан Клод услужливо предлага физически параметри. Почти всяка публикация споменава 25-те хиляди кв. м полипропилен - толкова са били нужни. Информационната стойност на друго число щеше да е точно същата. Тези "твърди" (макар и случайни) данни все пак дават представа за положеното усилие. Общуват на достъпно, приобщаващо ниво.

    Подадената ръка, щедрото гостоприемство и непринудената комуникация не достигат до всеки. За самото събитие може и да е добре. Дори без автомобилния трафик, капацитетът на площад "Етоал" има своите граници. Както всеки голям пробив в установените порядки, произведенията на Кристо и Жан Клод предизвикват и съпротива, от любезни съмнения до яростно отхвърляне. Оспорва се дали това изобщо е изкуство, профанизира се актът на опаковането и се внушават комерсиални мотиви. Едва ли има нужда да се обяснява къде куца бизнес-логиката на който и да е млад, напорист предприемач, работещ по идея с нищожната вероятност след шейсетина години да има възможност да я осъществи с неизвестно колко милиона собствени средства.

    Водещ е стремежът към свобода

    Опаковането на знакови обекти се е наложило като най-разпознаваемия похват на Кристо и Жан Клод, въпреки големия интерес и към ландшафтните им проекти. Докато огромните завеси, огради, порти, плаващи кейове или яки на острови предизвикват масов ентусиазъм, опакованите исторически ценности провокират и смут. Какво означва това "опаковане" за отношението ни към символиката, която проектираме върху тях? Прекрачваме ли границите на колективната лоялност към общите символи и обичаи? Няма ли краткотрайното им скриване от погледа да ги промени? Кристо и Жан Клод не предлагат готови отговори. Творбите им са загадъчни. Принципите не. Стремежът към свобода е водещ в изграждането на изкуство без собственици, на събития без спонсори, на публика без входна такса, на почитатели без сувенири, на въображение без граници.

    На мнозина им се струва, че опаковането е лесна работа. Снимките от ранните проекти на Кристо показват, че той самият е преминал дълго развитие. Разглеждащите изложбата "Кристо и Жан Клод, Реализирани творби" на кея до Пон Ньоф усилено коментират разликите между произведенията от 70-те години и перфектното изпълнение на опаковката на Триумфалната арка. Тя е темата на деня във френската столица. Градът, който има да предложи безкрайно много, е очарован от творбата на Кристо.

    Париж е ослепително сияен в ранната есен. По обляните в слънце улици се ронят първите жълти листа и блестят паднали кестени. Новият културен сезон е започнал, но лятото не бърза да затвори вратата след себе си. В този този прекрасен миг мечтата за опакованата Триумфална арка настига мечтателя си. Известно е какво следва. През октомври "опаковката" ще изчезне в небитието. Триумфалната арка ще се върне в познатия си вид. Само няколко милиона души ще носят в себе си неизразимия отпечатък от свободата, с която Кристо твори.

    Франция

    Поставете оценка на статията:
    Оценка 2.6 от 11 гласа.

    Въвеждане на коментар към статията
    Име :


    Напишете кода от картинката
    Визуална кептча
    Коментар:
    Коментари към статията
    реалистъ
    1 Отговор
    Да опаковаш забележителни архитектурни обекти с гаден найлон не е никаво изкуство.

    Коментиран от #40


    Оценка:
    -8 +39

    Боко
    2 Отговор
    Колко ли дюбели са забили.

    Оценка:
    -6 +25

    XYZ
    3 Отговор
    Намирам този телешки възторг за снобизъм!
    Извинявам се, ако съм наранил нечии чувства!

    Коментиран от #27, #35


    Оценка:
    -6 +33

    свидетел
    4 Отговор
    стига вече с тая простотия !!!

    Оценка:
    -7 +32

    Госあ
    5 Отговор
    Тоя бездарник пък какво го набедиха за артист, не ми е ясно. Откакто тинята на десните заля левия бряг на Сена и французите взеха опаковките за изкуство.

    Оценка:
    -8 +29

    Антимилиционер
    6 Отговор
    Так става когато Христо не си пие хапчетата. Строежите край нас всички са опаковани от разни Христовци в мушами, но никой не вдига шум... Едно време при бай Тошо хората с психически разстройства се лекуваха, а сега произвеждат изкуство.

    Оценка:
    -7 +24

    Критичен
    7 Отговор
    пълен кич, грозна работа,

    Коментиран от #11


    Оценка:
    -7 +29

    Емил
    8 Отговор
    Кристо ще се прероди в магазинерка в бакалия!

    Оценка:
    -6 +17

    Снтимилиционер
    9 Отговор
    В Булга ристан има още 7 милиона като Христо. Добре, че не им дават да опаковат.

    Оценка:
    -10 +17

    Мимо
    10 Отговор
    Сто пъти съм питал и съм се чудил....аз, че съм прост - прост съм, ама на тоя Кристо какви са му спатиите и каква му е идеята , и въобще кой плаща тези "проекти" и кому е нужно това??? Не мисля , че е някакво изкуство при наличието на достатъчно ресурс (пари) да увиеш с найлон каквото се сетиш по света. Наемаш хора и подемна техника и даваш газ. Съответно със подкрепата на местните органи на властта де. Нещо не вдявам къде е изкуството...

    Коментиран от #41


    Оценка:
    -5 +24

    Емил
    11 Отговор

    До коментар #7 от "Критичен":


    Грозно не е щото Триумфирата арка е с перфектна пропорция, ама опаковането е с чужда пита памен прави!

    Оценка:
    -5 +13

    Кьолн
    12 Отговор
    От горните коментари се разбира защо още преди години Кристо се отказва от България.
    Вчера беше Зуека...
    Утре ще остане само МАТРИАЛА.
    Тъжно!

    Коментиран от #13, #14, #28, #29


    Оценка:
    -22 +9

    И айфеловата
    13 Отговор

    До коментар #12 от "Кьолн":


    кула в началото си е отнесла подобни коментари - от французите.
    Матриала си е матриал навсякъде.

    Коментиран от #15, #20


    Оценка:
    -14 +4

    Мимо
    14 Отговор

    До коментар #12 от "Кьолн":


    Добре де, просветли ни нас - простите "къде е топчето" . Гледах от близо снимките - спуснат бял найлон и препасан тук-там с червен канап. Десетина общи работници и две вишки за три - четири дни работа. Поправи ме , ако греша - ама увиваш с плат или найлон (все тая) нещо, уникално, което е вече построено от някой .

    Коментиран от #17


    Оценка:
    -3 +17

    Емил
    15 Отговор

    До коментар #13 от "И айфеловата":


    А ми прави са били! Безмислена купчина желязо!

    Коментиран от #18


    Оценка:
    -2 +9

    Муаха-ха-ха-ха...
    16 Отговор
    Това сега прилича на гащите на некой смърф !

    Коментиран от #19


    Оценка:
    -2 +12

    Емил
    17 Отговор

    До коментар #14 от "Мимо":


    Уникалното е самият опакован обект! Опаковането подчертава пропорциите и ритъма и скриват отвличащите детайли. Примитивна идея, ама работи за слепите невежи да оценят нещо, което са виждали хиляди пъти. Щеше да е интересно да опакова панеле блок, ама умря нереализиран!

    Оценка:
    -8 +3

    На тоз винкел
    18 Отговор

    До коментар #15 от "Емил":


    малко джам и ше стане като нов небостъргач.

    Оценка:
    -3 +2

    Изкуство
    19 Отговор

    До коментар #16 от "Муаха-ха-ха-ха...":


    Сър!

    Оценка:
    -2 +0

    Антимилиционер
    20 Отговор

    До коментар #13 от "И айфеловата":


    Глупости. Пий си хапчетата.

    Изкуство е да превърнеш нещо грозно и безлично в нещо красиво. А не обратното като в случая.

    Оценка:
    -2 +17

    Архитект
    21 Отговор
    Тоя не е творец. Паразит върху славата на световни архитектурни паметници. Да опаковаш с чаршафи нещо е похвално само по две причини: че си излъгал едни глупаци да ти дадат пари и второ, че има други глупаци да се възхищават на това. Но това категорично не е изкуство. А иначе за Христо- като за умрелите: за него: нищо

    Оценка:
    -3 +14

    Турист
    22 Отговор
    Утре пътувам за Париж. И 6а6во? Ще гледам чаршафи вместо Триумфалната арка? Що не му опаковат на тоя гроба с надути цветни презервативи? Супер авангардно е. И никой не го е направил още

    Оценка:
    -2 +14

    Гаааааа......ГАААААААААА..........БЯЯЯЯ.
    23 Отговор
    АААААХХ...КОЛКО СА ГАДНИ И ПРОСТИ ПИСАЧИТЕ ГОРЕ. МРАЗЯТ.

    Оценка:
    -3 +2

    Изкуствовед
    24 Отговор
    "изкуството" на Кристо се класифицира заедно с картината със залепения банан с лепенка.

    Оценка:
    -2 +8

    Дааааааа
    25 Отговор
    Да, това не е изкуство. Вид бизнес- да. Може би. Щом печели пари от това

    Оценка:
    -2 +9

    Бих го признал
    26 Отговор
    Ако опакова мавзолея на Ленин. Знам , че умря. И по-добре

    Оценка:
    -1 +6

    Прав си
    27 Отговор

    До коментар #3 от "XYZ":


    Творческо безсилие. Паразитиране върху чужда слава и творби

    Оценка:
    -2 +7

    Чичо Гошо
    28 Отговор

    До коментар #12 от "Кьолн":


    Всеки строителен обект-фасада е опакован по същия начин. Ходи и се възхищавай, като си толко умен. Само да кажа: архитект софиянец съм. Със сигурност се възхищаваш като ходиш по мои реализирани проекти. Млъквам от скромност. Бъди здрав

    Коментиран от #42


    Оценка:
    -3 +12

    Гауди
    29 Отговор

    До коментар #12 от "Кьолн":


    Предлагам да опакова Саграда фамилия. Ако не - да ми опакова..... колоната

    Оценка:
    -3 +6

    Абе къде е
    30 Отговор
    Бойко. Нищо не написа във Фейсбук по въпроса

    Оценка:
    -2 +4

    Интелигентен
    31 Отговор
    Прочетох статията 2 пъти. Не мога да кажа кое е по- тъпо: опаковката или статията.

    Оценка:
    -2 +10

    Кристо
    32 Отговор
    Президент от ГЕРБ

    Коментиран от #33


    Оценка:
    -2 +2

    Става
    33 Отговор

    До коментар #32 от "Кристо":


    Посмъртно. Те и без това нямат кандидат. А Тиквун трепери от страх от Радев и няма да се кандидатира

    Оценка:
    -2 +5

    Кypчо
    34 Отговор
    Кой че и драсне клечката ?!?

    Оценка:
    -1 +4

    Еми нарани
    35 Отговор

    До коментар #3 от "XYZ":


    на мойто теле чувствата, те това направи.
    Сега блее и не моа го запра.

    Оценка:
    -0 +4

    Еми от толкова изкуствовъди,
    36 Отговор
    човек не може да се вреди да изкаже положителната оценка за творчеството на Кристо. Оригинален и необичаен е.

    Оценка:
    -1 +1

    ПКП
    37 Отговор
    БОЙКО ТЪПИРА , ЗАЩО МЪЛЧИ И НЕ ИЗЯСНИ КАЗУСА С ТАЗИ ОПАКОВКА ! КАЖИ СИ БЕ ТИКВОООО ПРОСТА , КАЖИ И СЕ ГРЪМНИ !

    Оценка:
    -1 +1

    0000
    38 Отговор
    Този е толкова творец ,колкото аз съм ядрен физик

    Оценка:
    -0 +0

    bbб
    39 Отговор
    Не е нужно всеки да разбира изкуството на творците, трябва да имаш очи и сърце, за да го разбереш. Не съм фен на Христо- по определено причини, но това което "прави" и след смърта си е определено Изкуство. Част от изкуството на великите творби на творците е да провокират наблюдателите, самият факт, че хора, които не го разбират, а го коментират, говори че това е изкуство.
    Ако някои си мисли, че е лесно да получиш разрешение за това което е направил, за тези мащабни творби и да си пълен профан,само профан може да прави такива коментари. Не го казвам да обидя накого, просто не сте дорасли, както аз не съм дорасъл да разбера например какво се пее в "шушана",

    Оценка:
    -0 +0

    изкуство
    40 Отговор

    До коментар #1 от "реалистъ":


    Не всяко изкуство е за всеки.
    Неговата цел е да достигне до сърцето, до душата на някой (забележете не до всички, а до някои). И ако това стане дори и с един човек, дори и един човек да се почувства малко по-добре, то това е изкуство.
    Браво на Кристо и Жан Клод че разбиват стереотипи. Стереотип, че едно нещо не трябва да се прави - било то опаковането на нещо, било то финансирането със сибствени средства на творбата, било то предоставянето и безплатно на хората. Техните творби са бич, трън в пропития с комерсиализацията си западна цивилизация. Глътка свеж въздух, сред морето от западни "ценнности".

    Оценка:
    -0 +0

    изкуството
    41 Отговор

    До коментар #10 от "Мимо":


    Изкуството отделя човека, било и за малко, от рутинната в която е погълнат. Дава му възможност да погледне на нещата от друг ъгъл. Понякога, човек може да открие нещо ново за себе си, някоя нова идея или дори да помогне за някое откритие. (примерно жълтата подводница на Жул Верн). Когато човек анализира множество различни неща, шанса за нещо ново е много по-голям, отколкото, когато се е заровил в рутината.

    Оценка:
    -0 +0

    изкуството
    42 Отговор

    До коментар #28 от "Чичо Гошо":


    Целта на изкуството е да ни откъсне от реалността. Вие, като добър архитект, се придържате към изкуство, което да е дълготрайно.
    Но Кристо прави нещо което ще е само няколко дни. Един миг и после го няма. Като лъч, който променя стереотипи, разбива действителността. За малко.
    Обичам дърветата. Като че ли през седмица си сменят "фасадата". И е красиво, и е приятно и отпускащо. Колко приятно би било и сградите, които и вие създавате, да могат същото?! Дано поне малко помечтая, ето - щом може арката да си промени фасадата, защо в бъдеще и останалите сгради не могат да си сменят фасадите ....

    Оценка:
    -0 +0

    ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


    ТОП 5