Last news in Fakti

10 Януари, 2003 00:00 1 409 0

През лятото може да бъде завършен ремонтът на предгаровия площад

  • много-
  • площад-
  • ротондата-
  • предгаровия-
  • време-
  • години-
  • реконструкцията-
  • където-
  • преди-
  • гарата-
  • търговски-
  • бъдат-
  • които-
  • обекта-
  • конструкцията-
  • доста-
  • предвижда-
  • страна-
  • практика-
  • пътниците-
  • голям-
  • между-
  • “христо-
  • ботев”-
  • автобусите-
  • начин-
  • централна-
  • работ
, Един от проектите за покриване на ротондата е бил със стоманени фермиПреди няколко месеца започна работа по реконструкцията на площада пред Централна гара София. Доста време преди началото на строително-монтажните работи имаше разправии с наематели на търговски обекти, разположени в един от най-големите подлези на столицата. В момента се работи по реконструкцията на двете нива на предгаровия площад. Засега е разкрито горното - на кота нула. Махната е старата вертикална планировка и е достигнато до стомано-бетоновата конструкция, градена в началото на 70-те години. В подлеза също са премахнати много от търговските обекти и е вкарана строителна механизация.
Сега се прави саниране на стомано-бетоновата конструкция. Оказва се, че във фугите, където е имало течове, тя не е в добро състояние - бетонът е изнесен от водата, а арматурите са ръждясали. Подобни поражения има и на места, където през конструкцията са минавали комуникационни отвори. Металните колони също са силно кородирали, което налага тяхното саниране. След време ще започне и усилената работа на по-ниските нива - минус 5 и минус 10, където ще се прави разчистване и реконструкция. Въпреки лошото състояние на отделни елементи от конструкцията на ротондата специалисти, участващи сега в работата на обекта, коментират, че нейният

първоначален проекте много добър
и е мислено в перспективата. Оразмеряването е направено за доста по-големи натоварвания. Автори на стария проект за строителството на предгаровия площад са архитектките Станева и Даскалова. И сега при реконструкцията са наети специалисти, които навремето, преди близо 30 години, са участвали в строежа - инж. Андреева, инж. Аладжем. Хората от онези години са като живата памет на обекта. Една от причините те да бъдат привлечени отново е, че много от проектите не са запазени в архивите. При сегашната реконструкция много малко са местата, където ще се поставят допълнителни елементи за укрепване. Инж. Божидар Младенов е автор на проектите за конструкционната част от реконструкцията на предгаровия площад.
Около сега съществуващата пластична композиция в средата на ротондата ще се монтира

ефектна тенто-вантоваконструкция
Площта й ще бъде 4 хил. кв. м и ще се изгражда за първи път у нас. На Балканите засега единствено в Турция има правени подобни съоръжения. Конструкцията ще представлява на практика огромна палатка, окачена на голям стоманен пръстен, която ще покрива ротондата. Пръстенът от своя страна виси на въжета, окачени на носещите пилоти. Статиката на конструкцията е изчислена от специалисти в УАСГ - доцентите Даков и Чуканов. Архитектурният проект е дело на архитектите Милан Добрев и Жеко Тилев. Материалът, от който ще е направено покритето, е синтетичен и ще бъде внесен от чужбина. Едно от най-големите му предимства е свойството да не задържа мръсотии и по време на дъжд да се самопочиства. На общинарите са били предложени и други два вида конструкции за покритие над ротондата, но е била избрана висящата тента.
Под тентата на горното ниво ще се акцентира на развлеченията - ще има много открити и закрити заведения, които ще бъдат разположени амфитеатрално на тераса. Предвижда се да има и детски кът за игри.
На долното ниво по-силно ще е застъпена търговската част. Ще има 120 търговски обекта, които ще се дават под наем. Те ще бъдат изградени на модулен принцип с възможност да се обединяват или разделят. Единичната площ на всеки отделен модул е 25, 35 и 45 кв. м, но има и по-големи. На кота минус 5 ще има и голям ресторант и дискотека.
Идеята е двете нива да се обособят като един голям търговски център, който да обслужва не само намалелия поток от пътуващи по маршрутите БДЖ, но и жителите на цялата столица. За да не се пречи на пътниците, са предвидени транзитни зони.
За да се улесни трафика на хората, между различните нива ще има

10 остъклени асансьора
Те ще дадат възможност за безпроблемно придвижване на хора с увреждания, за пътници с много багаж и майки с малки деца и детски колички. За съжаление съвременните ескалатори са много скъпи и за това на първо време подобни глезотии не се предвиждат на територията на различните нива на реконструирания предгаров площад. Най-евтиното подобно съоръжение струва над 150 хил. лв.
Старите ескалатори в ротондата (на входа на Централна гара) от години не работят. Те са собственост на обеднялата държавна железница. Неизползваемите съоръжения сега са границата между общинската и държавната собственост. Проектът за реконструкция на предгаровия площад на практика стига именно до първите стъпала на този ескалатор.
Преди години се обсъждаха идеи спирките на рейсовете, които сега са от южната страна на предгаровия площад, да бъдат преместени в непосредствена близост до големия салон на гарата. По този начин щеше да се спести на пътниците дългото ходене на големи разстояния. Подобна идея не се застъпва в сегашните планове. Причината е, че улицата, разположена в непосредствена близост до чакалнята на гарата, е много тясна и няма да е в състояние да поеме големия транспортен трафик - 5-6 автобусни линии, а също така и маршрутките и такситата. Сега се разработва друг вариант -

предвижда се преместване на спирките
на автобусите на масовия градски транспорт. Те ще поставят от северната страна на бул. “Княгиня Мария Луиза” и от южната на ротондата. По този начин почти наполовина ще се съкрати разстоянието от подлезите на коловозите, където се качват и слизат пътниците от влаковете до автобусните спирки. Автобусите вече ще захождат към гарата не откъм бул. “Христо Ботев”, а по бул. “Княгиня Мария Луиза”, след което ще правят ляв завой по бул. “Христо Ботев” и оттам по бул. “Сливница” ще продължават по досегашните си маршрути. След време, когато бъде построен и несъществуващият сега бул. “Данаил Николаев” (по-точно неговото продължение), автобусите (след пл. “Сточна гара”) ще се движат по него и ще стигат доста по-бързо до гарата. Най-вероятно още през 2003 г. се планува да се прави подземна връзка покрай магазин “Деница” до бъдещата автогара, чието изграждане е още в проект.
В по-далечно бъдеще, когато България и в частност нейната столица се видят с повече пари, реконструираната ротонда ще бъде свързана със станция на метрото и по-точно на неговия лъч север юг. От него засега е готова само подземната отсечка от кръстовището на булевардите “Витоша” и “Патриарх Евтимий” до хотел “Хемус”. По всяка вероятност метростанцията ще бъде разположена в зоната между ул. “Опълченска” и бул. “Христо Ботев”.
Предвижда се да се реконструират и останалите зони на подлеза пред гарата. Ще бъде възстановена водната стена. Близо до нея е предвидено също да има заведения и магазини. Сегашните

ориенталски сергииняма да ги има
На всички изходи на подлеза ще има асансьори.
На практика след завършване на реконструкцията на предгаровия площад той трябва да се превърне в удобен за използване търговски и комуникационен възел на столицата. Оптимистичните прогнози сочат време за завършване на строителните работи през лятото на тази година.
На обекта няма главен изпълнител, неговата роля е поета от общинската фирма “Софинвест”. За отделни елементи от проекта се организират търгове. По този начин от общината се надяват да намалят разходите. При положение, че имаше голяма фирма-главен изпълнител на проекта, то тя също би наела подизпълнители, но нейната цена би била по-висока. По непотвърдени данни стойността на реконструкцията на предгаровия площад и подлезите ще е около 3,5 млн. долара. За толкова пари бе изграден преди време и правителственият VIP аерогара София. Естествено за луксозната чакалня

за големците средства бяха намерени по-бързо,
отколкото за предгаровия площад, където обикновените хора мъкнат своите куфари на стотици метри и не ги чакат служебни коли. По всяка вероятност сумата ще нарасне, защото все още не се знае какво е състоянието на инфраструктурата. Специалистите предполагат голямо износване на част от съоръженията. Преди тридесетина години, когато предгаровият площад и ротондата са пуснати в експлоатация, натоварването на зоната е било доста по-малко. Там е имало само една сладкарница и 6 павилиона и са били отправяни криктики, че е много наситено с търговски обекти. Досега будките и сергиите бяха много повече и все пак оставаше място за минаване. При положение, че се наложи подмяна и по-тежки ремонти, оскъпяването е неизбежно.
За построяването на новия булевард, свръзващ пл. “Сточна гара” и Централна гара през митницата (продължение на бул.”Ген. Данаил Николаев), ще са необходими към 15 млн. долара.

Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА