Last news in Fakti

1 Февруари, 2003 00:00 681 0

НДСВ и ДПС елиминираха съда от приватизацията

  • закона-
  • правителството-
  • според-
  • приватизацията-
  • които-
  • промени-
  • дружества-
  • купувач-
  • закон-
  • николай-
  • приватизация-
  • сигурност-
  • “булгартабак”-
  • трябва-
  • заяви-
  • върховния-
  • сделка-
  • контрол-
  • административен-
  • решение-
  • националната-
  • списъка-
  • промените-
  • съвет-
  • предс
Промените в закона за приватизация, които отнемат от съда и дават на правителството последната дума по сделките за продажба на стратегически предприятия, минаха на първо четене в парламента с гласовете на НДСВ и ДПС. За пръв път в политическата практика на 39-то Народно събрание 10 жълти депутати гласуваха против предложението на Министерския съвет. Против бяха Никола Николов, Пламен Кенаров, Мариана Асенова, Димитър Стефанов и Теодора Литрова. Мима Ненкова, Мария Гигова, Клара Петрова, Николай Чуканов и Николай Бучков се въздържаха.
Поправките вече втора седмица са обект на оживени коментари в общественото пространство. За всички е ясно, че целта на законопроекта е да разсече гордиевия възел на продажбата на тютюневия холдинг, както и да предотврати възникването на подобен хаос с отмяна на решения на АП от страна на съда.
Седем министри са сложили подписите си като вносители под одобрения от правителството законопроект за промени в приватизационния закон - Георги Петканов, Николай Василев, Милен Велчев, Пламен Петров, Мехмед Дикме, Милко Ковачев и Николай Свинаров. Самият вътрешен министър представи проекта на специална пресконференция на 22 януари и обясни, че изготвянето на приложението към него с имената на 12 дружества е съгласувано с Националната служба за сигурност и военното контраразузнаване.

Поправките в закона
Промените в закона за приватизация предвиждат специален ред, по който ще се продават дружества, свързани с националната сигурност. Новият ред ще се прилага при приватизацията на повече от половината от държавния дял в дружества, в които правителството притежава над 80% от акциите. Този текст обаче на практика се обезсмисля, тъй като компаниите, попадащи под разпоредбите му, са изброени изчерпателно в специално приложение към законопроекта на кабинета. Засега в списъка влизат 12 фирми, но от правителството вече обявиха, че той е отворен. За приватизацията на тези дружества се изключва възможността за контрол от страна на съдебната система. Конкурсите ще се провеждат от АП, купувачът ще се избира от правителството и ще се одобрява или отхвърля от парламента. Двете институции ще могат да спират приватизационната процедура, а актовете на агенцията и Министерския съвет няма да може да бъдат обжалвани пред Върховния административен съд и протестирани от прокуратурата. За да обхване и казуса “Булгартабак”, в закона ще бъде записано, че процедурите, за които има подадени оферти, но няма решение за избор на купувач, ще бъдат продължени по новия ред. Това, което усложнява бързия избор на купувач за тютюневия холдинг, е изтеклата валидност на офертата на единствения нискорисков кандидат, подкрепен от “Дойче банк”, както и окончателното съдебно решение за невалидност на тяхната оферта, обясняват юристи.
Промените ще създадат опростен и леснодействащ механизъм за продажба на предприятията, без той да може да бъде блокиран, заяви вицепремиерът Николай Василев. Причината “Булгартабак” да се включи в списъка на стратегическите дружества е, че фирмата държи цял отрасъл, изхранващ значителна част от населението, и евентуалният й крах ще доведе до сериозни социални сътресения, които могат да застрашат националната сигурност, изтъкна той. Холдингът и дъщерните му дружества са един от основните източници на приходи за бюджета. От данъци, мита и акцизи върху продукцията им в хазната всяка година постъпвали 600-700 млн. лева. И ако тези постъпления се стопят поради продажбата на фирмата на неподходящ купувач, това според вицепремиерът можело да застраши финансовата стабилност в България.
Правителството като че ли избира

най-ефективния изход
от създадения хаос около сделката с Булгартабак. Няма да се налага парламентът да гласува необжалваемост на сделките със задна дата (каквото беше предложението в края на миналата година), нито пък да се приема специален закон, който да определя конкретен купувач на холдинга, което щеше да създаде трудно преглъщаем прецедент. При останалите варианти, които се обсъждаха в публичното пространство - създаване на нова холдингова структура, която да поеме приватизацията, или използване на съществуващата Банкова консолидационна компания, процедурата по прехвърлянето на правомощията щеше да бъде твърде дълга.

Най-спорният момент в законопроекта
е отнемането на възможността актовете на Агенцията за приватизация, включително и на нейния надзорен съвет, както и тези на Министерския съвет да подлежат на обжалване и протест по реда на Закона за административното производство и Закона за Върховния административен съд. Объркването става пълно с преходните и заключителните разпоредби на проектодокумента. Според тях конкурсните процедури за приватизация на дружествата от приложения списък, за които има подадени окончателни оферти, но няма обявен победител, ще приключат по новите текстове. Това означава, че специалното законодателство ще се приложи за “Булгартабак”, за която изборът на купувач бе отменен от Върховния административен съд. Но не и за БТК, при която протестът срещу избора на купувач бе отхвърлен от съда.
Председателят на Върховния административен съд Владислав Славов заяви, че не вижда как опитът да се говори за национална сигурност ще даде сериозни аргументи за конституционната съобразност на новия закон. Той е категоричен, че от решението на ВАС е ясно как трябва да продължи процедурата за “Булгартабак”. И тъй като тя е висяща, все ще има някакъв акт, който да подлежи на съдебен контрол (въпреки новия закон). Според Николай Василев обаче при подготовката на промените в закона за приватизация е обърнато специално внимание на пълната им съвместимост с текстовете на конституцията.
Управляващото мнозинство трябва да поеме политическата отговорност за приватизацията на обекти с национално значение, каза лидерът на ДПС Ахмед Доган. Той коментира, че при наличието на съдебна система, която блокира дейността на правителството и на АП, законодателят е бил принуден като крайна мярка да премине към този вариант на промени в закона. Според него текстовете трябва да се шлифоват от гледна точка на евентуалното противоречие със съответните текстове в Конституцията.
Според източници от средите на управляващите по време на обсъжданията за измененията в закона за приватизацията лидерът на ДПС Ахмед Доган е поел твърд ангажимент, че президентът Георги Първанов в никакъв случай няма да наложи вето.
Според БСП и СДС формулировката “Национална сигурност” е неясна, а елиминирането на съдебния контрол в приватизацията гони чуждите инвеститори от България. На заседанието на икономическата комисия те предложиха в списъка на стратегическите обекти да се включат още АЕЦ, БДЖ, пристанищата и летищата.

СДС
не гласува при първото четене промените в закона за приватизацията. Лидерът на партията Надежда Михайлова обясни, че предложените промени по същество показват фиаското на политиката на правителството в сферата на приватизацията. “Законите са съвсем ясни, както вървят - първо закон за един човек, после закон за една сделка, на края за един човек, който трябва да сключи една сделка. Аз лично съм потресен от текстовете, които се внасят в НС. Като юрист не мога да ги приема. Това е ужасяващо”, заяви зам. -председателят на синята партия Емануил Йорданов.
Според синия депутат Никола Николов позицията на ОДС винаги е била в подкрепа на приватизацията и за недопускане до участие в нея на кандидати, които заплашват националната сигурност, но предложението на правителството за промени в закона не е добро решение за приватизационната процедура за Булгартабак. Той препоръча тя да се върне към началото си и да не се отнема правото на съдебен контрол.

“Коалиция за България”
също не подкрепи правителствения законопроект. Според Михаил Миков с предвижданите промени едни и същи органи ще имат законодателни функции, ще вземат решения и ще контролират самите себе си. Миков допълни, че в списъка със стратегически компании не фигурират пристанищата, летищата, БДЖ и АЕЦ “Козлодуй” и определи закона като ситуативен.
Румен Овчаров директно определи целта на проекта като възможност за сключване на сделка за “Булгартабак” с кандидата на Дойче банк “Тобако Кепитъл Партнерс”. Според него за тази сделка наистина е необходимо законодателно решение, но то не е предлаганото от правителството.
Още преди гласуването и дебатите по проекта председателят на парламентарната група на НДСВ Пламен Панайотов заяви категорично пред журналисти, че ако президентът Георги Първанов наложи вето над поправките, управляващата коалиция ще ги прегласува автоматично, без никакви промени.

Виолета СТОЕВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА