Last news in Fakti

25 Април, 2003 00:00 2 586 0

Единната информационна система ще улесни проверките за тежести

  • тежести-
  • имоти-
  • нотариусите-
  • вписвания-
  • агенциите-
  • недвижими-
  • които-
  • имота-
  • проверка-
  • между-
  • вписванията-
  • върху-
  • службата-
  • книгите-
  • проверката-
  • службите-
  • правят-
  • сделка-
  • окаже-
  • недвижими имоти-
  • тежести върху-
  • постоянна компютърна връзка
Подготовката на една сделка неслучайно отнема месеци. При всяка покупко-продажба на недвижим имот посредниците по сделката правят задължителна проверка за тежести - недостатъци на имота, които намаляват цената му. Всяка една тежест, за която купувачът не е знаел при извършването на сделката, впоследствие може да му създаде проблеми., С постоянна компютърна връзка между службите по вписвания, агенциите за недвижими имоти и нотариусите, проверката за тежести ще е по-бърза и леснаАко имотът се окаже продаден, на практика той не може да бъде купен, т. е. продажбата му е нищожна. Ако се окаже ипотекиран, новият собственик става длъжник. Ако правото на ползване е прехвърлено на трети лица, други хора ще живеят в купения имот. Официалният документ за липсата или наличието на вещни тежести е удостоверението за тежести, което се изисква от Службата по вписвания и се заверява от нотариус. За съжаление понякога може да се появи
разминаване между документите и действителното състояние на имота.
Проблемите идват от това, че при вписванията в столицата се получава разлика от два дни при удостоверяването на тежести върху даден имот - документът се издава 48 часа след извършването на проверката. Доста често се получава в две удостоверения за тежести, направени за един и същ имот, но от двама служители, да има несъответствия (например в едното да не е открита законна ипотека 1990 г.). Това е така, защото от края на 1990 г. до 1998 г. информацията в Службата по вписвания е въведена в компютър и имотните данни се откриват с въвеждането на име и ЕГН на собственика. Тук сравнително лесно се извършва проверка за тежести върху имота.
От 1998 г. насам може да се прави справка и поимотна партида. Освен трите имена и ЕГН, се вписва и административният адрес и кадастралната основа. При проверка всички имоти на посоченото лице излизат в разпечатката, както и кой имот колко пъти е бил продаван през годините.
Големият проблем идва от факта, че информацията до 1990 г. се издирва чрез ровене в книгите. Често документите са стари и не се четат и може да бъдат допуснати грешки, понякога името на един и същ човек е записано по два различни начина. Има случаи, в които хората се легитимират със стари документи отпреди 1990 г., а впоследствие се оказва, че има искова молба, нотариалният акт е развален и това е отбелязано, но не е открито. В други случаи излизат изплатени, но незаличени ипотеки.
Ако се окаже, че има разминаване между книгите за вписване и официалното удостоверение за тежести, валидно е записаното в книгите. Това спестява евентуални проблеми на нотариусите или агенциите - посредници при дадена сделка, но не може да реши проблемите, които възникват за купувача при вече извършена сделка.
Системата буксува
и едва ли е такъв проблем от Министерството на правосъдието да се назначат примерно още трима щатни служители в Службата по вписвания, за да се облекчи работата по справките, коментират нотариуси.
С идеята за улесняването на проверките за евентуални тежести върху имотите Национално движение за недвижими имоти обсъжда с Нотариалната камара възможността за създаване на единна информационна система между районните служби по вписванията, агенциите за недвижими имоти и нотариусите. Идеята е службите по вписванията, агенциите за недвижими имоти и нотариусите да имат постоянна компютърна връзка, за да могат да правят веднага проверка за движението на имота. Така проверката за тежести ще е по-бърза и лесна. Подобен пилотен проект от няколко месеца работи във Варна и резултатите са много добри, отчитат от НСНИ. От години обаче се знае, че
службите по вписвания нямат финансовия ресурс
за осъществяването на подобен проект. В момента се прави проучване колко средства ще са необходими за хардуер и софтуер на програмата, след което ще се търсят няколко възможности за финансирането на проекта. Едната е с помощта на правосъдното ведомство да се кандидатства за пари от предприсъединителните фондове на Европейския съюз. Друга е в бъдеще нотариусите и агенциите да плащат месечна такса, срещу която да могат свободно да правят проверки за интересуващите ги имоти. Възможно е и международните организации, на които е член сдружението, също да подпомогнат финансово начинанието, обясниха от НСНИ.
Елена Маркова
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА