9 Май, 2003 00:00 980 0

Мостът „Георг Вашингтон" е четвърти по дължина в света

  • моста-
  • изграждането-
  • мостът-
  • които-
  • вашингтон-
  • георг-
  • долара-
  • палуба-
  • късно-
  • кулите-
  • проекта-
  • време-
  • манхатън-
  • височина-
  • започва-
  • кабелите-
  • двете-
  • строеж-
  • откъм-
  • състоят-
  • хъдзън-
  • георг вашингтон-
  • млн долара
Още през 1906 г. в кметството на Ню Йорк предлагат да се построи мост над река Хъдзън между 179-та улица в Манхатън и форт Лий. Тогава към градската управа е учредена и комисия за разработка на проекта и набиране на средства., Откъм Манхатън носещата кула е стъпила на сушатаГлавните изисквания са мостът да е достатъчно високо, за да позволява преминаването под него на морски съдове, и съоръжението да е с голяма пропускателна способност. Дори в началото на миналия век в най-големия американски град транспортният трафик е много натоварен.
Първите разработки на проектите започват през 1916 г. С тях се заема главно Отмар Аман. За разлика от други той предлага мостът да се строи на сравнително най-тясното място на реката и да е съобразен с
комуникационните нужди на мегаполиса
Аман се опитва да спечели подкрепата на държавните железници за да пуснат жп линия по него. Доста време трябва да се убедят и градските власти в необходимостта от строеж на съоръжението. В 1923 г. са представени 3 проекта за моста, които са отхвърлени. Те предвиждат изграждането на висящ мост с няколко двойки кули. Първият от тях е на самия Аман.
Едва през 1925 г. той получава подкрепа от управлението на нюйоркското пристанище. Те го упълномощават да стане основен проектант на моста и главен инженер за неговото изграждане. Първоначално Аман прави проект за висящ мост с дължина между кулите 823 м, по-късно обаче го преработва и разстоянието е увеличено до 1066 м. Разработката и монтажа на системата от кабели, на които мостът виси, е възложена на фирмата Jonh A. Roebing, чието дело е Бруклинския мост в Ню Йорк. Всеки от четирите кабела на моста "Георг Вашингтон" са състоят от 61 големи кабелни жила, които се състоят от 434 кабела. Те се опират на 4 седла (по две на двете кули), тежащи по 180 тона. Кабелите, на които виси мостът, са захванати в огромни анкери на сушата. За изграждането им са използвани 350 хил. т бетон. Общата дължина на стоманените въжета, използвани за кабелите, е 172 163 км.
В една от първите разработки на проекта има идея кулите да са от железобетон и да са облицовани с камък, като бъдат оформени в готически или бароков стил. По-късно обаче Аман се спира на варианта конструкцията им да бъде изцяло от стомана.
Кулите са с височина 195 метра
и всяка тежи по 20 хил. тона. Едната кула откъм форт Лий е разположена на 23 м от брега на р. Хъдзън, докато другата - откъм Манхатън, е на сушата. Така се компенсира по-малката височина на брега. Двете кули се състоят от 12 модула, които са издигани с подемни устройства и съединявани постепенно към кулата. По време на изграждането на моста те са по-високи дори от някои небостъргачи в Манхатън. Изграждането на моста изисква и строеж на сложни пътни съоръжения към него.
Мостът "Георг Вашингтон" е завършен на 25 октомври 1931 г. - осем месеца по-рано от предвиденото. Стойността на строежа е 59 млн. долара. По време на изграждането загиват 12 работници. Още преди да бъде изграден има различни предложения за името на моста - "Мост река Хъдзън", по-късно той е наричен "Палисад", "Форт Лий", "Колумб". През 1930 г. е решено той да се казва "Мемориален мост Георг Вашингтон". След в време той започва да се именува само "Георг Вашингтон".
На откриването на грандиозното съоръжение се събират 30 хил. души. Сред официалните гости са кметът на Ню Джърси Морган Ларсон и на Ню Йорк Франклин Д. Рузвелт, който две години по-късно става президент на САЩ.
През 1946 г. се прави първата реконструкция на моста и се монтират допълнителни пешеходни и велосипедни пътеки от двете му страни. Първоначално мостът "Георг Вашингтон" е само с една палуба за движение. През 1959 г. след изследване на надеждността на конструкцията започва строеж на
второ ниво, разположено под първото
Строително-монтажните работи се извършват, без да се спира движението по моста. Долното ниво е с височина 4,58 м и е изградено от 76 стоманени секции. Даже с новата по-ниска палуба височината на моста над водната повърхност на р. Хъдзън е 65 м. Увеличаването тежестта на моста изисква и известна пренастройка на направляващите колела на кабелите, разположени в седлата по върховете на кулите. Увеличената пропускателна способност на моста налага и изграждането на нови пътни артерии в Ню Йорк. Долната палуба на моста е завършена на 29 август 1962 г.
През 1970 г., за да се избегнат задръствания на самия мост, на входовете му се поставят бариери. Всеки ден по моста минават по 300 хиляди автомобила. През 1999 г. започва ново осъвременяване на съоръженията по него. Подменени са електрическата мрежа и системите за аварийно спиране на движението. Ремонтирани са част от горната палуба и дренажните канали. За целта са похарчени 38 млн. долара. През 2000 г. са отделени още 2 млн. долара и е монтирано ново празнично осветление на моста. То се включва с пълна мощност само при специални случаи. През миналата година започна пребоядисването на носещите кули и на външните части на хоризонталните палуби. Старата оловна боя се премахва. Металните повърхности се поцинковат, след това се слага междинен пласт от епоксидна смола и накрая се нанася боя от уретан. Реализацията на проекта струва 85 млн. долара и се предвижда да завърши през 2005 г. От началото на следващата година се предвижда две от пътеките да бъдат отделени за високоскоростно преминаване на моста, естествено срещу солидно заплащане. Плащането ще става предварително и от автомобила към касиера ще се подава кодиран сигнал, потвърждаващ изрядността на платеца. От 2005 до 2009 г. ще започне изграждането на нова компютъризирана система от светофари, регулиращи автомобилния трафик в подходите към моста.
picture:.bmp,Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА