3 Юни, 2003 00:00 626 0

Мнозинството прокарва на тъмно концесиите на летищата

  • закона-
  • мирчев-
  • гражданското-
  • въздухоплаване-
  • такси-
  • страна-
  • поправка-
  • летищата-
  • комисия-
  • инфраструктурата-
  • концесия-
  • йордан-
  • димитров-
  • които-
  • концесиите-
  • варна-
  • трябва-
  • опозицията-
  • пътниците-
  • главна-
  • администрация-
  • средствата-
  • държавата-
  • транспортното-
  • к
Наплъно възможно е мнозинството да приеме на тъмно, без становището на Министерския съвет поправка в Закона за гражданското въздухоплаване, която дава право на частни концесионери да стопанисват гражданските летища във Варна и Бургас, да събират таксите от тях и да ги използват за модернизирането на инфраструктурата, заяви депутатът от ОДС Благой Димитров. Изключение се прави само за летището в София, което е обвързано с изплащането на международен заем за реконструкцията. Проектът, който предвижда тази поправка, е внесен от царските депутати Мирослав Севлиевски и Йордан Мирчев, който е и председател на транспортната комисия в парламента. Това обяснява и скорострелното приемане на поправката от транспортната и икономическата комисия в парламента, твърдят от опозицията. Миналата седмица проектът беше депозиран за разглеждане в пленарната зала и предстои най-късно до края на тази седмица да бъде гласуван на първо четене.
Това е в противоречие със Закона за концесиите още повече че няма становище на Министерския съвет, който съгласно Закона за концесиите трябва да одобрява отдаването на концесия на летищата, казва Благой Димитров. В случая няма внесено предложение от транспортното министерство до премиера и финансовия министър и становище на кабинета по този въпрос, категоричен е Димитров. Благой Димитров е предложил поправката в Закона за гражданското въздухоплаване да отпадне от дневния ред на парламента, но мнозинството е гласувало против. Ако проектът бъде подложен на обсъждане в пленарната зала, ще сезираме Конституционния съд за нарушаване на Закона за концесиите каза още Димитров.
В момента държавата определя таксите за кацане на въздухоплавателните средства и за пътниците. Средствата от тези такси, които годишно постъпват в държавния бюджет чрез главна дирекция Главна въздухоплавателна администрация, са около 25 млн. USD.
При положение че бъде гласувана поправка, за първи път в историята на гражданското въздухоплаване у нас държавата доброволно абдикира от правомощията си и ги оставя в ръцете на частни концесионери. Летищата формират приходите си само от търговска дейност по обслужването на самолетите и пътниците. Държавните такси отиват в бюджета, а част от тях се преразпределят под формата на инвестиции за инфраструктурата на авиопортовете. Новата поправка не нарушава Закона за концесиите, контрира единият от вносителите - Йордан Мирчев. Чл. 25 от закона казва, че концесионното възнаграждение ще бъде използвано за модернизиране на инфраструктурата на обектите, допълва Мирчев.
Ако влезе в сила проектозаконът, той ще даде право на концесионера да определя каква част от преразпределените средства ще отиват за инфраструктурата, твърдят от опозицията. В него е записано, че летищните такси се събират от концесионера при условия, определени в решение на Министерския съвет за предоставяне на концесия и концесионен договор. По този начин със самия акт на даване на концесията Министерският съвет автоматично губи част от приходите, които влизат в държавния бюджет.
В проекта липсва текст за това, че летищната администрация ще събира таксите, а се казва само, че ще се събират летищни такси. Преди време зам.-министърът на транспорта Милчо Миланов заяви, че главна дирекция Главна въздухоплавателна администрация временно трябва да остане контролният орган, чрез който средствата от таксите да постъпват в бюджета. Това обаче липсва в проекта на Мирчев и Севлиевски. Според изискванията на ИКАО летищата са носители на собствеността и летищните оператори трябва да събират средствата, които ще гарантират инвестициите за инфраструктурата. Вероятно тук вносителите са намерили пролука в международните правни норми, с които и ние като член на ИКАО трябва да се съобразяваме. Иначе би се възприел като невежество фактът народните представители да не знаят, че само публичната администрация има право да прибира парите за ползване на публичната държавна собственост.
Основният аргумент в защита на поправката в Закона за гражданското въздухоплаване от страна на транспортното министерство е, че летищата във Варна и Бургас спешно се нуждаят от инвестиции заради увеличението на пътниците, преминаващи през тези авиопортове. За последните три години пътниците, преминаващи през летището във Варна, са нараснали на 1.100 млн., а през летището в Бургас - на 1.800 млн., твърди Йордан Мирчев. Отдаването на авиопортовете на концесия ще гарантира 130 млн. EUR за 10 години, заяви пред икономическата комисия Златолина Мукова, зам.-министър на транспорта и съобщенията. Навсякъде по света концесионерите се интересуват от приходите от търговска дейност и никъде не им се вменяват държавни задължения, коментират експерти. Отдаването на концесия на летищата ще съхрани монопола на един летищен оператор, независимо дали той ще бъде наш или чужд, твърдят от Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/. Особено по начина, по който се готвят концесиите в Закона за гражданското въздухоплаване, категорични са от АБА. Обичайната практика в западните страни е предварително да се обявяват условията, на които трябва да отговарят участниците, след това да се одобрява кандидатът и накрая да се предостави теренът, който да се експлоатира за определен период.
У нас няма никакви критерии към кандидатите твърди Петко Пехливанов, консултант към АБА. Има само вълчи апетити от страна на хора във властта да сложат ръка на морските ни летища Варна и Бургас за период от 30 г., казва експертът. В проекта на депутатите Мирчев и Севлиевски няма и текст за това, кой ще определя размера на събираните такси. От една страна, държавата задължава концесионера да финансира дейностите по обезпечаване сигурността и безопасността на полетите при условията, определени в концесионния договор. От друга страна, това противоречи на международните изисквания на ИКАО, свързани с безопасността на полетите, защото животът на хората и сигурността на летищата се предоставят на частно юридическо лице. Това за пореден път доказва тезата, че държавата абдикира от своите задължения, категорични са експертите.
Интересна е метаморфозата по отношение на промените в Закона за гражданското въздухоплаване от страна на вносителите. Първоначално транспортното министерство подготви проектозакон, според който се създаваше Национална компания Летища, която по подобие на НК Пристанища трябваше да стопанисва авиопортовете и да ги отдава на концесия. Проектът дори беше внесен в транспортната комисия в парламента, но разглеждането му се отложи заради несъгласието на опозицията с много от постановките в него. Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев до неотдавна защитаваше идеята за създаването на НК Летища, която щяла да реши проблема с набирането на средства за летищната инфраструктура. По-късно обаче се появи само поправка в Закона за гражданското въздухоплаване, внесена вече не от транспортното ведомство, а именно от Йордан Мирчев и колегата му Мирослав Севлиевски. Запознати твърдят, че мнозинството е предприело този ход, защото е получило ясен знак от опозицията, че промените няма да минат. И тази поправка също ще срещне съпротива от страна на опозицията, коментират депутати и от самото НДСВ. В икономическата комисия миналата седмица варненският депутат Алекси Алексиев от НДСВ е заявил, че поправката в закона не дава гаранция, че средствата от такси ще бъдат разпределяни за инфраструктурата, защото само от летището във Варна т. г. са били преведени 20 млн. USD в бюджета, а печалбата е била 7-8 млн. лв.
picture:2,20030603_6.bmp,


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА