13 Юни, 2003 00:00 5 669 0

Много римски пътища и мостове са запазени до днесСофийски имоти

  • римляните-
  • мостовете-
  • каменни-
  • мостове-
  • моста-
  • империята-
  • римските-
  • съоръженията-
  • блокове-
  • имало-
  • градени-
  • съоръжения-
  • осигурят-
  • каменен-
  • около-
  • време-
  • пътища-
  • твърдят-
  • някои-
  • пътищата-
  • метрополията-
  • европа-
  • земите-
  • останали-
  • каменни блокове-
  • във вечния г
Източници от древността сочат, че персийският цар Дарий е построил мост между Европа и Азия на Босфора. По него преминали неговите войски, които отивали на война срещу скитските племена. Някои твърдят, че първите мостостроители са били траките, живели по нашите земи.
, Портите на моста АлканараЕдва през втори век след Хр. римляните започват голямо строителство на пътища и мостове в завладените територии на Балканския полуостров. Пътищата в тази част на Римската империя са били жизнено необходими, защото са осигурявали връзките на метрополията с по-далечните й провинции в Югозападна Азия. Мостовете били част от транспортната мрежа на римляните. По нея те превозвали кехлибара от земите на Балтика, среброто от Скития и восъка на даките.
Истински подвиг е било по онова време да се построи мост. Наличието му показвало възможностите на владетелите да управляват държавата си. Край днешния път от София за Лом, край село Кутловица има старо мостче. В каменната му дъга е била взидана плоча. Надписът на нея съобщава, че под нея е прахът на римлянинът Луций Антонин, за когото скърбели синовете му Касиян, Мелиор и Сенека.
Съоръженията били строени солидно
с настилки от камък. Фрагменти от тях са останали запазени и до наши дни. Римските строители използвали тайната на траките да строят мостовете, без да използват варови разтвори, а само каменни блокове. По тази технология са били градени тракийските крепости в равнините и планините.
picture:3,20030613_141.jpg, Някои от мостовете са били с бойн кули за защитаМного от запазените римски мостове днес се намират в Испания. Най-големият от тях е Алканара и е изграден над река Тахо. Името на моста е от епохата на арабското нашествие по земите на Пиринейския полуостров. Мостът е висок около 60 м, което за времената на империята на цезарите е истинско строително постижение. Дължината му също е впечатляваща - 214 м. В двата му края има каменни арки, където по всяка вероятност в древността са били монтирани порти. До самия мост е и гробът на неговия строител - римлянинът Каиус Джулиус Лацер. Върху един от камъните на великолепното съоръжение се четат следните думи, написани от неговия строител: "Оставям завинаги моста във вековете на света".
Немалко изследователи на римската история твърдят, че римляните
наследили строителните умения от древните етруски
От тях те са се научили да правят арки от каменни блокове, като по този начин постигат изключителна якост на конструкцията. Почти всички елементи на мостовете са правени от добре издялани твърди камъни. Така се постига максимално прилепване на отделните каменни блокове и по-малки напрежения в конструкцията. Римляните са използвали тежестта на каменните блокове, за да постигнат по-голяма здравина на съоръженията. Някои историци твърдят, че римляните са изобретатели на цимента и бетона.
Немалко летописци определят Рим като цивилизация на инженерите и строителите. Римските инженери са участвали във военните походи в различни краища на Европа, Близкия изток и Северна Африка. Те са били важна част от армията на империята. Задачата им е била да организират изграждането на жизненоважните за държавата инфраструктурни съоръжения. Умението да се строи е било важна предпоставка за правене на кариера в държавната йерархия на древния Рим.
В средата на първи век преди Хр., по време на похода си към земите на днешна Германия Цезар заповядва изграждането на
първия каменен мост над Дунава
По мостове, градени в римско време, са минавали милиони хора, много нашественици с тежките си колесници. В миналия век по тях са минавали дори танкове и съоръженията са останали здрави. Подобен пример е мостът над р. Аппия в Италия. Той е изграден през 312 г. пр. Хр., а се използва и до днес.
Рим е владеел почти цяла Европа. Една от най-важните задачи на метрополията е била да се осигурят добри комуникации до най-отдалечените точки на римските владения. Според военната стратегия на римляните пътищата и съоръженията, градени от тях, е трябвало да осигурят възможност на легионите
да стигнат за не повече от шест седмици
до най-отдалечения ъгъл на империята. В течение на половин хилядолетие римските войници не само са воювали и побеждавали своите врагове, но и са строяли пътища, мостове, аквадукти. Пътищата с твърда настилка и мостовете са нужни на римските военни, за да могат бързо да придвижват войски от едно място на друго. Аквадуктите са служели да осигурят безпроблемно захранване с вода в големи количества на крепостите и административните центрове на империята. Най-често аквадуктите са били комбинирани съоръжения. В ниската, по-близка до терена зона те са били градени като мостове, а по билото им е бил разположен водопроводът.Първият каменен път в Рим е направен по времето на император Клавдий (4-ти в. пр. Хр.). Останки от настилката на пътя има останали и до днес. Дължината му е била около 40 км, а ширината около 7,8 м. От двете страни на пътя е имало каменен парапет. До края на съществуването на империята каменните пътища, влизащи в столицата на метрополията, са станали 28. Във Вечния град е имало 9 каменни моста. Два от тях са били покрити. Към Рим са били съоръжени и няколко аквадукта, осигуряващи изобилие от питейна вода. Още по времето на Агрипа в града е имало 700 чешми и 105 фонтана, украсени с 400 мраморни колони и 300 статуи.
При изтеглянето си от Италия през 1944 г. германците взривяват няколко от древните римски моста във Вечния град. Историците определят този вандалски акт като едно от най-големите военни престъпления на немците през Втората световна война. Веднага след нея обществеността на италианската столица застава твърдо зад идеята за построяването им отново в автентичния им вид. Имало е предложения на мястото на хилядолетните съоръжения да се построят нови, по-съвременни.
Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА