Писмо до министър-председателите на България и Румъния Симеон Сакскобургготски и Адриан Нъстасе изпратил преди дни главният координатор на Пакта за стабилност Ерхард Бусек. В него се посочва, че независимо от огромните усилия на пакта вече е натрупано петгодишно забавяне на проекта за изграждане на Дунав мост 2 при Видин - Калафат. Ако до края на 2004 г. България и Румъния не започнат да усвояват кредита от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), бордът на директорите на финансовата институция ще трябва да преразгледа своя финансов ангажимент към Дунав мост 2. А това би забавило допълнително проекта, с огромна загриженост предупреждава двамата премиери Ерхард Бусек. |
България е страна на мечтите. Такава беше преди 10 ноември 1989 г., такава е и сега. Преди демокрацията чертаехме грандиозни проекти, като прокопаване на канали между Русе и Варна или от Бургас до София. Но това си бяха чиста проба химери.
През последните 15 години под натиска на пазарните отношения превърнахме мечтите в проекти. И се наредиха проект до проекта - като броеница. За жп линии, магистрали, пристанища и летища. Проектите бяха обвързани с кредити и безвъзмездни помощи от международни финансови институции. Наложи се бързо да усвояваме парите, което се оказа непосилно за нас. Това предизвика негодуванието на МВФ, на ЕК и куп чужди банки. Които блокираха пари за наши проекти, вместо да ги дадат за други, които биха ги усвоили и върнали по-бързо. Така многото проекти все още си остават само мечти.
, Един от идейните проекти за изграждането на "Дунав мост-2"Най-трудният от купищата проекти се оказа този за изграждане на Дунав мост 2. Близо десет години текоха споровете с Румъния за неговото място. С помощта на Пакта за стабилност България наложи своя избор мостът да бъде при Видин. Но и това не реши проблемите. Заредиха се години, пълни с обещания и бездействие. Пактът вдигна ръце и с писмото на Ерхард Бусек ни предупреди за последиците от това бавене. "Запознат съм с писмото на г-н Бусек до премиера Симеон Сакскобургготски - каза Милен Керемедчиев, национален координатор на Пакта за стабилност в Югоизточна Европа. - Дори се срещнах с него и го обсъдихме. Премиерът категорично подчерта, че Дунав мост 2 е приоритет за България и трябва да бъде изграден на всяка цена" - коментира Керемедчиев. Наистина има забавяне, продължи Керемедчиев. Но вече сме във финалния етап на договарянето между българското правителство и финансовите институции, които отпускат парите за моста.
Финансовото министерство довършва преговорите с германската банка "Кредитанщалт фюр Видерауфбау" (KfW) за 15 млн. евро кредит и 3 млн. евро помощ. Нормално е, когато се взема кредит, да се договорят най-добрите условия, тъй като тези пари ще се връщат. Преговорите с ИСПА за 70 млн. евро безвъзмездна помощ също са на финалната права. Между 10-и и 14 май Европейската комисия ще обсъди апликационната форма за получаване на помощта. Самото одобряване на формата се очаква да стане през юни-юли. Остава и час по-скоро да подпишем втория транш от 20 млн. евро по кредита от ЕИБ. Договорът за първия транш от 50 млн. евро беше подписан и ратифициран от парламента. Така че според мене парите за моста като цяло вече са осигурени. Транспортното министерство в най-скоро време ще обяви два търга - за избор на супервайзер и предквалификационна процедура за проектиране и строителство на моста.
Очаква се до месец вицепремиерът Николай Василев да внесе в Министерския съвет документи за обявяване на Дунав мост 2 за обект с национално значение. Междуправителствената българо-румънска работна група вече разглежда два идейни проекта за моста. Единият е за изграждане на висяща конструкция, другият - за железобетонен мост на колони. Предстои изготвяне на доклада за ОВОС. Най-сериозното забавяне е отчуждаването на имоти в района на моста. От доста време топката помежду си прехвърлят областната и общинската управа във Видин. Отчуждаването не върви, независимо че за него са заделени 1,880 млн. евро. За решаване на проблема активно съдейства депутатката Нина Чилова.
Съоръжението струва 190 млн. евро |
Стойността на проекта за изграждане на Дунав мост 2 е 190 млн. евро. Всъщност това е частта, която финансира българската страна, която обаче се е нагърбила да осигури парите за 90% от парите за проекта. Вече са осигурени 70 млн. евро кредит от Европейската инвестиционна банка. Предстои подписване на договор с 18 млн. евро от германската KfW. 15 млн. евро от тях са кредит, а 3 млн. - помощ. До юли ще получим 70 млн. евро помощ по програмата ISPA на ЕС. Получили сме и 5 млн. евро помощ от френската банка AfD. Държавата ще финансира проекта с 25 млн. евро от бюджета. |
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА