Last news in Fakti

28 Февруари, 2005 00:00 724 0

Концесията невъзможна

  • министър-
  • тракия-
  • магистрала-
  • церовски-
  • концесията-
  • договор-
  • правителството-
  • комисията-
  • мирчев-
  • магистралата-
  • според-
  • концесия-
  • концесионния-
  • комисия-
  • валентин-
  • опозицията-
  • новото-
  • време-
  • договора-
  • министър церовски-
  • млн евро-
  • концесионния договор-
  • новото
С концесията на магистрала "Тракия" е на път да се случи онова, което сполетя приватизацията на "Булгартабак" - провал. Това показват събитията от последните дни. Самият регионален министър Валентин Церовски каза, че правителството не е готово да подпише на всяка цена договор. Кабинетът веднъж вече удължи срока за подписване с "Магистрала Тракия" АД до 15 март. Консорциумът между държавните "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали", които държат 49% от капитала, и португалските МСФ, "Лена" и "Сомаг" получи концесията без търг или конкурс. Липсата на достатъчно информация около параметрите на бъдещото споразумение даде на опозицията повод за критики. Против концесията се обявиха и икономисти. Забележка отправи дори Европейската комисия заради двойните такси за тежкотоварните камиони. Нееднозначно е отношението към сделката и вътре във властта.

Въпреки че влезе в управлението, "Новото време" все още не е променило отрицателната си позиция по концесията. За това напомни в събота лидерът на партията Емил Кошлуков. Публична тайна е, че при ремонта на кабинета "таралежите" настояваха за креслото на министър Церовски, но получиха това на енергийния министър. Засега ДПС пази мълчание, но обтегнатите отношения между министър Церовски и заместника му Хасан Хасан отдавна са добили широка известност, а и хората на Доган не пестят критики към регионалния министър.

Не е за подценяване и фактът, че вътре в правителството има "особени мнения" на отделни министерства. Забележки направи ведомството на вицепремиера Николай Василев. Сега се говори неофициално, че удължаването на срока за подписването на договора е заради финансовото министерство. Министър Милен Велчев има сериозни възражения по финансовите параметри на договора, защото смята, че не са изгодни за страната ни, каза неотдавна председателят на временната парламентарна комисия за проверка на концесионния договор Йордан Мирчев от НДСВ.

Неговата оставка от комисията пък поискаха в петък най-яростните критици на концесията - депутатите на Иван Костов. От ДСБ засипват медиите с поток от данни при дефицит на информация от страна на министър Валентин Церовски. Аргументът срещу Мирчев беше отказът му да включи миналата седмица в дневния ред на комисията искането да не се подписва концесионният договор за магистрала "Тракия", докато не приключи проучването на случая от парламентарната комисия и от Комисията за защита на конкуренцията. Депутатът Иван Иванов каза, че колеги и от други парламентарни групи са заявили намерение да подкрепят подписката с искането за оставката на Мирчев. Той пък ги обвини, че концесионирането на магистралата се ползва за предизборни цели. "Готов съм да споря с опозицията професионално, гледам политиката в областта на транспортната инфраструктура, докато те се интересуват от предизборни неща", беше отговорът на Мирчев.

Споровете за магистрала "Тракия":

- Отдаването на магистралата на концесия без търг или конкурс
Оправданието на кабинета е, че Законът за концесиите го разрешава. Комисията за защита на конкуренцията трябва да каже дали това не е държавна помощ
- Инвестициите
Министър Церовски твърди, че средствата за строителството на "Тракия" са 717 млн. евро. Правителството е решило да увеличи с още 160 млн. евро първоначалната сума и така тя достига до 877 млн. евро, контрират от ДСБ. Допълнителните пари били за рехабилитация на построената вече магистрала след 7-ата година до края на концесията
- Държавно гарантираният трафик
Според изпълнителния директор на "Магистрала Тракия" Емил Коцев в момента разговорите се водят за около 14-15 хил. коли дневно. Според ДСБ се говори за 20 - 26 хил. автомобили дневно гарантиран трафик. При 8-10 хил. коли, които минават сега, всичко останало ще се покрива от държавата
- Таксата за преминаване
Според министър Церовски тя е 0.025 евро/км и е най-ниската в Европа. За сравнение по магистралата от Солун до Катерини цената е 1.4 евро/кола, а по тази от Истанбул до Анкара - по 0.02 евро/км.

Валентин Церовски,
министър на регионалното развитие:
Правителството не е готово да подпише на всяка цена договор с концесионера на магистрала "Тракия". Правителството на Иван Костов промени Закона за концесиите с единствената цел да концесионира магистралата без търг. Оспорваната от опозицията цена от 717 млн. евро е реалната базисна цена за преговори с кандидата за концесия.
Емил Кошлуков,
лидер на "Новото време":
Няма промяна в позицията на "Новото време". Ако концесията за автомагистрала "Тракия" е добра, ще ръкопляскаме, ако е лоша - ще я спрем. Ще има промени в параметрите на концесионния договор.
Костадин Паскалев
бивш министър на регионалното
развитие и съветник на президента:
Ако бъде подписан договорът за магистрала "Тракия", това ще бъде самоубийство. Шофьорите ще плащат три пъти. Веднъж чрез закона за течните горива чрез покупката на горивото съответната такса за поддържане на пътищата. Втори път - чрез винетната система за ползването им. И трети път чрез ТОЛ-таксата.
Иван Иванов,
депутат от ОДС и член на ДСБ:
В договора за магистрала "Тракия" има втора скрита концесия за полагане на оптичен кабел от Бургас до Калотина, което ще ощети сериозно държавата. Отказът да се спре временно подписването на концесионния договор показва, че управляващите искат да го подпишат набързо. Мнозинството действа както при случая с "Булгартабак".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА