Last news in Fakti

31 Август, 2005 00:00 1 856 0

Силвия Александрова: Строителството в Златни пясъци е със затихващи функции

  • златни-
  • пясъци-
  • инфраструктурата-
  • началото-
  • проблеми-
  • изграждането-
  • пазар-
  • година-
  • много-
  • които-
  • пясъци-
  • обслужване-
  • около-
  • години-
  • липсата-
  • място-
  • средства-
  • туризма-
  • момента-
  • сезон-
  • състоянието-
  • туристическия-
  • нощувки-
  • хотелите-
  • туристи-
  • други-
  • инфрастру
Силвия Александрова е родена през 1954 г. в София Завършила е висше икономическо образование в УНСС, специалност "Икономика на търговията". Има следдипломна квалификация по стопански мениджмънт в УНСС. От 5 години е изпълнителен директор на "Златни пясъци" АД, което обединява РМД "Златни" и трите дружества, които стопанисват инфраструктурата - "Енергоразпределение", ВиК и "Паркстрой".
Приватизацията на Златни пясъци започна през 1996 г. Схемата, която по-късно беше приложена и при продажбата на Слънчев бряг, беше продажба на обособени части от някогашното държавно дружество. По този начин бяха приватизирани около 60 хотела и още толкова заведения за хранене. Инфраструктурата в курорта беше продадена през 2000 г. на консорциум между РМД "Златни", германския туроператор "Томас Кук" и "Агрима" АД. За нея и за последните 6 хотела, които представляваха 76 на сто от някогашното държавно дружество, консорциумът се задължи да плати общо 96.235 млн. долара.
При подписването на договора през април 2000 г. консорциумът плати 8.084 млн. долара в брой. Останалата част от сумата трябваше да бъде платена на 4 равни вноски с една година гратисен период. От цялото задължение 29.011 млн. долара бяха платени в компенсаторки. Последната вноска по приватизационната сделка беше платена окончателно в началото на май.


След строителния бум през последните години как изглежда Златни пясъци?
- Считам, че строителният бум през последните години промени Златни пясъци в положителна насока. Остарялата материално-техническа база пречи на туризма и на неговото развитие повече, отколкото присъствието на строителите в началото на сезона. Търсенето на четиризвездни хотели с централна климатизация и изградена инфраструктура към тях е голямо. Старите дву- и три звездни хотели не представляват интерес независимо от близостта им до морския бряг. В Златни пясъци периодът на обновяване на базата е почти завършен. Строителството в комплекса вече е със затихващи функции.


Какви са основните проблеми на хотелиерите?
- Проблемите са много и трудно бих могла да ги степенувам по важност. Един от основните ни проблеми е този с набирането на квалифициран персонал. Обновяването на базата води до прилагането на по-високи стандарти на обслужване и тогава се сблъскваме с проблема квалифицирани кадри. Набирането на персонал от вътрешността на страната също е трудно. Липсват общежития за живеене. Има и много други битови проблеми.
Друг проблем е липсата на единна реклама на комплекса. Много малко са хотелите, които биха могли сами да заделят средства за една масирана рекламна кампания в страната и в чужбина.
Сериозен проблем е инфраструктурата. Инвестициите на държавата са нищожни и се свеждат до запълване на дупките по пътищата, водещи към курорта. Като цяло мога да обобщя, че хотелиерите усещат най-осезателно липсата на държавна политика в областта на туризма.


Освен преструктурирането на хотел "Иглика" в хотелски апартаменти планирате ли изграждането и на други жилищни сгради?
- Преструктурирането на хотел "Иглика" в апартаменти почти приключва. Инвестицията ще надхвърли 5 млн. евро. "Златни пясъци" АД планира изграждането на други жилищни сгради, но тези проекти още са във фаза на идейно проектиране.


Докъде стигна реализацията на проекта за новия вид на крайбрежната алея и колко средства ще бъдат нужни?
- Обновяването на първа алея ще продължи още две години. Надявам се да приключи до пролетта на 2007 г. Обновяването се извършва поетапно и частично там, където не се предвижда строителство на първа линия. За целта ще са необходими около 1 милион евро. Проектът включва завършване на подмяната на алейното осветление, оформяне на зоната на търговски комплекс "Астория", основна подмяна на настилките и дооформяне на зелените площи.


Докъде стигна изграждането на вилно селище "Лукс"?
- Проектът за изграждане на вили "Лукс", който вече се нарича "Холидей вилидж "Адмирал", е в процес на строителство. В началото на 2005 г. бяха завършени укрепителните мероприятия. В края на октомври тази година ще започне изграждането на 20 вили с изглед към морето. Инвестицията ще надхвърли 7 милиона евро.


Достатъчни ли са средствата, които се набират от инфраструктурни такси за поддържането на инфраструктурата?
- Проблеми има и те идват от недостатъчните средства, които се набират за поддръжка на цялостната инфраструктура на комплекса. В момента се работи по идеята за привличане на средства от предприсъединителните европейски фондове.


Има много мнения, че Златни пясъци вече е прекалено застроен. Какво е становището на "Златни пясъци" АД?
- Аз смятам, че на този етап строителството е в премерени граници и не може да се каже, че комплексът е урбанизиран. Друг е въпросът, че застрояването на курорта оттук нататък трябва да става много внимателно, за да не бъдат засегнати огромните масиви зелени площи.


Какви туристи отсядат в хотелите на "Златни пясъци" АД?
- В каталозите на големите европейски туроператори курортен комплекс Златни пясъци присъства като курорт за масов семеен чартърен туризъм. Платежоспособността на туристите зависи изключително от сезона. Във високия сезон - от началото на юли до втората половина на август, при нас почиват по-богати туристи.


Колко нощувки и от какви дестинации са се реализирали до момента?
- До момента в хотелите на "Златни пясъци" АД са почивали над 20 000 туристи срещу 17 700 към същия период на миналата година. Реализирани са 160 500 нощувки срещу 157 000 към същата дата на миналия сезон. Имаме ръст от 2 процента.
Първо място в структурата на туристопотока все още има пазар Германия с реализирани 36 208 нощувки. На пазар Германия имаме планиран спад около 30%, който не е изненада за нас.
Второ място заема пазар Русия и страните от ОНД. За пръв път трето място се заема от пазар България. Спрямо миналата година пазарът е нараснал 2 пъти и половина. Всичко това е резултат от гъвкавата търговска политика по отношение на български пазар и стимулиране на ранните записвания за българи.

По данни на официалната статистика заетите в туристическия сектор са сред най-ниско платените и затова предпочитат реализация другаде. Има ли формула, която позволява да се преодолее проблемът?
- Казусът с липсата на висококвалифицирани кадри в туризма е комплексен. Сравнително ниското заплащане не е основната причина. Според мен по-сериозна причина е сезонността на работата, защото един млад човек иска да бъде ангажиран през цялата година, а не да получава висока заплата само 6 месеца. И тук искам да направя паралел с това, което казах в началото - строителният бум не пречи. Той помага на туризма, тъй като изграждането на високо категорийни хотели предполага целогодишна дейност, а оттам - и целогодишна заетост на кадрите. Това е формулата, която ще позволи задържането на младите хора при нас.


Кои обстоятелства според вас биха могли да повлияят негативно на туристическия продукт като цяло - качеството на обслужване, състоянието на инфраструктурата, свлачищата... ?
- На първо място е състоянието на инфраструктурата. Голям проблем е и състоянието на крайбрежната зона и свлачищата. За сезон 2005 пътят до Златни пясъци е възможен само по една отсечка заради затваряне поради свлачище на района около Трифон Зарезан. Това доведе до изключително натоварване на трафика и до дискомфорт при обслужване на туристите.
Негативно на благоприятното развитие на туристическия продукт като цяло влияе отново липсата на национална реклама. Хората трябва да разберат за нас, преди да изберат нас за своята ваканция.
Качеството на обслужване също има своето значение, тъй като то е пряко свързано с по-горе изброените проблеми, т.е. повече инвестиции в инфраструктура, в реклама, в материално-техническата база биха довели да задържането и ползването на по-висококвалифицирания персонал.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА