Съдът в Перник: АПИ има частична вина за катастрофата край Боснек

9 Януари, 2025 10:49 799 16

  • боснек-
  • катастрофа-
  • туристически автобус

Пътната агенция трябва да плати по 20 000 лева обезщетение на всеки от ищците

Съдът в Перник: АПИ има частична вина за катастрофата край Боснек - 1
Снимка: БГНЕС

Частична вина за трагичната катастрофа на автомагистрала „Струма“, при която загинаха 45 души от Република Северна Македония има и Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/. Това пише в решението на Окръжния съд в Перник.

Катастрофата на АМ "Струма" стана около 02:00 часа на 23 ноември 2021 г. на 31-вия километър, близо до село Боснек. Туристическият автобус, в който пътуваха 52-ма души, се вряза в мантинелата, запали се и изгоря напълно.

Според съда АПИ отговаря за 10% от настъпилите вреди и следва да бъде осъдена да заплати на всеки от ищците по 20 000 лева обезщетение за неимуществени вреди. Признават се и обстоятелствата, че за участъка, на който настъпи катастрофата - няма издаден Акт 16 за автомагистрала и поради това е със статут на скоростен път. Отсечката е пусната за движение през 2007 г. на етап Акт 15, пише в решениетото на Окръжния съд.

В него е записано още, че шофьорът е карал автобуса със 106 километра в час при максимално разрешената скорост в участъка от 120 километра. Не са били спазени геометричните характеристики при проектирането на скоростния път. "Проектираният напречен наклон на кривата отговоря на скорост от 90 километра в час, но липсва поставен пътен знак Б26/90 километра на необходимите места, който да ограничи скоростта“, се казва още в решението на съда от Перник.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 зрител

    11 1 Отговор
    ЛИПСА НА МАРКИРОВКА, ДУПКИ, НЕПОДЪРЖАНА ИНФРАСТРУКТУРА...ВСИЧКО ТОВЕ Е ЧАСТИЧНО-99%
  • 2 как уморен македонец със стар

    2 7 Отговор
    рейс да се ориентира . познава маршрута . карал от години . с опит . не бързал . и катастрофа с 45 изгорели барабар с него . изненада . а то пораснали храсти и треви . махнали знаците . имало 7-8 маркировки . объркващи ленти . македонеца къде е гледал . в закона пише : ако няма ясен път и указатели и видимос и няма как да минеш Тогава се намаля скоростта , оглежда се внимателно и от резервния шофьор и от пътниците с опит , гледа се дали свършва пътя и къде . лесно е бе . при 90 да кара с 106 е малко нарушение . ама със 106 в мантинелите и взривяване с пътниците е наказуемо . много .

    Коментиран от #6, #10

  • 3 100% са ни виновни другите

    3 0 Отговор
    Ганчо 500 години се крие по горите пък сега го чакай да направи организация на международен път, няма как да стане това нещо. Рано или късно пак ще има такава трагедия, защото нямаме организация на движението. За белия свят е логично и лесно, за Ганчо е цяла мъка.
  • 4 Катаджия

    0 3 Отговор
    Автобусите са ограничени на 100 км. Но и да го е изпуснал до 106 това не е наказуемо. Друг е въпроса защо е карал с тази скорост при тези условия?
  • 5 аве

    3 0 Отговор
    Тя цялата държава е на акт14
  • 6 така е

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "как уморен македонец със стар":

    Слизаш, оглеждаш пътя. Ако трябва помирисваш откъде духа вятъра и после политаш с ход на пешеходец през проблемния участък.
  • 7 свидетел

    5 0 Отговор
    вината е 90% на АПИ !!! и до сега нищо не е пипнато !
  • 8 Ханонимен

    1 0 Отговор
    И защо частично, за да няма виновни. Корупцията ще затрие бавно хората в територията. Но се надявам, че международен съд ще каже истината.
  • 9 Даниел

    3 0 Отговор
    А съда има ли какво да каже за катастрофата при Своге?
    Там се установи и некачествено строителство?
    Там набедиха водача за 4-5 км над разрешеното?
    Има ли място където да е извършен качествен ремонт на пътя в България?

    Коментиран от #14

  • 10 ще има и още

    0 1 Отговор

    До коментар #2 от "как уморен македонец със стар":

    По мое скромно мнение, автобуса или е засечен от някое друго превозно средство, или е налетял на някой стар барутарник с едвам мъждукащи светлини - в тези дъжд и мъгла го е видял в последния момент и е кривнал фатално. Онзи си е отпрашил в мъглата и това си остава само предположение.
    И тук действително идва тази частична вина на АПИ - пътят там наистина не е за тези скорости, а няма ограничение....

    Коментиран от #11

  • 11 така е

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "ще има и още":

    Ако работеше съдебната ни система, този път отдавна да е приведен според европейските стандарти. А сега глобата щеше да доведе АПИ до фалит.

    Коментиран от #15

  • 12 Съдебното решение не се обсъжда

    1 0 Отговор
    Или обжалваш, или изпълняваш. Какви са тези дебати от кибици без правен интерес по делото?
  • 13 Митко

    1 0 Отговор
    Докато никой не носи персонална отговорност ще е така с всички пътища.
    АПИ, ще плати от данъците ни, а този който не си е свършил работата ???
  • 14 НПК

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Даниел":

    Съдът не коментира. Той произнася присъда и посочва мотиви към нея. На последното заседание имаше разпит на свидетели. Според експертизата автобусът в завоя се е движил с 53.5 км/ч и е навлязъл в насрещното движение. Ако е бил с 40 е можел да мине по нормалната треактория, описана от пътя. Няма да е изненада ако съдът прецени, че част от вината е на стопанина на пътя.
  • 15 Съдебната система не е контролен орган

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "така е":

    Не бива да очакваш такива неща от нея. Ти като гражданин можеш да я сезираш. Подаваш жалба, че заподозряният от теб проблем ти причинява психическо неудобство и несигурност и искаш обезщетение от 1 лев. Съдът ще назначи експертизи, ще установи фактологията и ще реши какво да присъди. Чак тогава ще имаш право да коментираш. Нарича се граждански контрол.

    Коментиран от #16

  • 16 така е

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "Съдебната система не е контролен орган":

    Съдебната система не е контролен орган, но има достатъчно възпиращо въздействие, когато работи. Знаейки че АПИ ще фалира ако я осъдят заради проблем за който има вина, сама щеше да си свърши работата по обезопасяването на пътя.