Атила - и като римски възпитаник, не само като хунски вожд - представят в Софийската опера и балет в премиерния спектакъл по операта на Верди, съобщиха от Софийската опера и балет
"Предпочитам да играя Атила повече като римски възпитаник. Докато е бил в Рим (поканен там, за да бъдат открити слабостите му и после да бъде победен), той научава много неща, които след завръщането си въвежда в своите земи - например строи римски терми", каза Светозар Рангелов, който се редува в партията с Мартин Цонев. Всеки властолюбив, амбициозен човек, който се стреми към успеха, "краде", учи се - както чираците "открадват" занаята от майстора, каза артистът.
Според режисьорката Юлия Кръстева раздвоени са и останалите главни герои, това е заложено в драматургията и в музиката. Екипът също акцентира на характерите, на личните драми на персонажите. Между чувствата и дълга се колебаят и Одабела, и Ецио (Бисер Георгиев, Венцеслав Анастасов), и Форесто (Даниел Дамянов, Красимир Динев).
"Малко оперни театри по света могат да си позволят три сопрани за ролята на Одабела", коментира диригентът Велизар Генчев.
Партията вече са пели в спектаклите на открито на Царевец - през 2011 г., и на фестивала "Опера в парка" - през 2012 г., Баясгалан Дашням и Радостина Николаева. Сега дебютира Габриела Георгиева.
Участват и Пламен Папазиков, Димитър Станчев, Ангел Христов.
"Постановката е и премиерна, и продължение на предишната. Не е просто възстановка - влагаме и свой прочит", отбеляза маестрото.
По думите му детският хор "Пим-Пам" много добре допълва хора на операта.
Сценографията е на Борис Стойнов, костюмите - на Любомир Йорданов.
Премиерата е на 22 ноември. Следващите представления са на 24, 27, 28 и 29 ноември.
„Атила е сложен характер. Той е не само смелият вожд на хуните, наричан от съвременниците си „бича на Европа”, но и човек, изпълнен с много любов и омраза. Верди го пресъздава като войн и като римски възпитаник, който по време на престоя си при Ецио попива от културата на тогавашната цивилизация. Предпочитам да изградя образа на Атила като герой, който не се движи в рамките на черно-бялата характеристика, а е драматичен характер - богат на чувства и мисли, които непрекъснато разтърсват неговата душа.
Връзката на Атила с римлянката Одабела е бурна, но и разрушителна, която го води до гибел. Двамата герои са раздвоени, но следват своя път. Одабела е патриотка, властен и амбициозен е и Атила. Когато Ецио се обръща към Атила и му казва : „Нека цялата земя бъде твоя, само Италия остави на италианците!” Публиката, по време на първата премиера на операта през 1846 г., реагира бурно и възкликва: „Италия, Италия за нас!” Атила вижда, че Ецио лицемери и не се съгласява с примирие, а му съобщава, че проблема ще се разреши с борба. Интересното е, че след смъртта на Атила Ецио става много популярен в Италия. Римският император започва да се страхува от него и на един пир го отравя. Заедно със славата на Ецио по цяла Европа расте и славата на Атила.
По-късно великият вожд на хуните влиза в сюжета на много произведения – романи, стихотворения, пиеси и др. И навсякъде до образа му на жесток хунски предводител е и благородната страна на характера му - желание да прости някои грешки на противника. Такъв разнолик и драматичен характер искам да пресъздам с ролята си на Атила.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА