603

Петър Найденов: Фестивал Алегра е мисия

  • фестивал-
  • алегра-
  • петър найденов-
  • концерт-
  • зала българия

Интервю с музиканта Петър Найденов преди предстоящия концерт днес

Петър Найденов: Фестивал Алегра е мисия - 1

Осмото издание на музикалния фестивал Алегра продължава с концерт за ценителите на камерната музика на 19 юли 2022 г. на сцената на зала България Сергей Малов и Грегори Асс - цигулка, Нимрод Гуез, виола, Ласло Феньо, виолончело, и Петър Найденов, контрабас, ще изпълнят Струнен квартет №1 на Бедржих Сметана и Струнен квинтет №2 на Антонин Дворжак – фокус Чехия. Концертмайстори и оркестрови водачи от световна класа обединяват сили и вдъхновение в името на съвместното музициране.

Роден в семейството на музиканти, Петър Найденов превръща музиката в своя съдба. След завършване на музикалната академия в София в класа на проф. Тодор Тошев, продължава образованието си в Германия при проф. Волфганг Гютлер, член на Берлинска филхармония. Още като студент, започва оркестровата си кариера като соло контрабасист на Камерния оркестър на Българското национално радио. Животът му на оркестров и камерен музикант го води по най-важните концертни зали в света. В настоящия момент, Петър Найденов е соло контрабасист на Симфоничния оркестър на Люцерн и преподавател в университета по изкуствата в Цюрих (ZHdK).

Петър Найденов: Фестивал Алегра е мисия

Каква беше амбицията ви, когато за първи път започнахте да оформяте творческата рамка на фестивал и академия Алегра и откъде стартирахте с този амбициозен музикален проект?

Ако съвсем се потопя в спомените си, началото на Алегра ще да е някъде около 1990 г. Ще обясня защо. Тогава един току-що излязъл от казармата млад студент-контрабасист получи шанса да участва като оркестрант в академия Киджана- фестивал, провеждан в един от най-красивите италиански градове - Сиена. Възможността да преживея наживо едни от най-големите имена в музиката, които познавах само от записи, остави незаличим спомен в мен и по-късно, когато започнах да се занимавам с културен мениджмънт знаех, че има само едно нещо, което истински може да ме обсеби - да създам и развия подобен формат в България. Амбицията ми наистина беше голяма и с годините май става все по-голяма, но както се казва- всяко нещо с времето си. През 2013 г. бях в Русе- родния ми град, където бях организирал диригентски курс за мой колега. Бях се уговорил да се срещна с директорката на музикалното училище г-жа Мария Дуканова и ѝ разказах за идеята си, как си представям Академия Алегра. Май съм бил доста убедителен, защото тя реагира мигновено, престави ме на тогавашния заместник кмет г-н Карапчански и след няколко часа вече бяхме така да се каже на старта- следващото лято (2014) - първо издание на Международна лятна Академия Алегра. Започнах с малки стъпки, защото знаех, че се движа по непознат терен, а всичко трябваше да е (по възможност) перфектно. Първото издание имаше три майсторски класа и три концерта, второто-четири класа и 6 концерта и така лека- полека дойде 2018, когато в рамките на 12 дена организирахме 8 Майсторски класа и 16 концерта в Русе, Разград и Силистра. Това беше и годината, в която събрахме смелост да използваме думата „фестивал" и от Международна лятна академия Алегра станахме Фестивал и академия Алегра. В Русе това не е лесно решение, защото това е града на фестивала Мартенски музикални дни. Респектът към тази легенда в българския музикален живот е голям и ни бяха нужни 5 години, за да съберем смелост да играем така да се каже в същата лига.

Напоследък, в опит за привличане на по-голяма и разнообразна публика, се разчита на големите звезди, на световните величия на музикалната сцена. Като музикант, който прекарва по-голяма част от времето си, в среща с публиката в различни краища на света, с какво се промени публиката и изискванията ѝ за контакт с музиката?

Според мен винаги се е разчитало на звезди и лично аз не чувствам промяна в публиката. Тя идва в залата заради това, което и предлагаме и очаква най-доброто от нас. По-скоро, ако въпросът Ви се отнася за България, промяната виждам в това, че мениджърите на културните институти излязoха сериозно от националната рамка. Погледнете например какво става на сцената на Софийска филхармония. Аз не си спомням в предишни години да е имало такава концентрация на топ имена от световната сцена. Това наистина прави сериозно впечатление. Представете си- две седмици, след като съм акомпанирал Martha Argerich на сцената на KKL Люцерн, (една от 10 най-добри зали в света), тя свири в София. Същото е с Vilde Frang, Gautier Capuçon и много други. Този факт определено ми дава самочувствие в разговорите с колегите ми.

Вие оформяте съдържанието на програмата на всяко издание на фестивала, селектирате музикантите, които се включват в Академията. Какъв е водещият принцип на селекция?

Винаги нивото на това, което предлагаме е било водещо при взимането на решения. Да ви призная, много от нещата стават неочаквано, непланувано. Ухажвам с месеци определен музикант, за да го спечеля за фестивала, или работя върху проект, който намирам за смислен, но той някак си не се получава, сякаш насила се опитвам да нагодя нещо. И изведнъж се появява друг музикант, друг проект, който е още по-атрактивен. Другото, което е важно за мен е, че не желая да копирам проекти, които са изградили традиция в България или са на път да го направят и не се притеснявам от конкуренцията. Тя е двигател и мотивация за креативност.

Повече за предстоящите концерти, включени в програмата на фестивал Алегра на адрес:

www.allegrafestival.com/bg/

Билети може да се закупят оттук

www.eventim.bg/bg/artist/festival-alegra-350/profile.html

или на касата на зала България, където билетите за ученици, студенти и пенсионери се продават с намаление.

Фестивал и академия Алегра се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд “Култура” и финансовата подкрепа на Столична община - Столична програма “Култура”, Фондация “Америка за България”, Институт Лист - Унгарски културен институт и в партньорство със Софийска филхармония и Национално музикално училище “Любомир Пипков”.



Свързани новини