Last news in Fakti

21 Май, 2023 09:00 980 2

Световноизвестният тенор Роберто Аланя с първи концерт в София

  • софийска филхармония-
  • софия-
  • концерт-
  • найден тодоров -
  • роберто аланя-
  • александра кужак-
  • зала 1 на ндк

Един от най-добрите тенори на нашето време, Роберто Аланя, пристига за концерт със Софийската филхармония на 26 май. Под палката на маестро Найден Тодоров и в компанията на не по-малко известното сопрано Александра Кужак, в зала 1 на НДК ще звучат най-обичаните арии и дуети от опери на Пучини, Маскани, Леонкавало, Чилеа и Умберто Джордано

Световноизвестният тенор Роберто Аланя с първи концерт в София - 1
Снимка: Софийска филхармония

Един от най-добрите тенори на нашето време, Роберто Аланя, пристига за концерт със Софийската филхармония на 26 май. Под палката на маестро Найден Тодоров и в компанията на не по-малко известното сопрано Александра Кужак, в зала 1 на НДК ще звучат най-обичаните арии и дуети от опери на Пучини, Маскани, Леонкавало, Чилеа и Умберто Джордано.

Животът на Роберто Аланя e по-интересен от роман. Той е роден от сицилиански родители, заселени в парижките предградия. В семейството всички пеят, но го смятат за не много талантлив и често му казват да мълчи, когато чичо му пее. Но Аланя знае, че има призвание. Той усъвършенства вокалната си техника, слушайки записи на великите тенори от миналото и следвайки напътствията на Рафаел Руис.

Години наред той прекарва нощите си в пеене на стари мелодии и свирене на китара в кабаретата. Но дълбоко в себе си той обича операта, а идолът му се казва Павароти. И така, когато големият тенор пристига в Париж, за да раздаде автографи в универсален магазин, младият Аланя се промъква през тълпата, успява да се приближи до него и да му каже няколко думи. Точните думи несъмнено, тъй като тогава е поканен на прослушване от маестрото. Той отива и печели билет за финала на конкурса Павароти във Филаделфия, където се представя блестящо и взема голямата награда. Годината е 1988, Аланя е на двадесет и четири.

Днес, в почти 40-годишната си кариера френско-сицилианският тенор има над шестдесет роли към репертоара си: Алфредо, Калаф, Канио, Каварадоси, Дон Карлос, Де Грийо, Дон Хосе, Фауст, Лоенгрин, Манрико, Маурицио , Неморино, Отело, Пинкертон, Радамес, Родолфо, Ромео, Самсон, Туриду, Вертер... всички в представления, които го превръщат в най-известния френски тенор в света.

Със записи за Erato, Sony, EMI, Warner, Deutsche Grammophon, дискографията му е една от най-богатите, които съществуват: дуети, оратории, опери, антологии на велики творби, религиозни и популярни песни. „Credo“, „Viva Opéra“, „Airs de Berlioz“, „Bel canto“, „Robertissimo“, „Luis Mariano“, „Sicilian“, „Pasión“ са някои от многобройните му албуми, отразяващи еклектиката на кариерата му. Сред знаковите му дискове е „My life is an Opera“ (2014), трогателен рецитал от арии и дуети, илюстриращи кариерата и живота му.

Тръгвайки извън утъпкания път, непрекъснато търсейки нови идеи – на диск, на сцена и на турнета, Аланя ясно разкрива желанието си да даде повече на публиката си. Той неведнъж е повтарял опита си от създаването на чисто нови концертни програми по целия свят, смесвайки различни жанрове и демонстрирайки уникалната си способност да поддържа гласа си - тенор, верен на стила на това, което пее.

В последните години той успешно си партнира с полското сопрано Александра Кужак, която е и негова съпруга.
Тя започва музикалното си образование на 7-годишна възраст, свирейки на цигулка и пиано. Учи оперно пеене в консерваториите във Вроцлав и Хамбург. Кужак прави своя професионален оперен дебют на 21-годишна възраст във Вроцлавската държавна опера като Сузана в „Сватбата на Фигаро“. Нейната майка и учител Йоланта Жмурко изпълнява ролята на графиня. Кужак е лауреат на певчески конкурси във Варшава, Барселона, Хелзинки и Кантон.

През 2004 Кужак дебютира в Метрополитън опера в ролята на Олимпия в „Хофманови разкази“. През същия сезон дебютира в Кралската опера Ковънт Гардън като Аспазия в „Митридат цар понтийски“, след което установява дълготрайно сътрудничество с оперния театър. Оперната прима се завръща и в Meт и участва в централни роли на няколко постановки.
През февруари 2010 Кужак дебютира в „Ла Скала“ в ролята на Джилда.

Кужак се е появявала и в Щатсопер в Берлин (Кралицата на нощта, Мими в „Бохеми“, Чо-чо-сан в „Мадам Бътерфлай“), Театър Реджио в Парма и Театър дю Капитолий в Тулуза (Джилда), Баварската държавна опера в Мюнхен (Клеопатра, Адел, Розина, Фиорила, Адина, Рахил в La Juive, Чо-чо Сан, Виолета), Виенската държавна опера (Розина, Адина, Сузана, Мари, Джилда, Виолета, Дездемона, Лиу, Неда), Teatro Regio в Торино e Teatro di San Carlo (Виолета), Teatro Massimo в Палермо (Norina), Teatro Massimo di Bellini в Катания (концерт с арии на Белини), Teatro Real в Мадрид (Susanna, Marie), Lyric Opera House в Чикаго (Blonde) ), Залцбургски фестивал (концертни арии от Моцарт, Енхен и Дона Анна), Арена ди Верона (Розина, Жулиет, Джилда, Виолета, Верди-Гала, Сантуца, Неда), Опера на Лос Анджелис (Фиордилиджи) и мн.др.
Александра Кужак е била ексклузивен артист за Decca и Sony Classical, а също така е записвала за Deutsche Grammophon, Warner, Aparté.

Концертът е съвместна продукция на Софийската филхармония и Националния дворец на културата.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Операта и Дойче зеле

    1 2 Отговор
    имат един голф седалки фенове у нас..
  • 2 ВАСИЛЕВ

    0 0 Отговор
    жалко, че начело на нашата национална филхармония е Найден Тодоров с двете купени от частния НБУ - дипломи, издадени по едно и също време за бакалавър и магистър, без да е учил там. Нямали сме по - посредствен, слаб музикант начело на оркестъра, в който са работими само големи творци - от Саша Попов, през Добрин Петков и Константин Илиев, до Емил Табаков и Димитър Манолов. Срамно е, това! В Соц-а не се допускаха такива нагли бездария като Найден Тодоров. Тогава имаше високи критерии и контрол от Министерството, а сега този нагъл и ухилен лицемер е дори министър. До къде стигна нашата поразен от ГЕРБ култура?!