14 Юли, 2017 01:14 1 687 2

Астрономи откриха най-малката звезда на Вселената

• звезда-
  • най-малката звезда-
  • астрономи

Наскоро екип от астрономи, ръководен от Кеймбриджкият университет, засече най-малката звезда, открита до момента. С размер по-голям от този на Сатурн, гравитационното притегляне на звездната повърхност е около 300 пъти по-силно от това, което хората чувстват на Земята.
Масата на звездата е възможно най-малката маса, която една звезда може да притежава. Тя е ключова за сливането на водородните ядра в хелий. Ако е твърде малка, натискът в центъра на звездата вече няма да е достатъчен, за да може този процес да се осъществи.
Водородното сливане е именно това, което поддържа Слънцето запалено и много учени се опитват да го възпроизведат като мощен енергиен източник тук на Земята.
Звезда, наречена EBLM J0555-57Ab, се намира на около шестстотин светлинни години от нашата планета. Тя е част от двоична система и е била идентифицирана, когато по случайност минала пред много по-голям от нея спътник. Това е метод, който обикновено се използва за намирането на планети, а не на звезди.
Макар че масата на новооткритата звезда не е значително по-голяма от тази на TRAPPIST-1 (звездата, която до този момент се считаше за най-малка по размер), радиусът и е с 30% по-малък.
"Най-малките звезди осигуряват оптимални условия за откриването на планети, подобни на Земята, и за дистанционното изследване на тяхната атмосферата", казва съавторът Амаури Тряд, старши изследовател в Института по астрономия в Кеймбридж.
Звездите с големина и маса, по-малки с 20% от тези на Слънцето, са изключително трудни за откриването и изследване, поради малкия си размер и ниската си яркост.
“Намирането на звезда може да бъде десетки пъти по-трудно от намирането на планета.”, казва Александър фон Бьотичер, водещият автор на изследването.

• 1 SipI

Вероятно става дума за галактиката. Абсурдно е да се говори за вселената.

• 2 Unknown