Микробиолози: Човечеството загива, науката е безсилна

Супербактерии ще убият огромна част от човечеството

Публикувана: 24 Юли, 2018 10:18
12 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3474
Микробиолози: Човечеството загива, науката е безсилна
ШРИФТ ПЕЧАТ

Огромни фармацевтични компании не могат да създадат ефективно средство за унищожаването на супербактериите, пише сп.Nature Biotechnology. Микробиолози от САЩ смятат, че липсата на възможности за разработката на антибиотици от ново поколение ще доведе до глобална трагедия - още през 2050 г. супербактериите ще доведат до смъртта на над 10 милиона души.

Учени от Управлението на биомедицински изследвания на САЩ предупреждават, че понастоящем са създадени едва 12 ефективни антибиотици, а в същото време количеството видовете супербактерии всъщност вече наброява няколко хиляди.

Изследователите отбелязват, че само в САЩ всяка година от устойчиви към антибиотиците бактерии се заразяват над 2 милиона души. Още 23 000 човека умират всяка години от преките последствия от заразяването.

Още миналата година Световната здравна организация състави списък с 12 семейства бактерии, срещу които трябва да се разработят нови антибиотици, като при някои от тях ситуацията е не само спешна, но и дори критична. Списъкът на СЗО алармира за нуждата от изследвания за създаването на нови антибиотици като превенция пред появата и развитието на нови нелечими инфекциозни заболявания.

Рискът е критичен за 3 семейства бактерии, вече резистентни към съществуващите антибиотици – Ацинетобактер баумани, Псевдомонас аеругиноза и Ентеробактерии. С висок приоритет са 6 семейства – Ентерококус фециум, Стафилококус ауреус, Хеликобактер пилори, Кампилобактер, Салмонела и Гонокок. Като най-слабо застрашаващи в списъка са 3 семейства – Пневмокок, Хемофилус инфлуенце и Шигели.

През следващите 10 години учените ще правят опити да създадат универсално средство за унищожаването на всички типове бактерии в организма на човека. Едновременно с това може да бъдат значително обработени и подобрени вече съществуващите типове антибактериални препарати, с които медиците са лекували пациентите през последните 50 години. Тази огромна по мащаби научно-изследователска дейност обаче изисква колосално финансиране, за да бъдат постигнати по-бързо желаните резултати по създаването на новите лекарства.