30 Септември, 2020 16:59 2 918 9

• hd 133112

Планетата е 20 пъти по-близо до своята звезда, отколкото Земята до Слънцето

Oткриха най-екстремната планета с температура 3200°C - 1
Снимка: shutterstock

Астрономи са открили „най-екстремната планета, виждана някога“, на повърхността на която средната температура е 3200°C, съобщи британското издание Mirror.

Използвайки космическия телескоп CHEOPS, изследователи от университета в Берн са направили детайлни наблюдения и са проучили подробно екзопланетата, наречена WASP-189b.

Открит през 2018 г, този газов гигант обикаля около звездата HD 133112, която е една от най-горещите звезди с планетарна система, известни на астрономите. Тази звезда от тип А е на около 370 милиона години и е с над 2000 градуса по-гореща и по-голяма от Слънцето, заради което свети в синьо.

Моника Лендъл, която ръководи проучването, каза: „Системата WASP-189 е на 322 светлинни години и се намира в съзвездието Везни. WASP-189b е особено интересна, защото е газов гигант, който обикаля много близо до своята звезда-домакин. Необходими са по-малко от 3 дни, за да обиколи звездата си и е 20 пъти по-близо до нея, отколкото Земята до Слънцето.“

Oткриха най-екстремната планета с температура 3200°C

Според изследователите WASP-189b има една страна, на която е постоянен ден, и една, на която е постоянна нощ.

„Въз основа на наблюденията с помощта на CHEOPS, ние оценяваме температурата на WASP-189b на 3 200 градуса по Целзий. Планети като WASP-189b се наричат „свръхгорещи Юпитери“. Желязото се топи при толкова висока температура и дори става газообразно. Този обект е една от най-екстремните планети, които познаваме досега.", обяснява Лендъл.

Тъй като планетата е толкова далеч, учените не могат да я видят директно. Вместо това, телескопът CHEOPS използва високо прецизни измервания на яркостта за откриване на планети.

Лендъл обясни: „Изглежда, че планетата не отразява много звездна светлина. Вместо това по-голямата част от звездната светлина се поглъща от планетата, загрявайки я и карайки я да блести."

• 1 Хон Гил Дон

Открили са на Дон Буда една от макарите.
  • 2 WASPфен

О, това е моята планета WASP, и първата й луна се казва "Моргата на Чарли". Аз съм я открил в 1992-ра.

Публикувано във факти.бг: Тази звезда от тип А е на около 370 милиона години

На снимката пише възраст 730 милиона години, ~1/6 от Слънцето.
  • 4 Иван

Тъй кaтo плaнeтaтa e тoлкoвa дaлeч, учeнитe нe мoгaт дa я видят дирeктнo. Вмecтo тoвa, тeлecкoпът СHЕОPS изпoлзвa виcoкo прeцизни измeрвaния нa яркocттa зa oткривaнe нa плaнeти.

Ние не сме я виждали, ама тя е там (както добавките към заплатите ви всяка година). Астрономите да не са българи?
  • 5 Да пратят там.........

Депутатите

• 7 Стамен

И кък измериха тази темперетура? Само фейкове пускаъ Ангилизите! Сигурно се друсат с оня фалшивия новичок дето го правят в лабораторията в Солзбъри

• 8 Харесвам 🎃, само сготвени

До коментар #7 от "Стамен":

😀 Астрономията, е Черна дупка в бюджета... Днес вземат пари за нещо, което ще се потвърди или опровергае след години.