19 Октомври, 2022 13:45 2 459 2

• проба-
  • морско дъно-
  • антарктика-
  • микроорганизми

Това е най-старата проба, откривана някога, от седименти на морското дъно

Откриха ДНК на 1 млн. години на морското дъно в Антарктика - 1

ДНК от древни микроорганизми, някои от които датират от преди около 1 милион години, са открити под морското дъно в Антарктика. Намерената ДНК-проба е най-старата, откривана някога, от седименти на морското дъно, показва ново проучване.

Ценната находка е открита абсолютно случайно при други разкопки на 178 метра под морското дъно в Антарктида. То е било част от проучване от 2019 г., ръководено от Международната програма за изучаване на морето Скотия /море от акваторията на Атлантическия сектор на Южния океан/, на север от континенталната част на Антарктика. Резултатите от проучването са публикувани в списанието Nature Communications, предаде БГНЕС.

Досега най-старата sedaDNA, която беше намерена на Антарктида, датира отпреди около 650 000 години.

Учените не са сигурни към кой вид принадлежи новооткритата ДНК, въпреки че определено е от еукариот - което означава, че идва от животно, растение или гъби, а не от бактерия или вирус.

Повечето от вече известните ДНК проби принадлежат на диатомеи - вид фитопланктон, който все още съществува в световните океани днес и формира основата на повечето морски хранителни мрежи.

Записът на sedaDNA от морето Скотия показва, че вероятно е имало рязък ръст от диатомеи преди около 540 000 години, - точно когато Земята е била подложена на фаза на естествено затопляне. По това време увеличената загуба на лед от ледената покривка на Антарктида и покачващите се температури на океана вероятно са подхранвали бързия растеж и размножаване на диатомите, пишат изследователите в статията.

Причинените от човека промени в климата вероятно ще създадат подобни условия, съобщава още изследването.

• 1 Скопие

Македонско е.
  • 2 Да се провери

дали не е на дедото на Блаже Коневски от Старките.