Всяка година 4 от 10 българи страдат от заболявания на дихателната система, само през миналата година новите пациенти с онкологични заболявания са около 34 хиляди души.
Една от причините за това е, че отработените масла от автомобилите след отстраняването им се използват повторно за отопление. Печките, котлите и останалите горивни инсталации не са пригодени да пазят въздуха и в него се отделят силно токсични съединения на основата на сярата, които не само замърсяват въздуха и околната среда за продължителен период от време, но са и канцерогенни, предупреждават от Българската асоциация по рециклиране.
В България се събират едва около 11.5 хиляди тона отработени масла. През летните месеци са предадени около 70% от тях, докато през зимните – останалите 30%. Драстичното намаляване на изкупуваните отпадъци през зимата се дължи най-вероятно на това, че големи количества отработено масло се използват нерегламентирано за отопление.
Често смяната на моторни масла се извършва от собствениците на автомобили на нерегламентирани места, извън специализираните пунктовете, а това затруднява събирането им.
В допълнение на смяната на масла на нерегламентирани места, огромна част от пунктовете и автосервизите не предават отработените масла за рециклиране, а ги използват за отопление, което е изключително опасно, предупреждават от асоциацията.
Фактите:
- Пет литра масло при неконтролирано изгаряне, най-често чрез незаконно добавяне на отработени масла към горивата, замърсяват въздуха, който един човек може да диша в продължение на 3 години.
- Един литър отработено масло може да замърси 1 милион куб. м. вода, а ако бъде излят във воден басейн, може да образува петно с размер 4 000 кв.м.
В момента голяма част от старите масла се използват за отопление на малки автосервизи, хотели и оранжерии, които използват или печки самоделки, или забранени за употреба в страната отоплителни тела.
В България има само две фирми, които рециклират опасните отпадъци от отработени масла. Те използват технология, при която се получава базово масло, който може да се използват в процеса на производство на нови масла за автомобилната индустрия и промишлеността.
Има изградена система за събиране на стари масла в България, която включва както мобилни групи за събирането им, така и множество площадки, на които собствениците на отработени масла могат да ги предадат срещу заплащане. В момента за килограм старо масло се заплащат около 60 – 70 стотинки.
* "Отработено масло" е всяко смазочно или индустриално масло на минерална основа, което вече не е годно за употреба, включително отработени моторни и трансмисионни масла, турбинни и хидравлични масла.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Виктор Петров
Коментиран от #3
15:48 24.09.2013
2 tttt
15:53 24.09.2013
3 Виктор Кирилов
До коментар #1 от "Виктор Петров":
Защото брикетите не се изкупуват за вторични и няма интерес да се знае това. Маслото е суровина, към която има интерес (има далавера) и това е причината да я има тази платена статия!15:06 25.09.2013
4 Миро
23:03 05.12.2018