Last news in Fakti

27 Ноември, 2023 14:58 2 324 7

Заради технологичния напредък един метал става по-ценен от златото и нефта

  • литий-
  • метал-
  • батерия-
  • литиево-йонни-
  • електрически коли-
  • електричество

Литият е най-важният елемент за направата на батерии - все по-необходими с развитието на електрическите технологии

Заради технологичния напредък един метал става по-ценен от златото и нефта - 1
Снимка: Shutterstock

Един метал става по-ценен от петрола и златото. Добивът му буквално пренарежда икономическите сили в света. Става въпрос за Литий. С бързото развитие на електрониката, литият е станал все по-важен - той е основният елемент на всяка батерия. В продължение на 30 години търсенето му е нараснало многократно, а икономистите считат този метал за ключов компонент на бъдещите технологии.

Нуждаем се от все повече литий

До края на XX век литий практически не се използва в промишлеността, така че извличането му е с малък обем - около 5 хиляди тона годишно. Но през 1991 г. литиево-йонната акумулаторна батерия на Sony обърна нещата, пише money.bg.

Батерията беше успешна в много отношения. Беше лека, евтина за производство, зареждаше се бързо. И най-важното е, почти отсъстваше ефектът на паметта - загубата на капацитет с течение на времето.

Литиево-йонните (Li-ion) и литиево-полимерните (Li-pol) батерии бързо стават лидери в производството, а с това търсенето на литий се увеличава многократно. Това се подхранва от бурно нарастващото производството на смартфони, таблети, лаптопи и др. В резултат на това, добивът на Литий през 1995 г. достигна 10 хиляди тона, през 2010 г. - 28 хиляди, а днес вече се произвеждат над 86 хиляди тона годишно. В последните 30 години търсенето на този метал нарасна десетократно. Но както показа времето, това е само началото.

Развитие на електрическия транспорт

В допълнение към развитието на мобилните устройства и другите електрически джаджи в света, пазарът на електрически превозни средства се разраства скорострелно. Въпреки това, електрическият транспорт в продължение на много години не можа да реши 2 проблема: сложността на зареждането и резерва за мощност поради малкия капацитет на батериите.

В продължение на повече от 100 години само общественият транспорт пътува с електрическа тяга - тролейбуси, трамваи, електрически влакове, метро. Въпреки това, с появата на новите батерии, електрически автомобили получиха шанс да се конкурират с бензиновите и дизеловите автомобили.

Те замърсяват околната среда по-малко, и най-важното, са по-икономични за използване: разходите са средно 40-60% по-малко от цената на резервоар бензин. Поради липсата на технологии и високи производствени разходи, те са 1,5-2 пъти по-скъпи от конвенционалните автомобили. Тази разлика обаче намалява с течение на времето.

В света вече има над 1,5 милиарда автомобила, от които с електричество работят около 1%. Потенциалният пазар е огромен, все повече хора преминават към електрически автомобили всяка година: ако преди 10 години на планетата нямаше дори 500 хиляди коли, то през 2021 г. вече имаше 2 милиона от тях. Според експерти, за 5 години тази бройка ще нарасне поне още 6 пъти.

Освен това европейските страни обявиха постепенното изоставяне на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Планира се това да стане напълно до 2030-та година.

Тази реалност и обявените планове драстично увеличиха консумацията на литиеви суровини (предимно литиев карбонат). Ако светът през 2000 г. е е иал нужда от 68 хиляди тона, то през 2019 г. този показател превишава вече 315 хиляди тона - потреблението се е увеличило с 4,5 пъти.

Нарастващото търсене на батерии засегна цените. Литиевият карбонат през 2004 г. струва $ 2 хиляди на тон, след това преди 2 години - $ 6.5 хиляди, в 2021 - $ 17 хиляди. В пикови моменти цената дори достигна $ 70 хиляди. С две думи, растежът на пазара е огромен.

Кой ще бъде лидерът в производството на литий?

В момента над 90% от световното производство на литиеви съединения пада върху Австралия, Китай и "литиевия триъгълник" - Чили и Аржентина. Но като се има предвид бързият растеж на индустрията и постоянното нарастване на търсенето на литий, не е изненадващо, че всички си спомниха за неговото производство и възможните печалби.

САЩ, първата икономика в света, се притесняват от лидерството на Китай и следователно все повече говорят за разработването на собствени залежи. САЩ притежават 9,1 милиона тона литиеви запаси, като в момента има само едно снаходище, където се извършва промишленото производство - това е мината Silver Peak. Друго потенциално находище е Тъкър Пас, разположено в Невада, което заедно с първата мина. Това може за кратко време да постави САЩ сред лидерите в производството на литий.

В Русия потенциалът не е чак толкова перспективен. Единственото поле, работещо от времето на СССР в Завитицк през 90-те години беше консервирано. Сега се разработва нова технология за възстановяване на добива която, ако е успешна, може да се приложи към затворена мина и да я възстанови. Като цяло резервите в Руската федерация са малки, изчислени на 1 милион тона. За сравнение, в Китай има запаси в обем 5,1 милиона тона, в Австралия - 7,3 милиона тона, в Аржентина - 19 милиона тона.

Развитие на находищата в регионите Мурманск и Иркутск обяви Росатом. Според плана до 2030 г. местното производство ще може да покрие нуждите на страната. Как ще се получи на практика, трудно е да се предскаже, пише в сайта dzen.ru.

Въпреки това, Латинска Америка, а именно Аржентина, Чили и Боливия, може да се възползва най-много от растежа на пазара на литий. На тяхна територия има повече от половината от всички известни световни запаси от този метал. Първите 2 държави вече са сред лидерите в производството на литий. Ако могат да изградят инфраструктурата за транспорт и да привлекат международни инвеститори, буквално ще забогатеят Росатом, между другото, също счита местните полета с потенциал за разработване.

В заклюечение, пазарът на литий се разраства и е печеливша инвестиция. В близко бъдеще всички страни ще се борят за това, надявайки се да станат лидер в производството и да получат своя дял от печалбите.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Трол

    5 4 Отговор
    В Афтанистан също има много литий.
  • 2 ХАХАХА

    8 6 Отговор
    Абе Китай не е ли номер 1 по залежи на литий? Мани ,мани какъв автогол са си вкарали престъпниците от ФАЩ преди 2 века коги са унищожава ли индианците ,трябвало е я към Русия, я към Китай да се насочат. Беда ,бедна на природни ресурси се оказва ФАЩ- А
  • 3 Любопитен

    7 5 Отговор
    Пишете пълни глупости. За справка цената на лития е надолу с 80% в последните 1 година и търсенето на електрички копае дъното в САЩ буквално.

    Коментиран от #6

  • 4 Макробиолог

    3 3 Отговор
    Пропуснали са да кажат колко планети с литиеви залежи като на Земята са нужни за пълната електрификация.
  • 5 и това ще мине

    7 0 Отговор
    Ще открият друг материал и това отива в историята. Но сега е писък до небесата.
  • 6 гост

    3 3 Отговор

    До коментар #3 от "Любопитен":

    В голяма грешка си. Лития е съвременния петрол.
  • 7 Аз Кочо

    0 0 Отговор
    Балонът с „недостиг“ на литий експлодира (отново), цената се срина със 77% за една година,
    Спот цената на литиевия карбонат за батерии, търгуван в Шанхай и служещ за еталон, падна днес до 133 500 CNY за тон, което е със 77% спад от пика преди година и под нивото, което беше през 2017 г.

    Очевидно има голямо търсене на литий за батерии, който да влезе в батериите за глобалния бум в производството на електромобили и за щастие литият е в изобилие по света и в САЩ.
    В момента Австралия, Чили и Китай доминират производството на литий. Само Австралия представлява почти половината от световното производство. Трите заедно представляват около 90% от световното производство.