8 Октомври, 2024 08:07 2 201 13

8 октомври 1900 г.: Откриват жп линията Русе - Търново

  • влак-
  • линия-
  • русе-
  • търново

Действащата и до днес линия свързва два от най-значимите градове на Северна България

На 8 октомври 2024 година се навършват 124 години от откриването на железопътната линия Русе - Търново, пише dunavmost.com. Този важен транспортен коридор, с дължина 130 километра, е пуснат в експлоатация на 8 октомври 1900 година, свързвайки два от най-значимите градове в Северна България.

Историята на железопътното строителство в страната ни започва още по време на османското владичество. Първата железопътна линия в България, свързваща Русе и Варна, е построена от английската компания на братята Хенри и Тревор Бъркли. Те получават концесия за 99 години от османското правителство и на 7 ноември 1866 година официално откриват линията с дължина 223 километра.

За съжаление, строителството на тази първа железопътна връзка е свързано с унищожаването на ценни исторически паметници. При изграждането ѝ са използвани камъни от останките на средновековния български град Плиска, който до този момент е бил сравнително добре запазен.

През 1874 година английската компания прехвърля експлоатацията на железницата на дружеството "Източни Железници", собственост на Барон Хирш. В периода 1870-1874 година "Източни железници" разширяват мрежата, като построяват линиите Любимец - Белово и Симеоновград - Нова Загора - Ямбол. Общата дължина на железопътните линии в България, собственост на барон Хирш, достига 309,6 километра.

Важен момент в развитието на българските железници настъпва през 1909 година, когато държавата откупува железопътните линии от барон Хирш за сумата от 43 294 347 златни лева. Това действие поставя началото на националното управление на железопътната инфраструктура в страната.

Днес, 124 години след откриването си, жп линията Русе - Търново продължава да играе важна роля в транспортната система на Северна България, свързвайки Дунавската равнина със Старата столица и улеснявайки придвижването на хора и стоки в региона.

Източник: dunavmost.com


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Град Козлодуй

    9 13 Отговор
    в БГ имахме до 1989 Година Истинско БДЖ

    Коментиран от #4, #10

  • 2 един

    5 2 Отговор
    8.10.1958 - Шведският доктор Ейк Сенинг успешно имплантира първия човешки пейсмейкър – изкуствена клапа на сърце. Устройството се базира на технология, разработена от канадския инженер Джон Хопс. Изобретението е резултат от опит да бъде открит начин за съживяване на спряло сърце.
  • 3 един

    3 7 Отговор
    8.10.1864 - Роден е Бранислав Нушич - сръбски писател и комедиограф, академик на Сръбската академия на науките (1933 г.).

    Коментиран от #7

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Голям напредък

    11 3 Отговор
    За 124 години, скороста се е вдигнала от 50 на 70 км, тогава локомотивите са вървели с огън, а сега се самозапалват.
  • 6 значи инглизи са я строили

    7 6 Отговор
    какъв е този барон хърш и защо пише османско владичество а не турско робство???

    Коментиран от #8, #9, #11

  • 7 Търновец

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "един":

    Преименувал се е, изначално е роден и наречен с не славянско име, анти Българист, а самата Сърбия е била Панония както сегашна РСМ
  • 8 Търновец

    7 0 Отговор

    До коментар #6 от "значи инглизи са я строили":

    Родени в Австрия Евреи, търсят достъп на Австрийски стоки до пазарите на Ориента и Бакинския нефт, конкурент на Банка Ротшилд
  • 9 Историческата реалност

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "значи инглизи са я строили":

    Барон хърш е баварски евреин, син на банкер, който впоследствие се жени за дъщерята на джонатан рафаел бишофхайм от същата масонска ложа. През 1855 става собственик на банката на тъста си (бил е на 24 г.) Банката се казва «Bischoffsheim Goldschmidt». А голдшмит е моминското фамилно име на тъщата. Хърш е известен със спекулациите със захар в Австро-унгарската и Османската империи. Финансирал е еврейски общности и фирми чрез масонски организации в Руската империя, щатите и Османската империя, които организации са началото на превземането на финансовата и политическа власт в тези страни. През 1891г. създава и финансира еврейското колонизационно общество (Jewish Colonization Association). Активно финансира теодор херцл, създателят на сионизма, който е и собственик на няколко вестника в Германската, Австро-унгарската и Османската империи. Финансира световният еврейски съюз от 1889г. Основава и финансира еврейски фонд в щатите през 1881г. През 1899 се обединява с родшлд, по-точно с едмонд родшилд и заедно финансират потока на евреи по палестинските земи. През 1924 г. еврейското колонизационно общество е преименувано в палестинско еврейско общество от страна на родшилд и по такъв начин се създава основите на еврейската държава.
  • 10 интересно

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Град Козлодуй":

    За кое БДЖ? ,явно хвалиш БДЖ където,се изхождаш през една дупка на пода направо върху релсите 😂😂
  • 11 Българин

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "значи инглизи са я строили":

    Защото робство не е имало, затова не се пише робство. Когато има робство, никой роб не притежава собствена земя,а камо ли да бъде Чорбаджия.
  • 12 Историческата реалност

    0 1 Отговор
    И още една интересна подробност: "Важен момент в развитието на българските железници настъпва през 1909 година, когато държавата откупува железопътните линии от барон Хирш за сумата от 43 294 347 златни лева. Това действие поставя началото на националното управление на железопътната инфраструктура в страната." Звучи добре, нали? Стана ми интересно, какво означава сумата 43 и кусур милиона лева за онова време.. Порових историческа стопанска литература, отнасяща се към този период от време.. Стана ми интересно да видя как се е развивала икономиката на България в началото на века и да сравня 43 милиона лева с такива макроикономически показатели, като например вноса и износа на страната. Цитирам: "За периода от 1896 до 1911 г. в стойностно отношение вносът нараства 3
    пъти - от 67 955 000 лв. на 199 345 000 лв., а износът - 2,7 пъти, от 68 504 000 лв. на 184 634 000 лв.". На фона на тези цифри, 43 милиона са сериозни пари, нали? Ех, майко Българийо мила, и тогава са те скубали, и сега...

    Коментиран от #13

  • 13 Историческата реалност

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Историческата реалност":

    Почувствах необходимост да поясня източника на информация за цифрите, които цитирам. Авторът се казва Марко Димитров, който е доктор по история, а заглавието е: "ДЪРЖАВАТА И ИКОНОМИЧЕСКОТО РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРИЯ ОТ
    ОСВОБОЖДЕНИЕТО ДО БАЛКАНСКИТЕ ВОЙНИ (1879-1912 г.) - В
    ТЪРСЕНЕ НА ЕФЕКТИВНАТА ПОЛИТИКА".