Коментар на Евгений Дайнов:
Гледах интересен спор между истински прозорливи специалисти по Русия – един англичанин и един американец. Опитваха се да разберат, какво имат в момента руснаците в главите си. Английският специалист каза нещо от типа:
- И все пак да не забравяме, че в руската душевност има хуманистично наследство. Да вземем романа на Достоевски „Идиот“, например. Главният герой е нещо като будист – обича хората, на мравките път прави…
Е да, де – намеси се американецът – затова всички около него му викат, че е идиот…
Какво им е в главите на руснаците
Ако съм прав в отдавнашното си твърдение, че Русия е страна без история – че трупащите се събития не формират постепенно оформяне на национална идентичност, а просто се наслагват едно върху друго в едно безкрайно настояще – то има смисъл да търсим отговор на въпроса „Какво им е в главите на руснаците?“, като правим сондажи назад във времето. Каквото видим там – то е същото и днес, в някаква форма. Достоевски е добра отправна точка за подобно упражнение (Гогол е още по-добра, но днес за Достоевски е думата).
Реших леко да преформатирам въпроса към „Защо руснаците гледат с такива лоши очи на нас, европейците?“. В търсене на отговора препрочетох един пътепис на Достоевски, озаглавен „Зимни записки по летни впечатления“. През 1862 г., вече 40-годишен, Достоевски за пръв път излиза „навън“ (както и до днес казват руснаците). Прави обиколка на Европа и споделя своите впечатления.
Още на първото си спиране в Германия, в Берлин, Достоевски – този все пак гигантски ум – разкрива типичното за руснаците състояние на приемане-отхвърляне на Европа. Констатира, че Берлин е точно като Петербург: „…и за какъв дявол се друсах два дни във вагона, за да видя същото, от което си тръгнах?“. Хем е същото, хем обаче е чуждо и гнусно. За часове авторът стига до извода, че „с немеца трябва дълго да се свиква, но поради липсата на подготовка той е трудно поносим в големи количества“. Дни по-късно, вече в Дрезден, Достоевски заключава, че „няма нищо по-противно от типа на дрезденските жени“.
Огромно чувство за непълноценност
Попадайки в Кьолн, писателят гледа новия мост – гордостта на града. И му се обижда: „Мостът, разбира се, е превъзходен, но градът прекалено се гордее с него. Разбира се, аз веднага му се разсърдих“. Още повече се сърди, когато „немец“ му взема такса, за да мине по него. Веднага стига до следното прозрение: „Май тоя се усети, че съм чужденец и именно – руснак. Очите му почти проговориха: ‚Гледай нашия мост, ти жалък руснак – виж, какъв си червей пред нашия мост и пред всеки немски човек…‘ Това е, съгласете се, обидно. Немецът, разбира се, едва ли това ми е съобщавал, но все едно…“.
Влизайки в мисловен разговор с него, Достоевски му съобщава: „Дявол да го вземе, та ние изобретихме самовара… имаме списания…“. Опитът за самоирония е очевиден, но не скрива онова огромно чувство на непълноценност, което руснаците изпитват и до ден-днешен в Европа. Все очакват, че всички тайничко им се подиграват за това, че са руснаци. И, разбира се, им се обиждат, дори и никой да не ги сочи с пръст.
Даже когато не подозират европейците в подигравка, руснаците пак се бунтуват против европейските нрави. Достоевски не е изключение. На път за Париж, отново в железопътен вагон, обгрижван, както у дома никога не е бил, Достоевски отново е обиден: „Добре, де, возят, те, грижат се за теб, какво повече ти трябва – и все пак те наляга тъга, че прекалено се грижат за теб, докато ти си седиш и нищо не правиш. Наистина, на човек му иде да изскочи от вагона и да хукне да бяга до него на собствените си крака. Нека стане по-лошо, нека се спъна, ама ако стане катастрофа и вагоните се обърнат, аз няма да съм заключен вътре…“.
Убеждението, че Европа ще я споходи катастрофа
„Не ви ги ща тия удобства… И освен това, както си седите удобно и ви глезят, рано или късно ще ви споходи катастрофа…“. Темата за скорошния, вече видим крах на Европа е постоянна тема в руската култура и Достоевски от 1862 г. не е изключение. В Париж той стига до извода, че парижани са убедени, че са постигнали най-идеалното възможно състояние и оттук нататък няма нищо са постигане. Но – предупреждава авторът – те са платили цена: станали са в такава степен индивидуалисти, че скоро няма да могат да живеят заедно. И тъй като са обърнали гръб на вярата в името на прогреса, рано или късно ще прокълнат това свое състояние и ще го унищожат, за да се самоубият.
И Лондон, според Достоевски, ще се саморазруши, но по други причини: прекалено е голям, индустриален и агресивен. „Това е денем и нощем,“ пише той, „суетящ се и необятен като морето град, с писъка и воя на машини, тези тротоари, тази предприемчивост, този видим хаос, който всъщност е буржоазният порядък, тази отровена Темза, този въздух, отровен от въглищата, дивото и полуголото население на квартал Вайтчапъл, това Сити с неговите милиони, Кристалният дворец…“
„Това не е ли“, задава главния въпрос руският посетител, „най-сетне постигнатият идеал? Не е ли това краят? Не следва ли да приемем това за пълната истина и да онемеем окончателно?“. Не, разбира се, защото всичко това е обречено да рухне: „Това е библейска картина, има нещо от Вавилон, това е пророчество от Апокалипсиса, което се случва пред очите ни“.
Като признаци за неминуемия крах Достоевски изброява: павираните тротоари и улици; прекалено яркото нощно осветление, осигурявано от газови лампи; кръчмите, „оборудвани като дворци“; тълпите лондончани, бродещи и нощем по осветените улици, за да стигнат до тези кръчми. За Достоевски, всичко това е страшно – признак за идващия ужасен край за тези грешници, обърнали гръб на „палмовите клонки и на белите одежди“.
Темата за просветения индивид и неговото саморазвитие
Достоевски развива и друга типично руска тема – за това, че Европа (докато още не е рухнала) е двуличница, изоставила онова, в което декларира, че вярва. Ужасно го ядосва лозунгът на Френската революция „Свобода, равенство, братство“. Каква е тази свобода, пита той, която е „свободата да правиш, каквото искаш – но в пределите на закона“? Какво е това, продължава, равенство, което е всъщност само равенство пред закона?
В разговора за раздела „братство“ най-накрая лъсва онова, което прави Европа ужасяваща в очите на руснаците: темата за автономния индивид, роден през Просвещението и станал основата на западната цивилизация. Откъде, пита Достоевски, „западният човек“ да вземе това братство, след като всичко е подчинено на личното начало, на самоопределението, на саморазвитието?
„От такова саморазвитие не може да произлезе братство“, отсича авторът. Пита се – защо? Защото западният човек не живее по „всеобщ“, колективен начин – защото западната личност не е без остатък разтворена в колектива. За Достоевски братство може да има само там, където „всяка отделна личност сама, без всякаква принуда, без всякаква полза за себе си казва на обществото: ‚Силни сме само заедно, вземете ме целия, не мислете за мен, докато правите законите, не се грижете – давам ви всичките си права, моля, разполагайте с мен… Ще се самоунищожа, ще престана да съществувам, стига братството да процъфтява‘“.
Щом е основано на разума, не е истинско?
Има, разбира се, исторически ситуации, в които трябва да можеш да жертваш себе си за общото благо. Това е днес положението на украинците, отбраняващи страната си от агресията на наследниците на Достоевски. Но въвеждането на извънредността като всекидневие, смесването на моментната героическа саможертва с всекидневното мирно развитие – това е чиста проба руски нихилизъм и, да си признаем, мързел. Както пише самият Достоевски за руснаците: „Всекидневната работа ние не я обичаме, нямаме навика да ходим крачка по крачка, а искаме с един скок да прелетим до целта – или да попаднем в Геената“.
Щом не е героическо – не е истинско. Щом не е колективно – не е братство. Прекаленото осветление на нощните улици отвръща хората от „белите одежди“ на Христос. И – накрая – щом е основано на разума, не е истинско; всичко истинско е „основано на чувството, на натурата, а не на разума“. Именно затова е отричането на индустрията, прогреса, закона, индивида: тези неща в природата ги няма. Те са изкуствени неща, изобретени от хората на основата на разума.
Силата на разума е в основата на Европа - и именно този разум вбесява руската душа и я прави наш толкова безкомпромисен противник.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 ев генййййй
Коментиран от #40, #99
21:05 10.07.2025
3 историк
21:05 10.07.2025
4 Аз също
21:05 10.07.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Политкоректен
21:08 10.07.2025
7 Доктор
21:10 10.07.2025
8 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
21:10 10.07.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Град Козлодуй ОРИГИНАЛА
21:11 10.07.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Кресна
21:11 10.07.2025
14 Град Козлодуй
21:11 10.07.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 az СВО Победа80
Лъжеевроатлантик!
21:12 10.07.2025
17 Дайнов,
21:13 10.07.2025
18 Хайо
Коментиран от #65
21:13 10.07.2025
19 3.14К
21:14 10.07.2025
20 Мда
21:14 10.07.2025
21 истина ти казвам
21:15 10.07.2025
22 Кресна
21:15 10.07.2025
23 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Днес премиерът Борисов тръгна да обиколи трасето между Драгоман и Калотина и там срещна багериста бай Иван от Банкя. Заговориха се. Бай Иван си спомни бабата на Борисов, майка му, която го е учила в трето и четвърто отделение. Разказа също как навремето е строил два язовира в Сирия.
После групата си тръгна и Борисов сподели на министрите си:
„Сега ще кажат, че имам язовир в Сирия. Ето, така ме омаскариха с Барселона. Казвам им, че нямам къща, а те пак за къщата питат. Това го пише в учебника по пропаганда – редиш само истини. Ето сега – от Банкя ли е Иван, от Банкя е. Учила ли го е майка ми – учила го е. Помагал ли е на баба ми – помагал е. Правил ли е язовир в Сирия – правил е. Аз после как да кажа, че нямам язовир в Сирия?“
Тук министър Петя Аврамова се подмазва: „Редно е след частния остров да си направите и частен язовир.“ И Влади Горанов да не остане назад: „Той островът е в язовира…“
Неземни слагачи!
После Борисов разказва за N-ти път една история: „В Братя Карамазови, мисля, имаше точно такава приказка. Той ли беше откраднал шуба или неговата шуба беха откраднали, имаше нещо за тоя човек…“
И следват едни повседневни обяснения, които малко ме е срам да ви предам, но се налага: „То не е все едно да ти откраднат шубата зимата и да ти е студено в Русия или да имаш две шуби. Едно и също ли е?“
Един политик не бива да си позволява да лъже, дори и за дребни неща. Щото който лъже на дребно, ще почне и
Коментиран от #25
21:18 10.07.2025
24 Хейт
21:19 10.07.2025
25 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #23 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
....Един политик не бива да си позволява да лъже, дори и за дребни неща. Щото който лъже на дребно, ще почне и на едро.В едно интервю за „Плейбой” (бр. 46, 2006 г.), за да блесне пред Миролюба Бенатова, премиерът рече: „В Братя Карамазови” е казано:
“Най-добрият начин да унищожиш един човек, е да си послужиш с добре подбрани истини за него”. Или пак от тази моя любима книга: “Неговата шуба ли бяха откраднали или той беше откраднал шуба?! Имаше нещо около този човек!”
А когато повтори тази мисъл при Бареков, последният се прекръсти: „Доживях политик да цитира Достоевски!”
Аз обаче се амбицирах да проверя.
Защото без да искам, в мен се породиха някакви необосновани съмнения по отношение на премиера, а това не беше хубаво. Не за друго, ами щото си имах достатъчно обосновани.
В „Братя Карамазови” няма такава мисъл. Проверих и в „Престъпление и наказание”, щото човек като чете много и може да обърка произведенията… И там няма.
Тогава се отнесох за арбитраж към Факултета по славянски филологии. Един асистент ми обясни, че това е руски виц, идиом, широко използван, но по някакви причини Достоевски не го е включил в творчеството си: „Шут его знает. То ли он украл шубу, то ли у него украли шубу. Что-то у него там с шубой!»
Коментиран от #85
21:21 10.07.2025
26 Име
21:22 10.07.2025
27 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Двама руски инженери измислят игра за забавление , наричат я ТЕТРИС и я пускат свободно в мрежата ❗
Западна фирма я .... ПАТЕНТОВА и започва да печели❗
После разсъждава.... кой как мислел ‼️
21:26 10.07.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Гориил
Коментиран от #73, #80
21:28 10.07.2025
30 ЗА УИКЕНДА МУ ТРЕБВАТ ПАРИ ЗА АЛКОХОЛ
21:28 10.07.2025
31 Подлога за мангизи
21:28 10.07.2025
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Анонимен
21:31 10.07.2025
35 ганев
21:32 10.07.2025
36 ЕвгенИ Дайнов
"Тоз Дайнов, умник, ама за мене не пише. Що ли? Да не би да не схваща, че ганьовщината е философия, не само образ? Хем търговия, хем морал, хем всичко минава през мойта ръка!“
Коментиран от #58
21:35 10.07.2025
37 УКРАЙНА 🇺🇦
21:36 10.07.2025
38 Край
21:37 10.07.2025
39 Иванова
21:37 10.07.2025
40 Странно
До коментар #2 от "ев генййййй":
Защо Европа не е разбрала Достоевски, който е ярък радетел за Освобождението на България через война? Какво не разбира Европа?21:37 10.07.2025
41 С една дума,
Коментиран от #48, #51
21:39 10.07.2025
42 Фен
21:44 10.07.2025
43 Достатъчно
Коментиран от #46
21:44 10.07.2025
44 АБЕ ДАЙНОВ
ДО ДОСТОЕВСКИ ЛИ СТИГНА ЗА ДА НИ ОБЯСНИШ КОЛКО СА НЕПРАВИЛНИ РУСНАЦИТЕ
А ОТНОСНО ДАЛИ РУСНАЦИТЕ РАЗБИРАТ ЕВРОПА
АМИ ПРЕКРАСНО Я РАЗБИРАТ БЕ
ОЩЕ ОТ НАПОЛЕОН Я РАЗБИРАТ
ПОСТОЯНЕН МЕРАК ЗА РАЗПАРЧЛЕДЛЬОСВАНЕ НА РУСИЯ И МЕРАК ЗА КРАЖБА НА РЕСУРСИТЕ И
ВСЕКИ МЕСЕЦ 30000 КОНТРАКТНИЦИ ПОДПИСВАТ ДОГОВОР С АРМИЯТА И РИСКУВАТ ЖИВОТА СИ
ЩОТО ЯСНО РАЗБИРАТ МЕРАЦИТЕ НА ЕВРО АМЕРИКАНСКИТЕ КОРПОРАТИВНИ КРАДЦИ
АЙДЕ ДАЙНОВ
ТА НАИСТИНА ЛИ СИ ПРОФЕСОР
ЩОТО ПРОФЕСОРИТЕ НЕ БИ ТРЯБВАЛО ДА ПУБЛИКУВАТ НИСКОКАЧЕСТВЕН БЪЛ....ВОЧ
21:44 10.07.2025
45 Достатъчно
21:46 10.07.2025
46 И КОГА В ПОСЕТИ ЗА ПОСЛЕДНО
До коментар #43 от "Достатъчно":
ЩОТО ВЕЧЕ МАЙ НЕ ДАВАТ ВИЗИ НА БОКЛУЦИКоментиран от #56
21:46 10.07.2025
47 Ами те
Коментиран от #78, #92
21:47 10.07.2025
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Точен
21:51 10.07.2025
50 Мда
21:54 10.07.2025
51 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #41 от "С една дума,":
Когато в МаЦква са ходели на театътв "Болшой театр"- в САЩ още са гонели индианците от земите им ‼️
АМА ТИ МНОГО ГИ РАЗБИРАШ ТЕЗИ РАБОТИ‼️
21:56 10.07.2025
52 Хмм
21:56 10.07.2025
53 Име
21:57 10.07.2025
54 Факти
Коментиран от #59
21:58 10.07.2025
55 Дайнов някакво рефератче за 7 клас
21:58 10.07.2025
56 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #46 от "И КОГА В ПОСЕТИ ЗА ПОСЛЕДНО":
Ами той не е ходил ,ама един човек
ОТпосолствоТО
му е разказвал😉
Коментиран от #75
21:58 10.07.2025
57 И пак не разбрахме
Коментиран от #96
22:00 10.07.2025
58 Иванова
До коментар #36 от "ЕвгенИ Дайнов":
Мнение, лично мое: Много пишещи и изказващи се публично в днешно време, споменават едва ли не като нещо нарицателно Достоевски с творчеството му и Бай Ганя, наш, като литературен герой с непресъхващо отражение във всичко в ежедневния живот на българите. Това е чудесното и непреходното за литературата и писателите. Обаче има и един друг факт, писателят Достоевски е изживял своя си живот със своята съдба и творчеството му е белязано изключително много , точно от този факт. Това, че всеки чел Достоевски е със свое възприятие и тълкуване, е друг въпрос. Същото е и с Алеко Константинов и неговия герой. Надживяват времето за олицетворяване и порицаване на недъзите в днешно време в политика и обикновен живот на хората. Но, нека си кажем - в Русия и България, най-вече. В останалите държави, споменатите не са нито толкова споменавани, нито толкова, та и хич даже разбираеми.22:00 10.07.2025
59 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #54 от "Факти":
😀😀😀" На един народ са му нужни хилядолетия уседналост преди да достигне до висока цивилизация. "
🤔🤔🤔
И колко хилядолетия уседналост има САЩинският народ❓❗
/ за майтап питам/
22:01 10.07.2025
60 Аре бре .....
22:02 10.07.2025
61 Така е
22:03 10.07.2025
62 Миндия
Дайнов Мали сме спасени!
Боко в сърцето на Европа ни заведе!
А ти Достоевски чел ли си?
22:08 10.07.2025
63 Ами това си е мнение на Дайнов
22:08 10.07.2025
64 "Силата на разума" е в основата на
22:11 10.07.2025
65 Амеба
До коментар #18 от "Хайо":
Русия е четвърта по разводи в света другарче! Преди Германия, САЩ, Великобритания. Толкова за руските семейните ценности22:11 10.07.2025
66 "западният човек"
22:13 10.07.2025
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Руснаците хич не разбират Европа,
22:23 10.07.2025
69 Бай Ганя
22:24 10.07.2025
70 Кико
22:25 10.07.2025
71 Така е
22:31 10.07.2025
72 Може да е Така !
Може да Не е Така !
Аз Лично никогоа не съм бил съгласен !
С Мненито на критиката по отношение на позицията на автора в едно произведение !
В Крайна сметка !
Всеки Вижда Разблично !
Защо Накой си, Си Мисли !
Че той Е Прав !
За какъв тип Шизофрения става въпрос Тук ?
22:34 10.07.2025
73 Много
До коментар #29 от "Гориил":
Ми е интересно къв го дириш тогава в европа ,а не си стоиш в руZкия мир22:35 10.07.2025
74 Дайнов говориш човек
Коментиран от #77
22:35 10.07.2025
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Силата на разума е в основата на Европа
22:38 10.07.2025
77 КОМУНИКАЦИЯТА
До коментар #74 от "Дайнов говориш човек":
С ТОЯ ИДИ....ОТЕ УНИЗИТЕЛНА ЗА НОРМАЛЕН ЧОВЕК
22:40 10.07.2025
78 Даа
До коментар #47 от "Ами те":
Руснаците са свикнали да живеят в мизерия и като отидат в други уредени държави да живеят искат да принесът собствената си мизерия тамКоментиран от #79, #81
22:43 10.07.2025
79 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #78 от "Даа":
Нямаше да напишеш това, ако беше посетил Московското метро и това в Лондон или в Испания❗22:46 10.07.2025
80 Горилчо, баба,
До коментар #29 от "Гориил":
хайде да си изпиеш водчицата и да си лягаш на печката, че късно стана.22:46 10.07.2025
81 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #78 от "Даа":
И Даа, руснаците могат да живеяти с 2, и с 200❗
22:47 10.07.2025
82 Архимандрисандрит Бибиян
22:59 10.07.2025
83 Дайнов разбира
…даже и от Русия.
23:05 10.07.2025
84 Мунка
23:11 10.07.2025
85 Ха,ха
До коментар #25 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
А моля ти се, любимата му е Винету.23:17 10.07.2025
86 За руснаците е казано много
23:26 10.07.2025
87 Иванушка🇺🇲
23:40 10.07.2025
88 За грант продавам майка си
Проф. Петко Тодоров: Изкуственият интелект е "путинист"
за да разбере, колко е зле
23:47 10.07.2025
89 Този коментар е премахнат от модератор.
90 Дойче Веле
00:06 11.07.2025
91 Знам защо
02:40 11.07.2025
92 Прав си
До коментар #47 от "Ами те":
Даотолкова искат да са "идентични", че чак "превеждат" имената на класиците, ха-хааа! Това Гете, Гейне, Вилям Шекспир, Гомер, Гемингуей... Виена по тяхному е Вена, сакън, само да не ползват западните имена мотамо. Каквото докопат, сменят. Ако не могат името, тогава ударението, м.мка им грандоманска!02:50 11.07.2025
93 Гориил
02:56 11.07.2025
94 Васил
08:19 11.07.2025
95 Елементарно
08:32 11.07.2025
96 Завърнал се
До коментар #57 от "И пак не разбрахме":
Щото са завистливи и примитивни бедняци.11:49 11.07.2025
97 ПЕНКО
13:58 11.07.2025
98 Шаран БГ
Ако пише под знамето на Кремъ л , ще е : ЗАЩО ЕВРОПЕЙЦИТЕ НЕ РАЗБИРАТ РУСИЯ .
Никога няма да му се удаде случай да пише под знамето на България ! Няма пари !
19:53 11.07.2025
99 отчаян русофил
До коментар #2 от "ев генййййй":
Пускаме сълза :(20:13 11.07.2025
100 Прекрасно разбира
19:16 12.07.2025
101 Пламен
16:08 12.08.2025
102 Само да попитам
16:50 12.08.2025
103 мислител
12:32 13.08.2025