Мътна сделка за 44 млн. лв. хвърли втория най-голям град в страната – Пловдив в транспортен хаос.
Пътници се лутат между спирките, автобуси чакат с часове, колоездачи пропадат в пропукани алеи. Това са бакиите на бившия кмет Иван Тотев, които сегашното ръководство на града, начело с градоначалника Здравко Димитров, трябва да оправя, коментира „Блиц“.
Вече четвърта година градът под тепетата, където официално въздухът е най-мръсен в ЕС, очаква нормален и бърз градски транспорт. Вместо това в мръсната пловдиска мъгла са потънали 44 млн. лв., изхарчени до стотинка, светофарите работят както и когато си искат, а таблата буквално лъжат пътниците от всяка спирка.
Трафикът е кошмар, но изпълнителят с чисто сърце и горещи ръце си е прибрал парите, без някой да му каже и копче. „Опитваме се да реанимираме един труп", заяви наскоро новият зам.-кмет Тодор Чонов. Бившият шеф на полицията в Пловдив е натоварен от Здравко Димитров да ръководи транспорта. Само че трупът не е умрял от естествена смърт, а си е чисто убийство. А прокуратурата трябва час по-бързо да се сезира, ако не иска труповете от катастрофи в Пловдив да се множат всеки ден.
„Има констатирани нарушения, извършени от длъжностни лица, касаещи електронната система за таксуване. Данните са предоставени на разследващите органи", каза Чонов. И на практика потвърди, че близо 20 млн. лева са платени от предишното общинско ръководство за неработеща електронна система. „Ще направим всичко възможно тя да тръгне. Но се натъкваме на огромни технически проблеми", призна той.
Иначе през 2015 година всичко изглеждаше розово. Местната власт избра испанската фирма „Индра системас“ за изпълнител на електронната система за таксуване и онлайн информацията за пътниците срещу 19 570 062 лв. с ДДС. Срещу това на 10 февруари 2016 година пловдичани трябваше да пътуват комфортно с 12 вида транспортни карти. Уви. Това не се случи нито през февруари, нито през паметния 1 април, когато кметът Иван Тотев буквално излъга съгражданите си, че проектът ще заработи.
Почти пет години по-късно Пловдив е като Бейрут
Хората се страхуват да излязат с колите си, за да не попаднат в огромни тапи. Рейсовете стоят като паметници по светофарите, а таблата могат да заминават за скраб.
Следите от убийството обаче явно са заметени под килима. Тези дни се разбра, че фирмата, монтирала табелите по спирките, е фалирала. „Омега сървис" е била наета като подизпълнител на испанската „Индра Системас".
Очевидно в общинската администрация никой не знае езици. Иначе щеше да се зарови в разследванията срещу испанското дружество, публикувани във всички световни вестници.
„Индра“ е обвинявана, че използва платени лобисти и политици, за да получава поръчки на завишени стойности в Испания, Ангола и Зимбабве. На "Индра" няколко пъти са налагани финансови санкции, като най-голямата - от 13,5 млн. евро, е за участие в картел при предоставянето на услуги за обработка на данни на публичната администрация в Испания и община Мадрид.
Пет години по-късно от фирмата няма ни вест, ни кост. Испанците си стоят на топло в южни дестинации. Следите на подизпълнителя пък трябва да се търсят в дебрите на офшорки от Люксембург и Маршалските острови. Управителят Емануел Василакис напусна България и сега новата власт може да гони само Михаля.
Кой уши дървения костюм на транспорта?
Според договора, подписан от Иван Тотев, транспортния проект трябваше да заработи на 10 февруари 2016 г. В противен случай общината е длъжна да търси неустойки за 8 млн. лева.
Това вече е невъзможно, след като протоколите са подписани без забележки от страна на възложителя (общината).
Под всеки протокол стои подписът на ръководителя на проекта Борислав Кръстев, бивш шеф на „Организация и контрол по транспорта" в общината.
От известно време той не отговаря на телефонни обаждания на журналисти, за да обясни защо го е направил или така му е било наредено.
На 20 ноември 2015 г. Кръстев е подписал констативен протокол, че са проведени тестови изпитания на системата за транспорта. И всичко е отчетено като успешно.
Месец по-късно са одобрени исканите за възстановяване средства до прага от 90% на безвъзмездната финансова помощ за междинни плащания. Тогава в нито един автобус не е въведено електронното обслужване. Електронни карти и билети не са пуснати в продажба. Автоматите по спирките и до ден днешен не функционират.
Куриозното е, че на 16 и 17 февруари 2016 г. е извършена проверка от управляващия орган по Оперативна програма „Регионално развитие". Тогава представител от МРРБ е бил заведен в Центъра за управление на градския транспорт, след което го качили в един рейс и го разходили из града, като успели да го излъжат, че системата работи.
Повече от 3 години и половина след това ученици, студенти, пенсионери и инвалиди продължават да се редят на опашки пред гишетата за обикновени карти, защото монтираните автомати по спирките не издават електронни.
„Умните светофари", които са част от транспортния проект, вместо да облекчат движението в Пловдив, докараха още по-големи тапи и задръствания. Над 6 млн. лева са вложени за оборудване на 50 кръстовища в Пловдив с нови светофарни уредби, които трябваше да разтоварят движението.
Велоалеите в Пловдив, изградени за 12 млн., лв. трошат крака. Оказва се, че на много места настилката по тях е напукана и деформирана, което крие риск за колоездачите.
Сега на ход са отговорните институции, които най-после трябва да влязат в ролята си и да отговорят на въпроса целесъобразно ли са похарчени парите по Транспортния проект и дали бившият кмет и подчинените му не са ощетили българските и европейските данъкоплатци, като са подписвали документи, за които има съмнение, че са с невярно съдържание.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния софиянец
Коментиран от #18, #22, #27, #30
14:36 17.12.2019
2 hmhmhm
14:40 17.12.2019
3 Ангел
Коментиран от #6, #32
14:40 17.12.2019
4 Браво
14:42 17.12.2019
5 Тома Неверни
Коментиран от #13, #21
14:47 17.12.2019
6 АнтиЕвро
До коментар #3 от "Ангел":
Никого няма да изкара Радев, дори и да иска. Причината е проста-няма армия. То, това беше и целта на всички властници през последните 30 години. Да спазват заръките на "новите освободители".А те са:
Да няма армия. Който няма такава трябва да си навежда главицата и да мълчи.
Да няма икономика. Който няма такава ще си навежда главицата и ще купува скъпи буклуци-внос.
Да няма образование. Такива се командват лесно.
Да няма здравеопазване. Такива умират рано и освобождават територия.
Да няма спокойствие. Неспокойните са изплашени, а изплашените се манипулират лесно.
Тези "тайни" вече са видни за всички. Само Borislav Popov, ElChochone(или както там се пише), Ссссерем и още един-двама подобни на тях не ги виждат и знаят. Тяхното незнание е подплатено финансово, така че няма нищо чудно.
Коментиран от #17
14:52 17.12.2019
7 Ай Честито
Тотю ще си пери онази работа на гръцкия си хотел!
Битият си е бит, ...ният си е ..ан...
14:56 17.12.2019
8 До Ангел
15:02 17.12.2019
9 Пловдивчанин
15:05 17.12.2019
10 Така ще е
15:05 17.12.2019
11 Botev
Коментиран от #14
15:27 17.12.2019
12 Ай ся
15:45 17.12.2019
13 Койо
До коментар #5 от "Тома Неверни":
Пловдив е по малък и от Варна и от БургасКоментиран от #23, #28
15:53 17.12.2019
14 Byg
До коментар #11 от "Botev":
Като комунист в мандра15:59 17.12.2019
15 Мамин Тотю
16:09 17.12.2019
16 Коректен
16:15 17.12.2019
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 боцмана
До коментар #1 от "Последния софиянец":
Да ама Филибе е европейски културен център.17:10 17.12.2019
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Diushevadez4283.
До коментар #5 от "Тома Неверни":
Ei negramotnik mnogo so proZt.18:16 17.12.2019
22 Густо майна
До коментар #1 от "Последния софиянец":
Пакистан ,Индия ,Кюмюр,Селяни ,София !!! много повече общи неща от твоето сравнение19:00 17.12.2019
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 9689
19:11 17.12.2019
25 АНАЛИЗАТОР
22:20 17.12.2019
26 Мацко
05:50 18.12.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Иска ви се.
До коментар #13 от "Койо":
Коледни желания. Чакай чувала с подаръци.08:19 18.12.2019
29 Филибето
08:26 18.12.2019
30 Грую
До коментар #1 от "Последния софиянец":
Как бре? Че откъде В Ангола и Зимбабве толкоз за крадене? То тука и кога нема пак се краде, а пък сега покрай европейска столица на културата поимва!12:37 18.12.2019
31 котйо
10:43 19.12.2019
32 Ангиологий ли си
До коментар #3 от "Ангел":
Дявол ли си този каун ли ще Вади армия зелени потници имахме и кметове и какво от фатмаци акъл ли ще вземаме вижте на гребната Каква хубава велоалея ви направи бившият кмет приразходка с деца бързи колоиздачи евала23:11 19.12.2019
33 Стайков
07:54 20.12.2019
34 Контролка Кондукторова
15:33 21.12.2019